Toon posts:

aarding op Belkin PureAV Power Console PF40?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb zopas een Belkin Power Console PF40 netfilter besteld en betaald bij een Nederlandse webshop, maar als domme Belg heb ik er niet aan gedacht dat men in Nederland rand- ipv penaarding hanteert.
Hierdoor rijst dus de vraag aan diegenen die de Belkin kennen:

Kan ik de (mogelijk Nederlandse versie van) PF40 veilig en geaard aansluiten op het Belgisch lichtnet, met pinaarding dus?
Heeft de PF40 contacten met pennen?
Kan het netsnoer ook met pen ipv rand geaard worden?

mvg,
driesel

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2008 21:02 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-02 01:12

mace

Sapere Aude

Als ik mij goed herinner zit er een IEC stekkeraansluiting op, dit betekent dat er een willekeurig netsnoer op kan worden aangesloten, zoals bij een computer.

Echter zit er meestal een universele stekker aan die zowel op een pen- als randaardeaansluiting kan worden aangesloten, er zit dan zowel een gat in de stekker als contactpunten op de boven- en onderkant van de stekker.

Echter kan ik met enige zekerheid zeggen dat de uitgangen op het filter Nederlands/Duitse Schuko randaardeaansluitingen zullen zijn. Of de stekkers van je apparaten daar geschikt voor zijn zal bekeken moeten worden.

Dit is een voorbeeld van zo'n universele plug:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5d/CEE_7-7.jpg

Let op zowel het gat als de contacten op de buitenkant van de stekker.
Als de stekkers van je apparaten er zo uitzien hoef je je nergens zorgen over te maken.
Anders zul je een ander netfilter moeten gebruiken of je apparatuur van andere netsnoeren moeten voorzien. Gelukkig hebben de meeste geaarde apparaten geen vaste netsnoeren, en diegene die wel vaste netsnoeren hebben hebben vaak een europlug zoals deze:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/d/dd/Europlug2.jpg/800px-Europlug2.jpg

Die passen sowieso.

[ Voor 36% gewijzigd door mace op 23-07-2008 21:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zeer bedankt voor je snelle reactie.
Dat de contacten op het filter niet voldoen aan de Belgische norm lijkt me niet zo'n probleem, aangezien m'n receiver en DVD-speler sowieso geen aarding hebben. En m'n projector is Nederlands en heeft ook een IEC-snoer, mét universeel snoer.

EDIT: je was me voor!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2008 21:12 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-02 01:12

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 21:11:
Zeer bedankt voor je snelle reactie.
Dat de contacten op het filter niet voldoen aan de Belgische norm lijkt me niet zo'n probleem, aangezien m'n receiver en DVD-speler sowieso geen aarding hebben. En m'n projector is Nederlands en heeft ook een IEC-snoer, mét universeel snoer.

EDIT: je was me voor!
Ja sorry soms edit ik nogal vaak. :P

Als de stekker vast blijkt te zijn en niet compatibel met de Franse stekkerstandaard kan je altijd gewoon de stekker afknippen en een andere er aanzetten, ik ben zelf altijd erg gecharmeerd van de rubberen stekkers van kopp.
Afbeeldingslocatie: http://www.pulcinella-holland.nl/new/productpics/stekker

Dit zijn van die universele stekkers, maar ik gebruik ze altijd voor audio toepassingen omdat ze zeer degelijk zijn.

offtopic:
Helaas, België gebruikt een Franse standaard en Nederland een Duitse, ik kan er niks aan doen. :P