Toon posts:

RAID 1 schijven vervangen: herkend schijven niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben nu al een tijdje bezig met een poging om voor een RAID 1 configuratie met 2 SCSI schijven de schijven te vervangen met twee nieuwe, omdat de huidigen er al 5 jaar in zitten.

Het gaat om een DELL PowerEdge 1600SC met een PERC3/SE RAID controller. Er zaten 36G Seagate Cheetah ULTRA 320 SCSI schijven in, welke ik wil vervangen met twee 72G schijven van hetzelfde merk en type interface. (de schijven zitten nu in de server, als jullie de details ervan ook nodig hebben zal ik dat even opzoeken)

Ons plan was om de schijven een voor een toe te voegen en deze per stuk te rebuilden via de WEBBIOS tool van Dell (vrijwel hetzelfde van Ctrl+M). Het heeft even geduurd voordat het ons was gelukt om de eerste schijf succesvol te plaatsen, omdat we niet wisten dat we de mirror eerst moesten breken voordat je kan rebuilden, maar het is gelukt.

De pc start netjes op, in de array mananger zie ik de schijven goed aangegeven staan, dus een schijf met unallocated ruimte en de andere nog gewoon het oude formaat van 36G.

Maar als we nu de tweede nieuwe schijf toevoegen, worden ze beiden totaal niet meer herkend in de WEBBIOS tool, en kan ik uiteraard niet meer opstarten.

We hebben vanalles geprobeerd, zelfs de twee schijven omgedraaid, maar niks. Beiden worden aangegeven met FAILED:Not responding. Ik kan ze dus ook niet offline halen of rebuilden, niks.

Wat kan ik hier gemist hebben, nog meer doen of wat moeten jullie nog meer weten om me te kunnen helpen??

Alvast bedankt voor de hulp...

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-02 11:30

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik kan je enkel de methode geven die ik bij een HP server zou gebruiken:

0) backup, backup, backup, backup, die je ook test!
1) server uitzetten *
2) 1 van de disken verwijderen
3) server opstarten en de waarschuwing van de BIOS negeren en server het OS laten starten of bv in het Windows F8 menu laten staan (dan wordt er niet geschreven en is de rebuild theoretisch iets sneller)
4) nieuwe disk in de draaiende server stoppen, die wordt vervolgens automatisch gerebuild, ongeacht of het RAID 0+1/5/whatever is
5) na complete rebuild (is te zien aan de LEDs bij HP) het OS starten en even kijken naar de status van het geheel
6) terug naar stap 1, nu de andere disk eruit halen en het proces herhalen

Na afloop zit je dus wel met disken die half leeg zijn. De orginele RAID set was maar 36 GB, de nieuwe dus ook. Tenzij je deze verwijdert en opnieuwe aanmaakt en dan een restore van je backup doet, of je kunt een tweede RAID set aanmaken op de beschikbare diskruimte. En extra partities creeeren.

*) Theoretisch kun je de disk ook uit een draaiende server trekken, echter waarom zou je risico's lopen. Wel is het belangrijk om te zorgen dat de server draait met de "oude" disk voordat je een lege "nieuwe" in het vrijgekomen slot duwt. Anders zou het kunnen voorkomen dat de verkeerde disk gerebuild wordt, als de nieuwe al RAID info bevat!

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor je antwoord, maar ik zie nu dat ik iets ben vergeten te melden: het is GEEN hot swap configuratie, dus in een lopende server een schijf toevoegen lijkt me dan geen mogelijkheid... toch?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Let ook op je SCSI IDs. Als je 2 disks met hetzelfde SCSI ID hebt worden ze beide niet gevonden. Er zijn wel configuraties waarbij de controler zelf een ID toewijst aan een schijf, maar bij niet-SCA disks is dit niet standaard.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-02 11:30

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Vrij belangrijk! Dan zeker geen disken er draaiende instoppen :)

Staat er "gewoon" Windows op? Waarom dan niet met bv Acronis een complete image van maken (externe disk eraan hangen, ook al heeft die server maar USB 1.1 en duurt dat uren), disken eruit, nieuwe disken erin, RAID set aanmaken, restore van de server. Dat duurt dan misschien wel lang (bij gebrek aan USB 2), echter kun je op die manier terug.

Of neem contact op met Dell, die kunnen je misschien helpen?

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 10:42:
Let ook op je SCSI IDs. Als je 2 disks met hetzelfde SCSI ID hebt worden ze beide niet gevonden. Er zijn wel configuraties waarbij de controler zelf een ID toewijst aan een schijf, maar bij niet-SCA disks is dit niet standaard.
Tot nu toe ben jij mijn held! Niet dat we bij het installeren de jumpers mee overgezet hebben, maar nu zijn we er nog eens goed naar gaan kijken. Nu blijkt dat Seagate de manier van adresseren met jumpers heeft aangepast. Met de oude schijven kon dat aan beiden kanten (met de J6 jumper erbij dus ook aan de voorkant), en dus hadden we dat gewoon precies overgenomen. Nu blijkt dat de pinnen aan de voorkant niet meer een dubbele functie hebben, en hebben we de jumper aan de achterkant geplaatst. Hij is nu bezig met een consistency check, maar ik heb nu goede hoop!
De nieuwe schijven worden nu iig allebei herkent, en dat is al heel wat!

Ik laat nog weten of het nu helemaal gelukt is, anders horen jullie sowieso nog van me ;)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

ajhaverkamp schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 10:29:
Ik kan je enkel de methode geven die ik bij een HP server zou gebruiken:

0) backup, backup, backup, backup, die je ook test!
1) server uitzetten *
2) 1 van de disken verwijderen
3) server opstarten en de waarschuwing van de BIOS negeren en server het OS laten starten of bv in het Windows F8 menu laten staan (dan wordt er niet geschreven en is de rebuild theoretisch iets sneller)
4) nieuwe disk in de draaiende server stoppen, die wordt vervolgens automatisch gerebuild, ongeacht of het RAID 0+1/5/whatever is
5) na complete rebuild (is te zien aan de LEDs bij HP) het OS starten en even kijken naar de status van het geheel
6) terug naar stap 1, nu de andere disk eruit halen en het proces herhalen

Na afloop zit je dus wel met disken die half leeg zijn. De orginele RAID set was maar 36 GB, de nieuwe dus ook. Tenzij je deze verwijdert en opnieuwe aanmaakt en dan een restore van je backup doet, of je kunt een tweede RAID set aanmaken op de beschikbare diskruimte. En extra partities creeeren.

*) Theoretisch kun je de disk ook uit een draaiende server trekken, echter waarom zou je risico's lopen. Wel is het belangrijk om te zorgen dat de server draait met de "oude" disk voordat je een lege "nieuwe" in het vrijgekomen slot duwt. Anders zou het kunnen voorkomen dat de verkeerde disk gerebuild wordt, als de nieuwe al RAID info bevat!
Aanvulling: HP technici hebben mij wel verteld dat je NOOOOIT een disk eruit moet halen en direct een nieuwe er in moet stoppen. Hij had een klant gehad die dacht dat het zo snel mogelijk moest dus die trok de defect disk er uit en binnen een halve seconde zat de nieuwe er in, dat ging dus mooi fout! Zijn advies was, disk eruit, 60 seconden wachten zodat de MSA (We gebruiken een MSA1500 met dubbel glasvezel 2X 4GB/s) ruim te tijd heeft om zijn 'mind' op te maken en daarna de nieuwe disk plaatsen. Overigens is onze MSA voorzien van hotspares zodat de mirror sowieso maar heel kort 'broken' is. Waarschijnlijk is 5 seconden ook goed, maar op dit soort machines wil je geen risico lopen, zeker niet aangezien er bij ons 12 servers op die SAN draaien

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 25-07-2008 11:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mooi! Zoals ik al verwachtte heeft het goed plaatsen van de jumper het probleem opgelost! _/-\o_

Ik heb de server nu weer draaiend. Nog een vraagje, ik wil nu ook gebruik gaan maken van de overcapaciteit van de schijven. Moet ik dan eerst de virtual disk uitbreiden voordat ik de partitie ga uitbreiden? Zo ja, hoe kan ik dat het beste doen, of waarmee?

• _JGC_
  • Nu online
Je zult managementsoftware van Dell moeten gebruiken om de disk uit te breiden naar de volledige capaciteit van je schijven. Daarna krijg je in windows als het goed is een stuk ongepartitioneerde schijfruimte erbij, welke je gewoon in gebruik kunt nemen als extra partitie, of mbv de commandline partitietool van Microsoft kan je het laatste NTFS volume uitbreiden naar de grootte die nog over is.

Ik heb bovenstaande zelf ooit toegepast bij een PERC 320DC die ik van 2x73GB RAID-1 naar 3x73GB RAID-5 heb uitgebreid. 20 uur rebuilden en toen partities uitbreiden. Behalve het plaatsen van de extra disk (met overigens precies dezelfde problemen als jij in je topic had :D) helemaal geen reboots nodig gehad toen.

Verwijderd

Topicstarter
Hee bedankt voor de tip, heb de OpenManage Array Manager geopend en ben ff aan het zoeken geslagen.

Wat ik tegen kom is dat ik nu een Basic Disk heb, waar als een van de nadelen aangegeven staat dat deze niet uit te breiden is.
Omzetten naar een Dynamic Disk is mogelijk, maar ik lees dat die geen partities ondersteund. En laat de huidige disk net een partitie hebben...

Ik denk dus dat ik hier vastloop, en dat ik een tweede virtual disk aan moet gaan maken voor de rest van de capaciteit... :(

EDIT: Wacht, ik lees nu dat in windows 2000 deze omgezet worden naar volumes...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2008 15:07 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 14:58:
Hee bedankt voor de tip, heb de OpenManage Array Manager geopend en ben ff aan het zoeken geslagen.

Wat ik tegen kom is dat ik nu een Basic Disk heb, waar als een van de nadelen aangegeven staat dat deze niet uit te breiden is.
Omzetten naar een Dynamic Disk is mogelijk, maar ik lees dat die geen partities ondersteund. En laat de huidige disk net een partitie hebben...

Ik denk dus dat ik hier vastloop, en dat ik een tweede virtual disk aan moet gaan maken voor de rest van de capaciteit... :(

EDIT: Wacht, ik lees nu dat in windows 2000 deze omgezet worden naar volumes...
Ik weet niet hoor maar als je zaken als GPT en partitioneren nog niet helemaal door hebt is het dan niet slimmer om een mannetje in te huren voordat het fout gaat :?

• -PassY-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-12-2021
http://technet2.microsoft...6e3e5091033.mspx?mfr=true

Tooltje van microsoft om je bestaande partitie op te rekken als de vrije ruimte op de zelfde disk zit

"If you don't come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you're not trying hard enough" iRacing Profiel

• _JGC_
  • Nu online
Je hebt helemaal geen dynamic disks nodig, je kunt met het aangehaalde diskpart.exe (welke in Win2K3 server gewoon meegeleverd is met het OS, Win2K weet ik niet) gewoon een partitie uitbreiden. Als jij in disk manager nu een stuk ongepartitioneerde diskruimte ziet kan je dat benutten door een partitie uit te breiden met diskpart.

Verwijderd

Topicstarter
Fairy schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 15:14:
[...]

Ik weet niet hoor maar als je zaken als GPT en partitioneren nog niet helemaal door hebt is het dan niet slimmer om een mannetje in te huren voordat het fout gaat :?
Graag zelfs, maar helaas behoort dit niet altijd tot de mogelijkheden. Laten we hier niet al te diep op in gaan, maar soms moet je het toch echt zelf proberen op te lossen. Tot nu toe zijn we een heel eind gekomen!
_JGC_ schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 15:38:
Je hebt helemaal geen dynamic disks nodig, je kunt met het aangehaalde diskpart.exe (welke in Win2K3 server gewoon meegeleverd is met het OS, Win2K weet ik niet) gewoon een partitie uitbreiden. Als jij in disk manager nu een stuk ongepartitioneerde diskruimte ziet kan je dat benutten door een partitie uit te breiden met diskpart.
Maar dat is het probleem, onder computer management is de ongepartitioneerde diskruimte nog niet te zien, alleen als ik onder de virtuele schijf kijk zie ik bij de twee array schijven ongepartitioneerde ruimte. Dus ik moet eerst de virtuele schijf vergroten, voordat ik de partitie op kan rekken.

Als ik het hier helemaal verkeerd heb, mijn excuses, maar dan begrijp ik jullie nog niet goed.
Pagina: 1