Detectie koptelefoon mislukt

Pagina: 1
Acties:

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:52
Hallo mensen,

ik heb een PC met een op het moederbord geïntegreerde Realtek ALC888 HD audio chip.
Tot vanmiddag werkte dat ding prima, echter na een middagje videotje kijken met mijn koptelefoon (aangesloten op het front paneel) wil het systeem opeens niet meer herkennen dat de koptelefoon eruit gehaald is. Met als gevolg dat (als ik alle instellingen hetzelfde laat staan) er niets meer hoorbaar is op de normale geluidsinstallatie, omdat het systeem denkt dat de koptelefoon nog er in zit.
Ik heb al de drivers compleet opnieuw geïnstalleerd (1.98), gezocht met google op o.a. "headphone jack detection failed" i.c.m. ALC888 Realtek en andere combinaties van diezelfde woorden, echter vond ik alleen dingen over een bepaalde versie van het ALSA project. De rest waren allemaal fouten onder Vista met het installeren van de drivers.
Ook heb ik opnieuw geprobeerd om de koptelefoon in het front panel te steken, en er daarna weer uit te halen, hopend op dat hij het dan wel detecteerd, maar helaas.
Ook heb ik mijn PC voor enige tijd uitgeschakeld, hopend dat de detectie daardoor ook gereset zou worden, maar ook hier is het helaas pindakaas.
Ik heb nu simpelweg uitgeschakeld dat ik die koptelefoon automatisch wil detecteren, en het geluid klinkt weer prachtig door mijn speakers, echter zou het wel fijn zijn als die detectie toch zou werken.

Wat kan ik nog proberen om toch op de een of andere manier die status te resetten/de detectie aan de gang te krijgen?

Verdere systeemspecs:
CPU: Intel C2D E6750
RAM: 2 GB DDRII Dual Channel
Mobo: MSI P-35 Neo
Geluidskaart is dus een Realtek ALC888 (MSI OEM)

• skippertje
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-05-2023
De schakelaars welke de 'koptelefoondetectie' doen zitten in het 3,5mm gaatje waar je je koptelefoon normaal gesproken in stopt. Waarschijnlijk blijft 1 van deze 2 schakelaars ingedrukt. Meestal helpt het om de koptelefoon er een aantal keren in en uit te doen, als dat niet werkt kijk eens goed in het gaatje, wellicht zie je dan wat er mis is. In dat gaatje hoor je zowel aan de linker als aan de rechterkant een stukje dun metaal uit zien steken, druk deze dan eens in met een paperclip.
Als't dan nog niet werkt ben je wat mij betreft aan een nieuw gaatje, ehh geluidskaart toe :)

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:52
Dank je wel, het werkt weer! :)
Ik heb met een paperclipje even lopen rommelen in dat gaatje, en nu doet ie 't weer als van ouds. Ben benieuwd hoe lang hij het nu volhoud :P
Nou ja, de volgende keer weet ik dan ook direct wat ik moet doen :Y)