Toon posts:

Install Mac OS, behoud persoonlijke data?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnlijk een behoorlijke beginners vraag maar wanneer ik een mijn MacBook opnieuw zou installeren blijft dan een deel van de persoonlijke data beschikbaar? Ik denk dan bijvoorbeeld aan eigen gemaaktke directories maar ook bv de documents ditectory.

En verder hoe gaat hij om met timemachine wanneer de laptop opnieuw geinstalleerd is? Wordt de nieuwe install van Macbook over de oude backups gezet... of blijven die behouden? Alvast bedankt.

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:08
je hebt 2 opties in ieder geval.

1. Je kan een Archive & install uitvoeren dan wordt er een gedeelte van je data behouden,
2. Je kan heel makkelijk vanuit timemachine gewoon al je eigen data weer terug halen, backups worden namelijk niet automatisch overschreven als jij alles opnieuw installeert. Timemachine staat ook standaard niet aan met een schone install.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• Chris_eBK
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-01 20:54
Zie voor meer info over Archive & Install hier . Kort samengevat wordt het hele systeem opnieuw geinstalleerd, en wordt je home directory vervolgens weer teruggezet. Na het opstarten zie je dus in principe geen verschil; al je instellingen, documenten, mail, etc, is allemaal bewaard gebleven en staat op dezelfde plek. Enkel OS X zelf is helemaal opnieuw geinstalleerd. Bedenk wel dat hiermee de hardeschijf niet geformateerd wordt (wat op zich niet zoveel uitmaakt, maar goed).

Of, zoals SpoekGTi ook al aangeeft, kan je natuurlijk ook gebruik maken van Time machine. Je kan dan kiezen voor een volledige restore tijdens de installatie, waarbij ook het systeem weer helemaal wordt teruggezet, of enkel door jou gekozen bestanden. Met dit laatste heb ik zelf geen ervaring, maar google kan je ongetwijfeld verder helpen hiermee :).

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Psst, backups maken op een extern medium is ook verstandig ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 17:29:
Psst, backups maken op een extern medium is ook verstandig ;)
Dat gebeurt sowieso :) I heb alleen een zooi software geinstalleerd in mijn zoektocht naar proggies waar ik lekker mee kan werken. Zat dus te denken als ik makkelijk OS kan herinstalleren dan gooi ik alles weg wat ik niet nodig heb en doe een herinstalle + archive. Maar iig bedankt voor de tip :)