Probleem dvd-recorder aansluiten op lvd-tv

Pagina: 1
Acties:

• BvdH
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-06-2025
Ik heb zojuist mijn nieuwe DVD-recorder, een Panasonic DMR-E57, aangesloten op mijn nieuwe LCD-tv (Philips PFL5602D), maar liep tegen het volgende probleem aan:

Om van mijn extra Digitenne-receiver af te zijn, heb ik mijn Digitenne smartcard in een CAM-module achter in mijn tv gestoken. Perfect beeld en geluid, en heb meteen een afstandbediening minder; ik kan mijn zenders namelijk gewoon met de afstandbediening van de tv bedienen. Heerlijk als je twee afstandbedieningen gewend bent..

Toen ik mijn DVD-recorder aansloot met een scartkabel (van EXT1 van mijn tv naar AV1 (TV) van mijn recorder) en de auto-setup startte, kreeg ik de melding:

"Kan geen stations vinden, controleer antenne aansluiting."

Hierbij moet ik vermelden dat ik in mijn ogen de antenne juist heb aangesloten: de digitenne-antenne in de RF IN van mijn recorder, en de RF OUT van mijn recorder verbonden met de antenne aansluiting van mijn tv.

Ook met een handmatige afstemming kon ik geen enkele zender vinden. Iemand enig idee wat hier het probleem is en hoe dit opgelost kan worden? Is dit omdat mijn digitenne zenders via een 'valse' weg binnenkomen, namelijk middels een CAM-module en niet middels een aparte receiver?

Voor aansluitmogelijkheden van mijn recorder, zie pagina 14-17 van de handleiding:
http://www.panasonic.ch/d...uide_4_dmr-eh57ec-k_-.pdf

Bedankt, Bart.

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Mogelijkerwijs is de digitenne antenne een actieve die dus een voedingsspanning nodig heeft.
Wellicht een lampje op de antenne??

De DVD recorder vewacht gewoon een kabel van de CAI, en zal die voedingsspanning niet leveren.

Bovendien heeft de DVD recorder waarschijnlijk geen Digitenne tuner, dus hoeft die antenne niet via de recorder te lopen, maar kan rechtstreeks op de antenne aansluiting van de TV.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

• BvdH
Okee, twee nieuwe mogelijkheden om te proberen nu:
  • Eerst even proberen met een Power Inserter tussen digitenne-antenne en dvd-rec
  • Antenne niet via dvd-rec laten lopen maar gewoon weer rechtstreeks op de tv aansluiten
Ben benieuwd, bedankt iig voor het meedenken ;)

• BvdH
Bovenstaande opties allebei geprobeerd, geen resultaat, nog steeds geen stations gevonden. Iemand andere ideëen?

• cerebrum
  • Nu online
Heb je al geprobeerd de RF out van de dvd recorder niet aan te sluiten en de digitenne antenne rechtstreeks op de TV?

• BvdH
Ja, dat was zeg maar mijn tweede optie van bovengenoemde punten.. Geen effect :(

• cerebrum
  • Nu online
Wellicht overbodig, maar de digitale modus is ingeschakeld op de TV?
Van de Philips FAQ:
* Als de analoge modus op de TV was ingeschakeld tijdens het zoeken naar kanalen met het menu voor de eerste installatie, zijn de digitale kanalen niet opgeslagen in het TV-geheugen.
* Om zowel analoge als digitale kanalen te ontvangen, dient u ervoor te zorgen dat uw TV in de digitale modus staat voor u op de TV op de knop 'MENU' drukt om de eerste installatie opnieuw uit te voeren.
* In de digitale modus zoekt de TV naar analoge en digitale kanalen en worden de kanalen opgeslagen in het TV-geheugen.

• BvdH
Ga even checken, zou wel erg dom zijn 8)7

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:15
Als ik t goed begrijp, heeft je dvd recorder geen digitenne tuner.

Opties:
a. tv als tuner gebruiken en zo via scart t signaal richting recorder stuurt. Nadeel: TV moet aanstaan en op juiste kanaal
b. digitenne box op de recorder aansluiten: ditenne ding moet aanstaan en op juiste kanaal, maar dan kun je wel kanaal 1 kijken op tv, en kanaal 2 opnemen.

Tenzij ie een soort van follow-me heeft via zn scart. Echt kanalen (meervoud) vinden zal de recorder niet kunnen zonder een analoog signaal

edit: zo'n follow-me is volgens de handleiding alleen icm panasoic TV's

Kortom: Dat wordt je digitenne ontvanger aansluiten als je een ander kanaal wilt opnemen dan je tv op dat moment weergeeft. DVD recorder heeft geen dvb-t support.

[ Voor 19% gewijzigd door DJSmiley op 23-07-2008 22:03 ]

• BvdH
Dat is de modus van de TV bij het zoeken naar de zenders (bij bijv een eerste installatie), dit is niet van toepassing op het zoeken naar zenders met de dvd-rec.

Er kan bij het zoeken met de dvd-rec overigens niet geschakeld worden tussen analoog en digitaal. Als ik hier tussen schakel valt de tv weer gewoon terug op de digitale tv zenders, hij verlaat dus de EXT1 input...

Dus helaas nog steeds geen resultaat :P

• cerebrum
  • Nu online
8)7 Ik begrijp nu pas dat het om zenders zoeken op je DVD recorder gaat...

Aangezien deze geen digitale tuner heeft zal dus sowieso niet lukken.. (Zoals DJSmiley al aangeeft)

• BvdH
DJSmiley schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 21:59:
Als ik t goed begrijp, heeft je dvd recorder geen digitenne tuner.

Opties:
a. tv als tuner gebruiken en zo via scart t signaal richting recorder stuurt. Nadeel: TV moet aanstaan en op juiste kanaal
b. digitenne box op de recorder aansluiten: ditenne ding moet aanstaan en op juiste kanaal, maar dan kun je wel kanaal 1 kijken op tv, en kanaal 2 opnemen.

Tenzij ie een soort van follow-me heeft via zn scart. Echt kanalen (meervoud) vinden zal de recorder niet kunnen zonder een analoog signaal
Maar zoals ik hierboven heb beschreven is toch precies volgens jouw optie a.? Heb al geprobeerd om aan te sluiten met alleen een scartkabel waarbij de digitenne-antenne rechtstreeks op de tv is aangesloten

én

met een scartkabel tussen tv en dvd-rec waarbij de digitenne-antenne aangesloten is op de dvd-rec, welke weer doorgelust wordt naar tv middels een coax-kabel (zowel mét een power inserter tussen antenne en dvd-rec als zonder)

Hoop niet dat optie b. de enige andere oplossing is. Digitenne tuner was namelijk kapot en besloot tot de aankoop van een lcd-tv (ipv m'n oude crt) met een digitale tuner om zo mijn digitenne smartcard via CAM module te gebruiken ipv met een digitenne-tuner..

• BvdH
cerebrum schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 22:03:
8)7 Ik begrijp nu pas dat het om zenders zoeken op je DVD recorder gaat...

Aangezien deze geen digitale tuner heeft zal dus sowieso niet lukken.. (Zoals DJSmiley al aangeeft)
Moet ik dan een dvd-rec aanschaffen met een digitale decoder, of zijn er andere, misschien minder praktische oplossingen?

• cerebrum
  • Nu online
Met alleen de tuner in je TV zit je dus vast aan opnemen wat je op dat moment aan het kijken bent op je tv.

Om verschillende zenders te kunnen kijken en opnemen heb je dus nog een tuner nodig, en de recorder heeft deze niet!

Een recorder met digitale tuner zou een oplossing zijn, maar ik weet niet of deze bestaan. Een extra digitenne tuner +extra smartcard is ook een oplossing.

[ Voor 25% gewijzigd door cerebrum op 23-07-2008 22:10 ]

• BvdH
cerebrum schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 22:09:
Met alleen de tuner in je TV zit je dus vast aan opnemen wat je op dat moment aan het kijken bent op je tv.

Om verschillende zenders te kunnen kijken en opnemen heb je dus nog een tuner nodig, en de recorder heeft deze niet!
Hoe moet ik de recorder dan aansluiten om toch op te kunnen nemen (dan maar alleen de zender waarop de tv is ingesteld)? Ik krijg namelijk geen enkele zender te pakken tijdens het zoeken met mijn dvd-rec!

• cerebrum
  • Nu online
Alleen met SCART. Vervolgens kun je de recorder laten opnemen van AV1 in plaats van een zender.

Mogelijk moet je AV2 gebruiken in plaats van AV1 (zie pagina 70 van de handleiding)

[ Voor 31% gewijzigd door cerebrum op 23-07-2008 22:17 ]

• BvdH
En met een dvd-rec met een ingebouwde dvb-t tuner kan het wel zonder meer? Of moet ik dan ook een extra smartcard hebben voor in m'n dvd-rec?

• cerebrum
  • Nu online
Daar moet wel een smartcard in (ook kunnen) om gelijktijdig een commerciele zender te kunnen ontvangen en opnemen.

• BvdH
En als m'n tv is uitgeschakeld wordt er bij deze dvd-rec dus ook niets opgenomen; de tv móét aanstaan om iets op te kunnen nemen?!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Tenzij je dus het digitennekastje aansluit op de dvd-recorder en die doorlust naar de tv (met scart), maarja, dan heb je weer 2 afstandsbedieningen in gebruik. Wat je eigenlijk nodig hebt is dit apparaat, denk ik. Dat is een hd-recorder voor Digitenne met twee tuners. Je kunt dan RTL4 opnemen en Discovery Channel kijken, bijvoorbeeld. Maar goed, dan zit je dus nog steeds met twee ab's, al heb je wel de mogelijkheid iets op te nemen terwijl je tv kijkt naar een andere zender.

Kun je bij Digitenne trouwens een tweede smartcard krijgen voor een tweede digitaal apparaat, of moet je daarvoor een nieuw abo afsluiten? Dat zou nml heel wat meer opties geven, want dan kan de ene smartcard in je tv, zodat je daar gewoon met 1 AB naar kunt kijken. De ander kan dan in je Digitenneontvanger die aan de dvd/hd-recorder hangt. Dan heb je alleen bij opnames 2 extra ab's nodig (Digitenne-kastje en dvd-recorder).

[ Voor 24% gewijzigd door Grrrrrene op 23-07-2008 22:52 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Bart,

Het is alweer even geleden dat de vraag gesteld werd. Heb je inmiddels een oplossing? Ik heb zelf namelijk (sinds kort) een LCD met DVB-T (+ Smartcard van digitenne) en een recorder. Beide van Sony.

Adriaan

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:11
De meeste Sony recorders hebben GuidePlus+, de electronische programmagids. Meestal zit er ook een IR oogje bij. Als er ontvangers bestaan die door dit systeem bediend kunnen worden (en die dus ook de conax codering van digitenne kunnen ontsleutelen), is je probleem opgelost :) Ik gebruik eenzelfde oplossing om digitaal op te kunnen nemen via de kabel (zelfde principe dus eigenlijk). CAM in de TV met smartcard, en los kastje aan de DVD recorder via scart en IR oogje voor de losse decoder. Werkt fantastisch!
Pagina: 1