snelheid minimaal bij gigabitnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• Spiritflyer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08-2025
Ik heb sinds kort een gigabit netwerk liggen omdat ik nog wat GB verplaats
tussen mijn 2 pc's. Alleen zit de snelheid maar tussen de 9 en 11 Mb.
Ik zou toch naar wat ik gelezen heb tussen de 40-80MB/sec moeten kunnen halen.

PC beneden heeft een Gigabit LAN onboard.
PC boven heeft een 100mbps onboard, vandaar een gigabit kaartje erin gezet
(SMC9452TX-1), hij is naar behoren geïnstalleerd volgens Vista.

Heb ook al aan de kabels gedacht, vandaar met een andere kabel ook geprobeerd, maar ook geen verbetering gemerkt. Kabels zijn allemaal Cat 5E.

Ik heb al op internet zitten zoeken samen met een vriend, maar we kunnen niet echt een oplossing of verklaring vinden.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!!

Groetjes,

Chris

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:25

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Ja. Gebruik de zoekfunctie van het forum goed. Ik heb dezelfde problemen gehad, en met behulp van het zoeken hier ben ik een aantal interessante oplossingen tegengekomen.

Eerste hint. Zoek op Netio om te kijken of het aan je fysieke netwerk ligt of aan je software.
Tweede hint: Vertel waarop je gezocht hebt. Als jij meldt dat je gezocht hebt, maar met compleet de verkeerde steekwoorden, dan schiet het niet op.
Eerste tip: Probeer ook mensen hier te helpen, en niet alleen topics te starten :)

Heel veel succes, als je vragen hebt, eerst zelf (goed) zoeken, dan hier posten wat je geprobeerd hebt en waarom het niet lukt!

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• The-Hi_End
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-02 08:05
Aan de snelheden te zien draait je netwerk maar op 100Mb.
Hoe zijn je PC's verbonden met elkaar? rechtstreeks via een Cross-kabel of via een switch/router?

Als je PC's via een switch of router verbonden zijn moet je ook wel zeker zijn dat deze Gb ondersteunt. Als dit niet zo is zal je netwerk dus maar de snelheid halen die het traagste onderdeel van je netwerk ondersteund.

• Spiritflyer
Sparhawk schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 09:47:
Ja. Gebruik de zoekfunctie van het forum goed. Ik heb dezelfde problemen gehad, en met behulp van het zoeken hier ben ik een aantal interessante oplossingen tegengekomen.

Eerste hint. Zoek op Netio om te kijken of het aan je fysieke netwerk ligt of aan je software.
Tweede hint: Vertel waarop je gezocht hebt. Als jij meldt dat je gezocht hebt, maar met compleet de verkeerde steekwoorden, dan schiet het niet op.
Eerste tip: Probeer ook mensen hier te helpen, en niet alleen topics te starten :)

Heel veel succes, als je vragen hebt, eerst zelf (goed) zoeken, dan hier posten wat je geprobeerd hebt en waarom het niet lukt!
ok ga ik nogmaals zoeken

• Spiritflyer
The-Hi_End schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 11:24:
Aan de snelheden te zien draait je netwerk maar op 100Mb.
Hoe zijn je PC's verbonden met elkaar? rechtstreeks via een Cross-kabel of via een switch/router?

Als je PC's via een switch of router verbonden zijn moet je ook wel zeker zijn dat deze Gb ondersteunt. Als dit niet zo is zal je netwerk dus maar de snelheid halen die het traagste onderdeel van je netwerk ondersteund.
woops zie nu dat ik dit er helemaal niet bijgezet had.
Pc's zijn verbonden via een gigabyte switch, in de netwerkeigenschappen op beide pc's
is te zien dat de verbinding 1,0 Gbps is.

[ Voor 4% gewijzigd door Spiritflyer op 25-07-2008 14:18 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Welk OS?
Draai je een virusscanner/Firewall? Die kunnen nl wel eens roet in het eten gooien. Lokale IP range in firewall als safe markeren lijkt me een goed idee.
Hoe meet je? veel kleine bestandjes op rij of pleur je een grote file van een paar honderd MB over?
Hoe snel zijn je harddisks? Benchmark ze eens.
Lust je switch Jumboframes? if so, probeer die eens aan te zetten.

Edit: hier draai ik een LAN op GBit, naar server wil niet veel harder als 300Mbit per sec. Firewall software op server botleneckt omdattie alles wil scannen en dat gaat over de CPU. Tussen PC en HTPC haal ik wel een hele redelijke 500Mbit (HTPC heeft kleine low RPM laptop HDD)

[ Voor 26% gewijzigd door McKaamos op 25-07-2008 14:26 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En wat heb je er voor kabels tussen hangen? Standaard Cat5 bekabeling gaat niet helemaal werken met Gbit, dan moet je Cat5e of hoger hebben bij mijn weten. En alle aders moeten doorgekoppeld zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Spiritflyer
McKaamos schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 14:23:
Welk OS?
Draai je een virusscanner/Firewall? Die kunnen nl wel eens roet in het eten gooien. Lokale IP range in firewall als safe markeren lijkt me een goed idee.
Hoe meet je? veel kleine bestandjes op rij of pleur je een grote file van een paar honderd MB over?

Edit: hier draai ik een LAN op GBit, naar server wil niet veel harder als 300Mbit per sec. Firewall software op server botleneckt omdattie alles wil scannen en dat gaat over de CPU. Tussen PC en HTPC haal ik wel een hele redelijke 500Mbit (HTPC heeft kleine low RPM laptop HDD)
hier ga ik straks mee aan de slag, bedankt !!! 8)

• Spiritflyer
The Eagle schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 14:42:
En wat heb je er voor kabels tussen hangen? Standaard Cat5 bekabeling gaat niet helemaal werken met Gbit, dan moet je Cat5e of hoger hebben bij mijn weten. En alle aders moeten doorgekoppeld zijn.
kabels zijn allemaal Cat 5E

• Spiritflyer
McKaamos schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 14:23:
Welk OS?

firewall heb ik op beide systemen uitgezet, geen verandering
Volgens mij kan mijn switch wel jumboframes aan, maar hoe zet ik die aan, kan hierover niks vinden bij de instellingen van de netwerkkaarten

ik heb hier de resultaten van netio, wat ik zo kan zien lijkt het dat de pc boven het probleem veroorzaakt, kan dat kloppen?

PC BOVEN:
Intel Core 2 6300@1.86GHz, 2GB RAM, Windows Vista 32bits
MSI MS-7318

C:\Temp\netio126\bin>win32-i386 -t 192.168.1.34

NETIO - Network Throughput Benchmark, Version 1.26
(C) 1997-2005 Kai Uwe Rommel

TCP connection established.
Packet size 1k bytes: 24212 KByte/s Tx, 8195 KByte/s Rx.
Packet size 2k bytes: 23430 KByte/s Tx, 8558 KByte/s Rx.
Packet size 4k bytes: 29732 KByte/s Tx, 10974 KByte/s Rx.
Packet size 8k bytes: 30715 KByte/s Tx, 10990 KByte/s Rx.
Packet size 16k bytes: 31663 KByte/s Tx, 10988 KByte/s Rx.
Packet size 32k bytes: 32527 KByte/s Tx, 11654 KByte/s Rx.
Done.

PC BENEDEN:
Intel Celeron Dualcore E1200@160Ghz, 1023MB RAM, Windows vista 32bits
MSI P6N SLI-F V2, S775, 650i, 4xDDR2, SLI, ATX

C:\netio126\bin>win32-i386 -t 192.168.1.36

NETIO - Network Throughput Benchmark, Version 1.26
(C) 1997-2005 Kai Uwe Rommel

Packet size 1k bytes: 7855 KByte/s Tx, 19049 KByte/s Rx.
Packet size 2k bytes: 7418 KByte/s Tx, 21216 KByte/s Rx.
Packet size 4k bytes: 9928 KByte/s Tx, 26788 KByte/s Rx.
Packet size 8k bytes: 9988 KByte/s Tx, 27537 KByte/s Rx.
Packet size 16k bytes: 9950 KByte/s Tx, 28058 KByte/s Rx.
Packet size 32k bytes: 10517 KByte/s Tx, 29135 KByte/s Rx.
Done.

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:25

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Hmm, dat zijn inderdaad geen goede waardes. Kun je misschien eens testen zonder switch ertussen? (maakt niet uit of je een cross cable of een straigt pakt). Ook even kijken of je jumboframes op beide kaarten hetzelfde hebt staan. Heb je QoS uitstaan?

Ik neem aan dat je ook de meest recente drivers van je netwerkkaarten (via windows update) hebt geninstalleerd?

Draai anders eens tcp/ip optimizer. (even googlen daarvoor)
Zoek anders ook eens op Vista en slow gigabit op google en kijk eens wat dat oplevert.

Mijn tip. Houd een logboek bij, wat je verandert, en wat de nieuwe resultaten zijn. Kun je dingen nog eens terugzoeken.

Netio zou namelijk echt wel richting 80MByte/s moeten kunnen gaan.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Spiritflyer
Sparhawk schreef op maandag 28 juli 2008 @ 13:07:
Hmm, dat zijn inderdaad geen goede waardes. Kun je misschien eens testen zonder switch ertussen? (maakt niet uit of je een cross cable of een straigt pakt). Ook even kijken of je jumboframes op beide kaarten hetzelfde hebt staan. Heb je QoS uitstaan?

Ik neem aan dat je ook de meest recente drivers van je netwerkkaarten (via windows update) hebt geninstalleerd?

Zoek anders ook eens op Vista en slow gigabit op google en kijk eens wat dat oplevert.

Mijn tip. Houd een logboek bij, wat je verandert, en wat de nieuwe resultaten zijn. Kun je dingen nog eens terugzoeken.

ok, zal straks testen zonder switch, gewoon van pc naar pc? wist niet dat dat ook werkte.
jumboframes kan ik niks van vinden bij mijn kaarten, bij configureren moet dat toch zitten in de eigenschappen van de kaart, niet?
QoS staat nu aan, moet hij uit?

drivers zijn allemaal uptodate via windows update

Grtz

• ODF
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-01 22:48

ODF

Staan de nic's op full duplex en QoS kun je beter uitzetten als je met ipv4 werkt, bij ipv6 werkt het wel beter.

Klaverjassen op je Pocket PC?! Klik hier!

• Spiritflyer

dit zijn de resultaten zonder switch ertussen:
Packet size 1k bytes: 12411 KByte/s Tx, 8365 KByte/s Rx.
Packet size 2k bytes: 12893 KByte/s Tx, 9260 KByte/s Rx.
Packet size 4k bytes: 13841 KByte/s Tx, 10934 KByte/s Rx.
Packet size 8k bytes: 13966 KByte/s Tx, 10991 KByte/s Rx.
Packet size 16k bytes: 13936 KByte/s Tx, 11059 KByte/s Rx.
Packet size 32k bytes: 14207 KByte/s Tx, 11570 KByte/s Rx.
Done.

Naar mijn idee, geen verschil.

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Als ik je de oplossing in je vorige topic lees en ik zie 2 weken later dit:
Spiritflyer schreef op zondag 27 juli 2008 @ 11:59:
PC BOVEN:
Packet size 32k bytes: 32527 KByte/s Tx, 11654 KByte/s Rx.

PC BENEDEN:
Packet size 32k bytes: 10517 KByte/s Tx, 29135 KByte/s Rx.
Dan zou ik denken dat het nog steeds een stekker-/connector-/kabelprobleem is en wel naar boven toe (kan overal zitten). Mss dat je daarna de ~30MB/s ook nog kunt verbeteren, maar deze asynchrone bandbreedte zou ik eerst aanpakken.

Zonder switch (en met 1 kabel minder of 1 andere kabel(?)) snap ik niet helemaal waarom de Tx (op PC BOVEN, gok ik?) ook ingezakt is, maar nog steeds async.

Je kunt je stekkers, connectors en kabels en/of combinaties doormeten. Als je niets vindt, kan het nog in de connectors van de kaarten zitten. Bij een rot lower medium moet je packet loss kunnen waarnemen (hier voornamelijk in 1 richting). Geen idee hoe je dat zonder al te veel overhead onder Windows kunt uitlezen, maar als je niets fout meet en wel packet loss ziet, zou ik een andere nw kaart testen of de kaarten omdraaien om te zien of de lage bandbreedte dan plots naar beneden is.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-03 03:18
Houd ook in de gaten dat je de officiele manier van het aansluiten van de rj45 stekkers gebruikt. DWZ:

Pin - Kleur
1 - Wit-Oranje
2 - Oranje
3 - Wit-Groen
4 - Blauw
5 - Wit-blauw
6 - Groen
7 - Wit-Bruin
8 - Bruin

Dit omdat er hiermee rekening is gehouden in de hardware en deze er vanuit gaat dat de aderparen zo zijn aangesloten. Als je op pin 3 en 4 blauw aansluit en op pin 5 en 6 groen aansluit, dan zal het waarschijnlijk wel werken maar krijg je grote problemen bij het versturen van data.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:52
(maakt niet uit of je een cross cable of een straigt pakt)
Dat maakt wel degelijk uit, ja kan niet zomaar een cross pakken. In princiepe MOET het straight, of het nou NIC 2 NIC is of NIC 2 Switch.
Ook even kijken of je jumboframes op beide kaarten hetzelfde hebt staan.
Moet je switch het wel ondersteunen, anders gaat de kaart alleen maar fragmenteren en daar zijn die realteks (dis smc is ook realtek) niet zo vlotjes in.
Pagina: 1