Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het doel van dit topic is de ervaringen delen van het detacheren in het algemeen. Dus niet over de arbeidsvoorwaarden per opdrachtgever of interne ervaringen, daar zijn aparte bedrijfs topics al voor.
Ik hoop hiemee een goed beeld te kunnen scheppen voor mensen die niet in detachering zitten en daaar wel aan denken en niet goed beseffen waar ze tegen aan kunnen lopen.

Ik ben benieuwd hoe andere mensen het detacheren ervaren. Wat was hun beeld vooraf was en het beeld nadat ze in dienst zijn getreden.

Kon je makkelijk aan een opdracht komen de eerste keer? Of duurt het allemaal wat langer? En hoe gaat het bij je volgende opdrachten? Word je voor een lange periode gedetacheerd of voor een korte periode? Heb je het gevoel dat je overal maar neergegooid wordt, of heb je echt de keuze voor leuke opdrachten?

En hoe zit het met je reisafstanden? En denk je er voer om toch ooit weer in vaste dienst te gaan?

Daarnaast je omzet: heb je doelstellingen? Ontvang je een bonus? Heb je een minimale verplichte inzet? En hoeveel uur draai je daadwerkelijk op jaarbasis?

Er zal vast nog iets ontbreken hierboven, maar het is een opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-10 10:15

zomertje

Barisax knorretje

Ik associeer detachering toch ook vooral met reizen. Men beloofd er een goede regeling voor of beloofd erop te letten. In de praktijk blijkt dit niet te gebeuren. Misschien een negatief beeld uit het verleden.

Ik ben dus erg benieuwd of er mensen zijn die in de detachering (consultancy kan ook) zitten waarbij echt goed gekeken is naar reistijd bij de keuze van je opdrachten. Heb je zelf daarop ook invloed? Het hang ook samen met de opdrachtenkeuze, iets wat in de TS al goed genoemd wordt. Voor mij is het tot nu toe een reden om niet meer in de detachering te willen.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:19
Het kan dus wel...

na jarenlang vanuit het (uiterste) zuiden gedetacheerd te worden in de randstad en het buitenland heb ik per 1 januari de overstap gemaakt naar een kleinere (landelijke) club. Deze belooft om alle medewerkers in te zetten binnen 1 uur reistijd van de woonplaats. Uiteraard lukt dit niet altijd maar dan krijg je je reisuren betaald. (staat toch iets lekkerder in de file).

2 maanden geleden ben ik begonnen op een klus, 10 minuten rijden van thuis.... heel erg prettig EN nog een uitdagend project ook!

Ze zoeken dus zeer expliciet wel naar opdrachten in de buurt! (maar mocht dit om wat voor reden dan ook niet reeel zijn, dan worden er in ieder geval goede afspraken gemaakt waar men zich ook echt aan zal houden!)

het kan dus ook anders!

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Detacheren is bijna een scheldwoord imho.

Het betekent voor mij:
- bek houden en kloppen
- veel reizen
- detacheerder kan mooi geld verdienen over de rug van ander
- 'code produceer unit'

Consultancy daarin tegen zie ik veel breder en kan ook heel positief zijn. Ik zit op dit moment bij een grote bank als senior consultant/architect en heb daar de ruimte om een paar belangrijke software ontwikkel processen bij te sturen of zelfs vorm te gaan geven (technisch beheer, qa etc). Ik krijg hier een enorm stuk ruimte en er wordt ook naar je geluisterd. Dat is absoluut geen vervelende situatie om in terecht te komen.

Op het moment dat je bij een ander bedrijf zit als developer maar wel de ruimte hebt om bepaalde zaken naar wens bij te sturen (tooling, api's, architectuur etc) dan vind ik het zelf geen detachering.Op het moment dat je gewoon code moet kloppen dan noem ik het detacheren.

[ Voor 20% gewijzigd door Alarmnummer op 24-07-2008 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabberhead
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-12-2020

Gabberhead

Pluizig en blauw

Bij het bedrijf waar ik werk, heb ik wel degelijk invloed op het aannemen van een opdracht (en dus de reistijd). Maximale reistijd die als 'acceptabel' wordt beschouwd is 5 kwartier enkele reis, maar dit zijn al de uitzonderingsgevallen. Ik ben daar zelf alleen overheen gegaan, omdat de regering ineens 80-km zones ging instellen bij Den Haag. Toen heb ik ook mijn klus laten aflopen en ben verder gegaan bij een klant die op 45 minuten zat (incl. files).

Ik ben erg tevreden over detachering in de vorm waarop ik het doe. Soms wat kortere klussen, maar veelal wat langer. Daardoor kun je een goede band opbouwen met een klant. Maar als het niet lekker gaat, kun je ook weer snel weg.

Om de rest van TS z'n vragen ook nog even mee te pakken:
Ik heb geen doelstelling behalve 'gewoon je stinkende best doen'. Zorg dat de klant tevreden is, hou lol in je werk en leer zoveel mogelijk.
Bonus is gebaseerd op een aantal criteria: declarabele uren, inzet voor het bedrijf, profilering, behaalde diploma's/certificeringen en nog een aantal van die meer en minder meetbare zaken.

Integratie ontwikkelaars hier melden! http://www.whitehorses.nl

"If everything seems under control, you're just not going fast enough."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 15:24
Ik denk dat vele detacheren veel negatiever neerzetten dan uit praktijk blijkt. Natuurlijk blijven alle doemverhalen hangen; echter ik zit inmiddels 9 jaar in detachering en het bevalt mij uitstekend!

Detacheren heeft, net als elke andere baan, zijn voor- en nadelen.

Uiteraard heb ik ook een opdracht "verder" van huis gehad dan wenselijk, maargoed het is dan altijd van tijdelijke aard! Echter 90% van de opdrachten is binnen acceptabele reisafstand (1 uur per enkele reis en momenteel op opdracht van slechts 20 minuutjes van huis en nog eens tegen de file in).

Bek houden en kloppen
Dit heb ik nog niet meegemaakt. Inmiddels diverse functies bekleed en slechts bij 1 bedrijf werd ik echt aangezien/behandeld als externe. Mede een interne reorganisatie met baanverlies voor intern personeel was hier debet aan. Meestal ga ik op in de organisatie en weten vele niet eens dat ik extern ben. Daarnaast zijn vaak binnen de afdelingen/organsatie meerdere externen. Dit verhaal is mijn inzien echt nog een van de oude stempel. Net als mijn "interne" collega's ga ik met vakantie, ben ik ziek, heb ik weekend en draai ik normale CAO uren.

Reizen
Voor de meeste het grootste nadeel van detacheren.
Ik persoonlijk heb het nooit zo hinderlijk gevonden als men hier en daar roept. Natuurlijk ben je afhankelijk van meerdere factoren: vraag, aanbod, je huidige woonplaats, marktontwikkelingen. Maar zeg nou eerlijk een werkgever stuurt jou echt niet zomaar naar de andere kant van NL; dan lopen zij het risico dat:
1. je binnen korte termijn ontslag neemt
2. een ontevreden klant hebben omdat jij weer weg bent

Mijn ervaring is dat dit soort zaken bespreekbaar zijn. Is de markt slecht, dan vind ik het logisch dat mijn werkgever wat meer flexibiliteit van mij verwacht. Daarentegen heb ik ook opdrachten geweigerd omdat deze te ver van huis lagen. Ik heb gewoon een gezin en daar wil ik ook van genieten. Het feit dat ze mij vroegen was omdat ze geen match hadden gemaakt tussen woon en werkplaats. Weigeren was opzich dan ook geen probleem. Het is hoe je er zelf mee omgaat.

Geld verdienden over de rug van een ander
Deze opmerking kan ik niet echt plaatsen. Detacheerders worden vaak ingehuurd om diverse redenen:
1. tijdelijke krapte aan resources op te vullen.
2. beperkte of schaarse kennis binnen de organisatie zelf aanwezig
3. politieke omstandigheden zijn dusdanig dat het beter is een externe in te huren. Dit is lastig uit te leggen; maar het komt er op neer dat er resultaat geboekt MOET worden en je interne mensen lastiger kan afrekenen op het niet behalen van resultaat. Daarnaast kan je met externe afspraken maken omtrent te behalen resultaat en gevolgen bij het niet behalen etc.

Dat ik geld verdien over de rug van een ander; zo zie ik net niet. Een ieder is vrij om te gaan en staan in de arbeidsmarkt; het zij intern; het zij als detacheerder. Ik zit niet hier op een plek en daarom krijgt een ander hem niet. Ik zit hier omdat ze geen geschikte kandidaat kunnen vinden. Als ze deze vinden, dan zal mijn detacheeropdracht waarschijnlijk weer aflopen. Het is voor een opdrachtgever goedkoper om iemand in dienst te nemen dan externe een jaar lang inhuren. Echter als er geen geschikte kandidaten zijn, of de opdracht is echt maar van tijdelijke aard waarna de funtie overbodig is -> dan is extern inhuren een mooi oplossing.

Carriere
Persoonlijk ben ik van mening dat je via detachering het snelst carriere kan opbouwen. Ik doel niet financieel, maar werkervaring. In 9 jaar tijd heb ik vele functies bekleed; maar altijd in een stijgende lijn qua inhoud. Je leert veel en maakt veel mee in een korte periode. Kortom; zeer leerzaam en goed voor je werkervaring.

Verdiensten
Dat externe bakken met geld verdienen vind ik overdreven. Iedereen staart zich blind op de auto, telefoon en laptop. De auto is een mooi sec. arbeidsvoorwaarden; maar daar moet ik ook voor betalen (eigen bijdrage & bijtelling). Ok voor dat geld rij ik geen nieuwe auto als ik het zelf moet kopen, maar wel een leuke 2e handse auto. De telefoon is bijna nergens meer weg te denken. Ook veel organisaties voorzien nu hun eigen personeel met mobiele telefoons. Het is een gebruiks voorwerp. Dat geldt ook voor de laptop; het is niet anders dan desktop die op je bureau staat. Puur een gebruiksvoorwerp voor het uitoefenen van je werk.

Primaire arbeidsvoorwaarden heb ik niet over te klagen; echter vele "interne" die ik ken op dezelfde functies verdienen meer dan ik.

Het grootste voordeel vind ik dat ik niet vast zit aan een functie/werkplek/locatie/afdeling. Mijn opdrachten duren gemiddeld een jaar; soms korter en soms langer. Na die periode heb ik het ook vaak wel gezien en vind ik het tijd voor wat nieuws: nieuwe omgeving, nieuwe mensen, andere opdracht/project etc... Dit is natuurlijk wat je persoonlijk wilt, echter houd ik wel van deze dynamiek.

Vast dienst
Ben ik toch al :+
(contract onb. tijd en inkomen)

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Alarmnummer schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 10:07:
Detacheren is bijna een scheldwoord imho.

Consultancy daarin tegen zie ik veel breder en kan ook heel positief zijn.
Ik snap je argumentatie niet zo, een rotklus met weinig vrijheid noem je detachering en een leuke klus met veel vrijheid noem je consultancy. Beide keren werd je echter gedetacheerd; in het ene geval als "codeklopper" en het andere geval als "consultant".

Je geeft imho gewoon aan dat er leuke en minder leuke klussen zijn als je gedetacheerd wordt....

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
zomertje schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 09:51:
Ik associeer detachering toch ook vooral met reizen. Men beloofd er een goede regeling voor of beloofd erop te letten. In de praktijk blijkt dit niet te gebeuren. Misschien een negatief beeld uit het verleden.
Dat kan ik beamen. Ik werk nu ruim tien jaar in de detachering (in die tijd heb ik voor drie verschillende werkgevers gewerkt) en bij bijna al mijn opdrachten heb ik een reistijdenregeling gehad (nu ook weer :)). Het reizen vind ik niet erg, maar als ik binnen een straal van 20km van mijn huis een vaste aanstelling kan vinden met soortgelijke voorwaarden (goed salaris en soortgelijke carriere-mogelijkheden) dan is de keuze snel gemaakt. :)

Voor de rest heb ik weinig te klagen over de detachering. Ik ga makkelijk met diverse soorten mensen om en heb het idee dat ik bij elke opdracht een nuttige bijdrage heb geleverd. Maar zelden heb ik het gevoel gehad dat ik als pispaaltje werd gebruikt, waarbij ik meteen aan moet geven dat ik goed op let bij wat voor klanten ik terecht kom (te formeel staat me niet aan). Als het een situatie is die me vooraf al niet aanstaat (bv tijdens intake), dan zal mijn werkgever toch echt moeite moeten doen om mij daar naar toe te laten gaan.

Maar goed, wat ik al zei: na tien jaar krijg ik toch langzaam aan het gevoel dat een vaste instelling dichtbij huis me steeds meer begint te trekken.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
pven schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 10:53:
[...]

Dat kan ik beamen. Ik werk nu ruim tien jaar in de detachering (in die tijd heb ik voor drie verschillende werkgevers gewerkt) en bij bijna al mijn opdrachten heb ik een reistijdenregeling gehad (nu ook weer :)). Het reizen vind ik niet erg, maar als ik binnen een straal van 20km van mijn huis een vaste aanstelling kan vinden met soortgelijke voorwaarden (goed salaris en soortgelijke carriere-mogelijkheden) dan is de keuze snel gemaakt. :)
...
Detacheren speelt zich meestel af in een 3 a 4 tal gebieden; oftwel daar ligt de markt. Misschien woon je ongunstig?

Het is lastiger om voor iemand een opdracht dichtbij huis te zoeken als deze op Texel woont dan bijvoorbeeld iemand in A'dam (even twee uitersten).

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Zosas schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 11:21:
[...]

Detacheren speelt zich meestel af in een 3 a 4 tal gebieden; oftwel daar ligt de markt. Misschien woon je ongunstig?
Ik woon in het westen van Brabant. Ik heb oa in Venlo gezeten, in Hilversum, in Haarlem, in Eindhoven en in Schiphol-Rijk. Momenteel zit ik in Rotterdam, qua afstand is dat prima maar qua reistijd is het bagger (A16). Dat ligt niet aan mijn woonplaats, maar aan de klanten van de werkgever. Maar goed: vooraf weet je waar de klanten van je nieuwe werkgever zitten, daar moet achteraf niet al te veel over gaan miepen. :)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:34
Alarmnummer schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 10:07:
- detacheerder kan mooi geld verdienen over de rug van ander
Dat geldt voor een baan bij elke commerciele onderneming waar je geen aandeeltjes van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:32

Qwerty-273

Meukposter

Zosas schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 11:21:
Detacheren speelt zich meestel af in een 3 a 4 tal gebieden; oftwel daar ligt de markt. Misschien woon je ongunstig? Het is lastiger om voor iemand een opdracht dichtbij huis te zoeken als deze op Texel woont dan bijvoorbeeld iemand in A'dam (even twee uitersten).
Dicht bij huis in afstand gemeten in de randstad is eerder regel dan uitzondering - echter kan het door files etc. nog steeds een lange reis zijn in tijd. Daarnaast speelt zeker in de begin periode mee dat een detacheerder je liever op een project zet dan op de bank laat zitten, ook al zou je dan meer dan een uur reistijd hebben. Je moet natuurlijk de detacheerder wel geld opleveren en niet kosten.

Het meest interresante punt van detacheren is toch wel het in aanraking komen met verschillende omgevingen in je projecten. Waardoor je juist veel opdoet in de breedte van je kennis. Bij een vaste werkgever zal je toch eerder een minder breede kennis opdoen aangezien je dan vaak slechts van 1 omgeving uit zult gaan. De mogelijkheid om de diepte van je kennis te verbeteren is natuurlijk bij beide gelijk - tenminste als men cursussen aanbiedt etc. anders wordt het lastiger.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
Qwerty-273 schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 13:19:
[...]

Daarnaast speelt zeker in de begin periode mee dat een detacheerder je liever op een project zet dan op de bank laat zitten, ook al zou je dan meer dan een uur reistijd hebben. Je moet natuurlijk de detacheerder wel geld opleveren en niet kosten.
Een medewerker die na 6 maanden uit dienst gaat omdat hij te ver geplaatst is levert een werkgever ook niks op. Nu (met nadruk op nu) is de markt goed en is het aanbod (goed) personeel schaars. Een werkgever denkt wel 2 keer na voordat hij een medewerker wegjaagt ivm lange reistijd.
Daarnaast wat is lang? Ik ken mensen die zijn dol op km's; hoe meer hoe beter. Andere vinden 10 minuten al te veel. Veel bedrijven hebben gewoon richtlijnen. Zover mij bekend is dat 1 uur en 15 minuten of 1,5 uur per enkele reis (rekening houdend met file) het maximum wat ze kunnen eisen. Daarnaast mag men ook kostenloos met de trein. Ik zelf ga pas na een uur per rit een beetje sputteren; daarentegen heb ik ook opdracht aangenomen die ver was; maar opdracht was dusdanig dat ik dit er prima voor over had.

De files nemen als maar toe, het OV is ook niet echt top. Je ziet steeds meer bedrijven mogelijkheid creeren voor alternatieven: thuiswerken, meerdere locaties, flexplekken, flex arbeidstijden etc. Dit is gunstig voor interne als externe medewerkers.

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

rutgerw schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 11:41:
[...]

Dat geldt voor een baan bij elke commerciele onderneming waar je geen aandeeltjes van hebt.
Mwuah.

Ik heb geen aandelen van mijn werkgever (kan trouwens wel), maar we krijgen wel een royale bonus als er winst is gemaakt.

Waar ik voornamelijk op doel is op het 'uitmelken' door detacheerders. Ze zien developer niet mensen, maar als vee en zo ook als zodoende behandelen. Dus totaal geen overleg met mensen. Mensen weten niet waar ze aan toe zijn. Van de een op de andere dag een ander project (schuiven). Etc etc etc. Money is the only thing that counts.

[ Voor 4% gewijzigd door Alarmnummer op 24-07-2008 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 10:48

EMP

Krulloos!

Binnen detachering zit hele veel verschil.

Kort/lang: hang van het soort werk af.

Doe je bijvoorbeeld kleine aanpassingen aan software van gemeenten dan kun je 3 weken bij gemeente 1 aan de slag, daarna (als er bijvoorbeeld een kleine wetswijziging is geweest) het zelfde trucje nog een keer bij gemeente 2, en daarna nog een keer bij gemeente 3. Korte aanpassingen dus.

SAP/ERP consultancy e.d. zijn (voor zover ik weet, correct me if I'm wrong) ook relatief kort, 1 tot een paar maanden, dan weer eventjes leegloop, dan weer een (relatief) korte opdracht.

Zelf zit ik in de embedded software. Korter dan 6 maanden heb ik nog niet meegemaakt, en 5 jaar is geen uitzondering. 2-3 jaar is gangbaar.

Reistijd: Check! Dit is een kenmerkend onderdeel van detachering. De bijbehorende leaseauto ook trouwens. Bij mijn huidige baas wordt met reistijd van meer dan een uur rekening gehouden (opdracht alleen aannemen als je het ook echt wilt, en dan compensatie van de reistijd). Met mijn vorige baas was alles onder de anderhalf uur niet eens te bespreken (daarboven kon je bijvoorbeeld compensatie krijgen). De regeling verschilt opzich per baas, maar houd er rekening mee dat de kans dat je een kwartiertje van je werk woont gewoon klein is, of maar van korte duur en dat je volgende opdracht weer ver weg is.

Wat kan helpen is kiezen voor een 'lokale' detacheerder: Mijn huidige werk heeft alleen klanten in West-Brabant en noord-Limburg, dus worst-case reistijdscenario's zijn voor mij nog steeds heel redelijk ;)

Makkelijk aan opdracht komen: Ik weet niet hoe dit in andere branches van de detachering zit, maar in Embedded maakt het erg uit bij welke detacheerder je zit. Mijn huidige bedrijf heeft momenteel 2 personen 'op de bank' (van de 180) en dus eigenlijk voor iedereen vrijwel direct een opdracht (ik kreeg keuze uit 3 opdrachten toen het bekend werd dat ik weer beschikbaar zou komen :D). Een werknemer van een andere detacheerder die een tijdje terug bij de klant waar ik nu zit is weggegaan zit nu al weer 2 maanden op de bank heb ik gehoord... Het ene bedrijf is succesvoller dan het andere, en zal daarom ook meer opdrachten hebben.

Doelstellingen: Niet echt nee. Doelstellingen kun je zelf bedenken (bijvoorbeeld in de trend van cursus X halen, of over Y periode projectleider zijn. De meeste detacheerders zullen samen met je kijken hoe dat doel behaald kan worden.

Bonus: Sommingen helemaal niet, maar veel detacheerders hebben een bonus. Het is vaak iets in de trend van bij meer dan X uur op jaarbasis gedraaid te hebben krijg je Y bonus. Hierin zijn veel varianten mogelijk (glijdende schaal of absoluut wel/niet bonus grens, horen leegloop/cursus/tandards/beoordelingsgesprek-uren wel of niet bij bonus etc). Wat je ook vaak ziet is dat als het bedrijf zich specialiseerd in iets (bijvoorbeeld Microsoft) dat je dan per behaald Microsoft-certificaat ook een bonus krijgt.

Inzet: Ja, als je je niet 100% inzet wordt je er uit gegooid? Tis geen school :P

Voor mij persoonlijk zijn er een aantal verschillen belangrijk. In de detachering:

- Kun je je reistijd niet bepalen, of 'bij je werk gaan wonen'
- Doe je meer ervaringen met een grotere verscheidenheid op
- Ben je onafhankelijk van je klant, dus dat maakt het gemakkelijker keuzes maken/advies geven
- krijg je meer cursussen (hoeft niet, maar bij detachering wordt het meer aangeboden/aangedragen dan bij vaste bedrijven is mijn ervaring)
- Krijg je vaker een leaseautp :+
- Lonen zijn vaker marktconform, bij een andere detacheerder werken betekent voor de werknemer vaak het zelfde werk en alleen een ander logo boven het loonstrookje. Werknemers bij een vast bedrijf denken wel twee keer over overstappen, en zullen daardoor eerder 'minder' accepteren.
- heb je meer uitjes e.d.: Om 'elkaar' van de detacheringsclub te zien heb je vaak uitjes, plus je klant heeft vaak ook nog uitjes!
- krijg je twee kerstpaketten!

Het enige wat ik nog in voordeel van een 'vast' bedrijf kan zeggen is dat je dan meer 'ergens bij hoort', en dat je nooit echt tussen opdrachten in zal hangen. Het geeft wat meer rust.

Maar ik vermaak mij prima in de detachering :Y)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WasBak
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Alarmnummer schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 15:08:
[...]

Mwuah.

Ik heb geen aandelen van mijn werkgever (kan trouwens wel), maar we krijgen wel een royale bonus als er winst is gemaakt.

Waar ik voornamelijk op doel is op het 'uitmelken' door detacheerders. Ze zien developer niet mensen, maar als vee en zo ook als zodoende behandelen. Dus totaal geen overleg met mensen. Mensen weten niet waar ze aan toe zijn. Van de een op de andere dag een ander project (schuiven). Etc etc etc. Money is the only thing that counts.
Ik denk dat dit een beetje kort door de bocht is, natuurlijk heb je deze er tussen zitten. Maar dit is zeer zeker niet detachering specifiek. Dit zal eerder of aan het bedrijf liggen of misschien wel specifiek aan een manager.

Ik heb dat zelf ook inderdaad meegemaakt bij een grote detacheerder(3 jaar), dat nu (helaas) failliet is. Daarna heb ik zo'n 2 jaar en 3 jaar vast voor 2 verschillende bedrijven gewerkt, wat naar mijn mening toch wat saaier was dan de detachering. Nu werk ik sinds maart voor een kleine informele detacheerder en dat bevalt me echt heel goed. Ze zorgen voor een klus in de buurt, maximaal 1 uur rijden en dat is inclusief files.

Klussen zijn lekker kort en ze hebben tot nu toe erg goed voor me gezorgd, als jij goed voor hen bent zijn zij ook goed voor jou. ;) Ik werk er misschien nog te kort om er een goed oordeel over te treffen, maar so far so good.

Maar ik ben terug in de detachering gegaan omdat ik toch wat mistte in mijn werk, dat heb ik nu toch wel weer aardig terug gevonden, afwisseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 23:10:
3: Een vaste werkplek binnen een organisatie is veel prettiger omdat je de mensen echt leert kennen, meer vertrouwen opbouwt en de balans van werken en leven beter is.
Dat is zeker waar - alleen je raakt wel meer betrokken bij de interne politiek, wat in sommige omgevingen heel erg (negatief) aanwezig kan zijn. Als externe consultant heb je daar vaak minder last van (op persoonlijk vlak dan, het kan je werk soms wel erg moeilijk maken).

Voor mij is er wel een verschil tussen detachering en consultancy. Als consultant ben je uitkomst gericht bezig en wordt je afgerekend op dat wat je oplevert, d.w.z. je bent bij de klant aanwezig om deze van strategisch advies te voorzien of je bent daar om alleen of in teamsverband een oplossing op te leveren.

Detachering is voor mij inzet waarbij de enige uitkomst het aantal facturabele uren is, d.w.z. de klant heeft behoefte aan extra resources en je werkt daar aan projecten of dagelijkse werkzaamheden onder leiding van de klant.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben na een jaartje gestopt.

ik had 1 opdracht, maar zag het uiteindelijk niet zitten om:
- een minder leuke opdracht te krijgen
- een opdracht verder weg te krijgen

daarnaast waren de arbeidsvoorwaarden niet geweldig.

ik ben toen rond gaan kijken naar een nieuwe baan en die heb ik gevonden. in vaste dienst, werkzaamheden als engineer bij klanten dus wel weer een lease auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05 15:33
Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 10:05:
[...]
Ik zie in de realiteit niet zoveel verschil tussen detachering en consultancy omdat de meeste operationele en tactische consultancy ook bestaat uit het afrekenen van het aantal uren en niet op bijvoorbeeld nu cure no pay of commissie basis.
Daar ben ik het niet mee eens. Bij detachering gaat het om jou als persoon. Je wordt uitgeleend door bedrijf x aan bedrijf y omdat jij als persoon ergens goed in bent (systeembeheer, programmeren, projectmanagement, enz.). De resultaten van jouw werk zijn de verantwoordelijkheid van bedrijf y. Bedrijf x wordt alleen aangesproken als de kwaliteit van het geleverde product (jouw persoon) niet voldoet. Niet heel anders dan een uitzendbureau, al ligt het niveau en tarief wat hoger en zijn de arbeidscontracten anders.

Bij consultancy wordt door bedrijf y aan bedrijf x gevraagd om een advies (i.e. consult). Bedrijf x gaat dan aan de slag met een team om dat advies te leveren. Dat kan inderdaad op strategisch vlak zijn, maar net zo goed op tactisch/operationeel vlak. Het geleverde is in dit geval niet het product, maar het resultaat. Bedrijf x zal erop aangesproken worden als het resultaat niet voldoet.

Andere varianten op deze laatste constructie zijn nl. het leveren van custom of cots applicaties / producten en outsourcing. Die vallen wat mij betreft onder geen van beiden.

Voor mijzelf heb ik ervoor gekozen om uit de detachering te stappen omdat bedrijf x weinig tot niets toevoegt aan het verhaal. Ze zoeken een opdracht voor je, regelen de lease auto en betalen trainingen. Maar ze doen weinig tot niets wat je niet ook zelf kunt. Dit is dan ook de belangrijkste oorzaak van het groeiende aantal ZZP'ers.

Zelf werk ik nu in de consultancy tak van een bedrijf dat zowel consultancy als systeem integratie en outsourcing levert (en weinig tot niet aan detachering doet). Ik breng dan ook regelmatig een professioneel advies uit uit naam van het bedrijf waar ik voor werk, samen met collega's, waarbij ik gebruik maak van ons eigen IP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
riddles schreef op donderdag 23 april 2009 @ 15:02:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Bij detachering gaat het om jou als persoon. Je wordt uitgeleend door bedrijf x aan bedrijf y omdat jij als persoon ergens goed in bent (systeembeheer, programmeren, projectmanagement, enz.). De resultaten van jouw werk zijn de verantwoordelijkheid van bedrijf y. Bedrijf x wordt alleen aangesproken als de kwaliteit van het geleverde product (jouw persoon) niet voldoet. Niet heel anders dan een uitzendbureau, al ligt het niveau en tarief wat hoger en zijn de arbeidscontracten anders.

Bij consultancy wordt door bedrijf y aan bedrijf x gevraagd om een advies (i.e. consult). Bedrijf x gaat dan aan de slag met een team om dat advies te leveren. Dat kan inderdaad op strategisch vlak zijn, maar net zo goed op tactisch/operationeel vlak. Het geleverde is in dit geval niet het product, maar het resultaat. Bedrijf x zal erop aangesproken worden als het resultaat niet voldoet.

Andere varianten op deze laatste constructie zijn nl. het leveren van custom of cots applicaties / producten en outsourcing. Die vallen wat mij betreft onder geen van beiden.

Voor mijzelf heb ik ervoor gekozen om uit de detachering te stappen omdat bedrijf x weinig tot niets toevoegt aan het verhaal. Ze zoeken een opdracht voor je, regelen de lease auto en betalen trainingen. Maar ze doen weinig tot niets wat je niet ook zelf kunt. Dit is dan ook de belangrijkste oorzaak van het groeiende aantal ZZP'ers.

Zelf werk ik nu in de consultancy tak van een bedrijf dat zowel consultancy als systeem integratie en outsourcing levert (en weinig tot niet aan detachering doet). Ik breng dan ook regelmatig een professioneel advies uit uit naam van het bedrijf waar ik voor werk, samen met collega's, waarbij ik gebruik maak van ons eigen IP.
behalve het grote netwerk aan vaste klanten, account managers en backoffice personeel?

mee eens dat je ook kan ZZP-en maar in detachering heb je altijd nog een vast inkomsten en meer garanties op een opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-09 12:33
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2009 @ 15:14:
[...]

behalve het grote netwerk aan vaste klanten, account managers en backoffice personeel?

mee eens dat je ook kan ZZP-en maar in detachering heb je altijd nog een vast inkomsten en meer garanties op een opdracht.
Dat is voor mij ook de reden dat ik nog in loondienst ben, maar gelukkig heb ik een werkgever die de ideale combi tussen loondienst en ZZP aanbiedt: een midlance constructie. 60% van mijn omzet komt t.b.v. mijn arbeidsvoorwaarden, d.w.z. dan van die 60% de leaseauto, verzekeringen, laptop, telefoon etc allemaal betaald worden. Wat er dan nog overblijft is mijn salaris. Op maanden dat ik niet facturabel ben of bijvoorbeeld op vakantie ben heb ik een vast basissalaris. Mijn hypotheek e.d. kan is dus gewoon blijven betalen.

De overige 40% wordt dus gebruikt voor het netwerk, de accountmanagers, de backoffice, de feestjes en uiteraard een deel winst voor mijn werkgever.

Al met al verdien ik nu met deze constructie zo'n 50 - 60% meer dan toen ik nog bij een grote detacheerder (Logica) werkte.

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-08 16:12
Voor mij

De voordelen
Bedrijfswagen - Privé
Tankkaart
Glijdende werkuren
Regelmatig drinks, zowel bij de klant als bij de firma
Regelmatig opslag, waardoor je na +5 jaar een aardige stuiver kunt verdienen

De nadelen
Qua brutoloon is in het begin vrij pover
Lange dagen
Net als je ergens jezelf goed in je vel voelt, moet je weer opkrassen en een nieuwe opdracht aangaan.
Niet alle opdrachten zijn leuk
Met je vingers liggen draaien op de Bench als er geen opdrachten zijn
Je moet jezelf constant weer bewijzen, één misstap of op het verkeerde moment op de bench(crisis), en het kan zijn dat je al moogt opkrassen

[ Voor 129% gewijzigd door makila op 23-04-2009 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sabelhout schreef op donderdag 23 april 2009 @ 20:31:
[...]

Dat is voor mij ook de reden dat ik nog in loondienst ben, maar gelukkig heb ik een werkgever die de ideale combi tussen loondienst en ZZP aanbiedt: een midlance constructie. 60% van mijn omzet komt t.b.v. mijn arbeidsvoorwaarden, d.w.z. dan van die 60% de leaseauto, verzekeringen, laptop, telefoon etc allemaal betaald worden. Wat er dan nog overblijft is mijn salaris. Op maanden dat ik niet facturabel ben of bijvoorbeeld op vakantie ben heb ik een vast basissalaris. Mijn hypotheek e.d. kan is dus gewoon blijven betalen.

De overige 40% wordt dus gebruikt voor het netwerk, de accountmanagers, de backoffice, de feestjes en uiteraard een deel winst voor mijn werkgever.

Al met al verdien ik nu met deze constructie zo'n 50 - 60% meer dan toen ik nog bij een grote detacheerder (Logica) werkte.
Bij DPA doen ze het 30/70 ;) het is maar een tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 08:13:
[...]

Bij DPA doen ze het 30/70 ;) het is maar een tip
Bij mijn werkgever kan ik daar ook voor kiezen, maar dan worden mijn arbeidsvoorwaarden per kwartaal ipv per maand verrekend. Aangezien ik nogal eens op vakantie ga is dat financieel niet handig.

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sabelhout schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 08:24:
[...]

Bij mijn werkgever kan ik daar ook voor kiezen, maar dan worden mijn arbeidsvoorwaarden per kwartaal ipv per maand verrekend. Aangezien ik nogal eens op vakantie ga is dat financieel niet handig.
daar per maand ;)

echter krijg je de omzetbonus wel pas na een jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 10:24:
[...]

daar per maand ;)

echter krijg je de omzetbonus wel pas na een jaar
Die krijg ik dus elke maand en er wordt tussen maanden niks verrekend. Mochten in een maand mijn kosten hoger zijn dan mijn omzet (bijvoorbeeld door vakantie of idle) dan merk ik daar weinig van, omdat ik die maand dan mijn basissalaris krijg. De volgende maand begint alles weer vrolijk op 0.

Bij dat bedrijf van jou, werkt een negatief bedrag van de ene maand dus door in de volgende maanden.

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Reactie op Ray178 in 'Wat verdient een ICT-er gemiddeld'

Om maar te beginnen met het hitsig zijn op de lease auto. Bij ons (Logica) is een lease auto inderdaad onderdeel van het arbeidsvoorwaardenpakket. Neem je'm niet, dan krijg je een reiskostenvergoeding of OV-kaart. Maar daar kun je privé geen auto van bekostigen als je er naar streeft in je woonplaats ingezet te worden. Die leaseauto kost me nu incl. bijtelling zo'n € 80,- per maand, netto. Om een redelijke auto privé te kunnen rijden kost je dat privé minimaal € 300,- per maand. En ik ben echt niet veeleisend met mijn cataloguswaarde van 15k. Hou niet van autorijden namelijk. Heb 'm wel nodig, dus zou het leasebedrag bij mijn loon op moeten tellen. Er is nog niet een bedrijf geweest wat mij, als ik dat meetel, heeft weten te verleiden, of überhaupt in de buurt is gekomen.

Waarom wel detachering? Na het halen van een bedrijfsinformatica diploma zijn er veel studenten die niet exact weten wat ze willen, omdat het een brede opleiding is. De hardcore technici zouden wel hogere of technische informatica gedaan hebben. Binnenkomen bij een ICT-dienstverlener kan in goede tijden met een open sollicitatie. Zij weten waar vraag naar is en je wordt getraind in de meest lucratieve richting. Bij mij was dat testen. Bij anderen bijvoorbeeld tabellen knopen (BI) of verslagen typen (business consultant). Vervolgens krijg je de kans om in verschillende bedrijven verschillende disciplines te zien samenwerken. Bevalt wat je doet, dan groei je gewoon verder. Bevalt het niet, dan geef je dat aan bij je teammanager. In mijn geval is het deels doorgroeien, deels verder met testen.

Belang teammanager: jouw inzetbaarheid hoog houden, hij/zij wordt afgerekend op utilisation.
Belang accountmanager: jouw tarieven hoog houden, hij/zij wordt afgerend op marges.

Na een aantal jaren heb je het kunstje door, ben je zat van het keurslijf en heb je een netwerk opgebouwd om zelf klussen op te pakken.

Et presto! Je zoekt een bedrijf uit waar je het naar je zin hebt gehad en gaat in vaste dienst bij de eindklant, omdat je een vaste omgeving wilt. Of je blijft flexen en regelt je eigen overhead als ZZP-er!

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:42
Het sleutelwoord voor mij is ontwikkeling.

Ik heb de eerste vijf jaar van mijn loopbaan doorgebracht op een vaste plek. Mooi bedrijf, mooie producten, goede arbeidsvoorwaarden.
Maar het probleem was wel dat je alleen maar steeds meer leerde over de producten en technieken van het bedrijf, en intussen achterop raakte met de moderne IT technieken. Ik ben toen heel bewust de detachering ingegaan. In de tweede vijf jaar van mijn loopbaan heb ik twee nieuwe domeinen leren kennen, bij vier verschillende bedrijven. In die periode is mijn lijstje aan skills verdrievoudigd. Als ik nog vijf jaar was blijven zitten bij mijn eerste werkgever was ik lang niet zoveel vooruit gekomen qua vakkennis.

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:38
Als je gewild bent in de arbeidsmarkt dan kan je eisen stellen en dan word er naar je geluisterd en dan zou je ook leuke opdrachten krijgen op redelijke afstanden.
Als de markt nu kapot gaat of je niet gewild bent op de arbeids markt dan gaan ze je al snel overal proberen te dumpen waar ze kunnen. Zo simpel is het naar mijn idee.
Detachering is daarom ook alleen geschikt als je al goede andere banen kan krijgen maar daar al snel verveelt.
Detachering is naar mijn inziens niet geschikt voor mensen die ervaring op willen doen omdat ze die niet hebben.
Of je moet het niet erg vinden om rot klusjes te doen en lange afstanden te maken. (goede reden kan dan zijn omdat je niks beters kan vinden)

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:06
Ik weet niet of hier nog andere mensen bij manpower hebben gezeten of zitten maar voor mij is dat vanaf nu een afrader. Het werk zoeken en contact onderhouden gaat prima. Maar zodra het op uitbetalen neer komt is het een ramp. Tot nu toe, van de 10 weken dat ik er gewerkt heb, heb ik voor elke betaling moeten bellen wanneer dit nou eens gestort werd(ik kreeg per week betaald). Nu ik gezegd heb dat ik niet meer met ze door ga maar een andere kies(en waar ze totaal niet blij mee waren) vraag ik mij af of ik het restbedrag nog eens krijg.. :X

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-09 08:22

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Ik heb even een vraag:

Ik heb een vast contract bij een detacheerder (bijna 10 jaar in dienst), maar zit inmiddels alweer een paar maanden op de bank. Wat je wel eens ziet bij mensen die te lang op de bank zitten is dat een 'termijn' wordt afgesproken waarbinnen je geplaatst moet worden. Mocht dit niet lukken dan krijg je een 'aanbod' (een soort oprotpremie die je ze aanbieden). Omdat ik niet veel vertrouwen heb dat ze op korte termijn een passende klus voor me vinden heb ik echter al zelf aangegeven om me heen te willen gaan kijken naar een andere werkgever.

Volgens mij schrok mn manager een beetje dat ik uit mezelf aangaf elders te willen kijken en nu probeerde zij mij ook een uitspraak te ontlokken over wat een redelijke termijn zou zijn waarbinnen ik weer aan de slag moet zijn, voordat ik een aanbod krijg. Ik had eigenlijk niet zoveel behoefte om op deze vraag in te gaan, omdat je dan misschien min of meer je werkgever een vrijbrief geeft om je na deze periode de deur uit te werken.

Hoe is dit juridisch geregeld? Ik snap dat je niet eeuwig beschikbaar kan blijven, en dat ze na verloop van tijd wel van je afwillen. Anderszijds heb ik een vast contract, functioneer ik prima en ligt het feit dat ik nog niet aan de slag ben meer aan het lage rendement van de salesmensen dan aan mijn CV en skills. Bovendien is mijn werkgever ook nog mensen aan het werven met hetzelfde profiel als ikzelf (IA/BA) Kunnen zij me verplichten om een termijn af te geven? En zo ja, wat is een redelijke termijn voor dit soort dingen?

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:01

avotar

P0werd by Black Coffee

Ik heb verhalen gehoord van 3 maanden tot aan anderhalf jaar.
Ik weet wel dat ze tegenwoordig er wat eerder naar kijken, maar dat het volledig afhankelijk is van je skills.

Waar moet je zelf opletten? Je contract: boete leasewagen, concurrentiebeding, relatiebeding, amortisatie. En nooit iets tekenen.
Maar wat in deze altijd verstandig is, is om deze vraag te stellen aan je vakbond / rechtsbijstand.

Overigens:
Tsjipmanz schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 11:10:

..... ligt het feit dat ik nog niet aan de slag ben meer aan het lage rendement van de salesmensen dan aan mijn CV en skills.
Ik weet niet waar je zit.. maar het is niet meer zoals vroeger dat je gewoon achterover gaat zitten en wachten tot ze je een klus komen brengen. Actief meedenken, zoeken, netwerk aanspreken is natuurlijk het minste wat je kan doen en wat in elk geval bij een bedrijf als CGI ook verwacht wordt.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

avotar schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 12:20:
Ik weet niet waar je zit.. maar het is niet meer zoals vroeger dat je gewoon achterover gaat zitten en wachten tot ze je een klus komen brengen. Actief meedenken, zoeken, netwerk aanspreken is natuurlijk het minste wat je kan doen en wat in elk geval bij een bedrijf als CGI ook verwacht wordt.
Oh, maak je daar geen zorgen over. Ik ben meer dan 50% van mijn contracturen gewoon op kantoor, leg gemiddeld 2-4 netwerkbezoeken per week af, ondersteun de managers met administratieve taken, doe een stukje recruitment, kijk naar wat er speelt in de markt en probeer te ontdekken waar kansen liggen, houd interne opdrachten en externe vacatures in de gaten. Het is dus niet zo dat ik dit als vakantie zie of dat ik lekker 'vrij' ben. Maar ik wil gewoon weer inhoudelijk aan de slag, en gezien de ontwikkelingen de laatste maanden en met de vakantie voor de deur heb ik er weinig fiducie in dat dit op korte termijn bij mijn huidige werkgever kan.

Maar concreet is mijn vraag dus: is het wel verstandig om op hun verzoek zelf een `deadline´ af te spreken? Daar heb ik zelf toch geen enkel belang bij? Stel dat ik zeg: 8 weken klinkt redelijk, dan kan dat later alleen maar tegen mij gebruikt worden. Ik hoef niet zo nodig een deadline af te spreken. Als ze uiteindelijk van mij af willen, dan kunnen ze mij toch ontslaan?

- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-09 16:52
avotar schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 12:20:
Waar zit dan de meerwaarde van de detacheerder nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:42
Dat is inderdaad een hele actuele de vraag.

De markt vraagt om ervaren professionals voor scherpe prijzen. De professionals hebben meer dan genoeg werk en kunnen overal aan de slag. De detacheerder is in deze keten de uitwisselbare partij gebleken. Dus moet deze voor een steeds lagere overhead werken. Dus gaan de indirecte functies eruit, moeten de consultants steeds meer zelf doen. En wordt de detacheerder nog meer uitwisselbaar.

Uiteindelijk verdwijnt deze tussenlaag ten gunste van flinterdunne contract brokers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Tsjipmanz schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 12:42:
[...]

Maar concreet is mijn vraag dus: is het wel verstandig om op hun verzoek zelf een `deadline´ af te spreken? Daar heb ik zelf toch geen enkel belang bij? Stel dat ik zeg: 8 weken klinkt redelijk, dan kan dat later alleen maar tegen mij gebruikt worden. Ik hoef niet zo nodig een deadline af te spreken. Als ze uiteindelijk van mij af willen, dan kunnen ze mij toch ontslaan?
Gevoelsmatig ben ik het volledig met je eens.

Maar dan nog wil ik mijn eerdere advies herhalen: check het even met je rechtsbijstandsverzekering / vakbond / juridisch loket.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

creator1988 schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 12:51:
[...]

Waar zit dan de meerwaarde van de detacheerder nog?
grotere kans op "uitdagende opdrachten", stukje administratie, ergens bijhoren, groei, ergernissen en irritaties.

Maar er zullen mensen zijn die minder cynisch zijn dan ik. Ik ben inmiddels nu 3 maanden uit de detachering na er 15 jaar ingezeten te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozzle
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:45
t_captain schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 11:06:
Het sleutelwoord voor mij is ontwikkeling.

Ik heb de eerste vijf jaar van mijn loopbaan doorgebracht op een vaste plek. Mooi bedrijf, mooie producten, goede arbeidsvoorwaarden.
Maar het probleem was wel dat je alleen maar steeds meer leerde over de producten en technieken van het bedrijf, en intussen achterop raakte met de moderne IT technieken. Ik ben toen heel bewust de detachering ingegaan. In de tweede vijf jaar van mijn loopbaan heb ik twee nieuwe domeinen leren kennen, bij vier verschillende bedrijven. In die periode is mijn lijstje aan skills verdrievoudigd. Als ik nog vijf jaar was blijven zitten bij mijn eerste werkgever was ik lang niet zoveel vooruit gekomen qua vakkennis.
Helemaal mee eens! (Het topic is een beetje gekanteld naar detachering vs intern, maar als ik er nog iets aan toe mag voegen; )
Via detachering heb ik veel meer bevlogen mensen ontmoet dan wanneer ik intern in dienst was en dat werkt aanstekelijk. Was ik voor mijn vorige werkgever goed in het uitvoeren van taken, dan was dat prima, nu werk ik vaker naast techneuten met dezelfde en andere disciplines die goed niet goed genoeg vinden en dat prikkelt op een positieve manier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsjipmanz schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 12:42:
[...]

Ik zou zelf nooit een deadline af te spreken, wat schiet jij er zelf mee op. Als zij van jou af willen dan is het hun 'probleem', zij moeten gewoon jou doorbetalen. En zeker nooit iets tekenen!

Waar je wel aan moet denken als je weg gaat is boete voor je leaseauto, amortisatieregeling, concurrentiebeding etc. maar hier kan je ook afspraken met je huidige werkgever mee maken, je zit immers toch op de bank, dus breng je geen geld op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 19:06
Detacheerder kan jou er nooit uitschoppen als er een tijdje geen opdracht voor jou gevonden kan worden.

Mee helpen naar een nieuwe opdracht is dan wel vaak gewenst. Maar je er uitgooien is een no go en moet via de kanton rechter.

Zelf een deadline neerzetten is dan ook niet wenselijk en zeker nooit zo iets zeggen of op papier laten. Als je dan geen werk vind wordt dat gezien als een vrijwillige opzegging van je contract. Je hebt dan ook geen recht meer op UWV.

Kunnen ze niets voor jou vinden en heb jij een nieuwe werkgever.. Hoef je niet aan je concurrentie beding te denken. Die wordt toch weggeveegd door de rechter. al zou je daarvoor ook even met je rechtsbijstand kunnen bellen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

To_Tall schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 13:45:
Zelf een deadline neerzetten is dan ook niet wenselijk en zeker nooit zo iets zeggen of op papier laten. Als je dan geen werk vind wordt dat gezien als een vrijwillige opzegging van je contract. Je hebt dan ook geen recht meer op UWV.
Thanks, dit is het soort informatie waar ik naar op zoek ben. En als zij zelf met een 'deadline' komen gewoon niet akkoord gaan?

- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsjipmanz schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 13:56:
[...]

Thanks, dit is het soort informatie waar ik naar op zoek ben. En als zij zelf met een 'deadline' komen gewoon niet akkoord gaan?
Ja gewoon niks zomaar tekenen. Zij mogen jou niet dwingen om jou arbeidsvoorwaarden (waaronder een deadline valt) te veranderen.

Maar het is wel dat dit je relatie met je werkgever beschadigd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

@ties1987: ik moet dit wel even nuanceren, het is nu misschien net alsof ik met de rug tegen de muur sta en dat mijn werkgever mij wil lozen. Dat is absoluut niet het geval. De gesprekken verlopen verder in goed overleg. Van beide kanten is er ook de intentie er om samen door te gaan, ik ga het liefst weer aan de slag in dienst van mijn huidige werkgever. Maar er zijn 2 dingen:

1) Als ik niet op korte termijn aan de slag kan op een interessante klus, is het volgens mij voor iedereen het beste dat ik wat anders ga zoeken. Ik wil niet een te groot gat in mn CV, en op deze manier kost ik mn werkgever ook alleen maar geld terwijl ik niks oplever.

2) Ik snap ook wel dat als het écht te lang duurt, ze van mij afwillen. Als ze een interessant aanbod doen, ben ik ook best wel bereid om aan aan vertrek mee te werken. Maar ik zie niet in waarom ik vrijwillig akkoord zou gaan met een soort van deadline.

- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsjipmanz schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 14:32:
@ties1987: ik moet dit wel even nuanceren, het is nu misschien net alsof ik met de rug tegen de muur sta en dat mijn werkgever mij wil lozen. Dat is absoluut niet het geval. De gesprekken verlopen verder in goed overleg. Van beide kanten is er ook de intentie er om samen door te gaan, ik ga het liefst weer aan de slag in dienst van mijn huidige werkgever. Maar er zijn 2 dingen:

1) Als ik niet op korte termijn aan de slag kan op een interessante klus, is het volgens mij voor iedereen het beste dat ik wat anders ga zoeken. Ik wil niet een te groot gat in mn CV, en op deze manier kost ik mn werkgever ook alleen maar geld terwijl ik niks oplever.

2) Ik snap ook wel dat als het écht te lang duurt, ze van mij afwillen. Als ze een interessant aanbod doen, ben ik ook best wel bereid om aan aan vertrek mee te werken. Maar ik zie niet in waarom ik vrijwillig akkoord zou gaan met een soort van deadline.
Het is vooral niet fijn voor je eigen ontwikkeling om zo lang op de bank te zitten, lijkt mij toch dat je gewoon wilt werken, of bij je huidige werkgever of bij een andere.

Wat je in je achterhoofd moet houden is dat je werkgever je nooit zomaar een deadline kan opleggen en je zelf nooit iets moet tekenen zonder eerst iemand te raadplegen met juridische kennis. Voor je het weet sta je op straat en heb je helemaal niks.
Pagina: 1