Toon posts:

Onvrede over notebook en het retourneren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Een korte tijd geleden heb ik een Fujitsu Siemens 17" notebook aangeschaft bij Komplett.nl.

Nu toont deze notebook (vanaf het begin al) enige zeer vervelende mankementen.

Ten eerste, er komen - buiten het gewoonlijke geratel van de harde schijf om - ongewone tik/piep geluiden van vermoedelijk de harde schijf met een continue interval van 10 à 15 seconden. Dit werkt mij heel erg op de zenuwen als ik bijvoorbeeld in alle stilte iets aan het lezen ben op 't scherm (en de notebook dus idle is). Het zijn geen luide geluiden, maar wel goed hoorbaar. Naar mijn idee mankeert er dan ook wat aan de harde schijf want dat geluid is absoluut geen gewoonlijke geratel. Ik had hier ook al een topic over geopend, maar jammer genoeg geen respons mogen ontvangen.

Ten tweede, deze notebook wordt zeer warm. Als de notebook een tijd lang aan heeft gestaan heeft de warmte zich goed door de hele notebook verspreid, zodanig, dat wanneer ik de mini-afstandsbediening uit het zijvakje haal (dat geïmplementeerd zit in de notebook), deze naar gesmolten plastic ruikt en vochtig aanvoelt (lichte condensvorming?).

Ten derde, vermoedelijk voortkomend uit het tweede probleem, de rechter speaker - die overigens precies boven de ventilatiegaten van de notebook zit, dus de plek waar het heel warm aanvoelt - produceert nogal wat getril bij afspelen. Als de notebook net opgestart is, krijg je deze trillingen bij midden-hoog volumes. Maar na verloop van tijd hoor je ook veel getril bij lage volumes. Vooral het spelen van games is een doorn in het oog omdat bij alle geluiden simpelweg getril van de speaker te horen is, ook al draai ik het volumeknop zo redelijk laag mogelijk. Met andere woorden, het geluid dat de rechterspeaker produceert is zeer onaangenaam.. De linker speaker heeft dit probleem overigens nauwelijks, zover ik heb mogen waarnemen.

Ik heb een uitgebreidere versie van het bovenstaande naar komplett.nl gestuurd. Aanvankelijk kwam ik in aanmerking voor een RMA, maar achteraf toch weer niet "op basis van de reden voor retour en onze algemene en productspecifieke ervaring." (sic!).

Ik wil in ieder geval dit product retourneren omdat ik er ontevreden over ben vanwege eerdergenoemde zaken. Nu blijkt dat dus niet te kunnen.

Ik zou graag jullie mening over dit probleem willen horen.

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:51
heb je het op afstand gekocht en zit je nog binnen 7 dagen zo ja kan je hem zo retourneren kunnen hun niks van zeggen.

How are you doing?

Verwijderd

Topicstarter
stftweaker schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 00:11:
heb je het op afstand gekocht en zit je nog binnen 7 dagen zo ja kan je hem zo retourneren kunnen hun niks van zeggen.
Ik heb 'm via internet gekocht, maar ik heb het product al geopend dus ik kan daar geen gebruik meer van maken, de 7 dagen zijn overigens al voorbij.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 01:04:
[...]

Ik heb 'm via internet gekocht, maar ik heb het product al geopend dus ik kan daar geen gebruik meer van maken, de 7 dagen zijn overigens al voorbij.
Dat de doos open is geweest is geen probleem, hoe kan je hem immers bekijken/testen 8)7 . Dat die 7 dagen voorbij zijn, tsja, dan houdt het wat dát betreft wel een beetje op.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:51
wat voor soort garantie heb je eigenlijk?

How are you doing?

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:43
Volgens mij is het zo dat je er binnen 7 dagen melding van hebt moeten maken dat je het product wilt retourneren via de wet koop op afstand.

Verwijderd

Topicstarter
stftweaker schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 01:14:
wat voor soort garantie heb je eigenlijk?
12 maanden fabrieksgarantie.

Verwijderd

Topicstarter
FreddyFish schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 01:18:
Volgens mij is het zo dat je er binnen 7 dagen melding van hebt moeten maken dat je het product wilt retourneren via de wet koop op afstand.
Ik heb in mijn mail wel aangegeven dat ik het product wil retourneren, maar niet explicitet bij vermeld middels de wet koop op afstand. De mail was binnen die 7 dagen gestuurd, de 6e welteverstaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2008 02:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp niet waarom ik geen RMA procedure toegewezen krijg, harde schijf maakt ongewone geluiden en met name de rechterspeaker werkt niet zoals het hoort te werken, dat getril maakt het luisteren van muziek of het spelen van games het op zijn zachts gezegd niet bepaald aangenamer op.

Weet iemand hoe het eigenlijk zit met die harde schijf? Dat tik-piep geluid had ik nooit eerder bij een harde schijf gehoord. Het betreft overigens deze harde schijf: Seagate ST9160821AS. Ik heb er lang op gegoogled en het schijnt dat veel mensen problemen hebben met deze schijf, anders dan bij mij zou bij hen continue geratel van de harde schijf het probleem zijn. Desniettemin is het probleem dat ik heb even vervelend, ik word er helemaal knettergek als ik iedere keer dat geluid hoor van de harde schijf als ik in alle stilte wat aan 't lezen ben op het scherm.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2008 02:26 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

offtopic:
tip: zet extra informatie gewoon in hetzelfde bericht. Nu kick je je topic 2x in 10 minuten (3 posts op een rijtje), dat ziet men hier niet graag. Gewoon Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif gebruiken :)

Ik vermoed dat je dan intussen al te laat bent voor retourneren. Echter, laat je niet afschepen en blijf klagen, dan zullen ze daar actie moeten ondernemen. Schrijf anders een klachtenbrief, zowel over de laptop als de slechte service.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 02:30:
offtopic:
tip: zet extra informatie gewoon in hetzelfde bericht. Nu kick je je topic 2x in 10 minuten (3 posts op een rijtje), dat ziet men hier niet graag. Gewoon [afbeelding] gebruiken :)

Ik vermoed dat je dan intussen al te laat bent voor retourneren. Echter, laat je niet afschepen en blijf klagen, dan zullen ze daar actie moeten ondernemen. Schrijf anders een klachtenbrief, zowel over de laptop als de slechte service.
Excuus! :9

Even voor de duidelijkheid, hoewel ik op de 6e dag na aankoopdatum bij hen per mail aangegeven heb dat ik het product wil retourneren (nochtans er niet nadrukkelijk bij heb vermeld dat ik gebruik wil maken van de wet Koop op Afstand), ben ik te laat met retourneren? ;(

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 02:37:
[...]
ben ik te laat met retourneren? ;(
Als je je dat afvraagt, zeker. Als je dat nou niet verteld aan je verkopende partij en zeikt dan komt alles goed zoals gambieter zegt. Zeik zeik en zeik wat meer en het kost vanzelf te veel je klachten aan te nemen.

Maar je had wel van te voren kunnen weten dat laptops warm worden :P

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 02:37:
Even voor de duidelijkheid, hoewel ik op de 6e dag na aankoopdatum bij hen per mail aangegeven heb dat ik het product wil retourneren (nochtans er niet nadrukkelijk bij heb vermeld dat ik gebruik wil maken van de wet Koop op Afstand), ben ik te laat met retourneren? ;(
Dat hangt er vanaf hoe je dit in de mail hebt gesteld. Geef anders de tekst van de mail, na verwijderen van traceerbare gegevens.

Verder, als je ontevreden bent met hoe Komplett met de zaak omgaat, dan is het uberhaupt verstandig om de shopsurvey in te vullen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• sunoke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verder kun je, mocht je er niet uitkomen, een klacht indienen bij thuiswinkel.org. Die kunnen je misschien ook verder helpen. Maar eerst zou ik eisen dat ze het product terugnemen, omdat je binnen 6 dagen hebt aangegeven dat je het product wil retourneren. Daarvoor hoef je trouwens geen rede op te geven. Je hebt dan recht op teruggave van het volledige bedrag, inclusief de verzendkosten naar jou toe. Je moet wel de verzendkosten naar hun betalen.

Verwijderd

Mja, je kunt erover twisten of die mededeling moet worden gezien als ontbinding op grond van de afkoelregeling in het BW. Op zich zijn geen vereisten voorgeschreven voor die mededeling, dus een mailtje met daarin de melding dat je wilt ontbinden lijkt me genoeg. Je hoeft niet uitdrukkelijk te zeggen dat het om 7:46d lid 1 BW gaat, ofzo :P maar het wordt natuurlijk wel een vervelende discussie waar je nog veel mails en telefoontjes aan zult moeten spenderen.

Overigens vraag ik mij af of de klachten die jij hebt, genoeg zijn voor een RMA. Dat een schijf rare geluiden maakt hoeft op zichzelf niet te betekenen dat hij kapot gaat (vergelijk het rare geluid dat Hitachi Deskstar-schijven maakten als ze de koppen hercalibreerden, veel mensen dachten ook dat hun schijf kapot was). Notebooks worden nu éénmaal warm. En dat een speaker getril geeft, is niet zo raar: het is een speakertje in een licht, plastic behuizinkje. Natuurlijk geeft dat getril. Allemaal zaken imo die je niet als defect kunt opwerpen.

Verwijderd

Topicstarter
sunoke schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 07:12:
Verder kun je, mocht je er niet uitkomen, een klacht indienen bij thuiswinkel.org. Die kunnen je misschien ook verder helpen. Maar eerst zou ik eisen dat ze het product terugnemen, omdat je binnen 6 dagen hebt aangegeven dat je het product wil retourneren. Daarvoor hoef je trouwens geen rede op te geven. Je hebt dan recht op teruggave van het volledige bedrag, inclusief de verzendkosten naar jou toe. Je moet wel de verzendkosten naar hun betalen.
gambieter schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 02:43:
[...]

Dat hangt er vanaf hoe je dit in de mail hebt gesteld. Geef anders de tekst van de mail, na verwijderen van traceerbare gegevens.

Verder, als je ontevreden bent met hoe Komplett met de zaak omgaat, dan is het uberhaupt verstandig om de shopsurvey in te vullen :)
Wat de tekst van de mail en retournatie betreft, ik had het volgende geschreven op 21 juli, 6e dag na aankoop:

Enkele dagen geleden heb ik via internet bij u de Fujitsu Siemens Amilo Xa 2528 notebook aangeschaft. Tot mijn spijt moet ik achteraf constateren dat dit niet een goede koop is geweest; gezien het feit dat deze notebook sinds het begin enige zeer vervelende mankementen vertoont. Derhalve zou ik dit product zo spoedig mogelijk willen retourneren en mijn geld terug willen vragen.

*argumenten*

Al met al ben ik dus ontevreden over deze notebook. Ik heb er goed over nagedacht, omdat ik bang ben dat ik bij een vervangend product weer met dezelfde problemen zal kampen, zou ik derhalve dit product terug willen retourneren en mijn geld terug willen vragen. Ik ben bereid om het product per pakketpost naar u terug te sturen. Ik heb tevens de technische ondersteuning op uw website geraadpleegd, maar dit heeft geen positief resultaat opgeleverd.

Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 09:35:
Mja, je kunt erover twisten of die mededeling moet worden gezien als ontbinding op grond van de afkoelregeling in het BW. Op zich zijn geen vereisten voorgeschreven voor die mededeling, dus een mailtje met daarin de melding dat je wilt ontbinden lijkt me genoeg. Je hoeft niet uitdrukkelijk te zeggen dat het om 7:46d lid 1 BW gaat, ofzo :P maar het wordt natuurlijk wel een vervelende discussie waar je nog veel mails en telefoontjes aan zult moeten spenderen.

Overigens vraag ik mij af of de klachten die jij hebt, genoeg zijn voor een RMA. Dat een schijf rare geluiden maakt hoeft op zichzelf niet te betekenen dat hij kapot gaat (vergelijk het rare geluid dat Hitachi Deskstar-schijven maakten als ze de koppen hercalibreerden, veel mensen dachten ook dat hun schijf kapot was). Notebooks worden nu éénmaal warm. En dat een speaker getril geeft, is niet zo raar: het is een speakertje in een licht, plastic behuizinkje. Natuurlijk geeft dat getril. Allemaal zaken imo die je niet als defect kunt opwerpen.
Wat er aan de hand is met de harde schijf snap ik ook niet helemaal, maar één ding is wel duidelijk, het geluid doet zich iedere 10 à 15 seconden voor en ik word er helemaal gek van. Zoals ik al zei, ik lees veel teksten op 't internet en dat gepiep geeft me serieus hoofdpijn omdat het zich continue in een zeer kort tijdsbestek steeds voordoet. Het is beetje een 'prrt' geluid, met een duidelijke lichte piep op 't eind. Het zorgt voor veel onvrede aan mijn kant.

Wat de warmte betreft, natuurlijk, dat een laptop an sich warm wordt is onberispelijk, maar het ziet er naar uit dat deze warmte ook invloed heeft op de werking van diverse componenten in de laptop. De rechter speaker die boven de ventilatiegaten begeeft, ofwel de warmste plek van de plek van het geheel, vertoont duidelijk meer vibratie dan de linker speaker die overigens zover ik heb mogen waarnemen vrijwel geen last van vibratie blijkt te hebben. Om er een schepje bovenop te gooien, de vibratie wordt des te groter naarmate de laptop langer aan staat of als ik bijvoorbeeld een spel ga spelen. Tijdens games worden de eerder genoemde plekken zeer warm. Met andere woorden, fijn een game spelen zit er voor mij helemaal niet in omdat het geluid simpelweg brak is. Zit ik een beetje BF2 te spelen, hoor ik getril bij iedere geluidsanimatie, zelfs als ik de volume wat lager zet, leuk is dat 8)7

Ach, het is een beetje lastig uitleggen, maar ik ben in ieder geval ontevreden over de werking van hardeschijf al dan niet de notebook.

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand me vertellen wat ik het beste in deze situatie zou kunnen doen? RMA aanvechten, gebruik maken van Wet Koop op Afstand? En op welke wijze?

Verwijderd

Topicstarter
Iemand?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gebruik de zoekfunctie, er zijn stapels topics over dit onderwerp. Een user die zeer actief is in deze materie is StevenK, zoek maar eens naar topics die hij gestart is.

Nou, voor deze keer dan ;) :
Consumentenrecht - onderzoeksresultaten

[ Voor 13% gewijzigd door gambieter op 28-07-2008 11:27 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

De wet kopen op afstand is nu al te laat. Dus ik denk dat je het op een andere manier moet proberen. Misschien eens googlen of je niet de enige bent met het betreffende probleem bij de betreffende laptop

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

De wet kopen op afstand is niet meer valide op het moment dat je de verpakking opent. Je zult nu aanspraak moeten maken op fabrieksgarantie, dat kun je dus het beste met een RMA doen. Komplett is in dezen gewoon een tussenpersoon, zij sturen de laptop door naar de fabrikant.

Hier kon uw advertentie staan

Verwijderd

Nitroglycerine schreef op maandag 28 juli 2008 @ 11:49:
De wet kopen op afstand is niet meer valide op het moment dat je de verpakking opent. Je zult nu aanspraak moeten maken op fabrieksgarantie, dat kun je dus het beste met een RMA doen. Komplett is in dezen gewoon een tussenpersoon, zij sturen de laptop door naar de fabrikant.
Allebei fout. Je ontbindingsbevoegdheid uit de wet koop op afstand vervalt niet als je de verpakking openmaakt en daarnaast is Komplett je contractspartij; met de fabrikant heb je niets te maken. Ze zijn dus misschien in hun eigen systeem wel tussenpersoon, maar juridisch gezien geenszins.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik vind "Derhalve zou ik dit product zo spoedig mogelijk willen retourneren en mijn geld terug willen vragen." wel voldoende duidelijk.

Mocht je die mening niet delen, dan nog kun je gebruik maken van de wet Koop op Afstand. Komplett vermeldt in de retourneringsvoorwaarden:
U mag een product retourneren binnen het herroepingsrecht indien:
...
* U het product niet geopend/gebruikt heeft.
...
Zodat de vereisten voor de gebruikmaking van het recht tot ontbinding overeenkomstig de artikelen 46d lid 1 en 46e lid 2 onjuist vermeld zijn. In dat geval heb je drie maanden de tijd om je op de wet Koop op Afstand te beroepen.
De vraag is uiteraard hoever je wilt gaan voor een laptop van 700 euro. Als je een advocaat nodig hebt, ben je al gauw een veelvoud kwijt.

oh en Nitroglycerine, leest voor je blaat ;)

Verwijderd

Het spijt me, maar als je er geen verstand van hebt reageer dan niet. Wat je hier zegt is absoluut onjuist en zorgt alleen maar voor verwarring.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2008 11:58 . Reden: Volgende x eerst f5'en. ]

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

boesOne

meuh

MsG schreef op maandag 28 juli 2008 @ 11:30:
De wet kopen op afstand is nu al te laat. Dus ik denk dat je het op een andere manier moet proberen. Misschien eens googlen of je niet de enige bent met het betreffende probleem bij de betreffende laptop
Dat weet ik niet hoor. De verkoper had op de mail van TS in moeten gaan imho.
Volgens mij zijn er 2 opties:
1. rechtbijstand inschakelen en laten beargumenteren dat de winkel o pde mail van TS had moeten ingaan volgens de wet koop op afstand.
2. keihard zeuren bij de winkel of de fabrikant over genoemde defecten.
Dat de laptop warm wordt is normaal, zeker onder load. Dat ie rare geluiden maakt niet.
Deze weg is een kwestie van doorzeuren, brieven sturen, ingebreke stellen etc.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Het idee is juist dat je door die wet het product thuis eerst kan proberen, omdat je die mogelijkheid bij webshops niet hebt (bij welke normale pczaak nog wel? :') ). Het zou dan extreem onlogisch zijn als de verpakking niet open gemaakt mocht zijn. Wel word je geacht als je hem open maakt de verpakking goed te houden.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:55
Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 11:08:
Wat de tekst van de mail en retournatie betreft, ik had het volgende geschreven op 21 juli, 6e dag na aankoop:

Enkele dagen geleden heb ik via internet bij u de Fujitsu Siemens Amilo Xa 2528 notebook aangeschaft. Tot mijn spijt moet ik achteraf constateren dat dit niet een goede koop is geweest; gezien het feit dat deze notebook sinds het begin enige zeer vervelende mankementen vertoont. Derhalve zou ik dit product zo spoedig mogelijk willen retourneren en mijn geld terug willen vragen.
Wat mij betreft is dit onmiskenbaar een beroep op 7:46d en de verkoper is gehouden mee te werken aan deze retournering. Dat het product in de tussentijd uitgeprobeerd is, doet daar niet aan af, tenzij er sprake is van dusdanige gebruikssporen, dat het product eruit ziet alsof het al langere tijd gebruikt is.

Voor het overige is in de weigering van de verkoper om de problemen te verhelpen eveneens een grond voor ontbinding van de overeenkomst gelegen.

[ Voor 18% gewijzigd door StevenK op 28-07-2008 12:14 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ik zal deze week wel even een mail sturen naar Komplett.nl inzake de wet Koop op Afstand. Het komt er dus op neer dat vanwege het feit dat ik de 6e dag na aankoop aangaf dat ik het product wilde retourneren, ik mij ieder moment kan beroepen op de wet Koop op Afstand en in feite nu nog het product kan retourneren zonder opgaaf van redenen. En sterker nog, omdat Komplett.nl voorwaarden stelt die in strijd zijn met de wet, c.q. 'U het product niet geopend/gebruikt heeft.', zou de wet Koop op Afstand zelfs een termijn van dikwijls een maand kunnen beslaan.

Ik houd jullie op de hoogte.

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:22
Ik zie dat ze aangesloten zijn bij Stichting Thuiswinkel Waarborg. Dat biedt perspectief.

Allereerst biedt je komplett nog één keer de mogelijkheid de laptop terug te nemen. Geef hierbij aan dat je binnen de zichttermijn hebt aangegeven dat je het produkt wilde retourneren. Geef verder aan dat, aangezien de algemene voorwaarden in strijd zijn met de wet je zichttermijn zelfs 1 of 3 (even uitzoeken, dat weet ik niet precies) maanden is. Tot slot meld je dat wanneer zij niet voor een bepaalde datum positief reageren op je verzoek je het geschil voorlegt bij de Stichting Thuiswinkel Waarborg. Dit kost je €25,- - een bedrag dat door de winkelier terugbetaald wordt wanneer jij als klant in het ongelijk wordt gesteld.

Reageren ze niet tijdig of niet positief op je verzoek dan open je inderdaad een geschil bij de eerder genoemde stichting. De winkelier wordt hiervan direct op de hoogte gesteld. Ik heb het een keer gedaan betreffende kijkshop-ict en binnen een dag was alles ineens mogelijk en werd mijn beroep op de wet kopen op afstand gehonoreerd. Succes!

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kreeg de volgende mail van Komplett.nl als reactie op mijn mail:

Het herroepingsrecht geldt niet voor producten die niet meer in nieuwstaat verkeren. U geeft zelf aan de laptop te hebben gebruikt en de verzegeling te hebben verbroken. Het product verkeert daarmee niet meer in nieuwstaat.

Als de door u geconstateerde gebreken echter worden bevestigd dan zal het terugstorten van uw geld geen problemen opleveren. Stuurt u hem aub wel binnen 1 maand na aankoop terug. Als hij later binnenkomt dan kan hij alleen nog worden gerepareerd.

Ik vat dit niet helemaal, zoals een ander hiervoor al opmerkte, ik moet 'm toch eerst even testen voordat ik kan besluiten om 'm weer terug te sturen...

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:56

Barrycade

Through the...

Wat is er niet te snappen aan dat berichtje? Je hebt je beroepen op het herroepingsrecht bij kopen op afstand. Alleen dat geldt alleen om iets te bekijken of het aan je eisen voldoet. Je kan bijvoorbeeld niet zomaar een printer kopen de vakantiefoto's printen en de printer terug sturen.

Alleen is voor jouw de 2e alinea belangrijker: als de defecten inderdaad reproduceerbaar zijn dan zullen ze 'm omwisselen voor je geld. En dat moet je dus binnen 1 maand doen.
Daarna accepteerd waarschijnlijk de fabrikant het niet meer en zal hij alleen nog maar gerepareerd worden.

Verwijderd

Topicstarter
littlejoannes schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 14:38:
Wat is er niet te snappen aan dat berichtje? Je hebt je beroepen op het herroepingsrecht bij kopen op afstand. Alleen dat geldt alleen om iets te bekijken of het aan je eisen voldoet. Je kan bijvoorbeeld niet zomaar een printer kopen de vakantiefoto's printen en de printer terug sturen.

Alleen is voor jouw de 2e alinea belangrijker: als de defecten inderdaad reproduceerbaar zijn dan zullen ze 'm omwisselen voor je geld. En dat moet je dus binnen 1 maand doen.
Daarna accepteerd waarschijnlijk de fabrikant het niet meer en zal hij alleen nog maar gerepareerd worden.
Je zegt dat het alleen geldt om te kijken of het aan je eisen voldoet. Nou, ik heb de laptop uitgeprobeerd, en nee het voldoet niet aan mijn eisen. Speaker trilt, laptop wordt zeer warm, harde schijf geeft piep geluiden. Waarom zou ik het nu dan niet meer terug kunnen sturen op basis van de herroepingsrecht?

Dat hele Wet Koop op Afstand is toch gebasseerd op 't feit dat men online de mogelijkheid niet heeft om het product uit te kunnen proberen net zoals in een reguliere winkel en derhalve biedt de wet de consument deze mogelijkheden door dit in 7 werkdagen te doen en zonodig het product terug te sturen.

Verwijderd

littlejoannes schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 14:38:
Nonsens. Het herroepingsrecht kan zonder opgaaf van reden worden uitgeoefend en ongeacht de vraag of het product is gebruikt of de verpakking is geopend. Er is rechtspraak te vinden van de Geschillencommissie Thuiswinkel waar uitdrukkelijk is beslist dat een laptop nog kon worden geretourneerd met gebruikmaking van het ontbindingsrecht bij koop op afstand, ondanks het feit dat de gebruiker de laptop al had geopend, had aangesloten en er zelfs al Windows op had geïnstalleerd. Dan nog moet de verkoper hem terugnemen. Dat is nu éénmaal de consequentie van die wet, of de verkoper het nu leuk vindt of niet.

Een ander verhaal wordt het wellicht als het product echt heel slecht is behandeld. Ook al gaat het ontbindingsrecht vrij ver, je hebt immers ook altijd nog de verplichting om als een goed huisvader zorg te dragen voor zaken die je onder je hebt en waarvan je weet dat je ze ingevolge een eerdere ontbinding zult moeten terugleveren. Ik denk dat je dat wel kunt oprekken naar de situatie waarin je de koop nog niet hebt ontbonden, maar waarin je wel van plan bent dat te doen. En je hebt ook altijd nog de algemene toets van misbruik van recht.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 15:10:

Nonsens. Het herroepingsrecht kan zonder opgaaf van reden worden uitgeoefend en ongeacht de vraag of het product is gebruikt of de verpakking is geopend. Er is rechtspraak te vinden van de Geschillencommissie Thuiswinkel waar uitdrukkelijk is beslist dat een laptop nog kon worden geretourneerd met gebruikmaking van het ontbindingsrecht bij koop op afstand, ondanks het feit dat de gebruiker de laptop al had geopend, had aangesloten en er zelfs al Windows op had geïnstalleerd. Dan nog moet de verkoper hem terugnemen. Dat is nu éénmaal de consequentie van die wet, of de verkoper het nu leuk vindt of niet.
Zou je dit misschien van bronvermelding kunnen voorzien? Dan kan ik dat meenemen in mijn reactie. En meer specifiek, wat zou ik nu exact terug moeten schrijven naar komplett.nl? Dat ze het simpelweg mis hebben en dat hun argumentatie niet opgaat?

De laptop is overigens in uitstekende staat, sterker nog, ik heb het al weken niet meer gebruikt zodat het niet beschadigd zou zijn bij een eventuele teruggave.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 20:15

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 02:12:
[...]

Ik heb in mijn mail wel aangegeven dat ik het product wil retourneren, maar niet explicitet bij vermeld middels de wet koop op afstand. De mail was binnen die 7 dagen gestuurd, de 6e welteverstaan.
Hier is de koop ontbonden. Je hebt er recht op gezien het volgende wetsartikel:
Artikel 46d
1. Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.
2. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 kan de verkoper, behoudens ten hoogste de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, aan de koper geen vergoeding in rekening brengen.
3. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 heeft de koper recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde. De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen na de ontbinding plaatsvinden.
4. De leden 1–3 zijn niet van toepassing op de koop op afstand:
a. van zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft;
b. van zaken die:
1°. zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;
2°. duidelijk persoonlijk van aard zijn;
3°. door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
4°. snel kunnen bederven of verouderen;
c. van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken;
d. van kranten en tijdschriften.
Geachte Komplett,

Ik heb bij u op <vul in datum> gekocht een <vul in product> à EUR <prijs>, met <vul in bestel-/factuurnummer>. Deze is op<vul in datum> geleverd.

Op <vul in datum> heb ik u per e-mail laten weten het product te retourneren. U heeft aangegeven daar niet aan mee te willen werken omdat het product is gebruikt. Conform artikel 7:46d BW heb ik het recht om binnen 7 werkdagen tot ontbinding over te gaan. Daarin is geen uitzondering gemaakt met betrekking tot het openmaken of gebruiken van het gekochte product.

Ik stel u voor de laatste in de gelegenheid mij aan te geven hoe ik het beste het product op eigen kosten aan u kan toezenden met als gevolg dat u mij het volledige aankoopbedrag retourneert. Indien u uw verplichtingen niet nakomt, ben ik genoodzaakt de zaak aan mijn advocaat uit handen te geven en een negatief oordeel achter te laten op mijn favoriete vergelijkingssites.

Met vriendelijke groet,

TR06
Verwijderd schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 15:28:
[...]

Zou je dit misschien van bronvermelding kunnen voorzien? Dan kan ik dat meenemen in mijn reactie. En meer specifiek, wat zou ik nu exact terug moeten schrijven naar komplett.nl? Dat ze het simpelweg mis hebben en dat hun argumentatie niet opgaat?
Ja hoor, zie hierboven :)
Met dien verstande dat de gebruikte inkt in het verhaal van littlejoannes wel vergoedt moet worden.

[ Voor 89% gewijzigd door PcDealer op 08-08-2008 13:05 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:42

BCC

Verwijderd schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 15:28:
[...]
Op zich heeft komplett wel een punt (als je letterlijk naar de wettekst kijkt is die op dit punt wat wazig), maar zoals hierboven al aangegeven is er genoeg jurispudentie om toch je gelijk te halen.

Probleem is dat dit soms wel via de officele kanalen moet lopen (rechtsbijstand/Stichting Thuiswinkel Waarborg), omdat er nog altijd een verschil is tussen recht hebben en het krijgen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:31

Hoicks

Techno!

Je verhaal komt mij redelijk bekend voor als een XI2528/e8100/3GB model.

Ik herken namelijk de meeste klachten ook met het notebook dat ik heb.

Dat de afstandbediening vochtig aanvoelt, komt volgens mij door het gladde plastic/sticker waarmee het ding gemaakt is. De afstandbediening wordt idd warm en naar mijn idee komt dit doordat de grafische kaart achterin de laptop is geplaatst.

De laptop wordt inderdaad warmer als ik zelf had verwacht, zelfs nog nadat ik de keuze op deze laptop had laten vallen door de e8100 cpu (45nm) die in de laptop zit. Toch heb ik het vermoeden dat de warmtebron ook voornamelijk de GPU is.

Dat de harde schijf inderdaad wat apart klinkt heb ik ook last van. Ik heb hier ook geen idee waar dit vanadaan komt.

Edit: Ik lees in je Harddisk topic dat je een XA model hebt. Dat sterkt mijn vermoeden dat de grootste warmteveroorzaker de GPU moet zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Hoicks op 06-08-2008 15:51 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• FUBAR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-01 12:41

FUBAR

F*ed up beyond all recognition

Nog even over de wet kopen op afstand:

Het artikel moet onbeschadigd worden geretourneerd, dat is dus iets anders als ongebruikt.
De koper moet het apparaat goed kunnen beoordelen en dat kan niet als deze in een ongeopende verpakking moet blijven zitten.

Bovendien moet -en dit weten veel consumenten niet- je als koper duidelijk erop gewezen worden dat de wet kopen op afstand van toepassing is. Dit halfslachtig in eigen woorden vermelden op de webpagina met voorwaarden voldoet niet.

Tijdens de bestelprocedure of doormiddel van een vermelding op de factuur moet je erop gewezen worden dat je het artikel binnen 7 dagen -zonder opgaaf van reden- kan retourneren. Word je hier niet -of onvoldoende- op gewezen dan wordt deze termijn verlengd naar 30 dagen.

Tis maar dat je het weet :)

To be, or not to ...ehh.... what was the question?

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

FUBAR schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 16:04:

Tijdens de bestelprocedure of doormiddel van een vermelding op de factuur moet je erop gewezen worden dat je het artikel binnen 7 dagen -zonder opgaaf van reden- kan retourneren. Word je hier niet -of onvoldoende- op gewezen dan wordt deze termijn verlengd naar 30 dagen.
Factuur krijg je na het sluiten van de koop en dat is reeds te laat. Het moet duidelijk zijn voor totstandkoming van de overeenkomst.

Verwijderd

Topicstarter
Hoicks schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 15:49:
Je verhaal komt mij redelijk bekend voor als een XI2528/e8100/3GB model.

Ik herken namelijk de meeste klachten ook met het notebook dat ik heb.

Dat de afstandbediening vochtig aanvoelt, komt volgens mij door het gladde plastic/sticker waarmee het ding gemaakt is. De afstandbediening wordt idd warm en naar mijn idee komt dit doordat de grafische kaart achterin de laptop is geplaatst.

De laptop wordt inderdaad warmer als ik zelf had verwacht, zelfs nog nadat ik de keuze op deze laptop had laten vallen door de e8100 cpu (45nm) die in de laptop zit. Toch heb ik het vermoeden dat de warmtebron ook voornamelijk de GPU is.

Dat de harde schijf inderdaad wat apart klinkt heb ik ook last van. Ik heb hier ook geen idee waar dit vanadaan komt.

Edit: Ik lees in je Harddisk topic dat je een XA model hebt. Dat sterkt mijn vermoeden dat de grootste warmteveroorzaker de GPU moet zijn.
Het moet de GPU wel zijn, maar volgens mij is dit standaard en ligt 't niet aan het model dat ik heb. Iedere keer als ik een spel speel zoals BF2 warmt de laptop ontiegelijk op, vooral rechtsboven is het zeer warm, waar ook o.a. de rechterspeaker zit. Vervelenderwijs heeft dit (waarschijnlijk) invloed op de kwaliteit van die speaker want dat ding trilt als 'ie 'geluid' produceert. Muziek en geluidseffecten in BF2 zijn simpelweg niet aangenaam om aan te horen.

En wat de harde schijf betreft, tja, good question. Heb jij ook van die tjirp-geluiden met zo'n interval van 10 / 20 seconden? Vervelend man, vooral als de laptop idle is, dan valt het heel erg op gewoon en het ergert je simpelweg na verloop van tijd.

O ja, wat die afstandsbediening betreft, je moet eens aan dat ding ruiken nadat je een spel bent gaan spelen of een andere zware grafische applicatie bent wezen draaien, het ruikt naar alsof het licht verband is en 't voelt vochtig aan :|

Verwijderd

Topicstarter
Er is rechtspraak te vinden van de Geschillencommissie Thuiswinkel waar uitdrukkelijk is beslist dat een laptop nog kon worden geretourneerd met gebruikmaking van het ontbindingsrecht bij koop op afstand, ondanks het feit dat de gebruiker de laptop al had geopend, had aangesloten en er zelfs al Windows op had geïnstalleerd. Dan nog moet de verkoper hem terugnemen. Dat is nu éénmaal de consequentie van die wet, of de verkoper het nu leuk vindt of niet.
Hier zou ik graag nog een bronvermelding van willen verzoeken. Ik sta nu op 't punt om de mail te sturen.

Zoverre heb ik dit geschreven, naar aanleiding van onderstaande reactie:
Het herroepingsrecht geldt niet voor producten die niet meer in nieuwstaat verkeren. U geeft zelf aan de laptop te hebben gebruikt en de verzegeling te hebben verbroken. Het product verkeert daarmee niet meer in nieuwstaat.

Als de door u geconstateerde gebreken echter worden bevestigd dan zal het terugstorten van uw geld geen problemen opleveren. Stuurt u hem aub wel binnen 1 maand na aankoop terug. Als hij later binnenkomt dan kan hij alleen nog worden gerepareerd.
Geachte heer/mevrouw,

Ik zal u er aan willen herinneren dat de essentie van de Wet koop op afstand ligt in het feit dat men via internet niet de mogelijkheden heeft om een product uit te proberen zoals in een reguliere winkel en derhalve de wet de consument de bescherming geeft om een internetproduct aanvankelijk thuis uit te proberen en bij onvrede dit binnen 7 werkdagen bij de verkoper te melden en zodoende te retourneren.

Om de laptop thuis uit te proberen moest ik deze wel uit de verpakking halen. Dit spreekt voor zich. Ik heb de laptop uitgeprobeerd en jammer genoeg voldeed het niet aan mijn verwachtingen en dit heb ik binnen 7 werkdagen aangegeven door u te melden dat ik het product wilde retourneren.

De laptop verkeert overigens in nieuwstaat en er is geen sprake van een verzegelingsbreuk. Het uiterlijk van de laptop bevat geen gebruikssporen en de verpakking heb ik evengoed in goede conditie gehouden. De punten waar ik ontevreden over ben zijn de speakers(trillingen), harde schijf(maakt vreemde tik geluiden) en de warmte van de laptop(te warm). Dit zijn echter problemen die van den beginne al aanwezig waren en niet ontstaan zijn door toedoen van mijn handelingen. Dit heb ik ook al aangegeven in mijn eerste mail die u als een RMA opvatte.

Overigens, conform artikel 7:46d BW heb ik het recht om binnen 7 werkdagen tot ontbinding over te gaan. Daarin is echter geen uitzondering gemaakt met betrekking tot het openmaken of gebruiken van het gekochte product. Hier zou ik dan ook graag gebruik van willen maken.

Bovendien, er is rechtspraak te vinden van de Geschillencommissie Thuiswinkel waar uitdrukkelijk is beslist dat een laptop nog kon worden geretourneerd met gebruikmaking van het ontbindingsrecht bij koop op afstand, ondanks het feit dat de gebruiker de laptop al had geopend, had aangesloten en er zelfs al Windows op had geïnstalleerd. *bronvermelding*

Ik stel u voor de laatste in de gelegenheid mij aan te geven hoe ik het beste het product op eigen kosten aan u kan toezenden met als gevolg dat u mij het volledige aankoopbedrag retourneert. Indien u uw verplichtingen niet nakomt, ben ik genoodzaakt dit geschil voor te leggen aan Geschillencommissie Thuiswinkel en een negatief oordeel achter te laten op de shopreview van www.tweakers.net.

Met vriendelijke groeten,

Naam

Met dank aan iedereen hier! _/-\o_ _/-\o_

Iemand nog op- of aanmerkingen? Of de bronvermelding waar ik naar vroeg?

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:29
Geen opmerkingen wel benieuwd hoe dit afloopt :)

Succes

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik zou...
De laptop verkeert overigens in nieuwstaat en er is geen sprake van een verzegelingsbreuk. Het uiterlijk van de laptop bevat geen gebruikssporen en de verpakking heb ik evengoed in goede conditie gehouden. De punten waar ik ontevreden over ben zijn de speakers(trillingen), harde schijf(maakt vreemde tik geluiden) en de warmte van de laptop(te warm). Dit zijn echter problemen die van den beginne al aanwezig waren en niet ontstaan zijn door toedoen van mijn handelingen. Dit heb ik ook al aangegeven in mijn eerste mail die u als een RMA opvatte.
... eruit laten. Jammer dat je het wel hebt gemeld in je eerste melding aan de shop, maar was niet nodig in zake de ontbinding van de koop.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:42

BCC

Goede brief, maar dit vind ik echt een suffe afsluiter:
en een negatief oordeel achter te laten op de shopreview van www.tweakers.net.
Die halve zin zou ik gewoon weglaten.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:12

paQ

PcDealer schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 11:49:
Ik zou...
[...]

... eruit laten. Jammer dat je het wel hebt gemeld in je eerste melding aan de shop, maar was niet nodig in zake de ontbinding van de koop.
idd

niet wijzer maken dan nodig, zeker niet als het irrelevant is voor de wet KOP.

Beperk je tot de zakelijke feiten en uitoefening van de wet desnoods.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Capiyol
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-01 10:45
Verwijderd schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 11:41:
[...]

[knip] Indien u uw verplichtingen niet nakomt, ben ik genoodzaakt dit geschil voor te leggen aan Geschillencommissie Thuiswinkel en een negatief oordeel achter te laten op de shopreview van www.tweakers.net. [/knip]
Ik denk dat het wel slim is om tweakers.net te vermelden, maar zou alleen de zin omdraaien zodat het einde inderdaad wat sterker wordt.

...Indien u uw verplichtingen niet nakomt, voel ik mij genoodzaakt een negatief oordeel achter te laten op de shopreview van www.tweakers.net en dit geschil voor te leggen aan Geschillencommissie Thuiswinkel....

Klein detail, maar kan toch helpen de brief nog wat krachtiger over te laten komen.

Verder complimenten voor je taalgebruik en de toon van de brief. Erg strak.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:56

Barrycade

Through the...

Tis niet zo'n sterke zin (het melden van tweakers) in mijn ogen aangezien je pas een echt negatief oordeel kan geven indien de geschillencommissie je gelijk gaat geven.

Het is trouwens ook niet zo chique om nu al er vanuit te gaan dat het fout gaat lopen. Komplett is nou niet een of ander schimmig zaakje waar je er op kan rekenen dat het fout af loopt.

Dan kan je er beter een positiever einde aan breien:
Indien u uw verplichtingen niet nakomt, ben ik genoodzaakt dit geschil voor te leggen aan Geschillencommissie Thuiswinkel, maar ik ga ervanuit dat deze zaak naar tevredenheid zal worden afgehandeld

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:12

paQ

niet dreigen en geen emoties.
Daar is het nog te vroeg voor.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 11:41:
[...]

Hier zou ik graag nog een bronvermelding van willen verzoeken. Ik sta nu op 't punt om de mail te sturen.

[...]

Iemand nog op- of aanmerkingen? Of de bronvermelding waar ik naar vroeg?
Zie PcDealer in "Onvrede over notebook en het retourneren" en je eigen opzet voor de brief (de wet dus die je aanhaaldt)
littlejoannes schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 12:31:
Tis niet zo'n sterke zin (het melden van tweakers) in mijn ogen aangezien je pas een echt negatief oordeel kan geven indien de geschillencommissie je gelijk gaat geven.
Als ts van mening is dat ie niet goed is geholpen en dat goed uitlegt in de ShR dan is dat zijn goed recht.
Het is trouwens ook niet zo chique om nu al er vanuit te gaan dat het fout gaat lopen. Komplett is nou niet een of ander schimmig zaakje waar je er op kan rekenen dat het fout af loopt.
Kan wel zo zijn, maar ze proberen de wet bewust of onbewust aan hun laars te lappen, in nadeel van de consument.
Dan kan je er beter een positiever einde aan breien:
Indien u uw verplichtingen niet nakomt, ben ik genoodzaakt dit geschil voor te leggen aan Geschillencommissie Thuiswinkel, maar ik ga er vanuit dat deze zaak naar tevredenheid zal worden afgehandeld
Nog beter denk ik :)

[ Voor 17% gewijzigd door PcDealer op 08-08-2008 13:07 ]

Verwijderd

De ShopReview is er niet voor om breekijzer te spelen; dergelijke reviews worden dan ook niet gewaardeerd. Als je op zoek bent naar een winkel wil je weten wat je gemiddeld in een normale situatie kan verwachten. Als er nu gedreigd wordt en daarmee het verhaal een ander verloop krijgt, wordt een scheve situatie geschetst. (Afgezien van het feit dat mensen de ShR dan nog meer het idee krijgen de ShR zo te moeten gaan gebruiken; we zien al genoeg langskomen in de zin van "Ben in afwachting van maar geef slechte beoordeling en zal die aanpassen als de winkel alsnog over de brug komt." Overigens net als winkels die achteraf achter negatieve reviews aangaan om ze beter te krijgen.)

Het is heel erg begrijpelijk dat een situatie vervelend is en dat je middelen zoekt het op te lossen. Chantage is echter nooit de oplossing.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 13:31:
Chantage is echter nooit de oplossing.
Het hangt er vanaf hoe de Shopreview wordt gedaan. Je kunt het ook als een waarschuwing zien voor toekomstige klanten dat het specifieke bedrijf niet netjes omgaat met de wet Kopen op Afstand, iets wat zeker mag meespelen bij het kiezen van een webwinkel. Uiteindelijk heeft het bedrijf er dan ook voordeel van als ze het probleem erkennen en oplossen :) .

Als breekijzer gebruiken voor het specifieke probleem: niet doen. Maar wel een shopreview plaatsen (ev achteraf) dat het bedrijf probeert met een aparte interpretatie van de wet Kopen op Afstand de klanten te benadelen.

Verwijderd

Zeker is dat allemaal welkom in een ShR, alleen niet als de zaak niet is afgerond. Ermee dreigen richting winkels is ook niet zinnig omdat je ervaring er anders van wordt als ze daaraan toegeven - en dat terwijl de volgende klant de ShR leest en op basis van beinvloede ervaringen een beslissing neemt. That's all.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie bijdragen. Ik zal mijn brief op de nodige punten aanpassen en later op de dag hier opnieuw presenteren.

Wat het melden van die probleempjes betreft in m'n brief, aanvankelijk had ik geen flauw benul van de Wet koop op afstand en 't feit dat men zonder opgaaf van redenen het product kon retourneren. Zonder dat gegeven had ik een opsomming gemaakt van de problemen die ik tegenkwam bij de laptop en die mij onvrede gaven en hoopte hiermee dat de leverancier het product terug zou willen aannemen - tevergeefs.

Achteraf ben ik me gaan beroepen op de Wet koop op afstand om alsnog het product te retourneren. Ik had de problemen echter al benoemd, terwijl dit achteraf gezien niet nodig was. Helaas, een stomme fout, maar het zou op zich mijns inziens geen argument moeten zijn omdat de problemen niet door mijn toedoen zijn veroorzaakt.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 15:25:
Zeker is dat allemaal welkom in een ShR, alleen niet als de zaak niet is afgerond. Ermee dreigen richting winkels is ook niet zinnig omdat je ervaring er anders van wordt als ze daaraan toegeven - en dat terwijl de volgende klant de ShR leest en op basis van beinvloede ervaringen een beslissing neemt. That's all.
Niet als je dat heel netjes en open in je ShR ook vermeld. Dus de hele afhandeling. Inclusief dat je pas na het attenderen op de thuiswinkel en de je ook je ervaring netjes zou posten de winkel overstag is gegaan....

Met dat soort info kun je gewoon een afweging als koper maken.
(wel onzinnig om dan wel 3x 10 te geven.. bij bij zo een dergelijke winkel gewoon slecht scoren op after-sales, ook als ze later netjes behandeld hebben...)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Topicstarter
Geachte heer/mevrouw,

Ik zal u er aan willen herinneren dat de essentie van de Wet koop op afstand ligt in het feit dat men via internet niet de mogelijkheden heeft om een product uit te proberen zoals in een reguliere winkel en derhalve de wet de consument de vrijheid en bescherming geeft om een internetproduct aanvankelijk thuis uit te proberen en bij onvrede dit binnen 7 werkdagen bij de verkoper te melden en zodoende te retourneren.

Om de laptop thuis uit te proberen moest ik deze wel uit de verpakking halen. Dit spreekt voor zich. Ik heb de laptop uitgeprobeerd en jammer genoeg voldeed het niet aan mijn verwachtingen en dit heb ik binnen 7 werkdagen aangegeven door u te melden dat ik het product wilde retourneren.

Overigens, conform artikel 7:46d BW heb ik het recht om binnen 7 werkdagen tot ontbinding over te gaan. Daarin is echter geen uitzondering gemaakt met betrekking tot het openmaken of gebruiken van het gekochte product. Hier zou ik dan ook graag gebruik van willen maken.

Daarnaast is er rechtspraak te vinden van de Geschillencommissie Thuiswinkel waar uitdrukkelijk is beslist dat een laptop nog kon worden geretourneerd met gebruikmaking van het ontbindingsrecht bij koop op afstand, ondanks het feit dat de gebruiker de laptop al had geopend, had aangesloten en er zelfs al Windows op had geïnstalleerd.

Ik stel u voor de laatste in de gelegenheid mij aan te geven hoe ik het beste het product op eigen kosten aan u kan toezenden met als gevolg dat u mij het volledige aankoopbedrag retourneert.

Indien u uw verplichtingen niet nakomt, voel ik mij genoodzaakt een negatief oordeel achter te laten op de shopreview van www.tweakers.net en dit geschil voor te leggen aan Geschillencommissie Thuiswinkel, maar ik ga er vanuit dat deze zaak naar tevredenheid zal worden afgehandeld

Met vriendelijke groeten,

Naam
Nou, dit wordt 'm dan.
Daarnaast is er rechtspraak te vinden van de Geschillencommissie Thuiswinkel waar uitdrukkelijk is beslist dat een laptop nog kon worden geretourneerd met gebruikmaking van het ontbindingsrecht bij koop op afstand, ondanks het feit dat de gebruiker de laptop al had geopend, had aangesloten en er zelfs al Windows op had geïnstalleerd.
Maar hier heb ik een bronvermelding van nodig! Is er niemand die een linkje heeft waaruit deze rechtspraak van de Geschillencommissie Thuiswinkel na te lezen is? ;( ;(

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:55
Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 15:09:
[...]

Nou, dit wordt 'm dan.

[...]

Maar hier heb ik een bronvermelding van nodig! Is er niemand die een linkje heeft waaruit deze rechtspraak van de Geschillencommissie Thuiswinkel na te lezen is? ;( ;(
Op dit moment is die uitspraak niet online beschikbaar, omdat ze op www.sgc.nl bezig zijn een nieuwe jurisprudentiedatabase op te zetten.

Ik zou de bronvermelding achterwege laten. In mijn scriptie haalde ik de uitspraak als volgt aan:
Geschillencommissie Thuiswinkel, 22 november 2005, TvC 2006-5, m.nt. M.B.M. Loos, p. 170-171.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Pagina: 1