• Cpt.Iglo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-03 14:02
Sinds kort heb ik last van vastlopers en blauwe schermen met mijn Asus P5K SE moederbord.
Eerst dacht ik dat het lag aan het feit dat mijn processor wat overgeclockt is (E6400 op 3.0GHz), maar ook na het resetten van de bios houd ik probleem.

Soms krijg ik geen beeld als ik de computer aanzet, terwijl de computer wel gewoon doorstart. (harddisk gaat ratelen etc.). Tijdens dit voorval gaat de fan van m'n videokaart op 100%, wat dus een ongelooflijk lawaai produceert. Nadat ik de pc dan weer uit zet en de stekker er ongeveer 10 seconden uit haal, gaat het weer goed.

Vanochtend had ik zelfs een foutmelding tijdens de POST, waarin stond dat de tijd opnieuw ingesteld moest worden. Heel soms gebeurt het zelfs dat de computer tijdens de POST, of in het bios vastloopt.

Mijn specs:

Asus P5K-SE
Intel Core 2 Duo E6400
3x 1GB PC6400 DDR2
Sparkle Geforce 8800GTS (G92)
Chieftec Smart 450W

Zelf vermoed ik dat er iets niet helemaal goed is aan m'n moederbord. Wel vreemd alleen dat dit ineens gebeurt is, terwijl ik voor die tijd een 100% stabiele pc had.
Zou misschien een bios update uitkomst kunnen bieden? Iemand die dit probleem ook kent?

Alvast bedankt voor de reacties!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Dit wordt gokken, kan van alles zijn. Test je RAM eens, probeer een andere voeding, VGA kaart en haal zoveel mogelijk onderdelen eruit (zo kaal als mogelijk) en test dan nog e.e.a.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Cpt.Iglo
Vlak nadat ik dit gepost had vond ik op Google iets over dat P35 borden erg slecht tegen meer dan 2 geheugenreepjes van 1GB kunnen. Iemand die dit bekend voorkomt?

Ik ga sowieso even testen met 2x 1GB. Probleem is alleen dat de computer soms al tijdens POST vastloopt, maar soms ook pas na 2 uur internetten en soms zelfs helemaal niet...

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Cpt.Iglo schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 12:35:
Ik ga sowieso even testen met 2x 1GB. Probleem is alleen dat de computer soms al tijdens POST vastloopt, maar soms ook pas na 2 uur internetten en soms zelfs helemaal niet...
Je kan meuk: Memtest86+ 2.01 draaien, en zoals je zelf zegt met minder dan 3GB, verder een BIOS-update kan in dit geval ook geen kwaad.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Cpt.Iglo
Even een update:

Vanochtend heb ik de 3 geheugenreepjes één voor één getest, maar het probleem deed zich nog steeds voor. Geheugen kan dus uitgesloten worden.

Ook heb ik een Radeon HD3870 en een E2140 erin gehad. Zelfde probleem... CPU en videokaart kunnen dus ook uitgesloten worden denk ik.

Maar nu heb ik het voltage van m'n processor verlaagd naar 1.2V. Op dit moment doet mijn computer het weer goed en heb ik tot nu toe ook nog geen vastlopers o.i.d gehad. Zelf vermoed ik dat m'n voeding wel eens het probleem zou kunnen zijn, maar ik ga nog maar niet te snel oordelen.

[ Voor 18% gewijzigd door Cpt.Iglo op 26-07-2008 11:09 ]

Pagina: 1