Toon posts:

[USB] My passport werkt maar op 2 usbpoorten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag mijn WD my passport (160 gb) ontvangen en kreeg hem niet direct aan de praat. Als ik de meegeleverde usbkabel in 1 van de 3 usbpoorten vooraan stak gebeurde er niks en was de schijf ook niet zichtbaar bij deze computer. Deze 3 usbpoorten werken wel met gewone usbsticks en gamecontroller en zijn verbonden via de interne usbhubs op het moederbord.

Nu de schijf werkend gekregen door hem in te pluggen in 1 van de 2 achterste usbpoorten die rechtstreeks op het moederbord staan en geen enkel probleem. De schijf werd direct uitgevoerd en stond tussen mijn harde schijven. Nu is mijn vraag of dit een probleem van de my passport is of van mijn 3 usbpoorten vooraan en wat kan ik doen om de schijf ook gwn daar werkend te krijgen.

Moederbord: ASRock ALiveNF5-eSATA2+

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:08
Waarschijnlijk kan je front USB niet voldoende stroom leveren voor je externe hardeschijf.

Kan je misschien gebruik maken van 2 USB poorten tegelijk? (Dus dat er een speciaal kabeltje hiervoor erbij zit?)
In dat geval kan je de extra USB aansluiting gebruiken om te zorgen dat je voldoende stroom krijgt.
(Dit staat als het goed is ook gewoon in de handleiding)

Richard

• Raging_Trancer
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-06-2022
Kan zijn dat de poorten voorop niet genoeg stroom leveren. Probeer voorop eens met ook de USB -> Power adapter kabel? Portable HDD trekt volgens mij het max, dus 500mA. Als je poort minder levert dan er gevraagd wordt, dan werkt de boel simpelweg niet :P

Edit: Wat Richard zegt dus ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Raging_Trancer op 25-07-2008 11:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Er zit geen extra kabel bij maar normaal zou er voldoende stroom moeten zijn, de usb-led gaat branden en de schijf begint op te spinnen. Ook op een andere (oudere pc) getest en daar geen probleem in de usbpoort vooraan.

• Raging_Trancer
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-06-2022
Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 11:44:
Er zit geen extra kabel bij maar normaal zou er voldoende stroom moeten zijn, de usb-led gaat branden en de schijf begint op te spinnen. Ook op een andere (oudere pc) getest en daar geen probleem in de usbpoort vooraan.
Hoor je soms een 'getik'? Dan kan het alsnog een stroom probleempje zijn... Vreemd dat er geen power adapter bij zit... Zit er meestal wel bij :?

Verwijderd

Topicstarter
nee geen getik en er is zelfs geen extra poort voor nog een eventuele stroomkabel.

• richardboer
Hoe heb je die 3 USB poorten aan de voorkant aangesloten dan?
Rechtstreeks op het moederbord of?

En als het rechtstreeks op het moederbord zit, hoeveel 'dikke' kabels waren er dan?
2 of 3 of zelfs maar 1'tje?
(Misschien handig om even foto te maken van hoe het op je moederbord zit)

En alle 3 poorten aan de voorkant geprobeerd?

En de oudere PC's hoeveel USB poorten hebben die aan de voorkant?

(Het kan namelijk zijn dat je front USB teveel verdeelt word waardoor hij te weinig stroom kan opbrengen, en dat de oudere PC's wel genoeg stroom kunnen opbrengen op de front USB poorten)

Richard

Verwijderd

Topicstarter
Hmm dat kan misschien de oorzaak zijn dan, heb vooraan een I/O panel met 2 usbpoorten die dus maar via 1 kabel op het moederbord zit en dan nog een usbpoort die samen met een cardreader wordt aangestuurd ook via 1 kabel op het moederbord :S
Vind het gewoon raar dat ie net hetzelfde doet (led aan en opspinnen) dan achteraan maar dat er gewoon niks gebeurd op het scherm.

• richardboer
1 kabel met 1 groot blokje is voldoende voor 2 USB poorten qua stroom hoor, maar dacht eerst dat je dus 3 poorten naast elkaar had zitten zonder cardreader.
USB gebruikt geloof ik maximaal 5 aders (weet niet 100% zeker of dit het juiste aantal is)
Dus als je een kabel hebt met 10 aders kan je dus 2 USB poorten aansturen.

Maar de poorten achterop je moederbord zijn in staat meer stroom te leveren dan die op de front, maar het kan ook zijn dat je moederbord bijvoorbeeld maar in staat is om op de front 400mA te zetten in plaats van 500mA en dat de USB poorten rechtstreeks op je moederbord wel 500mA kunnen leveren.

Maar als je echt je HDD via front of in ieder geval op een makkelijk te bereiken locatie wilt kunnen inpluggen moet je kijken naar een USB hub die extra voeding krijgt via netspanning.

Edit:
De leds + HDD op laten spinnen opspinnen is een teken dat hij stroom krijgt, maar niet een teken dat dit voldoende is. Je zou kunnen kijken of een bekende heel toevallig ook een externe HDD heeft die hij via puur en alleen USB kan aansluiten en kijken of die het wel doet.

[ Voor 14% gewijzigd door richardboer op 25-07-2008 12:04 ]

Richard

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik denk dat het niet gaat lukken met m'n moederbord. Ik heb net eens het USB+1394 bracket die bijgeleverd was met het moederbord gemonteerd met 2 usb poorten en die doen het ook niet. Ze hebben wel ook geen problemen met usb-toetsenbord/usbstick. We zullen het dan maar op een k*tmoederbord houden :(

Verwijderd

het zelfde probleem hier , bij mijn broers pc werkt passport ook niet op de voorste usb poortjes, en die zijn ook 2.0 , achter rechtstreeks op het moederbord werkt die wel , en 3x raden asrock moederbord , mijn pc msi moederbord , en daar werkt die wel gewoon via de voorste usb poorten , misschien iets met asrock? ik ben er nooit achter gekomen

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Komt vaker voor met die dingen, het is echt de stroom.
Ik heb het ook een keer gehad dat hij alleen wilde installeren op een poort achterin en vervolgens wel gebruikt kon worden op de voorste poort.

Who is John Galt?

Verwijderd

Topicstarter
Dit is wat ik van Asrock als mogelijke oplossing heb ontvangen:

Hallo,

Het is inderdaad mogelijk dat er te weinig stroom wordt gegeven. Door de jumper PS2_USB_PWR1 om te zetten van pins 2&3 naar pins 1&2 wordt stroom van standby omgeleid naar USB. Wel eerst de stroom uitschakelen. Wellicht lost dit het USB probleem op. Met deze jumper instelling is het niet mogelijk het systeem uit standby wakker te maken met keyboard of muis. De gewone power button kan daar bijvoorbeeld nog wel voor worden gebruikt.

Als de kabel tussen moederbord en front USB van de behuizing alleen 4 losse draadjes gebruikt, en er geen extra mantel omheen zit, dan kan dit voor storingen zorgen. Dan deze poorten eens loskoppelen van het moederbord en alleen testen met de USB+1394 bracket.

Vriendelijke groet,

ASRock Support

Omdat ik niet zoveel ken van die jumpers ken ga ik eerst maar eens m'n handleiding lezen voor ik dat ga proberen :p

• Ra_gdd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-01 12:54

Ra_gdd

-= Nigga on tha Trigga =-

Heb zelfde probleem met m'n WDC Passport bij mensen met lowcost pc's.
Opgelost met dual usb kabel van Raidsonic.
Stroom wordt gegeven van 2 usb poorten aan WDC Passport.

Te koop bij http://www.mpl.be
Staat niet op hun site, maar je kan ze mailen.

Is zoiets maar korter
http://secure.serverlab.n...phics/00000001/yCable.jpg

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

Pagina: 1