• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:45
Ik werd weer eens gevraagd op PC-hulp te bieden, deze keer de PC van een nichtje van mij.

Klacht: af en toe vastlopers, spontane reboot, blauwe schermen. Zeg 1 a 2 keer per week.

Systeem: iets met een Asus P5P800 moederbord, 1GB geheugen, 1 ATA harde schijf. Niets exotisch dus. Niets overgeklokt, gewoon een standaard machine in de winkel gekocht en neergezet.

Als eerste de voeding vervangen door een andere voeding (allebei no-name, de reservevoeding had nog minder vermogen dan de originele). Heeft ze een tijdje mee gedraaid, nog steeds af en toe een crash.

Daarna het geheugen getest: 12 uur achter elkaar memtest gedraaid. Geen errors, helemaal in orde.

Rotte elco's, misschien? Nee, waarschijnlijk niet. Zo op het oog zagen ze er allemaal nog prima uit.

Harde schijf: nog niet getest. Acht ik onwaarschijnlijk als oorzaak, ik zou dan ook dingen als filecorruptie, spontane traagheid en zo verwachten.

Temperatuur: als het systeem een dag uitgestaan heeft gaat het soms al tijdens het opstarten mis. Lijkt mij niet dat het dan door een te hoge temperatuur komt. Sowieso gaat het regelmatig mis als het systeem staat te niksen.

Operating system: Windows XP vers geinstalleerd, alle service packs & patches er over - geen verschil, gaat nog steeds mis.

Kleine hindernis is dat de machine niet hier staat en ik zo'n vastloper zelf nog niet heb meegemaakt, dus ik moet het maar van d'r aannemen.

Mijn vraag: wat is de beste volgende stap?
Als het mijn PC zou zijn zou ik het moederbord vervangen. Voor 60 euro heb je een vrijwel identiek moederbord (Aopen, intel 865 chipset, AGP, DDR, ATA). Dat lijkt mij de meest waarschijnlijke oplossing, een half-defecte processor kan maar lijkt mij minder waarschijnlijk.

Nou zit m'n nichtje er wat krapper bij dan ik, dus als er andere dingen zijn om uit te sluiten voor we geld gaan uitgeven (zonder de zekerheid dat het iets oplost...) hoor ik het graag!

edit: kleine toevoegingen

[ Voor 7% gewijzigd door vanaalten op 23-07-2008 22:17 ]

Verwijderd

Mijn vraag: wat is de beste volgende stap?
Mijn antwoord: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ;)

• vanaalten
Ha, OK, die verdiende ik. :)
Maar wel degelijk doorgenomen. Ik heb het idee dat ik de relevante dingen die er in staan zo mogelijk al geprobeerd heb. M'n vraag is dus nog steeds - is een rot moederbord inderdaad de meest waarschijnlijke, of zie ik iets over het hoofd?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als de P5P serie zich hetzelfde gedraagt als de P4P serie dan kun je er inderdaad vanuit gaan dat je mobo gewoon gaar is. Dat ding vervangen kan dus sowieso geen kwaad, want als mem en voeding uitgesloten is dan is het mobo wel het meest waarschijnlijke.

Verwijderd

vanaalten schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 22:15:
[...]

Ha, OK, die verdiende ik. :)
Maar wel degelijk doorgenomen. Ik heb het idee dat ik de relevante dingen die er in staan zo mogelijk al geprobeerd heb. M'n vraag is dus nog steeds - is een rot moederbord inderdaad de meest waarschijnlijke, of zie ik iets over het hoofd?
Misschien toch eerst maar de HD testen, voordat je een ander mobo haalt. ;)
Temperaturen toch maar eens uitlezen, CPU eens stressen met bijvoorbeeld Orthos.
Videokaart?

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:55
Terw_Dan schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 22:19:
Als de P5P serie zich hetzelfde gedraagt als de P4P serie dan kun je er inderdaad vanuit gaan dat je mobo gewoon gaar is. Dat ding vervangen kan dus sowieso geen kwaad, want als mem en voeding uitgesloten is dan is het mobo wel het meest waarschijnlijke.
Heb zelf een P4P deluxe en ja ik heb opeens een periode gehad wat lijkt op deze symptonen. Ik deed toen na vee l dingen geprobeerd te hebben een BIOS update (ik deed die nooit updaten) en daarna heb ik eigenlijk nooit meer een spontane reboot gehad in die zin.

Misschien een oplossing?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik heb een PC gekregen van iemand, toevallig met een P5P800. Exact dezelfde problemen.

PSU al vervangen, HDD's, VGA, nieuw OS en alles. Spontane vastlopers, soms bij een koude start al direct bij het booten. Ik vermoed het moederbord in ieder geval..

• vanaalten
Bedankt voor alle suggesties.
BIOS update valt natuurlijk te proberen, kost niets, kleine moeite. Wel erg onwaarschijnlijk dat het wat gaat oplossen omdat de problemen er een paar maanden geleden nog niet waren. Harddisk check kan ook nog wel, maar acht ik ook onwaarschijnlijk als oorzaak: als een complete install van windows goed gaat is zo'n ding toch al aardig gestressed.

Temperatuur zal het probleem niet zijn: als het ding koud opstart gaat het soms al mis.

Daarna zal waarschijnlijk het moederbord wel vervangen gaan worden - blijkbaar komt het bij die P5P800 vaker voor.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

De videokaart meschien kapot of een slechte driver wat een reboot veroorzaakt?

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Pagina: 1