• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-05 03:35
Ik had mijn laptop ter reparatie aangeboden bij ServItAll.

Omdat het niet zo'n hele nieuwe laptop is (Acer Travelmate 2020, uit 2007), heb ik gevraagd of ze de fan konden schoonmaken en nieuwe koelpasta konden aanbrengen omdat hij zo heet werd.

Na een paar maanden is het zelfde weer gebeurd dus ik heb een reparatie manual gevonden op internet en daarmee heb ik hem keurig gedemonteerd en de koeler van de CPU + chipset gehaald.

Daar kwam ik zowiezo een fan VOL met stof tegen, ik dacht eerst dat het een stof filter was zo vol, en toen kwam ik dit tegen:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~cpvers/cpu1.jpg

Wat moet hier nu mee, het witte op de CPU kan ik nog wel verwijderen maar wat is dat paarse? Moet ik daar gewoon niet aanzitten of moet ik dat er ook compleet afschrapen? Het is namelijk nogal een dikke zegel...

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:41

DizzyWeb

Ondertiteld

Je plaatje werkt niet echt.

• Abductor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-05 11:39
Dat is een thermalpad. Zegmaar een hittegeleidend opvul'schuimpje' om hoogteverschil tussen de CPU en de NB te verhelpen.
Die zit daar dus met een reden, dus gewoon laten zitten. Wel zoveel mogelijk oude pasta verwijderen natuurlijk ;) .

• Megamind
Hij is zowiezo stuk die pad, dus even kijken of ik snel een nieuwe kan vinden, maar daar moet ook koelpasta op? Er zitten namelijk nogal wat restjes van die pad op het chipset.

• Megamind
Ik ga vandaag weer alles erop zetten, ik kan niet zo snel een nieuwe thermal pad vinden.

Wat is wijsheid? Koelpasta op het gebroken stukje smeren? Oude eraf schrappen en opvullen met koelpasta of gewoon niet aanzitten. Het is maar de NB natuurlijk.

Ik heb Arctic Silver 5 koelpasta.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Megamind schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 10:31:
Ik ga vandaag weer alles erop zetten, ik kan niet zo snel een nieuwe thermal pad vinden.
Spire had (heeft?) thermal pads in het assortiment, in verschillende afmetingen.
Zijn her en der nog wel te bestellen voor een habbekrats (heb er volgens mij ook nog wel wat over, maar waar :? :P)

Afbeeldingslocatie: http://us.st12.yimg.com/us.st.yimg.com/I/yhst-24067115789173_2009_54243183

• Megamind
Iva_Bigone schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 10:51:
[...]

Spire had (heeft?) thermal pads in het assortiment, in verschillende afmetingen.
Zijn her en der nog wel te bestellen voor een habbekrats (heb er volgens mij ook nog wel wat over, maar waar :? :P)

[afbeelding]
Ik kan ze hier en daar vinden maar ik zit op het moment in Slovenië, en voordat het hier aankomt (als), dan zijn we een maand verder... Die pad die er nu opzit is zeker 5-6 mm dik, en die ik kan bestellen zijn vaak maar 1mm

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:22

Harrie

NederVlaming

Ik zou gewoon wat pasta op het beschadigde deel van de pad smeren (en een beetje op de core waar die nog zwart is en dus wss geen contact maakte?), en dan gewoon zo erop zetten... Dus de beschadiging een beetje opvullen... Maar veel moet dat niet zijn, want het stukje wat de foam mist zit gewoon nog op de NB...

[ Voor 14% gewijzigd door Harrie op 26-07-2008 11:11 ]

Verwijderd

Als je de koeler zodanig kan monteren dat hij de chip raakt (met ook wat druk), zonder thermalpad ertussen, kan je die gewoon weglaten en wat thermalpaste gebruiken. De koeling zal er dan op vooruit gaan.
Indien niet, moet er wel degelijk iets tussen om die paar mm's op te vullen, dat kan een thermalpad zijn, dat kan een koperenplaatje zijn met de dikte van de opening (hierbij ook weer zien dat alles goed raakt met een minimale druk).

Wel raar trouwens dat ze thermalpaste op een thermalpad doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2008 11:25 ]

• Megamind
Ik heb nu om het gedeelte op de NB een klein beetje pasta gesmeerd en niet op de pad zelf, en op de CPU natuurlijk.

Zo te zien werkt het goed, temp is nu gezakt van 80 graden naar 40 graden stressed, dus dat werkt goed.

Ik kan de NB ook niet warm worden voelen dus ik denk dat het voorlopig wel snor zit.

Zowiezo bestel ik een paar pads en dan gaat ie weer opnieuw open, ik heb 1 schroefje overgehouden :')

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

haha :D
en ik zou dr iets van koper tussen steken, desnoods hou je n koperen muntje of 2 even langs n schuurmachine :)

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

if it ain't broke, don't fix it; als je temps nu goed laag zijn zou ik er niet weer - onnodig - aan gaan rommelen. Ik zou die pads inderdaad bestellen en achter de hand houden voor een volgende schoonmaak beurt ... wanneer die weer nodig is. Laptops worden vaak loeiheet, dus jou temps klinken erg goed.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
AlexanderB schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 16:32:
haha :D
en ik zou dr iets van koper tussen steken, desnoods hou je n koperen muntje of 2 even langs n schuurmachine :)
gewoon een plaatje koper pakken! en er tussen steken :-)

404 Signature not found

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-05 12:38
god acers... teveel gerepareerd die dingen!

OT: dat zegeltje kun je gewoon vervangen met normale pasta hoor :Y)

Inventaris - Koop mijn meuk!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

tenzei je geen plaatjes koper hebt, (ik wel, jij wel, maar wie zegt dat de ts ze heeft? ;))

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Zomaar vervangen door pasta gaat niet altijd goed, omdat de koeler dan niet goed contact maakt met je CPU.

Verwijderd

SKiLLa schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 16:46:
if it ain't broke, don't fix it; als je temps nu goed laag zijn zou ik er niet weer - onnodig - aan gaan rommelen. Ik zou die pads inderdaad bestellen en achter de hand houden voor een volgende schoonmaak beurt ... wanneer die weer nodig is. Laptops worden vaak loeiheet, dus jou temps klinken erg goed.
^^ met hem. Als de temps nu goed zijn, gewoon zo houden. Met pads ertussen worden ze waarschijnlijk weer slechter. Die dingen zijn goed om ruimtes op te vullen, maar geleiden nu ook weer niet zó fantastisch als gewone pasta. Eventueel pads achter de hand houden.
Pagina: 1