simpele Analoog Digitaal oplossing gezocht

Pagina: 1
Acties:

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik zoek dus een simpel kastje wat mijn rca analoog geluid omzet naar rca / coax digitaal. Nou denk je dat is simpel maar na uren zoeken heb ik helemaal niets kunnen vinden.

Ik hier op het forum gezocht. diverse topics maar nergens een daadwerkelijke oplossing. Conrard / nedis / farnell bieden ook geen uitkomst.

Wat ik heb bedacht maar niet gewenst is:

een oude dcc / dat recorder gebruiken voor de conversie. Echter ik heb geen ruimte meer voor een dergelijke apparaat in de kast.
oplossingen via een pc. zou kunnen, mijn m-audio kaart kan het wel aan maar mijn pc staat niet in de buurt vd audio installatie en een tweede pc voor enkele AD omzetting is ook geen optie.

Nu zijn er van oelbach genoeg D/D kastjes te vinden (optisch <> coax) maar ik zoek dus een analoog > digitaal omzetting in het normale segment (dus tot een € 100,--)

gewenst:

simpele opzet, beperkte behuizing, eigen voeding (intern of extern) bij voorkeur coax uit maar optisch zou ook aanvaardbaar zijn. sample rate alles tussen 44.1 en 96

Heeft iemand ervaring met een dergelijke convertor en kan me op weg helpen met een merk / type of aanbieder ??

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

• Ray
ik heb inderdaad al wel wat losse ic's gezien en bouwpakketten. De laatste keer dat ik zelf wat in elkaar heb gesoldeerd was helaas niet zo'n succes en aangezien het met vrij dure ander spullen gekoppeld moet worden heb ik toch liever een retail product :)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dit lijkt me wat duurder, en geen idee waar je het kan krijgen: http://www.wadia.com/products/w130and150/130_150_home.htm

• Ray
hehe het is inderdaad om op mijn wadia 581 i se aan te sluiten. Ik had zelf ook al naar de Wadia 17 gekeken maar die kost tweede hands nog € 900,-- De types die jij aangeeft worden vrijwel nooit aangeboden (zowel europa als us niet)

ik wil mijn surround bak (HK avr 5500) via mijn wadia naar mijn eindversterker laten lopen. Vroeger had ik een voortrap met analoog in. De wadia heeft alleen digitaal in.

Feitelijk boeit het surround met niet zoveel dus ik neem genoegen met een simpel AD ding zodat ik de hoofdkanalen weer kan geven. Wil ik echt muziek van dvd luisteren gebruik ik de digitale uitgang vd dvd speler op pcm modus en dan werkt het rechtstreeks prima

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-02 12:15
Je zoekt dus een external a/d converter?

Lucid AD9624 24/96 kHz A/D Converter

//edit wel wat duurder dan €100

[ Voor 17% gewijzigd door Giant87 op 25-07-2008 16:20 ]

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Ik heb net een Fubar II aangeschaft, $137. Te vinden via oa ebay.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Creative heeft wel een dts encoder, helaas zit je dan wel met een ding van creative opgescheept.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:21

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Sponz schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 17:20:
Ik heb net een Fubar II aangeschaft, $137. Te vinden via oa ebay.
Deze? http://www.audiophileproducts.com/fubar2
Da's niets meer dan een D/A converter. In dit geval een veredelde geluidskaart met alleen maar een analoge output op 2x cinch. Ik snap niet echt wat daar de oplossing voor de TS aan is?

@TS:
Net iets duurder dan jouw €100,-

Behringer ULTRAMATCH PRO SRC2496: €139,- bij feedback:
http://www.behringer.com/SRC2496/index.cfm?lang=ENG
http://www.feedback.nl/?b=SRC2496

Kan wat jij wilt en nog veel meer.

[ Voor 51% gewijzigd door remco_k op 25-07-2008 17:51 ]

Alles kan stuk.

• Ray
de fubar is de DA ipv een AD convertor en bedoelt voor pc (usb) die lucid komt is nog duurder dan tweedehandse wadia 17 (en voldoet ook helaas niet aan de wens)

het valt dus niet mee wat te vinden. De beringher kan het inderdaad wel zo als ik het nu zie maar dat is een heleboel apparaat als je maar van 1 rca signaal naar 1 digitaal uit wilt

de creative maakt een dts signaal terwijl ik juist een pcm signaal moet hebben (en in de handleiding is helaas niet te vinden)

thanks voor de hulp natuurlijk, meer suggesties zijn welkom :)

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 25-07-2008 18:26 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:29

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik heb wel het idee dat je altijd weet waarmee je bezig bent en wat en waarom je dan dus iets nodig hebt, dus meer uit nieuwsgierigheid: waar wil je het precies voor gaan gebruiken?

Life is not about specs, it is about joy!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:47
^ precies, als er een PC met analoog in en spdif uit in de buurt staat kun je die ervoor gebruiken.

• Ray
@Bartvl

'ik wil mijn surround bak (HK avr 5500) via mijn wadia naar mijn eindversterker laten lopen. Vroeger had ik een voortrap met analoog in. De wadia heeft alleen digitaal in.' Dus om toch mijn hoofdkanalen in een surround opstelling te kunnen gebruiken (draai meestal gewoon stereo, dus voor die paar films)

en zoals gezegd heb ik wel een pc waar het mee kan maar die staat niet in de buurt. Wil ook geen tweede pc enkel om dit op te lossen.

Vroega....waren er kastjes op de markt (nedis had ze bv) van 10 x 15 cm met een simpele AD erin. Weet helaas geen merk of type. Zoiets zoek ik dus.

Begin ook langzaam te neigen dan toch maar naar zelfbouw te kijken. Zou er van dit ding wat te amken zijn ? http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=155005

[ Voor 18% gewijzigd door Ray op 27-07-2008 22:34 ]

Verwijderd

Hoeveel ruimte heb je wel? Mag het wel 1 HE zijn of iets in die richting?

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:20
@Ray

Ik ben bang dat je dat soort dingen niet 1 op 1 aan kan sluiten. Het lijkt me dat er toch een of andere vorm van paket om de data heen komt te zitten, anders wordt het syncen van de data zeer lastig.

• Ray
Verwijderd schreef op maandag 28 juli 2008 @ 13:57:
Hoeveel ruimte heb je wel? Mag het wel 1 HE zijn of iets in die richting?
uuuh 1 HE ? het zou een normaal apparaat formaat mogen zijn echter niet hoger dan 4 cm of iets kleiner en wat hoger. Het hoeft ook geen enorm ding te zijn aangezien ze gewoon op de markt waren in het kleinere formaat.

• remco_k

remco_k

1HE (Hoogte Eenheid) is een maatstaaf voor de hoogte van (meestal profi) audio, video en computer apparatuur. 1HE staat voor ongeveer 44,45 MM (4,445 CM)
Word soms ook geschreven in U of RU (rack Unit).
1HE == 1U == 1 RU == 4,445 CM.
De breedte staat los van de HE, maar meestal is de breedte 19".
Zie ook Wikipedia: Rack unit

Het apparaatje waar ik eerder naar linkte:
http://www.behringer.com/SRC2496/index.cfm?lang=ENG
is 1HE.

[ Voor 24% gewijzigd door remco_k op 29-07-2008 16:48 ]

Alles kan stuk.

• Ray
aha weer wat geleerd :)

die link van jou Remco heb ik al goed bekeken. Het is inderdaad een oplossing. Echter zit er maar 1 analoog xlr ingang op (en ik heb rca, is wel met een verloop te doen maar toch) en kan het ding vanalles. Dat is mooi maar ik moet maar van 1x analoog naar 1x digitaal liefst zo simpel mogelijk.

hebben die oude mini minidisc recorders eigenlijk een digitaal uit vraag me ik me nu af ?? (dus die pocket uitvoering?) iemand toevallig nog eentje liggen ?

mm wat onderzoek gedaan. optisch uit is wel standaard. maar hoe zit het met inputs ? is dat gewoon minijack > ding op opname zetten > digitaal uit ???

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 29-07-2008 21:23 ]

• remco_k

remco_k

Ray schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 21:13:
aha weer wat geleerd :)

die link van jou Remco heb ik al goed bekeken. Het is inderdaad een oplossing. Echter zit er maar 1 analoog xlr ingang op (en ik heb rca, is wel met een verloop te doen maar toch) en kan het ding vanalles. Dat is mooi maar ik moet maar van 1x analoog naar 1x digitaal liefst zo simpel mogelijk.

hebben die oude mini minidisc recorders eigenlijk een digitaal uit vraag me ik me nu af ?? (dus die pocket uitvoering?) iemand toevallig nog eentje liggen ?

mm wat onderzoek gedaan. optisch uit is wel standaard. maar hoe zit het met inputs ? is dat gewoon minijack > ding op opname zetten > digitaal uit ???
Ik heb stomtoevallig zo'n ding liggen, deze om precies te zijn: http://www.minidisc.org/part_Sony_MZ-R30.html
(in perfecte staat, maar wil 'm wegens nostalgische redenen niet kwijt. O.a: Toen ik student was heb ik krom gelegen om dat ding te betalen...)

Het is een heel slim idee van je. Ik had er zelf nog niet aan gedacht.
De input is inderdaad een stereo minijack. Digitaal uit heeft dit model helaas niet, dus daar heb je niets aan. (wel optisch in, maar dat heb je niet nodig). Zie http://www.minidisc.org/images/sony_mzr30_scan.jpg
Mocht je een ander model vinden met S/PDIF output, zul je even moeten uitzoeken of hij het signaal naar z'n S/PDIF output doorzet. Dat zal per model wellicht verschillen, maar ik denk van wel.
Misschien kan je er 1-tje op de kop tikken (misschien zelfs heel goedkoop met een gaar loopwerk).

Alles kan stuk.

• Ray
hehe grappig. Ik heb ondertussen al een stuk of 5 handleiding doorgespit van oa sony maar helaas tot op heden enkele digitaal en analoog in gevonden en geen digitaal uit. Hoewel ik vrij zeker weet dat die dingen er in de tijd zeker waren. Of anders gezegd ik heb ooit een mini dcc recorder geleend waar het wel op zat. Dus ook daar gaan we naar zoeken.
Mini dat/dcc/minidisc met rca/minijack in en digitaal uit. Iemand die een type voor me heeft toevallig (kijk allemaal eens even onder in kast svp :))

• Ray
project geslaagd !!

voor een ieder die zoiets ook nog eens wil ondernemen:

- portabel dcc recorder van philips. bijvoorbeeld de dcc170 of 175 (marktplaats vanaf 25 euro te koop)
- optische kabel met jack aansluiting (toslink)
- verloop jack analoog naar tulp
- een dcc cassette
- tube secondelijm :)

wat ik heb gedaan:

mijn AV reciever heeft een geschakeld 220 volt uit. hierop heb ik de adapter van de dcc recorder aangesloten. mijn geluk was dat als er stroom op de dcc komt en er is een toets ingedrukt dat hij dan deze uitvoert. Ik heb dus de rec / pause knop vastgelijmd :P
gevolg versterker aan > dcc in opname modus
dan is het eigenlijk simpel. je neemt de pre out van de hoofdkanalen, zet dat signaal op de input vd dcc, gaat er via toslink uit naar je digitale voorversterker en het werkt.

En het allermooist! de dcc regelt ook het digitale volume aan de hand van de input!!!

dit is dus helemaal super!! hierdoor blijft dus de main volume van mijn av reciever netjes alle 5 kanalen aansturen en hoef ik alles maar 1x in te stellen.

Verwijderd

Creatieve oplossing, chapeau!
Ziet 't er ook nog een beetje uit. of heb je gewoon die DCC recorder achter je Wadia gemikt? ;)

Verwijderd

Da's een phono pre-pre naar line naar USB converter. Kan me niet voorstellen dat Ray daar iets aan heeft... Lijkt me wel een leuk ding wanneer je je LP's wilt digitaliseren overigens.

• Ray
Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 20:35:
Creatieve oplossing, chapeau!
Ziet 't er ook nog een beetje uit. of heb je gewoon die DCC recorder achter je Wadia gemikt? ;)
hehe nee dat valt mee.

ik heb mijn wadia en gryphon eindbak op een callas rack staan in een gemetselde nis. hoger in die nis heb ik eiken schappen met daarop mijn HK avr 5500 met daarop een pioneer 696. Aangezien de HK redelijk diep is en de pioneer super klein heb ik daarachter dus mooi ruimte om de dcc recorder neer te leggen op de HK.

Of te wel je ziet er niets van, het duurt slechts enkele seconden voordat alles 'met elkaar praat' en daarna werkt het feilloos :)
Pagina: 1