Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

MP3 tags vervolledigen, minimum aan info

Pagina: 1
Acties:

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:13
Allereerst, zie dit dus niet direct als een zoekvraag, er zijn degelijk wel wat dingen die het iets moeilijker maken dan een doorsnee zoektochtje op google, en ik weet dat er enkele goede alternatieven waren, dus daarom:

Ik ben binnenkort van plan om als Belg een iPhone te kopen. Dus, ben wat gewend aan het geraken aan iTunes en het feit dat ik mijn muzieklibrary zal moeten porteren naar iTunes (nu deed ik het gewoon via verkenner, allemaal in één mapje (alle afgehaalde muziek) en in dat mapje één mapje voor al mijn albums.

Nu, leuk is het wel in iTunes, die coverflow, zeker ook op de iPhone. Of het nu nodig is, of niet, dat is voor iedereen uit te maken, maar ik had graag toch een deel van mijn muziek vervolledigt met wat meer cover-art en metadata.

Toen ik begon met muziek af te halen enz... ergerde ik me altijd aan de rare en niet "mooi getypte" bestandsnamen en metadata. Bijgevolg begon ik ieder liedje wat ik afhaalde te editen met winamp en de id3v1 en v2 tags te cleanen.

Blink 182 - Whats my age again.mp3 met wat rare en onvolledige metadata werd bij mij
Blink 182 - What's My Age Again.mp3, met in de metadata alleen titel en artiest, en op zelfde manier hoodletters enz.

Nu had ik eigenlijk een programma nodig (gratis), dat alle tags wat kan opvullen en tegelijk ook albumart zou kunnen ophalen.

Ik vond niet bepaald een gratis alternatief, en ik kan niet meer komen op de naam van het programma dat ik voor ogen had. Kent iemand nog een goed alternatief hiervoor, met een programma dat in online DB's goed zoekt en met artiest en titel al heel wat kan ....

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Per los liedje kan het niet (voor zover ik weet, of het is in elk geval niet eenvoudig). Maar voor gehele albums kun je b.v. Tag & Rename gebruiken. Met dit programma kun je voor 99% van alle albums de tags ophalen en de cover. Deze is echter niet gratis.

Ik gebruik ook hiernaast weleens Albumart Cover Downloader als los programma om alleen de cover op te halen, op te slaan als folder.jpg en/of te schrijven naar de id3 tag.

[ Voor 31% gewijzigd door Noork op 25-07-2008 00:41 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Niet een progsel wat het automagisch voor je doet, maar je wel zelf parameters etc in kan stellen om de ID3-tags goed om te laten zetten en ook de bestandsnamen te veranderen naar wat je in je tag hebt gezet.

MP3tag > www.mp3tag.de (volledig nederlands)

Je kan meteen de albumart toevoegen in de nummers, de artiesten in een keer per album goed er op zetten, de nummering in de tags goed zetten en eventueel de namen van de bestanden laten veranderen aan de hand van de info in je Tag.

Tevreden gebruiker van dit gratis programma.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Fonta
  • Laatst online: 09-09 21:14
als je in de windows verkenner meerdere mp3's selecteerd en dan daarvan de eigenschappen opvraagt kan je volgens mij ook de ID3 tags wijzigen.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:13
Noork schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 00:34:
Per los liedje kan het niet (voor zover ik weet, of het is in elk geval niet eenvoudig). Maar voor gehele albums kun je b.v. Tag & Rename gebruiken. Met dit programma kun je voor 99% van alle albums de tags ophalen en de cover. Deze is echter niet gratis.
Dat is nu net het probleem, de liedjes die ik heb, heb ik allemaal gestript van al hun info behalve artiest en titel...
Ik gebruik ook hiernaast weleens Albumart Cover Downloader als los programma om alleen de cover op te halen, op te slaan als folder.jpg en/of te schrijven naar de id3 tag.
How, ik zie dat je zegt "folder.jpg", dat zet me even aan het denken... Kan je dan maar één afbeelding per map in stellen waar alle liedjes in staan of wat? Of je zegt ook iets over schrijven naar id3 tag, kan je even het syteem uitleggen ?
Wiethoofd schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 00:35:
Niet een progsel wat het automagisch voor je doet, maar je wel zelf parameters etc in kan stellen om de ID3-tags goed om te laten zetten en ook de bestandsnamen te veranderen naar wat je in je tag hebt gezet.

MP3tag > www.mp3tag.de (volledig nederlands)
Ja, die kende ik, heb ik ook gebruikt, lekker programma, doet heel wat automagisch !
Je kan meteen de albumart toevoegen in de nummers, de artiesten in een keer per album goed er op zetten, de nummering in de tags goed zetten en eventueel de namen van de bestanden laten veranderen aan de hand van de info in je Tag.

Tevreden gebruiker van dit gratis programma.
Niets toe te voegen
Fonta schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 00:38:
als je in de windows verkenner meerdere mp3's selecteerd en dan daarvan de eigenschappen opvraagt kan je volgens mij ook de ID3 tags wijzigen.
Ja, klopt, daarmee was ik ook bekend ;) , maar dat zijn niet allebij de id3 tags denk ik, ik weet niet of het V1 en V2 is, of alleen maar één van de twee.

Dat is nu ook niet het belang eigenlijk :$ , het is voor mij de bedoeling dat een programma alle liedjes aanvult die hij in één map vindt, en die liedjes bevatten alleen maar titel en artiest...

Verwijderd

http://musicbrainz.org/ al lange tijd tevreden gebruiker van deze gratis database. Gebruik het programma Picard van de site: 1 keer muziek map selecteren en de rest gaat (bijna) vanzelf qua taggen & renamen. Geen albumart

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
HyperBart schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 02:32:
Dat is nu net het probleem, de liedjes die ik heb, heb ik allemaal gestript van al hun info behalve artiest en titel...

..het is voor mij de bedoeling dat een programma alle liedjes aanvult die hij in één map vindt, en die liedjes bevatten alleen maar titel en artiest...
Dan is het niet mogelijk om het album, cover e.d. toe te voegen. De combinatie van de liedjes (lengte, of hash o.i.d.) maakt een album vaak uniek waardoor zo'n programma in staat is om de titels op te halen. Met losse nummers heb je deze info gewoonweg niet meer. Je kan hooguit de info uit de bestandsnaam halen, de titel en artiest. Maar die staan dus nog in de id3 als ik je goed begrijp.
How, ik zie dat je zegt "folder.jpg", dat zet me even aan het denken... Kan je dan maar één afbeelding per map in stellen waar alle liedjes in staan of wat? Of je zegt ook iets over schrijven naar id3 tag, kan je even het syteem uitleggen ?
Ik weet het niet helemaal zeker hoe dat zit. Maar volgens mij is het ook mogelijk om een afbeelding op te slaan in de id3 header. Je include dan als ware de afbeelding in de mp3. Albumart downloader kan zowel een folder.jpg schrijven als de afbeelding aan de mp3 toevoegen voor zover ik weet.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-11 18:01

MsG

Forumzwerver

Ik gooi hem altijd in WMP11, dan pakt ie het automatisch met een folder.jpg en soms moet je het even triggeren. Wel wordt soms Lord of the Rings ipv Lord Of The Rings gedaan, dat wijzig ik dan handmatig in de muzieklibrary van WMP 11.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Ik heb heel lang hetzelfde probleem gehad. Een paar maanden geleden ben ik naar foobar overgestapt en tot grote vreugde vond ik een plugin die perfect doet wat ik wil. De plugin gebruikt de Discogs muziekdatabase om tags, album art en zelfs artiesten-foto's binnen te halen. Wat hij jammer genoeg niét doet is filenames aanpassen.

De workflow is fantastisch. Ik selecteer alle nummers van een album, rechtermuisklik->discogs write tags. Dan krijg ik een lijst met alle releases van die artiest waarin ik kan zoeken. Ik selecteer de release die ik wil, ik krijg nog een overzichtscherm om te controleren of de volgorde wel juist gededecteerd wordt en al de rest gaat vanzelf. Op 5 seconden heb ik een perfect getagged album zonder daarvoor een ander programma voor te moeten openen. O+

Plugin kan je hier afhalen:
http://www.hydrogenaudio....index.php?showtopic=50523

• Wiethoofd
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 05:45:
De plugin gebruikt de Discogs muziekdatabase om tags, album art en zelfs artiesten-foto's binnen te halen. Wat hij jammer genoeg niét doet is filenames aanpassen.
Als je daarvoor dan Mp3Tag gebruikt kan je de perfecte1 ID3-tag omzetten naar de perfecte1 bestandsnaam.

1 Onder voorbehoud

Zelf gebruik ik gewoon Winamp icm Mp3tag en zet ik meteen de tags en bestandsnamen goed zodra ik een album of nummer op m'n computer heb staan zodat je niet met achterstallig onderhoud zit.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Pagina: 1