Triple boot Mac OS X, Windows en Linux

Pagina: 1
Acties:

• nagasy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-01 15:22

nagasy

Duck Duck Duck Goose

Topicstarter
Bootcamp was voor vele mensen een stap om over te gaan op apple OS X. Ik ben één van deze personen die ook iets nieuws wou proberen. Maar bootcamp blijkt niet perfect te zijn, zo herkent bootcamp enkel het operating system van windows. Ik zit al een paar dagen in mijn hoofd om ubuntu op native te laten draaien op mijn eigen macbook, maar zoals eerder gezegd, bootcamp laat het niet toe. Na was googlen en wat op youtube te zoeken, kwam ik filmpjes tegen die triple boot toonden. Het programma die ze gebruikten was rEFIt. Ik denk dat ik het wel eens ga proberen, maar ik wou eerst eens weten of er mensen zijn die dit al geprobeerd hebben? Lukt dit met ubuntu 8.04, of zorgde dit alleen maar voor een gecrashte harddrive. Of zijn er andere bevindingen?

Dank bij voorbaat.

Battle.net: NagaByrd#2844

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:49
Je geeft zelf aan met behulp van de link en het filmpje dat er mensen zijn die het geprobeerd hebben (en nee natuurlijk laat het je harddrive niet crashen ;) ). Een goede handleiding is bijv. hier te vinden: Triple Boot via BootCamp. rEFIT is handig, maar optioneel.

Ik laat hem nog even open, maar welke kant wil je op met dit topic?

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Verwijderd

nagasy schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 03:44:
Lukt dit met ubuntu 8.04, of zorgde dit alleen maar voor een gecrashte harddrive. Of zijn er andere bevindingen?
Mijn bevindingen met ubuntu zijn vooral dat het in een virtual machine (VMWare fusion) uitstekend en snel draait. Is er een speciale reden waarom je het native zou willen draaien? Wat kan je in ubuntu wat je in OSX niet kan?

• nagasy

nagasy

Duck Duck Duck Goose

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 10:57:
[...]

Mijn bevindingen met ubuntu zijn vooral dat het in een virtual machine (VMWare fusion) uitstekend en snel draait. Is er een speciale reden waarom je het native zou willen draaien? Wat kan je in ubuntu wat je in OSX niet kan?
Heb ubuntu ook in VM voor het moment, maar bij langdurig werken vind ik native net dat ietsje handiger.

@Hoedje: ik wou eens horen of mensen dit al geprobeerd hadden en hoe veilig dit is in vergelijking met bootcamp die apple zelf ontwikkelde. Soort van last system check om te weten of alles in orde zal zijn. En misschien mensen aanzetten die het ook eens willen proberen :).

[ Voor 4% gewijzigd door nagasy op 24-07-2008 19:50 ]

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:37
Geen idee of dit wat voor je is:

Fink en de gui er voor Fink Commander stelt je in staat om een scala aan linux applicaties in Mac OSX te draaien, hier op dit forum is er o.a iemand die Gnome heeft draaien als ik mij niet vergis.

Het installeren van de packages gaat via een manager welke lijkt op de linux varianten qua gebruik.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Ik heb nu een triple boot draaien. Draait prima.
Installatie was redelijk simpel, afgezien van mijn brakke optical drive dan, maar je hoeft er dus geen hele ingewikkelde stappen voor te nemen.

Windows anders nog niet opgestart om de install te voltooien en te kijken of het werkt.
Ubuntu doet het prima, alleen gaat het niet helemaal goed met m'n wireless mighty mouse. BT doet het wel out of the box.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

heb je die triple boot draaien op een Mac of op een PC?

• nagasy

nagasy

Duck Duck Duck Goose

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 23:41:
heb je die triple boot draaien op een Mac of op een PC?
Aangezien het topic zich bevindt in Apple Talk, is het triple boot op een mac natuurlijk. Denk niet dat je triple boot legaal kan draaien op een normale pc (efi hack om OS X te draaien).

Weerhoudt er zich niet van dat je even goed solaris of freeBSD kan draaien naast ubuntu :p.

K'ga rEFIt eens proberen dan. Alleen vroeg ik mij af of je dan ook alt moet indrukken of hij automatisch zou opstart.

[ Voor 11% gewijzigd door nagasy op 26-07-2008 23:53 ]

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

nagasy schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 23:52:
[...]

Aangezien het topic zich bevindt in Apple Talk, is het triple boot op een mac natuurlijk. Denk niet dat je triple boot legaal kan draaien op een normale pc (efi hack om OS X te draaien).

Weerhoudt er zich niet van dat je even goed solaris of freeBSD kan draaien naast ubuntu :p.

K'ga rEFIt eens proberen dan. Alleen vroeg ik mij af of je dan ook alt moet indrukken of hij automatisch zou opstart.
Uiteraard heb ik het op een mac draaien.
Zie ook m'n sig he ;)

rEFIt laat zich bij mij automagisch zien, en dat gebeurt geloof ik zodra je er meer dan 1 OS op hebt staan. Als je alleen OS X erop hebt moet je option (alt) indrukken om rEFIt te krijgen.
Mijn triple boot is overigens ook niet legaal, bij gebrek aan een XP licentie ;(

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• nagasy

nagasy

Duck Duck Duck Goose

Topicstarter
Goed om te weten :). Jammer eigenlijk dat bootcamp dat niet standaard doet. Niet alles kan perfect zijn :p.

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Omdat iemand het net had over Linux apps onder OSX, hier een oud screenshot van mijn PowerBook G4 met Tiger en een via Fink geïnstalleerde KDE suite.

Afbeeldingslocatie: http://img525.imageshack.us/img525/7964/desktopet8.th.png

• mr.smith
  • Laatst online: 07-02 15:52
heb toevallig van de week ubuntu geinstaleerd, als bootmanager heb ik rEFIt gebruikt.

je moet alleen als je ubuntu d'r op heb gezet ff opnieuw booten met een live cd, en dan de volgende commando's uitvoeren in een terminal:

sudo grub
grub> find /boot/grub/stage1

anders krijg je de melding dat ie geen OS kan vinden ofzo.

e.e.a. heb ik van deze site http://ubuntuforums.org/s...hp?p=3303463&postcount=11

'k weet niet of je een imac gebruikt?
ik wel in ieder geval, en had wat problemen met m'n alu toetsenbordje.
na enig speurwerk geconstateerd dat numlock aanstaat, en die krijg je alleen maar uit door 2 keer op de F6 toets te drukken.
pfhh je moet er maar op komen......

hoop dat je wat aan deze info hebt.

Suc6
Pagina: 1