Debian op server: raid en partities dilemma

Pagina: 1
Acties:

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:45

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Ik heb een server ter beschikking met 6 maal 70G SCSI schijven. Raid 0, 1, 5 en 10 zijn in ieder geval beschikbaar, en volgens mij nog meer zelfs.

Tot nu toe gebruikte ik één of twee grote SATA schijven zonder enige vorm van backup. Alles in één grote partitie, losse swap (of swapfile) en hooguit een aparte partitie voor /home. Schijf kapot, jammer dan.

Maar nu wil ik een redelijk veilig server opzetten. Zal ik gebruik maken van raid 5 met eventueel een hotspare? Maar hoe weet ik dat schijf kapot is zonder te booten in de raidmanager (en afgezien van het oranje lampje). Of geen gebruik maken van raid maar alles lekker los? Eén grote partie met de flexibiliteit, of toch opslitsen?

Er zit ook nog een tape unit in (200G), maar geen idee wat je hier mee kunt in Debian.

Mijn gevoel zegt één grote raid 5 met hotspare. Dan kun je 2 schijven missen, 280G blijft er over. Voor de partities dit:
/
/tmp
/var
/var/mail
/usr
/usr/local
/home

Verder alles ongeveer 20G geven, behalve de /, die mag minder en /home geef ik de rest. Misschien /var of /usr ook wat meer, beetje afhankelijk wat ik met de server wil gaan doen. Schijfruimte genoeg in ieder geval.

Ik zie af en toe dat ze meerdere swap partities maken. Dit zou sneller zijn omdat je dan per schijf een swap partitie kan hebben. Maar aangezien dit dan raid 5 wordt kan ik dat niet bepalen. Het systeem is snel genoeg en heeft 2G intern geheugen. Ik denk dat ik het houd op 1 swap partitie van 2G

Hiernaast nog een kopie van / zodat ik die kan gebruiken in geval van nood. En hoe nu nog een eventuele backup regelen?

Iemand over dit geheel een idee, toevoeging of aanpassingen? Alvast bedankt! :)

edit: Oh ja, wat gaat de server in ieder geval doen nu, syslog voor de pix, apache (voor de syslog uit te lezen via http), ftp en mail (smtp). Vaste IP en eigen DNS. Later misschien meer leuke dingetjes.

[ Voor 5% gewijzigd door Martin?81 op 24-07-2008 22:57 ]

Verwijderd

Het liefst natuurlijk hardware RAID gebruiken, dat scheelt een hoop gedoe. Kijk even of er voor je hardware ook tools bestaan om de status mee uit te lezen. Als dat kan, kun je daarvoor natuurlijk best een cronjob maken of een daemon laten draaien.

Ik weet niet precies waarom je denkt dat je een aparte partitie nodig hebt voor /usr en /usr/local. Zulke dingen worden interessant als je ze op meerdere machines gebruikt en bijvoorbeeld mount met NFS (en dan hoeft het nog steeds niet zozeer op een losse partitie).

Voor / zou ik niet veel meer instellen dan nodig is als je een losse /home, /tmp en /var gaat mounten. Aan een GB of twee heb je dan al meer dan voldoende. Op mijn Debian machines is /usr niet veel groter dan een paarhonderd MB. Je moet echt moeite doen om aan 2 GB te komen dan.

Het voordeel van een losse /home partitie is duidelijk. De /tmp en /var zijn ook goed te verdedigen als je ze noexec mount. Afhankelijk van waar je wat gaat installeren kun je wat met de groottes spelen. Voor een server kun je best eens nadenken over het mounten van een /srv partitie. Debian zal daar nooit iets uit verwijderen. Het nut van een /var/mail partitie zie ik niet. Ik zie mail liever in bijvoorbeeld /home/piet/mail, omdat daar de bestanden van gebruikers horen.

Meer dan één swap partitie zul je niet gauw nodig hebben. Swappen is vooral nadelig voor de prestaties. Als je snellere memory wilt, moet je meer geheugen erin prikken. Als je een keertje een shitload aan geheugen nodig hebt, kun je nog altijd een swapfile maken en tijdelijk mounten. Daar hoef je echt niet een permanente partitie voor te hebben. Een standaard swappartitie kan niet zoveel kwaad, maar dat hoeft er maar één te zijn, en die hoeft ook niet zo groot.

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 14:32
En kijk ook eens naar LVM.

[ Voor 19% gewijzigd door zeroxcool op 25-07-2008 01:03 ]

zeroxcool.net - curity.eu

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:02
Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 23:00:
Het liefst natuurlijk hardware RAID gebruiken, dat scheelt een hoop gedoe.
Jup. Op voorwaarde dat het echte hardware RAID is met degelijke ondersteuning in Linux. TS: Check je controller.
Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 23:00:
Het nut van een /var/mail partitie zie ik niet. Ik zie mail liever in bijvoorbeeld /home/piet/mail, omdat daar de bestanden van gebruikers horen.
Ik denk dat TS gewend is met andere distro's. Voor het mbox formaat (Suse/RedHat) is het gebruikelijk om het in /var/mail te gooien maar dat vinden ze bij Debian niet handig. Daarom is bij Debian het Maildir formaat default met voor elke user een Maildir in zijn /home. Imo ook veel logischer dan alle mails maar in een grote file flikkeren (mbox) en alles van alle gebruikers op een /var te gooien. Het is persoonlijk dus hoort het in /home.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 16:23

deadinspace

The what goes where now?

martinweb.nl schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 22:44:
Ik heb een server ter beschikking met 6 maal 70G SCSI schijven. Raid 0, 1, 5 en 10 zijn in ieder geval beschikbaar, en volgens mij nog meer zelfs.
Omdat het om SCSI gaat neem ik aan dat het een echte raid controller is, maar (aansluitend op de rest) dat is wel handig om even uit te zoeken. Als het gaat om fakeraid, dan ben je beter af met Linux software raid.
Zal ik gebruik maken van raid 5 met eventueel een hotspare?
Als je controller het kan is raid 6 ook een optie. Dat is vergelijkbaar met raid 5, maar dan met twee schijven aan parity data.
Maar hoe weet ik dat schijf kapot is zonder te booten in de raidmanager (en afgezien van het oranje lampje).
Dat hangt af van je controller. Voor de meeste controllers die ondersteund zijn is er ook wel iets om de status uit te lezen of om notificaties door te geven.
Eén grote partie met de flexibiliteit, of toch opslitsen?
Ik ben zelf niet zo'n fan van het gebruik van veel partities. Het is altijd schipperen met de grootte, en het verplaatsen van files van bv /tmp naar /home kost tijd en disk I/O als die twee niet op hetzelfde filesystem staan.

Verschillende filesystems kan wel de robuustheid wat verhogen, maar ik zou me van elk filesystem dat je los wil maken goed afvragen of het je ook echt wat oplevert. /usr èn /usr/local op hun eigen filesystem bijvoorbeeld lijkt me erg overdreven.
Er zit ook nog een tape unit in (200G), maar geen idee wat je hier mee kunt in Debian.
Ook aan de SCSI bus? Met een beetje mazzel werkt dat ding ook dan, en dan zou je er backups ofzo op kunnen draaien. Backup software die tapes ondersteunt is er zeker (alleen tar al ;))
Ik zie af en toe dat ze meerdere swap partities maken. Dit zou sneller zijn omdat je dan per schijf een swap partitie kan hebben. Maar aangezien dit dan raid 5 wordt kan ik dat niet bepalen.
Als het om hardware raid gaat, dan is dat inderdaad niet mogelijk denk ik. Met Linux software raid is het wel mogelijk als je in plaast van hele harddisks partities aan elkaar raid-t.

Swap stripen over 7 disks kan een behoorlijke snelheidswinst bij swapgebruik opleveren, maar meestal wil je toch niet dat een systeem veel swapt, want 7 disks of niet: swappen is traag. Met 2GB verwacht ik - gezien wat de server moet gaan doen - ook niet dat dat hard nodig gaat zijn.
gertvdijk schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 01:23:
Ik denk dat TS gewend is met andere distro's. Voor het mbox formaat (Suse/RedHat) is het gebruikelijk om het in /var/mail te gooien maar dat vinden ze bij Debian niet handig. Daarom is bij Debian het Maildir formaat default met voor elke user een Maildir in zijn /home. Imo ook veel logischer dan alle mails maar in een grote file flikkeren (mbox) en alles van alle gebruikers op een /var te gooien. Het is persoonlijk dus hoort het in /home.
Debian 4.0 gebruikt standaard mbox files in /var/mail hoor ;)

Verwijderd

Helemaal mee eens :) LVM is een fantastische uitvinding vooral in combinatie met xfs of ext3. Op mijn werk hebben we zo'n 100 Debian servers draaien met xfs en lvm en dat maakt het beheer van je server zoveel makkelijker.

Even tip voor de topic starter, lees deze howto's

http://www.howtoforge.com/linux_lvm

http://www.ibm.com/developerworks/linux/library/l-lvm/

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

martinweb.nl schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 22:44:
Ik weet niet hoe serieus je je backups wilt nemen maar als je het simpel wilt doen kan je, zoals heirboven al werd gezegt, met tar beginnen. Wil je het (zeer) uitgebreid doen kan je is kijken naar bacula, gebruik ik ook op de zaak en werkt er goed en heeft debian pakketten.
Mijn gevoel zegt één grote raid 5 met hotspare. Dan kun je 2 schijven missen, 280G blijft er over. Voor de partities dit:
/
/tmp
/var
/var/mail
/usr
/usr/local
/home

Verder alles ongeveer 20G geven, behalve de /, die mag minder en /home geef ik de rest. Misschien /var of /usr ook wat meer, beetje afhankelijk wat ik met de server wil gaan doen. Schijfruimte genoeg in ieder geval.
Wat ik persoonlijk altijd doe, maar dat is mischien wel gewoon smaak, is 2 schijven in raid1 zetten en hier je /boot, /, swap en de rest LVM (die ik dan gebruik voor spooling e.d.)
De rest van de schijven zet ik altijd in raid5 en dar maak ik de data partitie's op (ook met LVM).

Het voordeel van LVM is dat je ook niet meteen alles hoeft te gebruiken, je kan later gewoon je partitie groter maken (als je nog ruimte hebt in je VolumeGroup)
Ik zie af en toe dat ze meerdere swap partities maken. Dit zou sneller zijn omdat je dan per schijf een swap partitie kan hebben. Maar aangezien dit dan raid 5 wordt kan ik dat niet bepalen. Het systeem is snel genoeg en heeft 2G intern geheugen. Ik denk dat ik het houd op 1 swap partitie van 2G
Zoals hierboven al gezet kan je dit alleen doen als je software raid gebruikt, bij hardware raid heeft het weinig zin.
Let er wel op als je het doet dat je de prioriteiten van de swappartities gelijk maakt, dan gaat die namelijk ook 'load-balancen' over de swap partities (anders heb je er nog niets aan)
/etc/fstab
code:
1
2
/dev/hda3       none            swap    sw,pri=1              0       0
/dev/hdc3       none            swap    sw,pri=1              0       0

Mistakes are proof that you are trying...

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:45

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Het is een raid 5EE geworden. Raid 6 kan niet. Dus kon ik kiezen voor Raid 5 met hotspare, of raid 5EE waar de hotspare ook verdeeld is, wat mij iets beter leek. Nu heb ik 280 GB over.

Indeling is als volgt:

- /
- rescue partitie welke niet gemount is en gelijk aan /
- /tmp
- /var
- swap (2 GB)
- /usr
- /home

Dit is een IBM X236 server. Hardware raid, nu nog kijken hoe ik de raid en de LTO-tape kan aanspreken. :) Bedankt voor de suggesties.
Pagina: 1