Apple Power Mac G4 welke os versie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-04-2023
Ik heb niet echt veel verstand van de imac op de rommel markt een power mac G4 gekocht (15 euro P) ) deze was echter zonder mem en hd. volgens de specs zit er een 800 mhz cpu in.

Er zit in middels 128 mb mem in als ie nu goed werkt wil ik er graag een grote hd in zetten en linux en mac os er op zetten.
Mijn vraag is dus is dit systeem de moeite waard om geld in te stoppen?
wil er een hd van 320gb in zetten en 1,5gb mem is de max heb ik begrepen. Appel boot in middels met een folder logo met een imac gezicht met een vraag teken. imac boot ook van suse linux cd deze wil echter niet verder dan boot scherm opties hier na lopen vast. Dit geld ook voor een dvd van een G5 install.
Welke recente mac os versie kan ik gebruiken op deze G4 ?
En welke linux versie moet ik hier voor hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-05 14:21

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik weet niet of Leopard nog officieel draait op een G4, maar Tiger kun je met 1GB Ram en 800 MHz prima draaien is mijn ervaring. :) Het zal nooit zo snel zijn als een nieuwe Intel Mac natuurlijk, maar werkbaar is het zeker.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenst
heeft dat ook een os versie nummer ? als ik op de dvd kijk staat daar alleen een versie nummer en niet tiger staat iets van 10.3.5 op die G5 dvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 10:40
10.3 is nog voor tiger aan, dat is panther.
Je zou wel leopard kunnen draaien dat is 10.5 maar ben bang dat het een beetje langzaam aan gaat worden, zoals hierboven al gezegd werd kun je mischien beter zorgen voor tiger, dat is 10.4.
Als je linux er op wil zetten moet je even zoeken naar een versie die geschikt is voor ppc processor, niet alle distributies hebben een ppc versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 13:12

Korakal

Up up up!

Wikipedia: Mac OS X :Y)

10.3 is dus Panther :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:24
Die G5 CD zal niet werken, die CDs zijn meestal specifiek voor een bepaald model gemaakt. Je zal een generieke 10.3 of 10.4 DVD moeten vinden.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-05 10:44
Probeer maar eerst eens uit te zoeken wat je hebt staan..
Heb je nou een Powermac G4 of G5 of heb je nou een iMac?
Ik zie namelijk al deze machines genoemd worden.
Waarschijnlijk kan de machine geen grote Harddisks aan. Kijk eens bij profiles op lowendmac.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Vul anders op Apple Support - Technical Specifications het serienummer in en dan weet je precies wat voor een PowerMac het is.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenst
Volgens de specs op de imac site is het een G4 achter op de kast staat een nummer en aan de hand daarvan had ik de specs gevonden.
gaat om deze kast Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/41BM70V039L._SL500_AA280_.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Da's een G4 Quicksilver, echt een prachtige machine... voor 15 euro :D

Dit is een professioneel Mac werkstation geweest, en kan met een beetje geluk nog makkelijk 10 jaar mee. Draait 10.4 Tiger prima. Bijvoorbeeld Photoshop werk kun je er nog goed op doen, als je er maar geen andere programma's doorheen laat werken. Sommigen hacken er Leopard op (tenminste zoiets lees ik als ik op Leopard "g4 quicksilver" zoek), maar dat zou ik niet doen. Tiger werkt op zo'n machine fijner dan Leopard, en wordt nog prima ondersteund door Apple.

Hier op 't werk zijn zelfs nog een paar voorlopers, ook G3's (!) in gebruik. Voor een backup server is er Debian op geïnstalleerd (zie de Debian netinst CD pagina, klik op de 'powerpc'). Andere draaien MacOSX Tiger, maar worden niet meer voor intensief werk gebruikt (ze staan er voor als er een extra internet / Citrix sessie schermpje nodig is, of als een Windows gebruiker iets wil doen dat op MacOSX draait). Eentje heeft een Debian install met Gnome desktop, maar voor een enkel machientje dat 'erbij' gebruikt wordt vond ik het achteraf gezien iets te veel werk om het in te richten met Debian. Met Ubuntu (CD image hier) had het makkelijker gegaan denk ik, die installeert het waarschijnlijk compleet af zonder veel vragen te hoeven stellen of instellingen te vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenst
Ubuntu is bijna binnen nu nog Tiger vinden. Die hd gaat gewoon werken ? is niet te groot voor de bios als mac een bios heeft ?

En dan als eerst tiger er op zetten en er na Ubuntu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Die HD moet makkelijk gaan. Alleen de eerste versie G3's kon niet met grote HD's werken vanwege een brakke IDE controller. Deze Macs starten op met Apple's 'open firmware', dat is qua hardware mogelijkheden wat moderner dan een BIOS. Je kunt open firmware in command prompt mode krijgen door Command-Alt-O-F in te drukken bij het opstarten van de computer. Maar daar valt verder weinig aan in te stellen.

De volgorde van installeren maakt niet zoveel uit. Wel moet je de partionering vast in orde maken als het een dual boot wordt. Je kunt niet zoals bij een Intel Mac met BootCamp makkelijk even achteraf ruimte vrijmaken. Even nakijken hoe het ook al weer zat...

Dit is een Linux-only HD van onze backup server:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
coos:~# fdisk -l
/dev/sda
        #                    type name                 length   base     ( size )  system
/dev/sda1     Apple_partition_map Apple                    63 @ 1        ( 31.5k)  Partition map
/dev/sda2         Apple_Bootstrap boot                 271485 @ 64       (132.6M)  NewWorld bootblock
/dev/sda3         Apple_UNIX_SVR2 swap                1953126 @ 271549   (953.7M)  Linux swap
/dev/sda4         Apple_UNIX_SVR2 root                1953126 @ 2224675  (953.7M)  Linux native
/dev/sda5         Apple_UNIX_SVR2 tmp                 1953126 @ 4177801  (953.7M)  Linux native
/dev/sda6         Apple_UNIX_SVR2 usr                 3906251 @ 6130927  (  1.9G)  Linux native
/dev/sda7         Apple_UNIX_SVR2 var                 3906251 @ 10037178 (  1.9G)  Linux native
/dev/sda8         Apple_UNIX_SVR2 home                3906571 @ 13943429 (  1.9G)  Linux native

Dit is een partitie (op deze server een andere schijf) waarop een MacOS kan draaien:
code:
1
/dev/sdb3               Apple_HFS Apple_HFS_Untitled_2 17574448 @ 262208   (  8.4G)  HFS

Al die losse partities voor Linux hoeft natuurlijk niet voor een gewoon werkstation, een swap en een '/' root volstaat. Eventueel kun je '/home' apart doen, of de Linux-root klein houden (ong. 15 GB) en voor je werkbestanden een HFS partitie gebruiken die ook aan de MacOSX kant mount. Dat het 'NewWorld bootblock' voorin zit is echter wel belangrijk, je kunt dus niet een harde schijf van een PC gebruiken zonder specifiek voor PowerPC te partitioneren. Als het goed is houdt ook de Linux installer hier rekening mee. Het fdisk tool werkt voor ppc ook iets anders. Je hebt geen maximum van 4 partities, dus alle partities die je aanmaakt zijn primair. Door Linux zal een 'yaboot' bootloader geïnstalleerd worden. Mocht na het installeren van MacOSX deze niet meer automatisch verschijnen, dan kun je de alt-toets bij het opstarten indrukken, waarna je alsnog de Linux kant kunt kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:24
justinb81 schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 11:03:
Probeer maar eerst eens uit te zoeken wat je hebt staan..
Heb je nou een Powermac G4 of G5 of heb je nou een iMac?
Ik zie namelijk al deze machines genoemd worden.
Waarschijnlijk kan de machine geen grote Harddisks aan. Kijk eens bij profiles op lowendmac.com
Dat kan hij wel degelijk, al is het wel wat gekloot soms. Ik heb met enige moeite in mijn G3 B/W ook een grotere HDD aan de gang gekregen.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 11:07

dawuss

gadgeteer

Overigens werkt Leopard ook prima op een G4 (al is mijn 1,67GHz Powerbook wel meer dan 2x zo snel natuurlijk). Dingen als Spotlight en Time Machine zullen bij zo'n trage machine waarschijnlijk wel niet echt fijn zijn om aan te laten :P

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 10:40
Ja leopard draait wel redelijk soepel op G4's vanaf ongeveer 1,25 ghz. Daaronder wordt het echt wel langzaam. Hangt er natuurlijk ook van af hoeveel geheugen je er in hebt. Ik heb hier bijvoorbeeld een powerbook G4 staan op 1,33 ghz met 2 GB geheugen erin. Zat toen ik hem kocht 1 GB in en dat is wel wat te weinig. 2 GB en doet het perfect.
Maar zoals ik al eerder zei kun je op een dergelijke machine beter 10.4 draaien. Werkt alles tenminste gewoon soepel, en vlot. Op een 800 mhz G4 wil je echt geen leopard draaien, geloof me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwurmz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-03-2023

madwurmz

from Planet Verbs

Ik heb een voorganger van dit model en was teleurgesteld toen Apple aankondigde 10.5 alleen voor "Mac computer with an Intel, PowerPC G5, or PowerPC G4 (867MHz or faster) processor" te supporten, ik heb namelijk een 455HMz... Het installeren zou niet gaan werken, wel balen want ik had de nieuwe mogelijkheden van Remote Desktop willen gebruiken (zoals remote Power on/off) ..
Die quicksilver gaat het wel doen.. Hier een linkje om het eventueel wat sneller te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenst
Ik ben thuis nu bezig met de Ubuntu cd maar die wil niet het live gedeelte op starten.
is gewoon even om te teste of de mac verder wel goed is als ik bij het boot menu live kies gaat ie niet verder geeft geen fout melding maar kan het komen door de 128 mb die er nu nog maar in zit ? ik wil niet zo maar mem bij kopen en het dan later niet kunnen gebruiken. als de 128 mb het probleem is wil ik wel meer mem bij kopen maar anders zou het zonde zijn.
Ps maakt het nog uit wat voor merk mem het is ? Tuurlijk snap ik wel dat er ddr 2100 in moet maar is mac nog merk gevoelig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Een Mac is inderdaad kieskeuriger met geheugen dan de gemiddelde PC. Volgens de Kingston site moet er PC133 SDRAM DIMM Memory in, max. 3 x 512MB. Misschien kun je wat geheugen uit een andere oude PC lenen en kijken of het werkt.

Volgens mij moet je met een niet-grafische installer op 128 MB wel kunnen installeren, desnoods met de Debian netinstall CD, en dan dist-upgraden naar Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenst
Zo geheugen is binnen Transcend TS512MAPG133 is voor de mac. maar nu ben ik bezig met de open suse dvd en deze loopt telkens van op een ander punt in de install grrrr mac lijkt wel niet stabiel blijft telken hangen. op een ander punt. ik heb het koel block van de cpu los gehaald maar daar heeft kenelijk wel iemand aan gezeten er zit te veel koel prut tussen dit heb ik verwijdert en artic silver er tussen gedaan maar ook nu blijf ie vast lopen. dat mem was niet goed koop !! grrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 11:07

dawuss

gadgeteer

Je hebt vast ook powerpc (linux?) memtest livecd's :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Probeer anders nog even de linkjes die ik in dit bericht had getikt. Van Debian weet ik zeker dat het goed hoort te draaien, de G4'tjes hier zijn niet plat te krijgen. Met de Ubuntu Live CD kun je bij het opstarten voor een geheugentest kiezen (tenminste, ik dacht dat dat bij de powerpc versie ook zo was). Of wellicht zit dat ook op de Suse CD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenst
Debian vriest ook maakt niks uit staat gewoon vast is niet op 1 punt telkens op een ander punt voor de echte install begint

iemand een G4 ? met 1 gb mem :P ja als ik echt weg doen zet ik hem wel neer bij verkoop afdeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76570

Zoals dawuss aangeeft: doe eens een memtest86 (maar dan powerpc ipv 86 :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Hè bah, ik zie dat op de Linux distro's voor powerpc weinig ondersteuning is voor memory testing. Er schijnt wel een .deb pakket rond te zwerven maar zoiets is niet geïntegreerd op een Live CD. Apple biedt wel een hardware tester op de MacOSX cd's.

Haal anders nog even het nieuwe geheugen er uit. Als de machine verder in orde is moet je Debian kunnen installeren en draaien op 128 MB RAM.

Addit: wacht even, lees ik in de startpost goed dat die 128 MB ook niet origineel is? Probeer dan ook om alleen die module eruit te halen... Apple's zijn helaas erg kieskeurig met specificaties voor geheugen.

[ Voor 22% gewijzigd door benoni op 27-07-2008 12:09 ]

Pagina: 1