Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 23:53

Het Creative Zen Mozaic ervaringentopic

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v624/kingone/sy/mozaic_video.jpg?t=1216920186

Navigatie

Inleiding
Specificaties
Prijs en beschikbaarheid
Linkjes
Overige info

Inleiding

De Zen Mozaic is Creative's nieuwste speler. Dit kleine spelertje met een nogal opvallend uiterlijk is de opvolger van de Zen V en heeft een iets groter scherm maar legt nog steeds de nadruk op audio.
Specificaties

capaciteit2,4,8 en 16GB
kleurenzwart, zilver, roze
battarijduur32 uur
audioMP3, WMA, WAV, and Audible
videoTranscoded AVI-bestanden
afbeeldingenJPEG
scherm1.8" TFT display (64K kleuren)
afmetingen79.5 mm x 40.0 mm x 12.8 mm
Extra'sRadio, microfoon, luidsprekers, alarm, klok, kalender, PIM (Personal Information Management) takenlijst en contactpersonen

Afbeeldingslocatie: http://images.europe.creative.com/iss/images/artwork/thumb/Mozaic_Pink_LS45_R3.jpg

Prijs en beschikbaarheid

De Mozaic is nog niet in Europa verkrijgbaar. In de VS zijn de 2&4GB versies al verkrijgbaar, de 8 en 16GB spelers komen daar in Augustus uit.

Linkjes

Productpagina
De eerste hands on
reviews
Anything but iPod
Cnet
video's

Overige info

Alle (spel)foutjes en overige opmerkingen kunnen gemaild worden naar: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/forum/user_email_gfx/195618/FFFFFF/000000of stuur een DM.Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/dm.gif

[ Voor 3% gewijzigd door Vihaio op 10-08-2008 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

Deze speler moet wel heel goedkoop gaan worden, de zen is nu ook al erg goedkoop (en zal nu de zen xi-fi uit is wellicht nog meer dalen)

vind het maar een matig spelertje:
- Design
-Matige video ondersteuning
-Scherm.

Verder is het wel leuk dat er een speakertje op zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50

Cyphax

Moderator LNX
Ik kan het aparte uiterlijk wel waarderen, weer eens wat anders. Jammer dat Creative alleen mp3 afspeelt als echt zinnig formaat (wie heeft er nou helemaal echt wma of wave tegenwoordig, en wat is audible nou weer?). De extra's zijn dan wel weer leuk, tenminste als ze goed uitgevoerd zijn. En zo te zien kan een kaartlezertje er ook niet vanaf. Te mager al met al wat mij betreft.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik vind vooral de specs niet bijzonder. De Zen V (Plus) had ook geen bijzondere specs, maar was wel bijzonder goedkoop, compact en simpel. Dit ding ziet er wat complexer uit, en is (als ik het nieuwsbericht moet geloven) zeker niet aan de goedkope kant. Ik vind dit persoonlijk beetje een tegenvaller. Ik zou het eerder als budgetspeler op willen werpen dan als een high-end apparaat. Natuurlijk zal het daar ook wel enigszins op gericht zijn (iPod Nano concurrentie), maar het is een beetje een 13 in een dozijn-speler. Het zal denk ik alleen om het aparte uiterlijk zijn dat er zo'n aandacht voor is. Dat is dan ook wel vrij uniek, maar is het functioneel? Zo ziet het er niet uit, maar we gaan het lezen in de reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 23:53
Er zijn een paar reviews van de Mozaic verschenen: Anything but iPod vind het een middelmatige speler en Cnet is duidelijk positiever vooral als het op geluidskwaliteit gaat.
Cnet
Frankly, we've come to expect great audio quality from Creative's MP3 players, and the Zen Mozaic did not disappoint--once we swapped in the Shure SE310 headphones. (For their part, the included headphones were passable.) Perhaps the best thing is that all genres of music sound equally great.
Anything but iPod
The sound quality for the average user who plans on sporting the included earbuds or a mild upgrade will be just fine. But for those who have more discerning tastes and sport some expensive headphones, the Zen Mozaic will not impress. It didn’t play well in the entire sound spectrum and just lacked overall clarity when paired with Future Sonics Atrio M5’s as well as the Shure SE530’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miranon
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-06 22:22
Is de Mozaic de opvolger is van de Creative Zen V / Zen V Plus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

master007 schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 12:04:
Er zijn een paar reviews van de Mozaic verschenen: Anything but iPod vind het een middelmatige speler en Cnet is duidelijk positiever vooral als het op geluidskwaliteit gaat.

[...]

[...]
ABI richt zich als ze het over geluidskwaliteit hebben dan ook meer op de die-hard audiofiel.
Ik vind het een grappig spelertje en denk dat die stiekem nog wel redelijk gaat verkopen.
Zoek maar eens in die prijsklasse bij de pricewatch (40-60E). Dan is die Mozaic zo slecht nog niet. Je hebt iets in je hand en het is geen bokkiewokkietech. Gewoon niet doen alsof het een videofunctie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

miranon schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 04:02:
Is de Mozaic de opvolger is van de Creative Zen V / Zen V Plus?
Waarschijnlijk wel ja. Hij zit dan ook in hetzelfde segment als de Zen V (Plus) :)
Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 11:17:
[...]

ABI richt zich als ze het over geluidskwaliteit hebben dan ook meer op de die-hard audiofiel.
Ik vind het een grappig spelertje en denk dat die stiekem nog wel redelijk gaat verkopen.
Zoek maar eens in die prijsklasse bij de pricewatch (40-60E). Dan is die Mozaic zo slecht nog niet. Je hebt iets in je hand en het is geen bokkiewokkietech. Gewoon niet doen alsof het een videofunctie heeft.
Het zal best van redelijke kwaliteit zijn inderdaad. Creative maakt doorgaans geen slechte spullen. Maar ik denk wel dat het inderdaad wat minder op de die-hard gericht is, en meer op de mainstream consument. Anders hadden ze er ook niet zo'n apart design van gemaakt denk ik. Kan me nog steeds niet voorstellen dat dit het effectiefste design is :P
Het moet natuurlijk ook verkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:55

watercoolertje

Untertitel

Ik heb er 1 gekocht, de 8Gb versie met speaker (ez300 tegenover de ez100 zonder speaker).

Bevalt me prima was 69 euro kwijt maarja het is dan ook wel een leuk design, werkt allemaal lekker vlot en duidelijk. Had inderdaad een ander naamloos merk kunnen nemen voor 1 of 2 tientjes minder (zowiezo is die zonder speaker al 10 euro goedkoper) maar die gaat het nooit zo lang uithouden als deze denk ik.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

watercoolertje schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 10:02:
Ik heb er 1 gekocht, de 8Gb versie met speaker (ez300 tegenover de ez100 zonder speaker).
Aha, dus dat is het verschil tussen de EZ100 en de EZ300?

Mijn zoon wil voor Sint een mp3/mp4 speler en op m'n zoektocht kwam ik deze tegen. Nu lijken er drie verschillende te zijn: de Creative Zen Mozaic (zonder toevoeging), dezelfde maar de EZ100 en de EZ300. Maar ik kon geen goed overzicht vinden van de verschillen.

Ik had dan ook nog een vraagje over mp4: als ik google op mp4 player komt deze Mozaic ook voorbij, alleen zie ik bij de specs niets staan over mp4, alleen maar dat 'All video formats need to be transcoded with bundled software'... Gebruikt deze speler dan een compleet eigen formaat...? Kan je dit dan wel een mp4 speler noemen of moet ik dan elders zoeken (en zo ja, waar dan...?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
De EZ300 is toch de enige met FM Tuner erbij? NIW: Deze ga ik denk ik ook halen voor de kerst, erg leuk dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 11:42:
[...]

Aha, dus dat is het verschil tussen de EZ100 en de EZ300?

Mijn zoon wil voor Sint een mp3/mp4 speler en op m'n zoektocht kwam ik deze tegen. Nu lijken er drie verschillende te zijn: de Creative Zen Mozaic (zonder toevoeging), dezelfde maar de EZ100 en de EZ300. Maar ik kon geen goed overzicht vinden van de verschillen.

Ik had dan ook nog een vraagje over mp4: als ik google op mp4 player komt deze Mozaic ook voorbij, alleen zie ik bij de specs niets staan over mp4, alleen maar dat 'All video formats need to be transcoded with bundled software'... Gebruikt deze speler dan een compleet eigen formaat...? Kan je dit dan wel een mp4 speler noemen of moet ik dan elders zoeken (en zo ja, waar dan...?).
Ik vind de term Mp4-speler sowieso nietszeggend. .mp4 is een containerformaat, dat vertelt je heel weinig. Maar de verplichte transcoding zal de videofile wel een soort van Mpeg4-file maken... Maar wat dat betreft heb je dus maar een zeer matige video-support.

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ik heb sinds 2 dagen de Zen Mozaic EZ100 8gig.

Voorlopig ben ik mateloos teleurgesteld in Creative. Vroeger had ik een van de eerst MuVo's gehad en een MuVo Slim die heerlijk werkte en zeer degelijk was gemaakt.

Deze Mozaic is ter vervanging van mijn doorgebrande Philips Gogear 4 gig, maar waarschijnlijk ga ik deze terugsturen en mijn geld terugvragen. Het opladen verliep prima, bijna 7,5 gig aan mp3's overzetten was gewoon een kwestie van slepen. Het afspelen is echter een ramp. Onafhankelijk van de bitrate stotteren alle nummers tijdens het afspelen. Het wordt erger als hij op toetsblokkeren staat, maar ook gewoon in het menu hoor je af en toe kleine haperingen in het geluid.

Aangezien ik deze mp3-speler gebruik om met de muziek mee te spelen zijn dit soort haperingen funest. Het lijkt volkomen random dat hij hapert. In ieder geval de eerste paar seconden van een nummer, maar ook regelmatig halverwege een nummer. Als ik hetzelfde nummer nog een keer luister vallen de haperingen op andere momenten, wat mij doet geloven dat de speler gewoon niet 'sterk' genoeg is om mp3's vloeiend af te spelen.

Ik heb al diverse 'oplossingen' geprobeerd die op de site van Creative en fora staan, zoals het opnieuw flashen van de firmware met de nieuwste drivers, instellingen op default, format van de speler; het help allemaal niets. Ik zit nu te wachten op een reactie van Creative, heb een klacht ingediend, maar voor mij waarschijnlijk geen Creative producten meer... :(

• RoD
  • Niet online

RoD

Wat je speler doet is natuurlijk niet normaal, maar op basis van één brak model het hele merk afschrijven is niet echt rationeel.

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Dat klopt, maar op internet zijn veel dezelfde klachten hierover te horen. Er is een firmware update geweest die het probleem zou moeten verhelpen, maar die heeft geen oplossing geboden. Natuurlijk is 1 slechte ervaring geen excuus om een merk te dumpen, ben niet voor niets eerst erg grote fan geweest van Creative. Toch lees ik vaak dat Creative nu vooral bang-for-buck spelers maakt, ipv voor echte kwaliteit te gaan.

Ik heb er ook zelf voor gekozen om een budgetspeler te nemen (40 euro is nou eenmaal niet duur voor een 8 gig speler met 30+ uur batterijtijd, foto en film).

Voor mij (en denk ik veel anderen) is een eenmalige negatieve ervaring toch ook reden om eens 'bij de buren' te gaan kijken. Is misschien niet heel rationeel, maar zo zitten veel mensen toch in elkaar (ik in ieder geval wel).

Edit: Reactie van Creative gekregen. Mogelijke oplossing: zet de equalizer aan, maakt niet uit op welke stand. Door de bewerking die de speler eerst op het signaal toepast heb je kans dat het beter loopt. Na een korte test zorgt dit er voor dat ik nu na 5 nummers nog maar 1 keer een kleine pauze aan het begin van een nummer heb gehoord, al stukken beter. :/

[ Voor 18% gewijzigd door EcoR op 17-12-2009 15:41 ]

Pagina: 1