Toon posts:

[Apple] Java 1.6 voor 32-bit, wanneer?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand hoe het zit met de support voor Java 1.6 van Apple uit. Ik word er inmiddels toch wel een beetje simpel van dat ik er nog steeds niet mee kan ontwikkelen op mijn 32 bit MacBook. De nieuwe update is namelijk alleen voor 64 bit Apple systemen (en dat zijn er maar een handjevol).

Wat ik vooral raar vind is dat wanneer je op Google hierop zoekt er in alle talen over wordt gezwegen. Zijn er zo weinig Java developers op Apple ofzo? Ikzelf doe er best veel mee en het is erg vervelend als projectgenoten Java 1.6 features aan het project toe willen voegen maar dat niet kunnen vanwege Mac incompatibiliteit.

Ik vind het echt vreemd dat Apple hiervoor niet compleet afgebrand is nog. Of was er soms een verschrikkelijk goede reden om het tegen te houden?

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Microsoft ging een aantal jaren terug hun eigen Java VM schrijven omdat ze het volledig geschoten hadden met de (toen) ontzettend trage/buggy Sun implementatie. Devs waren blij dat er eindelijk een beetje stabiele VM was, maar er waren toen wel twee VM's om te testen, Sun schreeuwde moord en brand, en MS kreeg uiteindelijk de schuld van elke Java bug in allebei de VM's. MS is toen helemaal maar gestopt met Java en alle kaarten op .NET ingezet. Apple heeft daarvan geleerd en blijft wachten op Sun. Die maken geen haast (waarschijnlijk om hun Linux/Solaris business te beschermen tegen al te veel Apple overstappers).

Sucks, eh?

[ Voor 25% gewijzigd door Dreamvoid op 24-07-2008 15:29 ]

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 16:31
was er al bang voor dat dit ding gebeuren. ik heb ook een 32bit intel macbook, en het zou best wel eens kunnen zijn dat ik over een jaar f*ck*d ben omdat alles naar 64bit binaries gaat...
snow leopard heeft al geen powerpc support meer, volgende stap 32bit support eruit slopen (?)

• Dreamvoid
  • Niet online
sharkzor schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 15:09:
volgende stap 32bit support eruit slopen (?)
Dat lijkt me niet heel eenvoudig aangezien Darwin een 32-bit kernel is.

• pxa270
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-10-2025
Dreamvoid schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 15:00:
Apple heeft daarvan geleerd en blijft wachten op Sun. Die maken geen haast (waarschijnlijk om hun Linux/Solaris business te beschermen tegen al te veel Apple overstappers).
:?
Voor zover ik weet was Apple altijd zelf verantwoordelijk geweest voor de Mac ports van Java, en dat geldt ook voor de al uitgebrachte Java 6 voor 64-bit Intel. Dus ik begrijp niet waarom Apple volgens jou op SUN aan het wachten is. Die heeft nooit Java op OS X uitgebracht.

@Renegade2000
Ik denk niet dat Apple ooit nog Java 6 voor 32-bit Intel (of PowerPC) OS X gaat uitbrengen. Voor Apple heeft Java de laatste jaren duidelijk niet meer zo'n hoge prioriteit. SUN maakt om wat voor reden dan ook zelf geen OS X port van Java. Je kunt eens http://landonf.bikemonkey.org/static/soylatte/ proberen, dat is een port van BSD Java 6. Anders is waarschijnlijk Windows/Linux Java 6 in een VM of onder dual boot de enige optie.

• Dreamvoid
  • Niet online
pxa270 schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 16:00:
[...]

:?
Voor zover ik weet was Apple altijd zelf verantwoordelijk geweest voor de Mac ports van Java, en dat geldt ook voor de al uitgebrachte Java 6 voor 64-bit Intel. Dus ik begrijp niet waarom Apple volgens jou op SUN aan het wachten is. Die heeft nooit Java op OS X uitgebracht.
I stand corrected. Hmm dan heb ik al drie jaar lang bugrapportjes naar de verkeerde gestuurd :o

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Dreamvoid schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 15:00:
Microsoft ging een aantal jaren terug hun eigen Java VM schrijven omdat ze het volledig geschoten hadden met de (toen) ontzettend trage/buggy Sun implementatie. Devs waren blij dat er eindelijk een beetje stabiele VM was, maar er waren toen wel twee VM's om te testen, Sun schreeuwde moord en brand, en MS kreeg uiteindelijk de schuld van elke Java bug in allebei de VM's. MS is toen helemaal maar gestopt met Java en alle kaarten op .NET ingezet. Apple heeft daarvan geleerd en blijft wachten op Sun. Die maken geen haast (waarschijnlijk om hun Linux/Solaris business te beschermen tegen al te veel Apple overstappers).

Sucks, eh?
Wat een kul verhaal zeg. Microsoft moest op last van de rechter stoppen met hun JVM omdat ze de nodige licenties van Sun schenden. Niets meer en niets minder. Dat hebben ze dus niet zelf gedaan ten faveure van iets als .NET en uit onvrede van het commentaar van Sun.

Daarnaast is Sun altijd al veel verder met de JVM versies dan Apple. Ze hebben een deal met Apple dat ze de broncode krijgen en dat Apple er zelf een binary van klust voor in OS X. Datzelfde doen Linux distro's ook en die zijn toch heel wat meer up to date dan Apple. Bij Apple ligt de aandacht voor Java gewoon lager vandaag de dag. Als je hier op het forum zoekt dan kom je een aantal topics hierover tegen, waaronder ook een vrij recente die meer in gaat op de Java in Leopard.

Overigens zijn er inmiddels heel wat meer 64 bit systemen dan een handjevol. De nieuwe Macs zijn sinds november 2006 allemaal 64 bit. Enige wat dan nog 32 bit is zijn de oude G4 machines en de eerste generatie Intel Macs als ik uit ga van de systemen die door Leopard worden ondersteund.

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-02 18:31
Ja en de jvm is alleen bruikbaar in 64bits browsers, dat is ook zo'n lekkere kul. Welke mainstream browser is 64bits?

Hello fellow humans

Verwijderd

Wat ik nog grappig vind is dat 1.6 wel geinstalleerd wordt, maar standaard blijft 1.5 in gebruik. Als je dan iets wilt programmeren in java 1.6 voor os x dan moet je ervoor zorgen dat de mensen eerst 1.6 inschakelen. Maar dit kan dan weer resulteren in het niet zo goed functioneren van programma's die 1.5 vragen 8)7 .
Dat ze zo vroeg 32-bit systemen al laten vallen vind ik persoonlijk wel erg. Nu hebben mensen er nog niet echt veel last van, maar wat over een jaar ofzo?
Pagina: 1