Toon posts:

Systeem start niet, is videokaart oorzaak ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi all,

Ik ben bezig met een PC rond de volgende componenten:
  • Asus M3A
  • AMD Phenom 9750
  • Sapphire HD4850 512MB
  • Corsair XMS mem 2* 2GB
  • Seagate 500GB SATA disken.
  • LG DVD-RW
  • Coolermaster eXtreme PSU ( 460W )
  • Coolermaster Centurion 590 kast
Zou niet al te moeilijk moeten zijn, maar toch loop ik tegen een probleem aan ... :
  1. Ik heb alles aangesloten.
  2. Moederbord geeft aan dat deze stroom krijgt ( groene led ).
  3. CPU-koeler draait.
  4. Ik hoor geen beeps ( volgens mij geeft de M3A die niet ), maar krijg geen beeld. Wat er wel gebeurt, is het volgende : wanneer de 12v aangesloten is op het mobo en ik zet het systeem aan, gaat de fan van de HD4850 eerst snel, en dan langzamer draaien, en dit blijft zich herhalen. De diagnostic leds van de kaart knipperen in het zelfde tempo. ATI - heb een ticket gemeld - geeft aan dat de LED's "are there to indicate good power supply to the video card"
  5. Wanneer de 12 v niet aangesloten is, draait de fan van de HD4850 stationair, op het lagere toerental.
  6. Heb alles los gehad, en in de kast, zelfde probleem.
  7. Heb net PSU vervangen van mobo ( Coolermaster Realpower 620W ). Probleem blijft.
Heb op verschillende fora gezocht, ook hier, maar ik kwam mijn probleem niet tegen. Ik weet even niet waar ik het zoeken moet ( en ik heb geen andere PCI-E graka om te testen ). Moet ik de kaart nu terugbrengen ( Mycom ), of zijn er nog andere oplossingen ?

Verwijderd

Eigenlijk zo elk onderdeel bijna kapot kunnen zijn, dus onderdelen uitwisselen is het makkelijkst. ;)
En de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen.

Verwijderd

miss zit iets net niet goed aangeduwd, of is een stekkertje een beetje los in een molex, al is dit onwaarschijnlijk omdat het allemaal nieuw is, maar het kan idd vanalles zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog niet in een andere PC kunnen testen (ik heb nog geen andere videokaart of PC om de kaart te testen tot mijn beschikking, geen systeem met PCI-e in elk geval), maar ik kom bij het lezen van de fora, de reactie van ATI en het gesprekje bij de servicebalie van Mycom van de week toch steeds weer uit op de videokaart OF het moederbord. Geheugen en andere componenten (HDDs, DVD-rw, toetsenbord/muis )zijn allemaal los geweest

Heb ondertussen nog wat meer info over de LED's op de kaart ( quote uit AMD forum artikel :
When Leds are on(lit) they mean:

HD4850 LEDs

D1601 - Over temp protection enabled
D1602 - EXT 12V fault

HD4870 LEDs

D1601 - Red LED On, shows critical temperature fault
D1602 - Red LED On, shows External power connector A was removed
D1603 - Red LED On, shows External power connector B was removed
D601 - Red LED On, shows critical Core power fault
Deze LED's 'flashen' bij mij dus kort als de 12V aangesloten is, en de fan draait dan even op een hogere, en even op een lagere temperatuur.

Kan maandag pas weer naar Mycom :| , misschien dat zij wel kunnen testen en/of dat ik kan omruilen. Daarnaast heb ik toch nog een kaartje nodig omdat ik toch een tweede systeem ga bouwen voor mijn zoon van 15 (een lichte PC voor schoolwerk, ook te misbruiken voor testen en zo >:) ... ) heb ik toch nog een moederbord & kaartje nodig. Ik ga dan toch voor een iets uitgebreider bordje, met on-board graphics enzo, gaat die in mijn systeem. Dan had ik in ieder geval kunnen draaien en al wat meer diagnostics kunnen doen... :(
Tis alleen jammer dat je hier als computerwinkels alleen de Mycom, de Dynabyte en PC-TOP hebt. Niet echt veel keus dus. Of er moet een tweaker in de buurt van Alkmaar een simpel PCI-e kaartje in de aanbieding hebben...

Anyway, 2 b continued.

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Gebruik je toevallig een DVI kabel? Er zijn DVI problemen bekend met deze serie ATI-kaarten, bij ATI zijn ze nu aan het onderzoeken hoe en waarom. Tot die tijd zit ik aan d-sub vast, is dat voor jou geen optie?

Bij mij flashen die diagnostic leds ook bij het starten, is normaal.

[ Voor 18% gewijzigd door mjszwo op 26-07-2008 19:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Caponi schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 19:24:
Gebruik je toevallig een DVI kabel? Er zijn DVI problemen bekend met deze serie ATI-kaarten, bij ATI zijn ze nu aan het onderzoeken hoe en waarom. Tot die tijd zit ik aan d-sub vast, is dat voor jou geen optie?

Bij mij flashen die diagnostic leds ook bij het starten, is normaal.
Wanneer het systeem opstart, zou ik in ieder geval het BIOS-scherm willen zien ... Dan moet er wel een situatie komen waarin het systeem in zijn geheel opstart.

Dat die diagnostic leds eenmaal flashen zou ik nog in kunnen komen, dat ze dat blijven doen niet. Het gaat ook van de combinatie flashen & wisselende fan speed ( en dat herhaaldelijk achter elkaar, tot je de stroom eraf haalt ... ).

Het DVI-probleem weet ik ook van. Maar ik heb ook een andere kabel gebruikt ( DVI <> D-sub, van mijn huidige systeem&scherm ) : dan gebeurt er ook niets.

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-05 21:08

Woohooo

Smilie, James Smilie

Denk niet dat hier een grafische kaart iets mee te maken heeft.
Zou het eerder zoeken in een moederbord.

Verwijderd

De processor wordt pas ondersteund bij bios versie 0805
Als je een andere AM2 processor hebt liggen kun je deze eens proberen en kijken of hij dan wel boot
als hij dan wel boot de bios update naar 0805 of hoger en dan de Phenom weer terug plaatsen.

Veel succes

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2008 @ 18:12:
De processor wordt pas ondersteund bij bios versie 0805
Als je een andere AM2 processor hebt liggen kun je deze eens proberen en kijken of hij dan wel boot
als hij dan wel boot de bios update naar 0805 of hoger en dan de Phenom weer terug plaatsen.

Veel succes
Ok, weer even een update. Het was dus niet de videokaart :
  • Afgelopen weekeinde had ik tijd om een eenvoudig upgradesetje met AM2 AMD64 X2 proc aan te schaffen met Gigabyte mobo ( voor PC zoon ) : plan was om, zoals hierboven ook aangegeven, deze proc even te gebruiken voor de bios update, maar helaas, moederbord wilde niet opstarten ... :(
  • beide videokaarten (HD3650 & HD4850) en andere onderdelen zoals geheugen wil wel opstarten in die PC, behalve de phenom 9750 ( Gigabyte mobo ondersteunt de 9750 niet).
  • kan op basis van de uitgevoerde tests er van uit gaan dat de Phenom 9750 niet kapot is : mobo was ( hoogstwaarschijnlijk ) al DOA bij aanschaf.
Deze week dus even langs Mycom : moederbord moet vervangen kunnen worden, spul is nog geen maand oud... (nou alleen nog de part list van een M3A moederbord ... >:) )

To be continued ...
BTW: wat mij betreft zou dit topic aan de ene kant wel naar PMG kunnen, aan de andere kant is mijn relaas en sommige info misschien voor andere HD4850 eigenaren van nut...

• Mopster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-05-2024

Mopster

Curieuzeneuzemosterd

Bij het installeren van mijn nieuwe HD4850 hadden we ook voor dat het scherm zwart bleef (no signal) bij het opstarten van de pc. Geen beep of niets, ook de fans die periodiek versnelden en de DVD-drives begonnen ook telkens opnieuw te flikkeren. Het terugsteken van mijn oude GF7950GT bracht geen verschil. De uiteindelijk oplossing lag in het resetten van de bios (hier hebben we de batterij verwijdert en terug gestoken na een 5minuten), toen startte hij gewoon op zonder problemen.

MSI X570 Gaming Edge Wifi, AMD Ryzen 7 5800x, Corsair Vengeance RGB Pro 3600CL16 16Gb, Sapphire RX590 Nitro+, Crucial MX 512Gb + 2Tb, Seagate SSHD 2TB, Creative SoundBlaster Zx, Razer Blackwidow Stealth 2016, Logitech G703, DELL S2721DGF, ASUS VG248QE

Verwijderd

Topicstarter
Mopster schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 15:07:
Bij het installeren van mijn nieuwe HD4850 hadden we ook voor dat het scherm zwart bleef (no signal) bij het opstarten van de pc. Geen beep of niets, ook de fans die periodiek versnelden en de DVD-drives begonnen ook telkens opnieuw te flikkeren. Het terugsteken van mijn oude GF7950GT bracht geen verschil. De uiteindelijk oplossing lag in het resetten van de bios (hier hebben we de batterij verwijdert en terug gestoken na een 5minuten), toen startte hij gewoon op zonder problemen.
Had ik ook al uitgevoerd, hielp niet. Heb daarnaast alle in de manual beschreven reset-methodes uitgevoerd.

DVD-drive LED's niet zien flikkeren. Ik neem aan dat je niet meer weet of bij jou ook de LED's van de HD4850 ( met dezelfde interval als de fan van de HD4850 ) flikkerden ?

Heb garantie, dus kan nog terug naar Mycom ( binnen 30 dagen zou dat zonder problemen moeten kunnen ).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2008 15:22 ]

• Xghost
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-05 09:33
Heb je zowel de 4pins kabel op het moederbord als de 6pins kabel op de videokaart aangesloten? Dit kan ik namelijk niet geheel opmaken uit je verhaal.

Daarnaast kunnen je videokaartinstellingen in het bios ook ingesteld zijn op een PCI-videokaart(al zou ik niet weten waarom). Probeer is een pci videokaart te gebruiken om te testen of je pc het verder wel doet.

Verwijderd

Topicstarter
Xghost schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 17:20:
Heb je zowel de 4pins kabel op het moederbord als de 6pins kabel op de videokaart aangesloten? Dit kan ik namelijk niet geheel opmaken uit je verhaal.
Staat er wel in ( beetje verborgen weliswaar ) :
Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 23:37:
Wanneer de 12 v niet aangesloten is, draait de fan van de HD4850 stationair, op het lagere toerental.
Is dus wel het geval. Zonder zou de fan volgens mij niet eens gaan draaien, maar dat kan ik mis hebben... BTW : ook met de HD3650 ( geen 6 pins-kabel nodig ) wil het systeem niet starten.

En ook het volgende is - zojuist ! - getest ( ben niet voor 1 gat te vangen ) :
Xghost schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 17:20:
Daarnaast kunnen je videokaartinstellingen in het bios ook ingesteld zijn op een PCI-videokaart(al zou ik niet weten waarom). Probeer is een pci videokaart te gebruiken om te testen of je pc het verder wel doet.
Ik had in een oude - nog werkende - PC nog een ATI Rage PCI kaartje, maar hier werkte die niet .....

Ik heb ondertussen denk ik alle mogelijkheden wel onderzocht.

Mycom, here I come ( to claim a new mobo )...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2008 21:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is dit het laatste hoofdstuk :) ... denk ik ...

Liever gezegd : het nieuwe M3A moederbord, wat ik vandaag heb omgeruild, is zo'n uur geleden in (voor mij) een recordtijd van 35 minuten in case geplaatst. Da's wel inclusief :
  • verwijderen testsetup met Gigabyte mobo & AMD64 X2 proc
  • verwijderen en aanbrengen van koelpasta tussen Phenom CPU & cooler
  • plaatsen van memory
  • plaatsen van videokaart HD3650
  • aansluiten van SATA HD met een kopie-image van de Fedora-install die ook in mijn huidige PC heeft gezeten ( en die ik al in meerdere pc's rechtstreeks en zonder grote problemen werkend heb gehad )
Toen de boel aangezet, en voorlopig doet alles het !

Er was dus geen BIOS-patch nodig, Fedora install startte zonder problemen op ( zelfs zonder iets in het BIOS aan te hoeven passen! ). Daarna nog even de ATI HD3650 uitgewisseld met de ATI HD4850, en ook dat lijkt het te doen. Nog even rondgekeken in bios enz ... en de boel weer uitgezet.

Ik denk dat ik morgen of in het weekeinde de boel maar afmaak : da's dus plaatsen van de definitieve harddisks, verwijderen en plaatsen van PSU ( nu 460W, Coolermaster, wordt de Realpower 620 modulair ), de overige kaarten installeer en de OS-installatie maar ga doen ... Maar nu eerst :z :z

Leerzaam ? Dacht het wel. Maar liever had ik gewoon in een keer een werkende opstelling ( inclusief moederbord ) ... :(

En voor de modjes : kijk maar of dit topic hier moet blijven of beter naar PMG verhuist ...
Pagina: 1