Win 2008 server in domein, file sharing met PC buiten domein

Pagina: 1
Acties:

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Beste tweakers,

Ik heb het volgende probleem (uitdaging ;) ).

Het bedrijfsnetwerk op mijn werk zit in een Windows 2008 server domein, te noemen test.nl. Hierop hebben we (voor deze situatie) 2 servers, een PDC en member server. Beide 2008 server.

Als ik nu vanaf thuis werk (via IPSEC), kan ik zonder problemen bij de shares van de PDC. Mijn PC thuis zit niet op het domein, maar ik heb wel een login aangemaakt met dezelfde naam en wachtwoord.

Dus waar pietje@test.nl op het werk inlogt op \\pdc\shares, log ik thuis in met gewoon pietje. Dit werkt prima met de PDC. Ik kan vanaf thuis zonder moeite de shares benaderen op de PDC. Maar op een willekeurige member server werkt dit niet en krijg ik een login scherm. Als ik hier dan weer pietje@test.nl invoer, werkt dit wel.

Vraag 1: hoe komt het dat er een verschil is tussen hoe de PDC users authenticeert en hoe een member server dit doet?

Vraag 2: hoe kan ik ervoor zorgen dat het wel in 1 keer werkt op de andere 2008 servers?

Alvast bedankt :)

PS:
Ik heb al gezocht met Google en geen bevredigend antwoord gevonden.

PPS:
Mijn client is Vista Home Premium SP1. Dus ik kan hem niet toevoegen aan het domein (wil ik ook helemaal niet, aangezien ik via een VPN client (Sonicwall Global VPN client) werk die niet altijd aan staat).

[ Voor 10% gewijzigd door Lethalis op 24-07-2008 12:06 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik loste dat destijds onder XP al op met de optie 'netwerkwachtwoorden onthouden', kun je daar wat mee?
(*.domain.tld\user@domain)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
alt-92 schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 16:07:
Ik loste dat destijds onder XP al op met de optie 'netwerkwachtwoorden onthouden', kun je daar wat mee?
(*.domain.tld\user@domain)
Nee, want mijn vraag is niet hoe ik het kan omzeilen.

Ik wil weten waarom het bij de ene server anders is dan bij de andere en hoe ik ervoor kan zorgen dat het anders gaat werken.

Dit omdat het namelijk voor veel problemen gaat zorgen als we meer 2008 servers gaan gebruiken in ons bedrijfsnetwerk, waar verschillende applicaties vanaf verschillende servers makkelijk bij de file shares moeten kunnen, terwijl deze niet in het domein hangen.

Het werkt prima met 2000 en 2003 servers, dus waarom niet met 2008?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Een windows 200x domein heeft geen PDC meer, maar DC's (alleen een PDC emulator rol) maar dat ter zijde.
De reden dat als je naar een member-server connect je wachtwoord niet werkt, is dat de member server kijkt of de account waarmee je probeert (pietje) op de server zelf bestaat (een lokaal account). Dit is niet het geval, dus krijg je een access denied. Daarom moet je een domein opgeven, zodat de member-server daar kan verifieeren of de account valide is.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten