Toon posts:

SCSI controller probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier staan een server in raid 5 configuratie, wij hadden een stroom test en moesten wat servers uitzetten, wij hadden deze server ook uitgedaan vervolgens door een of andere reden kreeg hij van de ups een stroom weet niet hoe het kon gebeuren maar hij starte gewoon ineens op, het stroom is er daarna vanaf gehaald waardoor hij dus zomaar uitviel. Ik neem aan dat dat geen grote problemen kan veroorzaken. We starte de server weer normaal op en vervolgens hoorde wij een harde PIEP wij dachten eerst voeding dat was niet het geval. Toen we hoorde we dat de scsi controller kaart in storing ging, wij de scsi controller ADAPTECH 3000s vervangen omdat wij dachten dat de kaart kapot was , wij een nieuwe kaart gehaald bij alternate die geinstalleerd toen zagen we dat die schijf kapot was, wij de kaart terug gebracht en de oude er weer in en een andere schijf erbij gehaald na goed zoeken, nu blijft die kaart maar piepen we komen de utility van die kaart niet meer in als we herstarten normaal CTRL A maar dat zien we niet meer hij start wel gewoon op en de schijf ziet hij in de windows schijf management wel , iemand een idee wat we nu moeten doen ?

Configuratie : 3 x 18, 4 hotswappable 68 pins ultra160 scsi in raid 5 configuratie

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wanneer je controller piept is dat meestal omdat één van de disken problemen geeft inderdaad, dat had je ook terug kunnen vinden in de manual. Tevens kan je in de manual wat informatie vinden over het werken met de Storage Manager, en daarnaast zijn er ook nog tips te vinden om wel je 'CTRL A' menu aan de gang te krijgen.

Het is natuurlijk vervelend dat je wat problemen hebt met de RAID controller, maar ik raad je toch echt aan eens de manual door te nemen (zie b.v. deze pdf)...

Verwijderd

Topicstarter
Thnks voor de snelle reactie , ik ben het even aan het doornemen die pdf ,
( ik hoop dat ik er wat uit kan halen )

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die kaart geresset zoals in het manual maar hij komt nog steeds niet op .

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:08
Na 3x doorlezen van je startpost (wat meer enters gebruiken maakt het een stuk leesbaarder)

- Zitten er ook nog andere apparaten op de SCSI bus, maw: staat je terminating goed? (ook op de kaart)
- Heb je, na het vervangen van de defecte disk, je array al gerebuild?

Verwijderd

Topicstarter
Als eerst sorry voor het schrijven , mmm ik vraag me af hoe ik de array kan rebuilden , ik heb er een schijf nu inzitten die iets kleiner is dan 18.4 gb ik wou hem dus hotspare maken maar dat doet hij niet hij geeft dan ook aan dat die schijf iets te klein is.

De data is trouwens niet verloren ofzo ,

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2008 13:45 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:28

lier

MikroTik nerd

Je zal toch echt een disc van minimaal dezelfde capaciteit moeten terug plaatsen om een rebuild te doen. Idem voor de hot spare...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
is het erg als de disk groter is in een Raid 5 configuratie ? en moet hij dezelfde toerental hebben als de andere schijven kan hij werken met een snellere harddisk

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:28

lier

MikroTik nerd

Uiteraard kan je dit soort vragen heel eenvoudig zelf vast stellen, er is volgens mij zelfs een FAQ over RAID beschikbaar waar jouw vraag beantwoord wordt.

RAID FAQ

[ Voor 20% gewijzigd door lier op 24-07-2008 13:55 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:08
Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 13:50:
is het erg als de disk groter is in een Raid 5 configuratie ? en moet hij dezelfde toerental hebben als de andere schijven kan hij werken met een snellere harddisk
Ik weet niet hoe belangrijk die data is, maar misschien is het verstandiger om ff de beheerder van die server 't te laten fixen, dan zelf, gezien jouw kennis, te gaan 'prutsen'

Verwijderd

Topicstarter
het probleem is opgelost topic kan gesloten worden , we hebben een harddisk met de zelfde groote erin gezet en het probleem was verholpen
Pagina: 1