p5ne sli ( 8gb ddr2 dual channel probleem )

Pagina: 1
Acties:

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07-2025
Ik heb sinds 2 maanden een nieuw moederbordje aangezien me oude overleden was. Dit nieuwe mobotje werkt perfect.

nu upgrade ik mijn systeem naar

e8500 ( moet er nog in )
gtx 280 asus ( net erin gestopt )
2x TWIN2X2048-6400C4DHX ( dus 8gb 4 bankjes van 2gb )
550 watt enermax

Ik probeer mijn pc te booten en tervergeefs crashen van hier tot tokio. videokaart eruit gehaald oude erin 8800gts 640mb ook dit mocht niks baten.

geheugen eruit gehaald en oude 2 gb erin gegooit.

en tada alles werkt perfecto.

Me videokaartje getest niks miss mee alleen nog steeds erg traag ddr geheugen ( Wegens oud geheugen).

dus ik gekeken en opnieuw mijn geheugen erin gedaan, maar dit keer 4gb , nog steeds hetzelfde windows start er gewoon niet mee op maar loopt vast.

Even op internet gegoogled en hier wordt dit probleem aangegeven. Echter wordt er geen uitleg bij gegeven wat te doen.

misschien dat hier een iemand zit die dit ook heeft gehad en opgelost aangezien ik me behoorlijk ge***** voel.

alvast bedankt

Verwijderd

Geheugen op het juiste voltage? Geheugen op de juiste snelheid? Staat het geheugen in de QVL?
Ben ik nog iets vergeten? :p

• Gatygun
heb wat gewijzigd maar de zooi gaat hier helemaal niet meer aan tot niks, zal zo ff me oude geheugen erin stoppen.

verder snap ik hier weinig van normaal werkt het allemaal automatisch :P

alles staat hier nu op auto dus alles wordt automatisch gedaan. me pc doet het overigens weer alleen start nog steeds niet door, door het geheugen

offtopic btw de voeding werkt goed :D bedankt er nog voor :P. zat een verloop stukje bij voor 8 pins.

[ Voor 41% gewijzigd door Gatygun op 23-07-2008 22:03 ]

Verwijderd

Gatygun schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 21:57:
heb wat gewijzigd maar de zooi gaat hier helemaal niet meer aan tot niks, zal zo ff me oude geheugen erin stoppen.

verder snap ik hier weinig van normaal werkt het allemaal automatisch :P
Gewoon op het juiste voltage zetten lijkt me niet zo moeilijk. Ook de timings wat losser wil wel eens helpen. ;)

• Gatygun
heb de timings goed gezet nu en ai clock op standaard inplaats van auto gezet. Nog steeds niks

Verwijderd

Gatygun schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 22:06:
heb de timings goed gezet nu en ai clock op standaard inplaats van auto gezet. Nog steeds niks
Voltage ook goed, geheugen heeft soms meer volt nodig om goed te werken. ;)

• Gatygun
Ben meestal bang dat ik de zooi opblaas.

ik kan de vcore voltage aanpassen
memory votage
nb core voltage
vcore offset voltage. ik weet dat het geheugen op 2.1v draait, maar geen idee welke ik hiervoor moet hebben

• Gatygun
ik heb het memory voltage naar 2.178v gezet, mocht niet baten. pc loopt direct na bios screen vast

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:26
En om welk moederbord gaat het?

Sorry staat in de titel ik las daar overheen...

Probeer eens telkens 1 module erbij te plaatsen kijken wat hij doet. Dan weet je waar hij fout loopt of dit bij een welbekende 4GB is of bij een ander aantal.

Gebruik je trouwens 64Bit os? Lijkt me wel...

Wat ik wel veel lees is dat sommigen de EPP/SLI geheugen aan hebben staan en deze moet uitstaan.

[ Voor 116% gewijzigd door Cave_Boy op 23-07-2008 22:51 ]

• Gatygun
64 bit vista

uh hij doet het bij alles. maakt niet uit welke of hoeveel je ervan insteekt. me oude geheugen erin geen problemen. deze geven echter allemaal blue screens of vastlopers.

Bios doorlopen werkt wel soepeltjes.

• Gatygun
SLi-ready memory = disabled. zelfde resultaat
Cave_Boy schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 22:42:
En om welk moederbord gaat het?

Sorry staat in de titel ik las daar overheen...

Probeer eens telkens 1 module erbij te plaatsen kijken wat hij doet. Dan weet je waar hij fout loopt of dit bij een welbekende 4GB is of bij een ander aantal.

Gebruik je trouwens 64Bit os? Lijkt me wel...

Wat ik wel veel lees is dat sommigen de EPP/SLI geheugen aan hebben staan en deze moet uitstaan.

• Cave_Boy
Hij loopt vast na de bios. Kun je wel bijvoorbeeld een Live cd van Ubuntu bijvoorbeeld starten of Knoppix?

• Gatygun
dit is het probleem.

Zodra het geheugen ook maar een beetje actief moet worden loopt het vast.

Wat ik op dit moment heb is een dual boot vista 64bit en winxp 32bit. De osen worken perfect aangezien ze gewoon toegankelijk zijn met me oude geheugen.

Na het bios scherm loopt hij vast ( gewoon muurvast ) je kan niks meer. Soms bij wijzingen kun OS selecteren zie je het laad scherm en krijg je een memory blauw scherm fout melding. waardoor hij uitslaat en vervolgens niet meer opstart ( als je hem een paar seconden uit heb staan kun je het bios weer in ) echter erna loopt hij direct weer vast.

ubuntu etc heb ik zo niet bij de hand. Ik denk dat dit hetzelfde zal zijn. Kan ik niet met zekerheid zeggen

• Gatygun
Net de pc nogmaals opgestart, ik kan inloggen in vista. 10 seconden in vista sloeg de pc weer vast met memory dumb of iets in die trant

Verwijderd

Kan je eens kijken in de BIOS welk NB ( NorthBridge ) voltage je draait?

6xx/7xx SLi chipsets hebben iets meer NB voltage nodig icm 4 reepjes ram :)

• Cave_Boy
Die 32bit gaat zobiezo de mist in waarschijnlijk. Dit lees ik meer omdat 8 gewoon veel teveel is dat er fouten komen. 4 gaat terug naar 3,2 vaak.

Je kan een herinstal proberen?

Je Vista 64bit verie moet het trouwens aankunnen:

The 32-bit editions of Windows Vista Home Basic, Home Premium, Business, Enterprise and Ultimate, all support a maximum of 4 GB of RAM. The real variations come when we start looking at the 64-vit versions. On a system running x64 Vista Home Basic, you can add as much as 8 GB of RAM. x64 Vista Home Premium supports as far as 16 GB of RAM. But it will take no less than 128 GB of RAM in order to satiate x64 Vista Business, Enterprise and Ultimate. 128 GB of RAM is the maximum supported physical limit in the case of these three operating systems.

• Gatygun
nb pcie frequency mhz) 100

nb core voltage 1.563v

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-03 16:10
Als ik jou was zou ik beginnen om de reepjes 1 voor 1 te testen met Memtest en niet een kwartier maar een uurtje of 5/6. Als dat goed is weet je bijna voor 100% zeker, dat het niet aan je nieuwe geheugen ligt.

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

• Gatygun
Cave_Boy schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 23:03:
Die 32bit gaat zobiezo de mist in waarschijnlijk. Dit lees ik meer omdat 8 gewoon veel teveel is dat er fouten komen. 4 gaat terug naar 3,2 vaak.

Je kan een herinstal proberen?

Je Vista 64bit verie moet het trouwens aankunnen:

The 32-bit editions of Windows Vista Home Basic, Home Premium, Business, Enterprise and Ultimate, all support a maximum of 4 GB of RAM. The real variations come when we start looking at the 64-vit versions. On a system running x64 Vista Home Basic, you can add as much as 8 GB of RAM. x64 Vista Home Premium supports as far as 16 GB of RAM. But it will take no less than 128 GB of RAM in order to satiate x64 Vista Business, Enterprise and Ultimate. 128 GB of RAM is the maximum supported physical limit in the case of these three operating systems.
herinstall loopt vast zodra hij bij het laadscherm zit van vista, verder draai ik de x64 ultimate van vista versie.

• Gatygun
timbry schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 23:05:
Als ik jou was zou ik beginnen om de reepjes 1 voor 1 te testen met Memtest en niet een kwartier maar een uurtje of 5/6. Als dat goed is weet je bijna voor 100% zeker, dat het niet aan je nieuwe geheugen ligt.
even voor de duidelijkheid, die dingen waren compleet ingepakt, lijkt me niet dat 4 reepjes toevallig allemaal defect zijn of wel.

aangezien meer mensen hetzelfde probleem hadden met verscillende geheugens lijkt me wel erg nihil dat de geheugens defect zijn.

Verwijderd

Gatygun schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 23:09:
[...]

even voor de duidelijkheid, die dingen waren compleet ingepakt, lijkt me niet dat 4 reepjes toevallig allemaal defect zijn of wel.

aangezien meer mensen hetzelfde probleem hadden met verscillende geheugens lijkt me wel erg nihil dat de geheugens defect zijn.
Ja maar als je ze alle vier test en allemaal geven ze fouten. Ligt het waarschijnlijk aan je moederbord of aan een instelling in je bios. ;) En niet aan het geheugen.

• Gatygun
die fouten zullen wel verschijnen aangezien hij nu allemaal vastlopers krijgt. daar hoef ik geen test voor te draaien. zie de meerwaarde hier niet van.

Verwijderd

Ik vind je NB voltage wel erg hoog, voor dat koelblokje wat op dat mobo zit, heb em zelf ook gehad.
Dat voltage draai ik nog niet met mn watercooling ik zou die eens naar 1.4 zetten, grote kans dat je vastlopers gewoon oververhitting zijn..

ff voor de vergelijking mn 680i heeft 1.25 volt nodig, voor tripple sli + oc naar 333 ...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2008 23:16 ]

• Gatygun
gaan we hem gelijk ff naar beneden gooien

keuze is 1,2
1,4
1,56
1,75

nu gezet op 1,2, zelde vastlopers

• Gatygun
Ik denk dat mijn nieuwe mobo al snel oud afval gaat worden, als ik het zo is bekijk.

Verwijderd

Hmm dan kan je de BIOS van dat moederbord nog updaten, mits daar een oudere versie opstaat.
Het lijkt me dat dat geheugen niet lekker werkt met dat moederbord, een bios opdate zou dat misschien nog kunnen fixen..

Edit: wel ff dat oude geheugen erin zetten dat wel werkte, die 2 gb meen ik in de startpost.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2008 23:33 ]

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 13:51
bios update? spuit elf

[ Voor 41% gewijzigd door sjongenelen op 23-07-2008 23:38 ]

you had me at EHLO

• Gatygun
ik zal morgen na mijn vakantie werk hiermee verder gaan waarschijnlijk pas om 8 uur :P ;s avond. Ik dank u voor uw tijd misschien dat we morgen een oplossing vinden.

Voor het weekend zal het werken !

BIos is geupdate naar de laatste versie. het zag er even rooskleurig uit ik kon inloggen mijn geheugen bekijken in vista.

toen afgesloten om de andere 2 balkjes erbij te doen. gelijk alles hangt weer ( hetzelfde verhaal )

haal nu die 2 balkjes er weer uit om te kijken of dit effect mocht hebben.

het heeft effect beter nog ik draai op dit moment 3dmark06 met 2x2gb ddr 800. Zodra ik het andere erbij steek staat hij weer vast. ik zal hier nog een blik op gooien morgen door het andere setje te testen.

mocht dat werken dan zal het probleem nu zitten in 4 geheugen balkjes.

in iedergeval alweer vast bedankt. morgen zal ik de andere balkjes testen en mobo sloten.

[ Voor 62% gewijzigd door Gatygun op 24-07-2008 00:28 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Met vier banken bezet kan het wel eens uitmaken of je single-sided of double-sided geheugen hebt.
Sommige moederborden willen alleen met vier banken werken, als je single-sided geheugen gebruikt.

Wellicht zit daar je probleem.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Gatygun
Madrox schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 01:52:
Met vier banken bezet kan het wel eens uitmaken of je single-sided of double-sided geheugen hebt.
Sommige moederborden willen alleen met vier banken werken, als je single-sided geheugen gebruikt.

Wellicht zit daar je probleem.
Tot zover ik zie ik het single sided aangezien er enorme coolings elementen op zitten. Ik zit zo niet thuis dus kan het niet checken.

Toch crasht hij met 4 bankjes erin.

Ik heb gister nacht nog even op 2 ddr2 2gb gedraaid (4gb totaal) 3dmark werkte goed de score was erg laag aangezien ik dit ook haalde met mijn oude kaart + geheugen rond de 9000.

Daarna ben ik maar met een crysis demo begonnen aangezien ik geen tijd had om nog langs de winkel te gaan gisteren. Ik kan wel melden dat crysis erg netjes draait op very high zonder 8x aa. met 8x aa is het wat traag.

Na 15 minuten gameplay kreeg ik het wel bekende blauwe scherm weer met geheugen dump en sloeg de pc weer uit.

Daarna heb ik het maar opgegeven voor de nacht :P.

De 9000 score baat mij opzich ook zorgen aangezien ik ongeveer 10.000 haalde met mijn oude setup. maar ja het geheugen wordt dan ook niet goed gepakt.

Ik zal vanavond nog eventjes verder testen met bankjes etc

Net even met een collega gepraat die al jaren werkt bij click en fit een pc op maat bouw bedrijfje. Deze had het er over dat asus de laatste tijd aardig wat zooi ontwerpt. Heel veel systemen hebben zijn de afgelopen tijden terug gehad aangezien het maar gebrekkig werkt.

Het bedrijf is zelf overgegaan op gigabyte omdat dit een stuk stabieler de hoek om komt zetten.

Ik denk dat de enigste oplossing een nieuw moederbord kopen ( gigabyte ) me collega gaat vanmiddag even bellen of deze er 1tje op voorraad heeft die hij voor inkoop mij kan krijgen.

In iedergeval bedankt voor de reacties, nog meer oplossing zou geweldig zijn zodat ik het op kan lossen met het huidige bord. Toch denk ik dat dit tevergeefs is en dat het bord nooit wat zal worden :P.

[ Voor 22% gewijzigd door Gatygun op 24-07-2008 09:20 ]

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Je kunt ook op het Asus forum voor dit moederbord kijken, er zijn vast meer 8GB gebruikers/problemen daar http://vip.asus.com/forum...odel=P5N-E+SLI&board_id=1
En de QVL geheugenlijst voor dit mobo: http://dlcdnet.asus.com/p...E%20SLI/P5N-E_SLI_QVL.pdf

• Gatygun
volgens sommige sites moet hij het gewoon ondersteunen, en ik vindt het een rare zaak dat je er maar sommige ddr2 modules ik kan doen dan.

Dat geheugen gaat niet terug eerder het moederbord. Maar dat wordt lastig aangezien ik het al een maand heb.

Verder ben ik even door gaan zoeken op het asus forum en er schijn een meneer genaamd ram guy te heten op het forum die dit soort gebeuren oplost met exacte bios data.

Ik heb hier nu een post gemaakt en wacht af als het gelukt is of meer info heb dan update ik het hier. in de tussentijd is elk andere hint welkom :P

• Baazie
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
wel een magertjes voeding voor dat systeem al andere voeding wat zwaardere of een A merk geprobeert mischien in combo kan hij het niet aan?

• Gatygun
voeding is geen probleem aangezien ik dit heb laten uitrekenen door mijn grote vriend the mask.

ik zou uitkomen op 360 watt max waar ik 408 had in 12v lijn.

idle heb ik genoeg stroom for sure als ik het bios bekijk. En ik denk niet dat alles stressed draaid bij het inladen van windows waardoor hij al crasht.

• Gatygun
we gaan het eerst maar is oplossen ( bericht ge edit )

even nogmaals gekeken en ben erachter gekomen dat mijn geheugen ondersteund wordt door asus voor dit moederbord.

Ik zal vanavond waarschijnlijk reactie krijgen van RAM GUY ( -8.00 pasific time ) dus hopen dat het lukken gaat

[ Voor 84% gewijzigd door Gatygun op 24-07-2008 15:14 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Gatygun schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 09:07:
[...]
Tot zover ik zie ik het single sided aangezien er enorme coolings elementen op zitten. Ik zit zo niet thuis dus kan het niet checken.
Dat kan je aan de buitenkant niet zien :+
Je zal echt de specificaties van het geheugen moeten zoeken om daar achter te komen.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Ik heb ook een P5n-e sli en deze zijn vrij kieskeurig wat geheugen betreft (zoals de meeste ASUS mb's). Ik heb ook problemen gehad met gelijkaardig geheugen, en 8GB geeft zeker problemen.

Heb nu 2 latjes van 2 GB Kingston Valueram steken en alles werkt zonder problemen.

• Gatygun
ik ga vanavond weer even wat testen met nieuwe instellingen

Testing parameters for Twinx/XMS2-6400C4D:
Twin2x2048-6400C4D Data Sheet

Motherboard make and model: Asus P5B, P5WD2 or M2N32-SLI Premium/Deluxe
Each pair is tested and packaged together using the following settings:
AI Over Clock Tuner: Manual
CPU External Frequency: Manually set to 200MHz
DDR2 SDRAM Clock: Manually set to 800MHz
PCI Express Freq: Auto
PCI Freq: 33.33
Performance Mode: Standard
DRAM Timing Selectable: Manual
SDRAM CAS Latency: 4T
SDRAM RAS to CAS Delay (tRCD): 4T
SDRAM Row Precharge (tRP): 4T
SDRAM Active to Precharge Delay (tRAS): 12T
SDRAM Write Recovery Time: 5
Write to Precharge Delay: 15 (If its Listed)
Command Rate: 2T
DDR2 SDRAM Voltage: 2.1
CPU Core Voltage: Auto
FSB Termination V: 1.50 V
MCH Chipset V: 1.65V
ICH Chipset V: 1.20V
All other settings are motherboard defaults.
Maximum DDR2 recommended VDIMM: 2.1 Volts

hopelijk wordt dit wat

• Gatygun
Voor het geval dit is mijn bios op het moment misschien zet ik wat verkeerd.

Memory timing setting:

edditted tCL (cas latency) 4
trcd 4
trp 4
tras 12
command per clock (cmd) auto

trrd auto
trc auto
twr auto
twtr auto
tref auto
trd auto
trfc auto
async latency auto

spread spectrum control

CPU speed spectrum (disabled)
PCIE spread spectrum ( disabled)
Sata Spread Spectrum (disabled)
LDT Spread spectrum (disabled)

Chipset

SLI Broadcast Aperture (disabled)
LDT Frequency (5x)

Jumperfree configuration

AI Tuning [manual]
Sli ready memory [disabled]

System clocks

NB PCIE Frequency (Mhz) [100]

Voltage Control

Vcore voltage [auto]
Memory Voltage [2.178V]
NB Core Voltage [auto]
Vcore offset voltage [auto]

FSB & MEMORY CONFIG

FSB - Memory Ratio [ sync mode ]
FSB {QDR], Mhz [800]
Actual FSB [QDR], Mhz [800.0]
x MEM [DDR], Mhz [linked}
Actual mem [DDR], Mhz [400]

Verwijderd

Gatygun schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 19:29:
Voor het geval dit is mijn bios op het moment misschien zet ik wat verkeerd.

Memory timing setting:

trcd 4
trp 4
tras 12
command per clock (cmd) 2 :)

trrd auto
trc auto
twr auto
twtr auto
tref auto
trd auto
trfc auto
async latency auto

spread spectrum control

Chipset

LDT Frequency (5x)

Jumperfree configuration

AI Tuning [manual]

System clocks

Voltage Control

Vcore voltage [auto]
Memory Voltage [2.178V]
NB Core Voltage [auto]
Vcore offset voltage [auto]

FSB & MEMORY CONFIG

FSB - Memory Ratio [ sync mode ] < moet je ff aangeven wat voor opties je daar hebt, sync mode kan ook niet lekker werken :) is meestal instabiel

FSB {QDR], Mhz [800]
Actual FSB [QDR], Mhz [800.0]
x MEM [DDR], Mhz [linked} Unlinked, linked geeft meestal instabiliteit
Actual mem [DDR], Mhz [400]
Ik heb dit aangegeven naar mijn eigen ervaringen met de 680i SLI, dit kan je eens testen.

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:03
Ik heb hetzelfde moederbord en ik had hetzelfde probleem.

Dit probleem heb ik opgelost door de FSB memory clock mode op unlinked te zetten in het bios.

Ik hoop dat deze oplossing ook voor jou werkt!

• Gatygun
Ik zal vanavond even een post neerzetten van me huidige bios. Op dit moment werkt 8gb geheugen ddr2 echter wel, het systeem heeft al 10 uur stabiel gedraaid. Toch krijg ik soms nog is wat rare stotters ingame. Denk dat dit mijn geheugen is.

Mijn geheugen draaid op dit moment echter wel op 667 mhz.

Ik zal zo i zo nog even die aanpassingen erbij doen die er hierboven gegeven zijn, om te kijken of het geheel dan toch stabiel draait.

Ik ben op dit moment bezig met het kijken naar een andere moederbord aangezien ik een compleet stabiel systeem wil die alles gewoon automatisch pakt zonder hieraan te hoeven prutsen.

Op dit moment kijk ik naar dit moederbord:

De gigabyte GA-EP45-DS3R. Erg net bordje alleen staat mijn geheugen ook niet op de VQL lijst. Ik vraag mij dus af of dit geheugen dan ook wel werkt. (TWIN2X 6400C4DHX)

iemand hier ervaringen mee.

Bedankt voor de reacties alvast :P

Voor de mensen die zich afvragen naar de presentaties ( nu 10700 in 3dmark) wat opzich niet veel bijzonders is. Maar ik hoor de kaart dan ook niet bepaald veel moeite doen. Waarschijnlijk door de CPU. Als ik 3dmark 8xaa en 16af zet krijg ik echter zowat dezelfde score naar de 10.000 :P dat verklaard een hoop.

Verder bij crysis zet de kaart zichzelf in stofzuiger mode :P

[ Voor 18% gewijzigd door Gatygun op 25-07-2008 12:05 ]

• ruftman
Met de door mij toegepast aanpassing, draait mijn systeem al een jaar stabiel. Indien het bij jou ook werkt, is het denk ik onnodig om een nieuw moederbord aan te schaffen.

• Gatygun
ik zal even overwegen aan de hand van een nieuwe CPU e8500 die ik morgen als het goed is binnen krijg. Of het moederbord bevalt. Aangezien ik een high end systeempje wil hebben waar ik niet te veel gezeik aan wil hebben. Dan geef ik liever een paar euries meer uit om dat probleem de wereld uit te helpen.

We zullen zien dus :P.

Ruftman ik zal jou instellingen nog is eventjes proberen. Dat wordt pas rond 8 uur aangezien ik pas om 7 uur thuis ben :P Nog bedankt voor je reactie trouwens :D

• Gatygun
Zo ziet mij bios eruit en werkt perfect. alleen jammer van die 667 dat geen 800 kan worden.

Memory timing setting:

trcd 4
trp 4
tras 12
command per clock (cmd) auto

trrd auto
trc 24
twr auto
twtr 15
tref auto
trd auto
trfc 52
async latency auto

spread spectrum control

Chipset

LDT Frequency (5x)

Jumperfree configuration

AI Tuning [manual]

System clocks

Voltage Control

Vcore voltage [1,4]
Memory Voltage [2.178V]
NB Core Voltage [1,563]
Vcore offset voltage [+100mv]

FSB & MEMORY CONFIG

FSB - Memory Ratio [ unlinked ]
FSB {QDR], Mhz [1066]
Actual FSB [QDR], Mhz [1066,7]
x MEM [DDR], Mhz [667}
Actual mem [DDR], Mhz [666,7]

zodra het geheugen op 800mhz wordt gezet krijgt hij allemaal dumb errors met bsod vast lopers.

[ Voor 4% gewijzigd door Gatygun op 25-07-2008 20:24 ]

• ruftman
Bij mij werkt het geheugen wel op 800 Mhz.

Dan zou je aan de ene kant het geheugen kunnen verdenken. Aan de andere kant heb ik slechts 4 gb.

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-03 16:10
Het is wel een ander merk geheugen(OZC) maar op het forum daar wordt gezegd, dat het onmogelijk is om 4-4-4-12 te draaien met 8 gig. Zij adviseren 5-5-5-18. Misschien voor jou het proberen waard.

[ Voor 73% gewijzigd door timbry op 26-07-2008 01:21 ]

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

• Gatygun
onmogelijk voor dit moederbord of voor 8gb in het algemeen?

• Gatygun
Oke ik heb de timings aangepast, het systeem starte niet eens meer op na het bios met 5-5-5-18.

Aangezien ik een high end systeem wil die 100% stabiel draaid en geen rare nukken heeft op 667 in games. ( voorbeeld herinladen van gegevens als je in het midden van een spel zit ) houdt in dat het geheugen gewoon gegevens dumpt.

Na 3dmarks die wel stabiel liepen en crysis heb ik erover nagedacht wat te doen.

Oplossing voor mij persoonlijk:

Aangezien het systeem nu "onstabiel" draaid met de 800mhz geheugens. ben ik tot de conclusie gekomen dat ik geen zin heb in trager geheugen of minder snel geheugen omdat mijn systeem gewoon snel moet zijn.

Ik ben vanmiddag even naar een shop geweest waar een vriend van mijn filiaal manager is van click en fit en heb hier voor zeer goedkoop een erg net moederbordje weten te bemachtigen.

De Gigabyte GA-EP45-DS3R.

Aan de hand van meerdere verhalen over het slecht functioneren van verschillende personen die hier alle verstand van hebben, kreeg ik het advies om een gigabyte moederbord te kopen. Aangezien deze een stuk stabieler zijn dan asus systemen tegenwoordig.

Na het monteren van dit erg net moederbordje ging ik direct het bios in. Het bios weergeeft een zeer net overzicht van standaarden. Dus niet alleen naam (auto) maar naam waarde (auto).
Ik kwam erachter dat mijn geheugen op 5-5-5-18 automatisch kwamen te staan. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Dus heb deze op 4-4-4-12 gezet ( zoals de shop medewerker mij advieseerde met het geheugen ).

Na het opstarten ( windows vista is natuurlijk bugged doordat er een ander mobotje inzit ) kon ik toch inloggen en zag ik dat het systeem de 8gb netjes aangaf en een stuk sneller reageerde dan met het oude moederbordje van asus.

Definitieve conclusie:

Koop dit moederbord niet als je OC geheugen koopt die snelle timings hebben. Het is een zeer goede oplossing voor standaard kingston geheugen etc die altijd wel werken.

Ik zelf heb een hoop tijd besteed aan het moederbordje, uiteindelijk draaide alles en "stabiel" maar toch traag op 1 of andere manier.

Ik vindt het bord geen aanrader.

Hierbij bedankt ik iedereen die tijd aan mijn besteed heeft om mij verder te helpen. Ik waardeer dit ENORM.

Nogmaal hardstikke bedankt allemaal voor jullie tijd en moeite.

edit
voor de mensen die zich afvragen wat er met het de P5NE - sli bord is gebeurd.
gestript :P

• ruftman
Tsja, als je geld te veel hebt.........
Pagina: 1