Toon posts:

Merkloos laptop accu vs. Gemerkt accu

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zou graag willen weten of er ooit een test was geweest met merkloze laptop accu's en accu's met merk en wat daar de uitslagen van waren.

Kan iemand mij hier meer over vertellen? Van Google werd ik niet wijzer.

Wat me eerst opvalt is dat de garantie van merkloos 6 maand is en van merk 12 maand.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-01 09:56
Ik kan je er niet zo snel een test van geven, maar doorgaans zijn merkloze accu's van best goeie kwaliteit. (Al zijn er natuurlijk uitzonderingen, dat is een beetje het probleem met merkloze accu's).

Ook de nepperds worden gewoon met Li-ion cellen gemaakt. Vaak cellen van A of B kwaliteit. Soms zijn de nepperds zelfs gewoon orginele accu's maar zonder het stikkertje van de producent. Dat gebeurt als de fabriek nog grondstoffen overheeft maar aan de order van de producent al is voldaan.

Verwijderd

Topicstarter
Wel raar dat er nog nooit zo'n test is uitgevoerd toch?
Als je trouwens laptop accu's vergelijkt is er een groot prijsverschil tussen de twee.

Pricewatch accu kost 90 en merkloos uit China kost 35-40 euro....

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:04
Tests doen met accu's is ook vrij lastig, voornamelijk op gebied van levensduur. De kwaliteit van de cellen is gewoon sterk verschillend tussen de A-merken (Panasonic, Sony, etc) en de Chinese meuk op gebied van hoeveel cycles ze kunnen hebben, warmteontwikkeling en veiligheid.
Bij de zonnebootrace Frisian Solar Challenge 2006 is toen een boot uitgebrand met goedkope Li-ion cellen uit een Aziatisch land meen ik me te herinneren. (details over het type accu kan ik niet op internet vinden, maar heb ik uit bron van een kennis die bij een ander team meedeed)
Maakt het nog geen excuus om deze exorbitant hoge prijzen te gaan vragen door A-merken, imo, maar verschil mag er best zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door gertvdijk op 24-07-2008 17:31 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:38

mr_petit

opperprutser

Ik zou alleen een merkloze accu kopen als je zeker weet dat je 'm vrij gemakkelijk kan retourneren als ie niet goed is. (dat gaat vaak lastig als je 'm in china koopt, en loont vaak niet).
Ik heb al meerdere malen meegemaakt dat sommige b-merk accu's niet goed compatible waren met de laptop en bijvoorbeeld niet goed wilden opladen.

"man is not truly one, but truly two,"

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
je weet nooit wat je koopt als je merkloze accu's koopt.
Zo'n laptopaccu is meer dan alleen een paar cellen; er zit ook wat electronica in, voor de statusleds, maar ook beveiligingen.
Li-ion cellen zijn geen speelgoed: ze reageren niet zo fris op te veel laden en overbelasting (zoek maar eens op youtube ;) ). Je wil dus op zijn minst dat het laadsysteem, de batterijen en de bijhorende electronica op elkaar afgestemd en voldoende kwalitatief zijn. Bij merkloze accu's heb je die garantie nooit. Natuurlijk zijn er onderlinge verschillen en zijn er vast wel "merken" die heel goeie alternatieve accu's aanbieden.
Je moet er imho vanuitgaan dat als je zo'n el-cheapo koopt die kwalitatief minder is. Dat wil niet zeggen dat je dan een slechte zaak zou doen: een iets kortere gebruiksduur hoef je niet te merken, en als dat ding 20% minder vaak herladen kan worden, ben je alsnog goedkoper af.
Ik zou alvast nooit nep (vals) kopen. Als ze dat boeltje sowieso maken met de bedoeling op te lichten...
Pagina: 1