Groene en paarse punten en artifacts

Pagina: 1
Acties:

• Bochtje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-10-2022

Bochtje

Wie niet waagt, die niet wint!

Topicstarter
Ik heb laatst van iemand een oude pc gekregen, waarvan de monitor een probleem heeft.

Systeemspecs:

HP Pavilion A360.nl met HP Pavilion F1703 monitor (TFT met enkel D-sub)

Probleem:

De monitor krijgt groene punten langs de randen van plaatjes/overgangen tussen vormen en dan vooral op plekken van transparantie/schaduw/grijstinten. Verder komt er soms een vlak van een cm of 2 breed met paarse punten langs de linkerrand van het scherm en is er iets van trillen van het beeld.

Dit gebeurd pas als de monitor warm is/een tijdje aanstaat, bij het koud opstarten van de pc of nadat de monitor een minuut of 10 heeft uitgestaan is er niks aan de hand.

De symptomen zijn als de monitor eenmaal warm is in zowel de bios, als bootscherm, als in windows en in games.
De symptomen zijn er ook met andere kabels (wel een oude vga kabel met minder contactpunten), als de monitor aan een andere pc hangt en aan een geaard stopcontact zit.

Nog niet geprobeerd:
- andere adapter aan de monitor bij gebrek aan een andere adapter

Ik ben bekend met het uitvalprobleemvan de F1703, maar daar heeft deze monitor geen last van.

Iemand een idee wat het kan zijn ?
Bij voorbaat dank _/-\o_

Bochtjes zijn Kewl

Verwijderd

Defecte videokaart zou ik zeggen. Heb je toevallig een extra rondliggen die je in die PC kan testen? Of juist die oude videokaart in een andere PC testen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 21:14:
Defecte videokaart zou ik zeggen. Heb je toevallig een extra rondliggen die je in die PC kan testen? Of juist die oude videokaart in een andere PC testen?
Denk eerder defecte monitor. ;)

@TS waarschijnlijk onherstelbaar kapot.

Verwijderd

Ow wacht even, had dit verkeerd gelezen :X
De symptomen zijn er ook met andere kabels (wel een oude vga kabel met minder contactpunten)
Dacht dat ie ook een andere monitor had geprobeerd. Misschien even de PC testen met je eigen monitor aangesloten, als die dan goed is kan je de monitor wel als defect aanwijzen. Als je weer artifacts krijgt e.d. dan kan je wel aan de videokaart gaan denken ;)

• Rarz
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05 13:16
Ik heb exact hetzelfde - bij mij is de oorzaak een DVI splitter kabel die er tussen zit. De paarse en groene punten zijn overigens niet permanent, meestal verdwijnen ze na een tijdje weer. Als ik de tweede monitor uitzet (niet op standby, maar echt uit) is het meteen voorbij.

When in question, when in doubt, run in circles, scream and shout.

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 22:00:
[...]

Denk eerder defecte monitor. ;)

@TS waarschijnlijk onherstelbaar kapot.
Dit dacht ik dus ook, al hoop ik van niet.
Nog een idee wat er dan precies kapot is aan de monitor ?
Dat uitvalprobleem van deze monitor was namelijk relatief simpel te verhelpen door wat soldeerwerk.
Het schijnt dat deze monitor zeer slecht gesoldeerd is en wie weet kan ik dit probleem ook verhelpen met wat soldeerwerk.

Kan het ook zijn dat er een lading stof in de monitor terrecht is gekomen ? De monitor en de pc zijn een aantal keer verhuisd en de pc zat nogal vol stof.

Zou dit probleem niet kunnen komen door een kapotte stroomadapter / kapotte vga kabel ?
Rarz schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 07:26:
Ik heb exact hetzelfde - bij mij is de oorzaak een DVI splitter kabel die er tussen zit. De paarse en groene punten zijn overigens niet permanent, meestal verdwijnen ze na een tijdje weer. Als ik de tweede monitor uitzet (niet op standby, maar echt uit) is het meteen voorbij.
Bij mij verdwijnen de symptomen, als ik de monitor een minuut of 10 uitzet, oftewel als ie weer koud is. Maar moet ik bij een DVI splitter denken aan 2 monitoren aan 1 DVI uitgang ?

Alvast bedankt voor jullie reacties _/-\o_

Bochtjes zijn Kewl

Verwijderd

Bochtje schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 10:21:
[...]

Dit dacht ik dus ook, al hoop ik van niet.
Nog een idee wat er dan precies kapot is aan de monitor ?
Dat uitvalprobleem van deze monitor was namelijk relatief simpel te verhelpen door wat soldeerwerk.
Het schijnt dat deze monitor zeer slecht gesoldeerd is en wie weet kan ik dit probleem ook verhelpen met wat soldeerwerk.

Kan het ook zijn dat er een lading stof in de monitor terrecht is gekomen ? De monitor en de pc zijn een aantal keer verhuisd en de pc zat nogal vol stof.

Zou dit probleem niet kunnen komen door een kapotte stroomadapter / kapotte vga kabel ?
Jij kunt dat als enige testen, het zou iig wel kunnen.
Bij mij verdwijnen de symptomen, als ik de monitor een minuut of 10 uitzet, oftewel als ie weer koud is. Maar moet ik bij een DVI splitter denken aan 2 monitoren aan 1 DVI uitgang ?
Dat denk ik wel. ;)

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 10:38:
[...]

Jij kunt dat als enige testen, het zou iig wel kunnen.
Net even aan iemand gevraagd of ik zijn monitorstroomadapter en vga kabel kan lenen en dat kan, dus morgenavond eens testen.

Helpt dat niks, dan maar de schroevendraaier erin en kijken hoeveel stof erin zit en of alle soldeerpunten er goed uitzien.
De laatste generaties videokaarten hebben toch bijna allemaal 2 dvi aansluitingen ?
2 monitoren aan 1 dvi poort hangen lijkt me niet optimaal ?

[ Voor 7% gewijzigd door Bochtje op 24-07-2008 11:23 ]

Bochtjes zijn Kewl

• Rarz
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05 13:16
Het is een splitter kabel - dus een DVI uitgang op de PC gaat naar twee monitoren. Aan de andere DVI uitgang hangt een enkele monitor. Ik wilde iets hebben om naar te kijken terwijl ik aan het rennen ben en kan dus naar anime/tv series kijken terwijl ik train. Ik neem aan dat het splitsen van het signaal niet echt geweldig is voor de signaal sterkte. Ook raakt de videokaart soms in even de kluts kwijt als je een van de twee monitoren uitzet. ;)

When in question, when in doubt, run in circles, scream and shout.

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Nou, net de andere vga-kabel en stroomadapter geprobeerd.
De symptomen waren gewoon nog aanwezig, dus ook die 2 opties kan ik uitsluiten.
Het gaat dus morgen de monitor openschroeven worden en de soldeerpunten controleren.

Tenzij iemand anders nog met een geniaal idee komt :P

Bochtjes zijn Kewl

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-05 20:16
Bochtje schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 01:23:
Nou, net de andere vga-kabel en stroomadapter geprobeerd.
De symptomen waren gewoon nog aanwezig, dus ook die 2 opties kan ik uitsluiten.
Het gaat dus morgen de monitor openschroeven worden en de soldeerpunten controleren.

Tenzij iemand anders nog met een geniaal idee komt :P
Kijk wel uit met het openmaken van een monitor. Ik ben geen electrotechnisch wonder maar een monitor heeft volgens mij componenten die redelijk lang een dodelijke lading vast kunnen houden. Capacitors heten ze volgens mij. Mij is altijd geleerd om een monitor een aantal dagen zonder stroom te laten staan zodat deze dan leeg zijn. Geen idee of dat nog van toepassing is tegenwoordig.
Succes.

Prima.

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Heb de monitor open gehad en alle soldeerpunten zagen er goed uit, daar zit het probleem denk ik ook niet.
Viel me wel op, dat er op de achterkanten van de printplaten een laagje stof zat, al kan het ook kalk van water zijn, het ging er niet makkelijk van af.

Kan dat een oorzaak zijn van de symptomen ? Dat er een soort geleiding plaats vindt als de monitor warm wordt ?

Bochtjes zijn Kewl

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

rotte condensatoren, waarschijnlijk..

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Ik heb toevallig vandaag de beschikking over een digitale camera en even foto's gemaakt van het probleem, wie weet heeft iemand na aanleiding van de foto's ineens een geniaal idee van wat het is en hoe ik het kan repareren.

http://www.xs4all.nl/~bvdbunt/images/monitor/DSCF2843.JPG

http://www.xs4all.nl/~bvdbunt/images/monitor/DSCF2844.JPG

http://www.xs4all.nl/~bvdbunt/images/monitor/DSCF2845.JPG

http://www.xs4all.nl/~bvdbunt/images/monitor/DSCF2846.JPG

http://www.xs4all.nl/~bvdbunt/images/monitor/DSCF2849.JPG

Bochtjes zijn Kewl

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:27

Cheezus

Luiaard

Mijn hp w2207h scherm had ook iets wat daar op lijkt toen ik hem kocht. Verschillende pc's/laptops geprobeerd dus het lag echt aan de monitor. Ik heb hem natuurlijk meteen om kunnen ruilen maar die luxe zal jij niet meer hebben helaas..

Ik denk dat intern de aansturing van het scherm ergens defect is, iets wat je eigenlijk niet zo 1,2,3 kunt fixen.
Mocht je ooit eens een defect scherm op marktplaats oid tegenkomen (met een ander defect uiteraard ;) ) kun je nog proberen om wat onderdelen uit te wisselen maar het is aan jou om te bepalen of je dat de moeite waard vind.
Pagina: 1