Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

LCD schermpje aan de praat krijgen

Pagina: 1
Acties:

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-11 14:39
Hallo

Ik heb net van Admiral Freebee een LCD schermpje overgenomen; Het betreft een HD44780.
Alle kabels zaten er al bij, een kabel om het schermpje aan te sluiten op de parallelle poort, en voeding via een molex.

Bij het opstarten van de PC gaat het schermpje (Voor er iets zichtbaar is op mijn computerscherm) in "testmodus", de bovenste rij licht helemaal op. Wanneer het eerste beeld op de monitor zichtbaar is, wordt het kleine LCD schermpje weer donker.

Eens in Windows gaat hij blijkbaar weer in testmode, de bovenste rij licht weer op, maar nu iets donkerder. Eens ik een programma om de LCD te besturen start, gaat het helemaal donker en doet hij niets meer.

Admiral Freebee is op vakantie dus ik kan het hem niet vragen, daarom vraag ik het dus aan jullie :
Hoe werkt het schermpje naar behoren ? Wat moet ik doen ?

Grtz
Ik :9

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:12
Welk OS gebruik je?

Verwijderd

Kosty schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 14:04:
Hallo

Ik heb net van Admiral Freebee een LCD schermpje overgenomen; Het betreft een HD44780.
Alle kabels zaten er al bij, een kabel om het schermpje aan te sluiten op de parallelle poort, en voeding via een molex.

Bij het opstarten van de PC gaat het schermpje (Voor er iets zichtbaar is op mijn computerscherm) in "testmodus", de bovenste rij licht helemaal op. Wanneer het eerste beeld op de monitor zichtbaar is, wordt het kleine LCD schermpje weer donker.

Eens in Windows gaat hij blijkbaar weer in testmode, de bovenste rij licht weer op, maar nu iets donkerder. Eens ik een programma om de LCD te besturen start, gaat het helemaal donker en doet hij niets meer.

Admiral Freebee is op vakantie dus ik kan het hem niet vragen, daarom vraag ik het dus aan jullie :
Hoe werkt het schermpje naar behoren ? Wat moet ik doen ?

Grtz
Ik :9
:P

• Kosty
Windows XP Home 32bit (SP3)

• ThinkPad
Oke.

Ik meen dat Windows XP de poort beveiligd, waardoor je hem niet rechtstreeks kan bereiken met software.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:52

Harrie

NederVlaming

Ja, daar kon je DLportIO voor installeren, maar weet niet of dat nog nodig is voor de huidige applicaties..

• Kosty
Hmm, ik heb ook port95nt geinstalleerd, dan zou dat toch normaal moeten werken?

• ThinkPad
Hoe staat je parallele poort ingesteld in je BIOS?

Vaak kun je verschillende modes kiezen, zoals EPP, ECP, Bi-Directional e.d.

Het beste kun je dat op "Normal" ofzo zetten.

• Kosty
Dit komt eruit :
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads/48887b8f74597/48887b8f741b8-ABCD0007.thumb.jpg

Ik heb dus 3 keuzes, welke moet ik kiezen ?

[ Voor 21% gewijzigd door Kosty op 24-07-2008 14:55 ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:45

DaWaN

'r you wicked ??

Kosty schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 14:55:
Dit komt eruit :
[afbeelding]

Ik heb dus 3 keuzes, welke moet ik kiezen ?
Bi-directional is de minst geadvanceerde modus, die zou ik dus kiezen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 16:21

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Staat je contrast wel goed? Welke software gebruik je om je lcd aan te sturen? Heb je die goed ingesteld?

• Kosty
Ingesteld als Bi-Directional , doet nog evenveel als ervoor :/
Ik gebruik de ene keer Smartie, de andere keer LCD Hype. Geen van beiden werkt.

@Contrast en helderheid : Ik heb hier 2 potmeters, maar weet niet welke waarvoor dient... Eentje van 10kOhm en eentje van 250Ohm (Denk ik toch :p). Maar omdat de "testmodus" wél mooie blokjes laat zien, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat dit verkeerd staat ? (Ik kan natuurlijk ook mis zijn hé...)

[ Voor 17% gewijzigd door Kosty op 24-07-2008 15:55 ]

• Kosty
Na het verwijderen van alle (Molex en parallele) kabels ben ik een paar uurtjes weggeweest.
Als ik terugkom wil ik het nog een keer proberen, maar nu raakt het schermpje zelfs niet meer in de testfase. Ik denk gewoon dat het aan de kabel ligt

Ik heb besloten om gewoon te wachten eer Admiral Freebee terug is...

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het schermpje werkte bij mij met de volgende instellingen:
• EPP in het BIOS
En dan in LCD Smartie bij HD44780 settings:
• Port: 378
• Driver boot delay: 3
• Timing multiplier: 1 maar hier kan je ook eens 5 proberen

Check ook even of dat de kabels er goed insteken en geef eens een draaitje aan de potmeters.

[ Voor 17% gewijzigd door Admiral Freebee op 26-07-2008 22:38 ]

• Kosty
Ik heb die EPP ook ingesteld @ mijn BIOS, niets speciaal nu
Port - Klopt
Die andere 2 zou ik niet weten waar ik dat moet instellen ? :$

• Kosty
Gevonden, ik test het nu even

• Kosty
Ik draai de potmeter voor de backlight helemaal open, en die andere draai ik helemaal naar rechts en dan krijg ik dit :

http://www.2shared.com/file/3657398/4431fc4c/MOV00422.html
(Ik hoop dat je dat kan afspelen ?)

*Dit is ook zo gewoon zonder smartie ofzo...

[ Voor 9% gewijzigd door Kosty op 26-07-2008 23:19 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Om in XP de printerpoort voor andere dingen dan printen te gebruiken raad ik dit progje aan:
http://members.home.nl/a.kost/userport.zip

Userport.exe starten, op start klikken,en dan zou de printerpoort volledig bruikbaar moeten zijn :)

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 26-07-2008 23:20 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Kosty
Bedankt, maar het werkt niet.
Moet ik in het programma iets aanklikken (behalve START dan)

• Admiral Freebee
  • Niet online
Werkt het rechterdeel nu zo slecht?

Normaal draait in testmodus alleen de bovenste regel en is de onderste regel uit. Ben je zeker dat er een programma dit scherm niet doorstuurt?

Lees ook dit even.

[ Voor 18% gewijzigd door Admiral Freebee op 26-07-2008 23:29 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kosty schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 23:26:
Bedankt, maar het werkt niet.
Moet ik in het programma iets aanklikken (behalve START dan)
Alleen start, maar wel even een note: ongetest met XP SP3, met SP2 werkte Userport nog wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 26-07-2008 23:30 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Kosty
Admiral Freebee schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 23:27:
Werkt het rechterdeel nu zo slecht?

Normaal draait in testmodus alleen de bovenste regel en is de onderste regel uit. Ben je zeker dat er een programma dit scherm niet doorstuurt?

Lees ook dit even.
Het is eigenlijk wat jij testmodus noemt. Bij het opstarten van de PC (Voor het BIOS scherm) laat hij hetzelfde al zien, en dan duurt het even, maar eens ik terug in Windows ben doet het LCDtje terug zo

Tbh denk ik dat het de kabel is, kan dat ?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zou kunnen, mischien even controleren of alle aders goed aangesloten zitten.

[ Voor 76% gewijzigd door Raven op 27-07-2008 00:07 ]

Oscar Wilde

• Admiral Freebee
  • Niet online
Meet de kabel even door met een multimeter om het zeker te weten. Normaal gezien moet hij gewoon werken.

Ik vind het gek dat de testmodus bij jou alle pixels laat branden. Hier was het altijd alleen maar de bovenste regel. Maar het kan wel zijn dat je het contrast te hoog hebt gedraaid, dan lijken alle pixels te branden en ziet alle data die binnenkomt er hetzelfde uit.

• ThinkPad
Je hebt ook niet toevallig software openstaan die de parallele poort bezet houdt? (Denk aan software voor een antieke printer op de LPT, flatbed scanner etc etc)
Pagina: 1