Toon posts:

Hoe krijg je mythbuntu goed werkend?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Lieve mensen,

Ik heb vorige week een htpc gekocht en zelf in elkaar gezet, maar nu de software.
Via vele forums bevelen ze muthbuntu aan (van linux) wat ik zelf ook begrijp.
Dit besturingssysteem neemt ook de minste kracht van je pc weg.
Het begin ging goed met installeren maar daarna moesten de drivers gedaan worden.
Me grafische driver was geen probleem maar de rest zoals geluid en tv kaart was een probleem.
Ik heb ook veel op internet gezocht maar bij de sites van gigabyte staan geen linux bij ervoor.
Hij heeft wel automatiche updates gedaan maar daar stonden zoveel files bij wat ik niet begrijp maar ik denk dat dat gewoon een mythbuntu update was want geluid tv kaart deed nog steeds niet.

Ik ben nu tijdelijk (hoop ik) ff overgestapt naar windows xp en daar werkt het wel redelijk, meeste 1080p films kan ik goed spelen. Ik heb enkel wel de docu van planet earth pole to pole wat er fantastich uitziet alleen die vogelscene gaat het haperen en dat wil ik mooi hebben.

Mijn specs zijn:

Moederboard: Gigabyte GA-MA78GM-S2H
Processor: AMD Athlon X2 4850e
Cpu-koeler: Scythe Ninja Mini
Werkgeheugen: Kingston 2GB PC2-6400 (andere 2 gig in bestelling)
TV-Kaart: Technotrend C-1501
Videokaart: Geïntegreerde Radeon HD 3200
Geluidskaart: Onboard Realtek ALC889A
Harde schijf: Samsung SpinPoint F1 1TB (2de in bestelling)
Behuizing: Antec Fusion Black
Afstandsbediening: MS Media Center Remote & Receiver 430
Toetsenbord: Trust Vista Remote Keyboard

De meeste zullen dit herkennen ook want ik heb de tip van bbg htpc mei overgenomen.

Ik denk niet dat ik de enige bent die moeite heeft met mythbuntu goed werkend te krijgen vandaar deze topic.
Ik (en andere) hoop hierna een goed werkend htpc te hebben.
bvd.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een vraag voor mensen die mythbuntu in gebruik hebben, is het rendabel om de 64bit versie te installeren? En zijn daar de drivers er ook voor.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2008 19:59 ]

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-01 17:11
Ik lees dat er wel een experimentele Linux driver voor je Technotrend C-1501 kaart is. Maar in hoeverre jij dat werkend gaat krijgen. Ik heb zo het idee dat je niet zo veel ervaring hebt met Linux. Dan is dit best lastig denk ik.

Beter was het als je een TV kaart had gekocht die standaard word ondersteund door Mythbuntu :)

Verwijderd

Topicstarter
Daar is deze kaart juist voor bedoelt, ik heb in vele forums gelezen en in de bbg htpc ed mei ook dat ie er geschikt voor is, en windows pakt die kaart absoluut niet heb nu vista en xp media center geprobeert.
Het klopt ook, ik heb nooit met linux gewerkt maar ik heb van vele gehoort dat ie beter is voor htpc (meer kracht van de pc over) als windows, maar voor gaming wordt het moeilijk.

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01-2025

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Modbreakje: hihi, dat is grappig

[ Voor 81% gewijzigd door F_J_K op 25-07-2008 10:12 . Reden: Hihi, mythbunutu klinkt als iets Afrikaans ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Verwijderd

Topicstarter
Ja, tikfoutje bovenin, tis mythbuntu

Verwijderd

Het klopt dat de driver voor de TT C-1501 onder linux officieel nog de status experimenteel heeft. Het kaartje is nog vrij nieuw en alle nieuwe drivers krijgen onder linux altijd eerst de status experimenteel. Dit zegt echter niets over de kwaliteit alleen maar dat hij nieuw is. Voor de huidige versie van deze driver zijn echter al diverse andere versies geweest dus volgens windows standaarden zou het inmiddels al release 3.7 heten.

Gelukkig worden de nieuwe drivers (lees: experimentele drivers) gewoon samengevoegd met het pakket bestaande drivers dus hoef je niets spannends te doen om het werkend te krijgen. Je hoeft enkel de video drivers voor linux te updaten (dit pakket noemt men dus v4l... hebben ze lang over nagedacht ;) )

kijk een op onderstaande site of google naar V4L updaten. kijken onder "Case 2: Installation of LinuxTV Drivers Required" en waar nodig de stappen voor debian volgen (debian is gelijk aan ubuntu).

http://www.linuxtv.org/wi...nstall_DVB_device_drivers

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteravond beetje lopen klooien weer, ik heb mythbuntu er weer op gedaan en windows eraf.
Net vele forums gelezen over hoe je een mkv bestand kan afspelen wat me nu niet lukt, heb wel 2 sites kunnen vinden erover:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=808446
http://www.mythtv.org/wiki/index.php/HD_Playback_Reports

Waar tik je dat in? Ik heb het gevoel dat linux een beetje op msdos lijkt, klopt dat?
Ik ga vanavond na me werk weer verder iig.

Gr

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 17:46

Jiffy

God, you're ugly!

Bij de opdrachtprompt/terminalvenster/command line interface.
Ik heb het gevoel dat linux een beetje op msdos lijkt, klopt dat?
Nee, totaal niet. Niet alles met een opdrachtprompt is automatisch een doskloon. Net zoals niet alles met muisbesturing automatisch Windows is.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 05:52:
Ik heb het gevoel dat linux een beetje op msdos lijkt, klopt dat?
Ik ga vanavond na me werk weer verder iig.
Linux MythBuntu heeft inderdaad wel wat op windows. Alleen is linux wat flexibeler en krachtiger. Ervaring met windows en de dosprompt maakt starten met linux nog makkelijker. Alleen zijn de commando in de meeste gevallen anders qua naam, maar daar hebben ze boeken en het internet voor uitgevonden ;)

Over de C-1501 kaart: Als je voormalig @home gebruikt, dan is het handig om eerst te kijken of nederland 1 werkt aangezien die niet gecodeerd zoals de resterende zenders.

Linux heeft tegenwoordig een heel handig update systeem, waarmee je je volledige systeem update met de de laatste versies van linux, drivers en software. Dit door Apt-get update en Apt-get upgrade vanuit de terminal aan te roepen. Ik zal vandaag even op mijn systeem kijken of je hiermee dan ook de juiste driver krijgt. Wel zo makkelijk voor je.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2008 14:50 ]

Verwijderd

Over het geluid op je moederbord. Een tijd terug had ik hierop tweakers gelezen dat je de laatste update voor het moederbord moet hebben geinstalleerd, omdat anders niet alles werkt. Het lijkt me een goed idee om dit nog even snel te doen zolang je windows nog hebt draaien. Helaas kan ik dat niet testen voor je. Haal je je geluid via hdmi op of met losse kabeltjes?

De c5101 zou ook prima onder winxp en mce moeten werken. Aangezien TT daar apparte drivers voor levert. Misschien even checken waar de nieuwste driverse staan op de site of op de cd. De site is vreemd genoeg niet altijd uptodate qua drivers.

Nog een handige tip: Ik heb mijn eigen htpc dualboot geintalleerd. Eerste windows en daarna de MythBuntu cd erin. In zo'n beetje het eerste scherm kun je dan aangeven dat je hem naast windows wilt installeren. De te reserveren ruimte voor windows en MythBuntu kun je dan instellen door met een schuifbalkje te slepen. Een aanrader als je met beiden wilt spelen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem aan een bios update, dat heb ik in windows gedaan maar hoefde niet.
Ik heb het geluid via optische kabel.

Ik denk dat ik het by mythbuntu hou, ik heb die pc alleen voor fullhd films afspelen, tv kijken en muziek luisteren. De rest doe ik met een ander pc waar vista en xp op staat.

Ik ga zo met die tv-kaart drivers proberen en dan het geluid en daarna kijken hoe die bv mkv bestanden kan afspelen.

Verwijderd

Ik heb even gekeken in de v4l repositories en zag dat er 5 dagen geleden nog een update voor de driver van het C-1501 kaartje is ingeschoten. Je kunt je systeem op de onderstaande wijze volautomatisch laten updaten: linux kernel, drivers, software, etc, (alles wat nu op je systeem staat wordt geupdate):

Zorg ervoor dat je met je Root account bent ingelogd (je eerst aangemaakte account)

1) Open een terminal door te klikken op application; Accessores; Terminal

2) Tik de volgende regel in en sluit hem af met enter:
sudo apt-get update

3) mocht het systeem om je root wachtwoord vragen, dan deze invoeren en enter geven.

4) tik in:
sudo apt-get upgrade

Gefeliciteerd je hebt de nieuwste kernel en alle drivers die tot 1 seconde geleden zijn vrijgegeven staan nu op je systeem. Je moet alle nog even je systeem herstarten om hier profijt van te hebben.

Dit kan met de muis of door het volgende in te tikken(nu we toch in de terminal zitten):

sudo reboot

Have fun en laat even weten of hiermee het probleem is opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
Dank jewel, ik ga het gelijk proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gedaan wat je hierboven gezegt hebt en hij deed dat goed enkel was zo klaar dus was niet veel wat ie downloade (denk +- 10 mb).

Daarna het ik update manager opgestart en heeft ie downl package files. rond 190 mb gedl en geinstalleert

Tot nu toe werkt geluid en tv nog niet en maar ik heb een fullhd film afspelen maar dat schokt heel erg, Hoop dat het een instellatie iets is.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik naar applications, system, synaptic pakketbeheer zie ik ook vele keuze aan updates, zitten daar belangrijke bij?
Vele van hen zijn ook groen gevinkt omdat ie dat al bij die 190 mb update heeft gedaan maar zoals linux backports modules en linux headers, die zijn niet geinstalleert

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2008 20:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net in terminal dit geprobeert.
1. je opent de terminal window vanuit het menu en type de volgende twee regels in.
2. apt-get install mercurial linux-headers-$(uname -r) build-essential
3. hg clone http://linuxtv.org/hg/v4l-dvb
4. cd v4l-dvb
5. make
6. sudo make install

maar terminal zei dat ik ff apt-get install mercurial moest doen en gedaan. en daarna "hg clone http://linuxtv.org/hg/v4l-dvb"
heeft ie ook gedaan.

Ik heb geen idee wat ie allemaal gedaan heeft zoals je ziet ben ik een noob in linux, sorry van al dat vragen

Verwijderd

Topicstarter
ik weet het ff niet meer, tot nu toe tv niet en geluid niet en hd film stottert of stopt ermee :'( :'(
Jullie weten zeker dat het allemaal kan werken, zo ja dan heb ik nog hoop.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2008 20:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog ff een vraagje, moet ik ook codecks installeeren net zoals bij windows, denk dat die fullhd wat beter loopt.

Verwijderd

Een aantal dingen:

na stap 6 gaf hij geen foutmelding? m.a.w. dan heb je nu zeker de juiste driver op je systeem staan.

full hd films draaien momenteel beter onder windows omdat in windows de hardware ingezet wordt van je 780g mobo. Alleen moet je onder windows dan wel het juiste afspeel software gebruiken. Anders heb je geen profijt van je 780g chipset (lees ingebouwde videokaart). en nogmaals de kaart zou ook goed onder windows moeten werken,.

Voor linux is het hardwarematig decoderen pas vanaf augustus beschikbaar. Dan pas heb je daarop rofijt van hardwarematige mpeg4 decoders zoals jij op je moederbord hebt zitten. Dus voor linux wordt de film volledig door je cpu afgehandeld. Maar 1 film kijken zou dan nog goed moeten gaan.

Kun je me ook vertellen of de c1501 herkend word op je systeem? en waarom denk je dat het niet werkt? Dit is belangrijk om je verder te kunnen helpen.

Verwijderd

nog een belangrijk puntje: standaard draait linux op een opensource driver voor je videokaart. Als je naar mythBunthu configuration manager gaat, dan heb je een knop met propertary drivers. Kies hier de driver die bij je videokaart hoort. Hiermee zal het afspelen een heel stuk beter gaan.

Ati heeft recentelijk nog weer nieuwe drivers uitgebracht voor onder linux, maar laten we die eerst maar even laten voor wat het is. Bovenstaande is eerst goed genoeg om verder te komen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2008 21:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
"apt-get install mercurial linux-headers-$(uname -r) build-essential" dat deed ie niet,
4. cd v4l-dvb
5. make
6. sudo make install

Die 4 wel, ik begrijp nu dat dit per regel verteld moet worden na want door nr 4 in te tikken kom je in die directory en met 5 ging ie volgens mij alles downloaden en met nr 6 ging ie alles installeren en dat deed ie vlgns mij want ik zag ineen keer heeeel veeeel regels voorbij flitsen.

In mythtv setup kom je in een menu en kan je in bepaalde tuners kiezen ofzo, maar dat straks.
Ik ben nu (weer) windows xp aan het installeren omdat ik toch twijvel of ik die die laatste update van me mobo heb geinstalleert en ik las ook in een forum van bbg mei htcp dit:

"Only schreef op maandag 28 april 2008 @ 18:37:
Vergeet trouwens niet dat je een AMD Athlon 64 X2 4850E bestelt i.c.m. een Gigabyte GA-MA78GM-S2H dat je eerst een bios F3 nodig hebt die deze processor ondersteunt, standaard in bios F1 wordt deze als het goed is niet ondersteunt."

Door die 2 doe ik eerst windows xp en daarnaast zoals je geadviseert hebt mythbuntu

PS wat bedoel je 1 filmpje zou goed moeten gaan, bedoel je daar full hd mee, nee geen enkel het stopt na een paar minuten of zie je van die blokjes, of hapert ie.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2008 21:49 ]

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 20:37

zomertje

Barisax knorretje

Heren, heren.... (gok ik :P ) graag de edit knop gebruiken en niet onder je eigen post elke keer nieuwe maken. Dank u :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 21:43:
"apt-get install mercurial linux-headers-$(uname -r) build-essential" dat deed ie niet,
4. cd v4l-dvb
5. make
6. sudo make install

Die 4 wel, ik begrijp nu dat dit per regel verteld moet worden na want door nr 4 in te tikken kom je in die directory en met 5 ging ie volgens mij alles downloaden en met nr 6 ging ie alles installeren en dat deed ie vlgns mij want ik zag ineen keer heeeel veeeel regels voorbij flitsen.
Ik ben niet overtuigd, doe deze voor de zekerheid nog even een keer en let even op dat je in de laatste 5 regels geen errors ziet staan. Zo niet, dan is alles goed gegaan (gisteren zat er namelijk een fout in de hg waar hij de code vandaan haalt).

Ik heb het voor je getest, maar dit is de enige wijze om de juiste drivers binnen te halen.
"Only schreef op maandag 28 april 2008 @ 18:37:
Vergeet trouwens niet dat je een AMD Athlon 64 X2 4850E bestelt i.c.m. een Gigabyte GA-MA78GM-S2H dat je eerst een bios F3 nodig hebt die deze processor ondersteunt, standaard in bios F1 wordt deze als het goed is niet ondersteunt."
Daar doelde ik zojuist inderdaad op.
Door die 2 doe ik eerst windows xp en daarnaast zoals je geadviseert hebt mythbuntu
Dual boot leuk en handig... zeker als je een beetje wilt stoeien met beide systemen.

ik kijk hier morgen nog wel even... dan krijgen we het beestje wel aan het werk ;)

Edit (net thuis om 02.19 en dacht wip hier nog even langs):

zou je in je terminal eens in willen tikken:

dir /dev/dvb

Als dit goed gaat, dan nog even intikken:

dir

als het goed is staat hier iets over een device0 of iets dergelijks. Als dat zo is dan is het kaartje en driver goed geinstalleerd en kunnen we verder gaan met de zenders opzoeken :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2008 02:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou jongens, ben al vanaf 4 uur bezig om mythbuntu te installeren, wil ik de resolutie aanpassen, klopt er helemaal nix van van wat ik heb ingesteld en nu na opstarten ondersteunt me lcd die instellingen niet, geen beeld dus. ;( ;( Eerlijk gezegt ben ik helemaal klaar met mythbuntu. Als iemand in de buurt van hilversum, bussum woont?

Ik ga maar in xp klooien, begrijp ik iets meer van en videodrivers pakt ie goed iig.

aha, ik heb beeld terug gekregen bij mythbuntu, hmm bij dualboot kan je ook recovery doen. ga ff verder klooien dan
Mijn res staat nu op 1920X1080 maar als ik em wil verlagen in xorg config dan pakt ie een hele andere res dan ik wil of geen beeld zoals daarnet.

"Als je naar mythBunthu configuration manager gaat, dan heb je een knop met propertary drivers. Kies hier de driver die bij je videokaart hoort. Hiermee zal het afspelen een heel stuk beter gaan"

Ik zie een hele rits drivers maar kan niet vinden welke.

Ik wil nu in de terminal de regels invoeren, dat lukt maar als ie om de passwoord vraagt zit me toetsenbord vast enkel enter doet het, en als ik uit die passwoord ben kan ik gewoon weer typen. Ik snap er echt nix van, gister deed ie het wel bij me vorige mythbuntu install.
Net ff herinstall gedaan en geen updates daarna maar nog steeds bij passwoord invoeren kan ik enkel enter drukken en niet me passwoorsd, wat doe ik fout?

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2008 19:58 ]

Verwijderd

[b][message=30483539,noline]Als iemand in de buurt van hilversum, bussum woont?
Nope, al is dat tegenwoordig ook niet nodig om hulp te verlenen/krijgen. Dit kan namelijk ook remote via vnc. Aangezien je een nieuwe/lege harddisk hebt zou je dan kunnen overwegen en daarna gewoon het account verwijderen. Nadeel is dat je dan wel de ervaring van het opzetten van MythTV misloopt. Zoals ik het zie heb je het nu bijna voor elkaar. Alleen nog de zenders opzoeken als ik mij niet vergis. Zie mijn vraag verderop.
"Als je naar mythBunthu configuration manager gaat, dan heb je een knop met propertary drivers. Kies hier de driver die bij je videokaart hoort. Hiermee zal het afspelen een heel stuk beter gaan"

Ik zie een hele rits drivers maar kan niet vinden welke.
pak die die het best past bij je videokaart. Kom je er niet uit, post hier dan even welke opties je allemaal te zien krijgt. Het moet in ieder geval een driver van Ati zelf zijn.
Ik wil nu in de terminal de regels invoeren, dat lukt maar als ie om de passwoord vraagt zit me toetsenbord vast enkel enter doet het, en als ik uit die passwoord ben kan ik gewoon weer typen. Ik snap er echt nix van, gister deed ie het wel bij me vorige mythbuntu install.
Ik kan me niet voorstellen dat je gisteren wel iets zag tijdens het typen van je wachtwoord ;) dit is namelijk altijd zo. Gewoon je wachtwoord intikken, niet naar het scherm kijken en op enter drukken. Er wordt niets op het scherm weergegeven bij het invoeren van wachtwoorden.

Nog gelukt met de dualboot installatie?

Welke tv provider heb je?

Nog antwoord op mijn eerder gestelde vragen?, ik vermoed namelijk dat je gisteren de drivers+kaart al werkend had en dus dat je systeem klaar was behalve het zoeken van channels.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2008 19:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
2. sudo apt-get install mercurial linux-headers-$(uname -r) build-essential
4. cd v4l-dvb
5. make
6. sudo make install

deze 5 is allemaal gelukt en bij laatste geen foutmelding in die regels.
Ik heb "dir /dev/dvb" ingetikt en hij gaf "adapter0" aan.
Daarna nog dir en gaf ie "desktop v4l-dvb" aan

Oh ja ik heb ook "sudo apt-get update" en dat deed ie ook goed

Dit allemaal heb ik na een clean install gedaan ik heb wel de update manager gedaan in system-update manager wat +- 200 mb moet zijn, was die nodig?
Graficks driver nog niet gedaan ik w8 wel op jou tips eerst omdat ik daar in het begin van deze dag problemen mee had.
Geluid wil ik proberen om ook morgen te doen, en de nieuwste grafick driver ook, gaat dat allemaal via terminal?

Voor dit allemaal heb ik in windows xp geklooid en het is gelukt om met mediaportal die fullhd film pole to pole te kunnen spelen met die vogel scene, en ondertiteling te kunnen krijgen, dts heb ik nu ook als het goed is, alleen die c-1501 wilt niet lukken, ik zit ook met soort deadline want ik mag em nog uiterlijk maandag terug sturen.
Hopen dat het morgen nog gaat lukken.

Weltrusten allen
Gr Polord

PS
Van dat wachtwoord je hebt gelijk, je moet is weten wat ik heb lopen k*tten 8)7 |:(
Dual boot is gelukt
Tv provider is Ziggo (voorheen casema)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2008 01:16 ]

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 09:24
Ik ben zelf ook al een tijdje bezig met mythbuntu, maar heb het eerst weer in de ijskast gezet. Ik gebruik een opstelling met een asus m2a-vm-hdmi met onboard ati x1250 video en een KNC-One dvb-c tv card in ziggo 9700 gebied.

Ook dit is zwaar irritant om goed aan de praate te krijgen. De Ati closed-source drivers ondersteunen nog geen hw decodering mpeg4/h.264 onder linux.

Ik heb dan ook nog steeds niet vloeiend hd content kunnen afspelen in mythtv en normale live tv lukt ook al bijna niet. Waarsch een kwestie van instellen van de soft/hw decoder in myth (alleen is dit helemaal over de kop gegooid in de nieuwste versie van myth.

Daarnaast heb ik nog steeds problemen met het scannen van de digitale tv kanalen/transponders. met behulp van dvb-scan en w_scan kan ik met mijn dvb-c card nog steeds niet alle kanalen vinden. Daarnaast worden gevonden kanalen in mythtv door een fout nog steeds niet goed weggeschreven in de sql database.

Om onder linux snel/makkelijk je dvb-card te kunnen testen raad ik je kaffeine aan (apt-get install kaffeine). Voordat je kaffeine opent wel even de mythbackend stoppen want deze houdt de dvb-card bezet (als je myth-setup goed hebt uitgevoerd) commando: "sudo /etc/init.d/mythbackend stop"

Daarna kaffeine openen hij zal dan vragen om een aantal instellingen. waaronder een transponder lijstje. Deze zul je als je kabelaar upc of ziggo is zelf moeten maken aan de hand van de voorbeelden.

Verwijderd

@polard
Alle stable updates installeren zoals jij gedaan heb is vrijwel altijd een goed idee (uitzonderingen daar gelaten).

Je MythBox heeft het C-1501 kaartje met de juiste driver herkend (Alleen de C-1501 driver kan dit kaartje herkennen). Dus dat stukje is afgerond.

Nu moet je gewoon de handleiding van MythBuntu volgen voor het opzoeken van zenders. Behalve het laatste stapje (maakt niet uit als je hem perongeluk wel doen, alleen vindt je de zenders niet).

Dit laatste stapje moet even anders omdat voormalig @home afwijkt van de DVB standaard (digital video broadcast standaard). Hierdoor kan MythTV de zenders niet vinden. In de volgende versie van mythTV komt een uitbreiding die ook met dit soort afwijkingen kan omgaan. Hiervoor moet je even de 5 stappen uit de volgende url volgen onder het kopje: "modified mythic.pl solution".

http://mythtv.org/wiki/in..._tuning_broken_with_DVB-C

Wanneer je dit hebt gedaan kun je alle zenders via MythTV bekijken.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2008 13:18 ]

Verwijderd

Candymirror schreef op zondag 27 juli 2008 @ 09:36:
De Ati closed-source drivers ondersteunen nog geen hw decodering mpeg4/h.264 onder linux.
Er lijkt in een paar week hw decodering voor Linux komen. Maar tot die tijd is het inderdaad behelpen of flink je cpu op zijn staart trappen. Dit was trouwens ook al eerder in deze thread tersprake gebracht. Bronnen:
1)http://tech.slashdot.org/article.pl?sid=08/07/11/1210224&from=rss
2)http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=NjU3Nw
3)http://www.bitblit.org/gsoc/g3dvl/
Ik heb dan ook nog steeds niet vloeiend hd content kunnen afspelen in mythtv en normale live tv lukt ook al bijna niet. Waarsch een kwestie van instellen van de soft/hw decoder in myth (alleen is dit helemaal over de kop gegooid in de nieuwste versie van myth.
Hier zijn inderdaad instellingen voor. Maar zo goed als hardware matig decoderen zal het niet worden (al komen ze dicht in de buurt).
Daarnaast heb ik nog steeds problemen met het scannen van de digitale tv kanalen/transponders. met behulp van dvb-scan en w_scan kan ik met mijn dvb-c card nog steeds niet alle kanalen vinden. Daarnaast worden gevonden kanalen in mythtv door een fout nog steeds niet goed weggeschreven in de sql database.
Met de tools die ik gebruik, welk zo'n beetje door iedereen gebruik worden, is dat geen probleem. Zie bijvoorbeeld ook de script waar ik in mijn vorige post naar verwijs. Die maakt gebruik van twee van mijn favoriete tools. Hieruit kun je ook makkelijk voorbeeld scripts halen als je zelf eenvoudig scans wilt doen.

Om onder linux snel/makkelijk je dvb-card te kunnen testen raad ik je kaffeine aan (apt-get install kaffeine). Voordat je kaffeine opent wel even de mythbackend stoppen want deze houdt de dvb-card bezet (als je myth-setup goed hebt uitgevoerd) commando: "sudo /etc/init.d/mythbackend stop"
Goede tip! hier nog twee urls met uitleg hoe je eenvoudig dergelijk zaken kunt testen:
1) http://www.linuxtv.org/wi...p/Testing_your_DVB_device
2) http://www.mythtv.org/wik...B-C_Tuner_Cards_--_Norway

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2008 13:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb mythtv setup gedaan, als eerste general: Ik heb instellingen host-adress backend hetzelfde gehouden. TV-standaard-ntsc VBI-standaard-none Kanaalfrequentie-tabel-europewest en de rest niks veranderd. In capture cards heb ik de analoge v4l tv-kaart genomen. maar staat wel bij openen mislukt.

en heb wat gezocht en dit gevonden, het stond 8ter notes van de tt c-1500
This card is supported using the native V4l saa7146/stv0297 drivers. The 2.6.24 kernel drivers fixes the 1% signal strength bug. Note: The "HDTV version" of this card only includes an extra Windows HDTV codec so save the additional money and buy the "normal" version if you plan to use Linux. Note: Some (newer versions) of these cards do NOT work under Linux because of a different tuner.
Mine doesn't. --Per Olofsson 15:09, 16 April 2008 (UTC)

http://mythtv.org/wiki/in...gital_Hardware-MPEG_cards

En stel als ik deze tvkaart terug zou sturen welk kaart raden jullie aan die onder windows en mythbuntu werkt? Ik heb digitale tv ziggo.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2008 15:07 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2008 @ 14:57:
Ok ik heb mythtv setup gedaan, als eerste general: Ik heb instellingen host-adress backend hetzelfde gehouden. TV-standaard-ntsc VBI-standaard-none Kanaalfrequentie-tabel-europewest en de rest niks veranderd.
host-adres backend: gelijkhouden is prima.

tv-format: Moet PAL zijn (NTSC wordt in amerika gebruik, de rest van de wereld gebruik PAL ;) ).

vbi format: pal teletext

channel freq: europe

timezone: +1
In capture cards heb ik de analoge v4l tv-kaart genomen. maar staat wel bij openen mislukt.
Je hebt een digital kaart dus dat gaat nooit werken. Neem onderstaande settings (ik doe het uit mijn hoofd dus wees niet al te letterlijk met opzoeken)

Cardtype: DVB DTV capture card (v3.x).

frontend id: philips tda100023 dvb-c nogwattus
[/quote]
en heb wat gezocht en dit gevonden, het stond 8ter notes van de tt c-1500
This card is supported using the native V4l saa7146/stv0297 drivers. The 2.6.24 kernel drivers fixes the 1% signal strength bug. Note: The "HDTV version" of this card only includes an extra Windows HDTV codec so save the additional money and buy the "normal" version if you plan to use Linux. Note: Some (newer versions) of these cards do NOT work under Linux because of a different tuner.
Mine doesn't. --Per Olofsson 15:09, 16 April 2008 (UTC)
verouderde tekst:
de non hdtv versie bestaat al niet meer (de 1500 is vervangen met deze 1501). en het gedoe over drivers is ook wat onbeholpen. Linix pikt voorzover ik weet altijd de juiste driver als ie op je systeem staat. In jou geval helemaal, want zonder de laatste driver herkent linux het ding niet eens als een dvb kaart.
[/quote]
En stel als ik deze tvkaart terug zou sturen welk kaart raden jullie aan die onder windows en mythbuntu werkt? Ik heb digitale tv ziggo.
Onder window mce werkt eigenlijk alleen de floppy dtv echt goed.

onder mediaportal werken al veel meer kaarten goed, in het verleden hwb ik mediaportal met een analoge kaart gebruikt (werkte super goed). Maar hoor van mijn vrienden dat alle technotrend kaartjes daar prima op werken. Alleen is de driver van de 1500 erg slecht (Gelukkig bestaat die niet meer). Op de site van mediaportal staan een hoop kaarten die allemaal goed werken onder verdeeld in type kaarten: kabel, satelliet, analoog, etc.

Maar als voor jou full HD erg belangrijk is denk ik dat (in ieder geval voorlopig) windows xp met mediaportal een beter keus is. Omdat onder linux het hardwarematig decoderen van HD film pas over enkele weken ondersteund wordt en nog eens een paar weken voor een geoptimaliseerde versie (en dit project kan natuurlijk ook vertraging oplopen).

Verwijderd

Topicstarter
Ok kaarttype is nu dvb dtv tvkaart (v3.x)
dvb devicenr kan ik nix intikken en staat ook nix in.
Bij Frontendnaam (Denk dat dat front id is) staat "Informatie kaart#0 kon niet worden opgehaalt bij subty.. de rest stond buiten beeld

tv-format: Moet PAL zijn (NTSC wordt in amerika gebruik, de rest van de wereld gebruik PAL ).
vbi format: pal teletext
channel freq: europe
timezone: +1

Deze 4 heb ik ook gedaan alleen channel freq kon ik kiezen uit west of east europa, heb west gekozen
En daarna heb je nog aantal paginas met insteldingen maar die heb ik gelaten voor wat het is.

Onder window mce werkt eigenlijk alleen de floppy dtv echt goed.
Heb ik ook naar gekeken maar zijn errug prijzig 199 + 99e

PS hoe weet ik dat die kaartdriver er goed op staat en dat ie ook herkend wordt?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2008 15:57 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-01 14:46

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2008 @ 15:55:
(NTSC wordt in amerika gebruik, de rest van de wereld gebruik PAL ).
Mwoaah, dat is niet helemaal juist. :P

Vergeet SECAM (Frankrijk, voormalige Sovjetunie) niet, en NTSC wordt o.a. ook in Japan gebruikt.

Wikipedia: Image:PAL-NTSC-SECAM.svg

[ Voor 4% gewijzigd door mace op 27-07-2008 15:59 ]

Verwijderd

mace schreef op zondag 27 juli 2008 @ 15:58:
[...]

Mwoaah, dat is niet helemaal juist. :P

Vergeet SECAM (Frankrijk, voormalige Sovjetunie) niet, en NTSC wordt o.a. ook in Japan gebruikt.

Wikipedia: Image:PAL-NTSC-SECAM.svg
damn probeer je er een keer eens gemakkelijk vanaf te brengen wordt je gelijk door een mede tweaker aangepakt ;)

maare jij bent ook onvolledig hoor :P de Philipijnen hoort o.a. ook in het lijstje van ntsc gebruikers thuis.

Verwijderd

[b][message=30486235,noline]Onder window mce werkt eigenlijk alleen de floppy dtv echt goed.
Heb ik ook naar gekeken maar zijn errug prijzig 199 + 99e

PS hoe weet ik dat die kaartdriver er goed op staat en dat ie ook herkend wordt?
Inderdaad erg duur kaartje.

herkennen van de kaartdriver? je bedoeld onder linux? Voor deze kaart was tot voor kort geen driver omdat de fabrikant de spec niet vrijgaf. Nu is er wel een driver van, maar volgens mij is die nog niet stabiel. Dus dit kaartje is alleen geschikt voor onder windows mce. Onder mediaportal werkt ie ook, maar ik denk dat je dan met een goedkoper kaartje uitkunt, aangezien mediaportal wel ondersteuning beidt voor dvb-c i.t.t. mce.

Ik lees uit je vorige post geen duidelijke vragen of conclusies? heb je nog verder hulp nodig? Ik probeer af en toe een online te kijken voor je zodat je wat voortgang boekt, maar voor de rest van de tijd ben ik mijn windsurfboard en bijbehoren aan het tweaken voor mijn vakantie straks.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik mythbuntu ff in de ijskast gooi, kan fullhd films redelijk goed kijken onder wxp sp2.
Mss beter w8 tot die drivers voor linux komen dat ik daar ook fullhd kan afspelen. Dan mss weer ff kijken naar mythbuntu.
Ik pak de c-1501 ook in en gaat retour. Ik kijk voor wat meer compatible kaartjes ervoor. (mss toch floppy dtv, lees goede recensies over ps kaart is iets minder duur).

Iig bedankt voor de tips tmpdir, ben wel iets meer ervaren met mythbuntu, mss in de toekomst (+- 1,5 maand) dat ik hulp nodig hebt.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-01 14:46

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2008 @ 16:49:
[...]

damn probeer je er een keer eens gemakkelijk vanaf te brengen wordt je gelijk door een mede tweaker aangepakt ;)

maare jij bent ook onvolledig hoor :P de Philipijnen hoort o.a. ook in het lijstje van ntsc gebruikers thuis.
Ik zeg toch: onder andere in Japan, als je naar het kaartje kijkt staan de Filipijnen gewoon netjes bij NTSC. :?

Verwijderd

mace schreef op zondag 27 juli 2008 @ 17:29:
[...]

Ik zeg toch: onder andere in Japan, als je naar het kaartje kijkt staan de Filipijnen gewoon netjes bij NTSC. :?
ok, was ook maar gewoon aan het mieren hoor. Ff weer on topic:
Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2008 @ 17:23:
Ik denk dat ik mythbuntu ff in de ijskast gooi, kan fullhd films redelijk goed kijken onder wxp sp2.
Mss beter w8 tot die drivers voor linux komen dat ik daar ook fullhd kan afspelen. Dan mss weer ff kijken naar mythbuntu.
Ik pak de c-1501 ook in en gaat retour. Ik kijk voor wat meer compatible kaartjes ervoor. (mss toch floppy dtv, lees goede recensies over ps kaart is iets minder duur).

Iig bedankt voor de tips tmpdir, ben wel iets meer ervaren met mythbuntu, mss in de toekomst (+- 1,5 maand) dat ik hulp nodig hebt.
De floppy is onder windows zeker een goede kaart, maar voor onder mediaportal zijn er vele ander dvb kaarten die het even goed doen en bijna zo goedkoop zijn als de technotrend kaartjes. Vraag het gewoon even op een forum voor mediaportal.

Ik zal op mijn dualboot ook even weer mediaportal plaatsen en eens testen met de c-1501, kan mij niet voorstellen dat dat niet werkt. Alleen om te testen, blijf zelf fijn draaien met MythTV.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2008 00:18 ]

• Candymirror
Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2008 @ 13:19:
[...]

Met de tools die ik gebruik, welk zo'n beetje door iedereen gebruik worden, is dat geen probleem. Zie bijvoorbeeld ook de script waar ik in mijn vorige post naar verwijs. Die maakt gebruik van twee van mijn favoriete tools. Hieruit kun je ook makkelijk voorbeeld scripts halen als je zelf eenvoudig scans wilt doen.

Dit script kende ik nog niet. ik zie overigens dat je ook gebruik maakt van dvbscan en w_scan. Deze tools gebruik ik ook om de kanalen te scannen, Echter vind mijn kaart op een aantal transponders (waarvan ik zeker weet dat er kanalen op zitten) geen kanalen. Overigens vindt kaffeine ze ook niet. Op mijn oude intel machine was dit geen probleem.

Verwijderd

Candymirror schreef op maandag 28 juli 2008 @ 10:28:
[...]

Dit script kende ik nog niet. ik zie overigens dat je ook gebruik maakt van dvbscan en w_scan. Deze tools gebruik ik ook om de kanalen te scannen, Echter vind mijn kaart op een aantal transponders (waarvan ik zeker weet dat er kanalen op zitten) geen kanalen. Overigens vindt kaffeine ze ook niet. Op mijn oude intel machine was dit geen probleem.
Misschien een probleem met de signaal sterkte door eventuele verlengkabels, slechte splitters (lokaal bouwmarkt spul bijvoorbeeld) of een minder goed dvb kaartje? welke kaartje gebruik je?

Kun je je systeem dichter bij de inkomende kabel plaatsen met een kort coaxkabeltje ertussen en geen andere splitters of versterkers erop aangesloten? en daarmee de meest voorkomende problemen uitsluiten?

Deze script doet het bij mij trouwens prima, vind alles zenders en ook de HD Test zenders.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 20:44:
ik weet het ff niet meer, tot nu toe tv niet en geluid niet en hd film stottert of stopt ermee :'( :'(
Jullie weten zeker dat het allemaal kan werken, zo ja dan heb ik nog hoop.
Ik heb thuis mythbuntu, maar zonder tv-kaart.

Bij mijn intel-chipset moest ik expliciet de s/pdif-uitgang aanzetten. Dat kan je met 'sudo alsamixer' doen (op de command-line/terminal) en dan naar rechts gaan met je pijltjes om 'IEC958' (zo heet ie bij mij) aan te zetten door 'm' in te drukken. Bij mij werkte het dan gelijk maar je kan het evt met een wavje testen:
aplay /usr/share/sounds/alsa/Front_Left.wav

Na een reboot blijft het bij mij daarna werken.

Films stotteren bij mij helaas ook nog heel soms (of het geluid loopt uit de pas), ondanks dat mijn cpu (E6750) sneller is. De acceleratie van films via de videokaart is wat gebrekkig in Linux, door missende driver-ondersteuning. Je zal dus op zoek moeten naar een modus waarbij de radeon de boel kan accelereren (standaard probeert mplayer 'xv' en 'xvmc' geloof ik).

Daarbij is een bijkomend nadeel dat ze in mythbuntu een vrij oude mplayer gebruiken, terwijl de meest recente development versie bij mij minstens net zo stabiel is, maar wel wat sneller is.

[ Voor 4% gewijzigd door ACM op 28-07-2008 11:07 ]

Verwijderd

ACM schreef op maandag 28 juli 2008 @ 11:06:
[...]

Ik heb thuis mythbuntu, maar zonder tv-kaart.

Bij mijn intel-chipset moest ik expliciet de s/pdif-uitgang aanzetten. Dat kan je met 'sudo alsamixer' doen (op de command-line/terminal) en dan naar rechts gaan met je pijltjes om 'IEC958' (zo heet ie bij mij) aan te zetten door 'm' in te drukken. Bij mij werkte het dan gelijk maar je kan het evt met een wavje testen:
aplay /usr/share/sounds/alsa/Front_Left.wav

Na een reboot blijft het bij mij daarna werken.

Films stotteren bij mij helaas ook nog heel soms (of het geluid loopt uit de pas), ondanks dat mijn cpu (E6750) sneller is. De acceleratie van films via de videokaart is wat gebrekkig in Linux, door missende driver-ondersteuning. Je zal dus op zoek moeten naar een modus waarbij de radeon de boel kan accelereren (standaard probeert mplayer 'xv' en 'xvmc' geloof ik).

Daarbij is een bijkomend nadeel dat ze in mythbuntu een vrij oude mplayer gebruiken, terwijl de meest recente development versie bij mij minstens net zo stabiel is, maar wel wat sneller is.
Ik heb zelf geen gestotter op een langzamere cpu. alles goed ingesteld? op MythTV.org staan goede tips hiervoor.

qua mplayer gebruiken ze de laatste stable release. Als de dev versie stabiel is zouden ze die gewoon moeten releasen. Ik zou in ieder geval niet automatisch development versies op mijn pc willen hebben. Ondanks dat dat ga ik hem dankzij jou tip nog even proberen, standaard gebruik ik trouwens een andere mediaplayer.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op maandag 28 juli 2008 @ 12:01:
Ik heb zelf geen gestotter op een langzamere cpu. alles goed ingesteld? op MythTV.org staan goede tips hiervoor.
Echte stotters zijn inderdaad heel zeldzaam bij mij, maar met name bij de meegeleverde mplayer loopt het geluid met de zwaardere x264 1080p streams vrij makkelijk niet meer synchroon met de video. En verder crashte mplayer nogal makkelijk (en dan vooral bij het starten en het springen in een bestand).
De laatste svn-versie werkt bij mij een stuk beter op beide punten. De kleine problemen waar ik nu nog wel es tegenaan loop zijn vziw vooral X/intel-driver gerelateerd. Maar een daarvan is het gebrek aan xvmc-ondersteuning, waardoor het videorendering gebeuren wat zwaarder is voor mijn cpu.
Ik zou in ieder geval niet automatisch development versies op mijn pc willen hebben.
Ik ook niet, enige wat ik development heb bij mijn mythbuntu is mplayer + x264 en de intel-driver omdat in de git-versie een bugfix zit voor iets dat bij mijn hdmi-opstelling optreed :)

Helaas is de mplayer al meer dan een half jaar oud, terwijl er voor zover ik begrepen heb o.a. voor multithreaded werk diverse optimalisaties in de code zijn verwerkt.

• Candymirror
Verwijderd schreef op maandag 28 juli 2008 @ 10:53:
[...]

Misschien een probleem met de signaal sterkte door eventuele verlengkabels, slechte splitters (lokaal bouwmarkt spul bijvoorbeeld) of een minder goed dvb kaartje? welke kaartje gebruik je?

Kun je je systeem dichter bij de inkomende kabel plaatsen met een kort coaxkabeltje ertussen en geen andere splitters of versterkers erop aangesloten? en daarmee de meest voorkomende problemen uitsluiten?

Deze script doet het bij mij trouwens prima, vind alles zenders en ook de HD Test zenders.
Nee splitters/verlengkabels is het probleem niet, ontvangst is 32 db bij 92% signaalsterkte. Ik heb dit probleem eerder gehad toen ik net begon met het bouwen van mijn systeempje AMD x64 3800 op een asus m2a-vm-hdmi met KNC-one plus DVB-C kaart en Alphacrypt cam. Toen ik deze setup de eerste keer +/- 7 maanden geleden installeerde met 64bit mythbuntu kon ie ook niet op alle transponders kanalen vinden. Op den duur heb ik de setup maar in kast gelegd vanwege de vele open einden (geen goede ati drivers en dit probleem). Ik ben toen de kaart gaan testen in mijn oude intel systeem (celeron 478 2,4Mhz) met 32bit mythbuntu. In dit systeem vond ik met dvbscan en kaffeine wel alle kanalen. Overigens had ik hierbij ook geen problemen met het importeren van de channels.conf in mythtv (ik bedoel dat de ingelezen data in database niet verminkt werd)

Ik zal van het weekend (als het niet te warm is) de knc-one weer even terug zetten in m'n intel machine om er zeker van te zijn dat m'n dvb kaart toch niet brak is geworden.

Eerlijk gezegd vermoed ik van niet, ik denk eerder aan een brakke ia64 driver voor m'n dvb kaart. Wat gebruiken jullie overigens? ia32 of ia64?

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag was ik ff naar comptech world voor een sata kabeltje en heb gelijk wat info over tv kaarten gevraagt.
Van hun heb ik te horen gekregen dat het ALLEEN met een kaartje het niet zou werken, zei hadden ook over een Antiekrypt of Alphacrypt. Klopt dat, toen ik me tt c-1501 kaart kocht zeiden ze dat het een plug & play was.
Ik heb een Ziggo digitale tuner met pasje erin waar vanuit de muur een kabel daarin gaat en heb het via die tuner doorgeplugt naar me tv kaart. Ook dat was fout zeiden ze me. Klopt dat?

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Je hebt een alphacrypt nodig en je kunt geen kabel uit je tuner in je tvkaart steken.
Je moet het signaal voor je tuner splitsen zodat en je tuner en je tvkaart hetzelde signaal krijgen.
En je hebt nog een extra smartcard nodig.

And this !! Is to go even further beyond!!!

Verwijderd

Candymirror schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 07:54:
[...]
Eerlijk gezegd vermoed ik van niet, ik denk eerder aan een brakke ia64 driver voor m'n dvb kaart. Wat gebruiken jullie overigens? ia32 of ia64?
Ik gebruik beiden: 64 op mijn huiskamer systeem en 32 op een frontend voor in de slaapkamer.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 18:49:
Vandaag was ik ff naar comptech world voor een sata kabeltje en heb gelijk wat info over tv kaarten gevraagt.
Van hun heb ik te horen gekregen dat het ALLEEN met een kaartje het niet zou werken, zei hadden ook over een Antiekrypt of Alphacrypt. Klopt dat, toen ik me tt c-1501 kaart kocht zeiden ze dat het een plug & play was.
Ik heb een Ziggo digitale tuner met pasje erin waar vanuit de muur een kabel daarin gaat en heb het via die tuner doorgeplugt naar me tv kaart. Ook dat was fout zeiden ze me. Klopt dat?
Ik sluit mij aan bij wat lamko al zei. Voor jouw beeldvorming zal ik dit even toelichten. Bij @home zijn alle digitale signalen encrypt middels een aangepaste irdete2 codering (behalve ned1 en 3 andere regionale zenders). Om de gecodeerde signalen te kunnen bekijken moet je ze decoderen. Hiervoor gebruikt je kabelbox ingebouwde CI en cam module om de smartcard uit te lezen waarnaar het de signalen kan decoderen en doorgeeft als een regulier digitaal signaal.

Wil je dus op je computer digitale tv kijken, dan:
1) heeft je tv kaart een CI interface nodig (kun je op je tvkaart aansluiten).
2) In deze CI interface gaat dan een CAM module (deze moet de speciale irdeto2 codering kunnen decoderen dus moet het een alphacrypt classic worden)
3) In de CAM module gaat je smartcard (deze kun je bijbestellen bij @home).

Hierna werkt alles gewoon automatisch, alleen moet je even de zenders opzoeken. Hier getest met een C-1501 en dat werkt perfect. Nooit geweten dat digitale TV zo goed beeld is, daar zijn die standaard @home kastjes echt niets bij. Zelfs de SD zenders zijn al beter dan DVD en de HD zenders zijn idioot scherp.

Een alternatief voor de dure alphacrypt CAM zou een softcam zijn. Dit is een software matige decoder. qua softcams is vooral Sasc-ng populair eventueel in combinatie met CCcam, Gbox of NewCS. Maar ik ben bang dat dat momenteel te ingewikkeld voor jou gaat worden.

Een andere goedkope oplossing is het rechtstreeks aansluiten van je @home kabelbox op de video in van je computer (hierbij heb je dus geen Tunerkaart meer nodig).
MythTV is in staat om zelf de kabelbox aan te sturen en dan het signaal weer te geven op de TV. Dit is bijvoorbeeld mogelijk in combinatie met de microsoft mce remote. hierbij zitten twee infrarood zenders inbegrepen waarmee MythTV je kabelbox kan aansturen. Ik heb hier nog een tijdje meegespeeld en het werkte perfect. Alleen heb je dan niet het perfecte beeldkwaliteit waar ik het eerder in deze post over had (zo goed als het kabelboxje toelaat: best goed, maar minder dan via een tunerkaart).

Polard: ik merk dat je nog niet helemaal up-to-date bent met het mediacenter gebeuren. Veel van de vragen en problemen die je stelt gelden voor alle varianten die je gebruikt: MythTV / MythBuntu, mediaportal of MS mediacenter. Aangezien je je tunerkaart al terug hebt gebracht zou ik je willen adviseren om je eens goed in te lezen op het HTPC gebeuren. Een mooi startpunt hiervoor is de forum voor het pcadvies van hardware.info.

http://www.hardware.info/...ce/bpmfa5tpag/viewconfig/

Neem vooral ook de pcadviezen uit de eerderen maanden door door, daar staan ook hele goede tips en discussies in.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2008 13:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok zal ik doen. Dit is wat je zegt erg nieuw voor mij.

• DeNonkel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-01 15:58
Ik heb even de boel door zitten lezen, waar een en ander volgens mij al fout gaat is bij je hardware.
Ik ben ook bezig met mijn HTPC samen te stellen, de postbode met twee stuks TT C-1501 kaarten stond al aan de deur maar ik was helaas niet thuis. Ik ga die kaarten dus ook gebruiken, en heb me er al een hele tijd in verdiept.
Waar het volgens mij bij jou mis gaat, is dat je de configuratie van de BBG hebt overgenomen terwijl die een ANALOGE tuner erin hebben zitten EN er niet vanuit gaan dat je 1080p content gaat zitten bekijken. Dat staat wel in de BBG maar klopt niet, de videokaart doet niet vanzelf mee. Jij hebt een digitale tuner en wil ook nog eens fullHD gaan weergeven. Dit doet een veel grotere belasting op je CPU dan het systeem uit de BBG. De post video processing gaat namelijk altijd via de CPU, tenzij je hiervoor een apart softwarepakket voor installeert waardoor je het via de videokaart kan laten lopen (2 pakketten beschikbaar en ze kosten allebei geld... ;( ).

lees dit artikel maar eens: http://www.hardware.info/...IVO_vs_nVidia_Purevideo/1

ook dit geeft goede info: http://www.hardware.info/...l_video_kijken_op_de_PC/6

Ik heb dan ook in mijn configuratie een AMD Phenom 9350e, waardoor je veel meer rekenkracht hebt en je moederbord ook gebruik kan maken van HyperTransport 3.0 (kan met jouw processor niet). De kortste oplossing van jouw problemen is m.i. dan ook er een Phenom in te gooien (wel een energiezuinig anders zit je met je koeling).

Succes ermee!

[ Voor 8% gewijzigd door DeNonkel op 03-08-2008 00:12 ]

• Candymirror
Candymirror schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 07:54:
[...]

Ik zal van het weekend (als het niet te warm is) de knc-one weer even terug zetten in m'n intel machine om er zeker van te zijn dat m'n dvb kaart toch niet brak is geworden.

Nou ik heb van het weekend nog even getest. Met de KNC1 TV station plus op mijn Asus m2a-vm-hdmi kan ik oa geen kanalen vinden op 618 MHz. Hij krijgt geen FE lock op deze transponder, ook niet met ia32 bit versie. Onder windows heb ik dit nog niet getest op deze combo. Met de KNC1 in mijn oude Intel celeron is het scannen van deze transponder geen probleem.

Ik ben nu zover dat ik maar op zoek ga naar een ander Mobo met onboard NVidia (en HDMI), iemand nog suggesties?

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:57

knakworst

Get more sats!

ACM schreef op maandag 28 juli 2008 @ 13:10:

Ik ook niet, enige wat ik development heb bij mijn mythbuntu is mplayer + x264 en de intel-driver omdat in de git-versie een bugfix zit voor iets dat bij mijn hdmi-opstelling optreed :)
Waarschijnlijk heb je een Asus P5E VM HDMI moederbord met de G35 chipset. Wellicht kun je dan hier behulpzaam zijn ;) :
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/30520063

Verwijderd

Topicstarter
DeNonkel schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 20:03:

IWaar het volgens mij bij jou mis gaat, is dat je de configuratie van de BBG hebt overgenomen terwijl die een ANALOGE tuner erin hebben zitten EN er niet vanuit gaan dat je 1080p content gaat zitten bekijken. Dat staat wel in de BBG maar klopt niet, de videokaart doet niet vanzelf mee. Jij hebt een digitale tuner en wil ook nog eens fullHD gaan weergeven. Dit doet een veel grotere belasting op je CPU dan het systeem uit de BBG. De post video processing gaat namelijk altijd via de CPU, tenzij je hiervoor een apart softwarepakket voor installeert waardoor je het via de videokaart kan laten lopen (2 pakketten beschikbaar en ze kosten allebei geld... ;( ).

lees dit artikel maar eens: http://www.hardware.info/...IVO_vs_nVidia_Purevideo/1

ook dit geeft goede info: http://www.hardware.info/...l_video_kijken_op_de_PC/6

Ik heb dan ook in mijn configuratie een AMD Phenom 9350e, waardoor je veel meer rekenkracht hebt en je moederbord ook gebruik kan maken van HyperTransport 3.0 (kan met jouw processor niet). De kortste oplossing van jouw problemen is m.i. dan ook er een Phenom in te gooien (wel een energiezuinig anders zit je met je koeling).

Succes ermee!
Met die tvkaart hoef ik geen fullhd te kijken, enkel digitaal.
Full HD films staan op me hd.
Ik ben nu zo ver dat ik HD Films prima kan afspelen zelf die beruchte vogelscene van pole to pole(moet wel toegeven dat ie wel de 97% aantikt) maar de rest van de films staat de cpu op +- 55%.

En ik ga die pakket uitproberen de CyberLink PowerDVD Deluxe v8 0.
Ik ga ook die link ff lezen daar staat leuke informatie in, bedankt daarvoor

Maar volgens mij is die 4850e cpu prima, natuurlijk is die 9350e helemaal top maar als het met die andere ook kan...

Mijn grootste probleem is nog steeds die tvkaart werkend krijgen.

• CrimsonRider
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-01 13:43
Is het iemand al gelukt trouwens, Ziggo(Casema), een TT-1501 en een CI/AlphaCrype/Smartcart?

Ik wordt er zelf helemaal krankjorum van namelijk. Frustratie ten top. Ik heb een clean install Mythbuntu.
Ik heb de stappen gevolg van : http://mythtv.org/wiki/in..._tuning_broken_with_DVB-C

Krijg ik een vrij summier kleine final van:
code:
1
Den Haag TV:474000000:INVERSION_AUTO:6875000:FEC_AUTO:QAM_64:4131:4129:5001

Maar goed, ik die MythTV in importeren, krijg een rare foutmelding, en zodra ik dat script wil draaien, mythic-ignore_channel_name.pl, krijg ik deze meldingen;

code:
1
2
Can't locate enum.pm in @INC (@INC contains: /etc/perl /usr/local/lib/perl/5.8.8 /usr/local/share/perl/5.8.8 /usr/lib/perl5 /usr/share/perl5 /usr/lib/perl/5.8 /usr/share/perl/5.8 /usr/local/lib/site_perl .) at ./mythic-ignore_channel_name.pl line 7.
BEGIN failed--compilation aborted at ./mythic-ignore_channel_name.pl line 7.

Ik wordt er een beetje droevig van zo langzamerhand. Is er iemand die het gewoon al gelukt is het hele systeem, Mythbuntu, 1501 etc etc, draaiend te krijgen? Zelf met Kaffeine lukt het niet, die scant de eerste 5 kanalen in en dan houdt tie er mee op.

Code, justify, code - Pitr Dubovich

Verwijderd

Het is mij vanavond eindelijk gelukt. Ik heb Ziggo(@home)en een TT-2300, maar verder (tot vanavond dan ;)) had ik precies hetzelfde probleem als CrimsonRider.

Ik wil je wel helpen jou probleem ook op te lossen, maar dan moet ik even weten hoe "ver" je bent.

Heb je al een goedwerkende channels.conf?

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-01 13:52
ook leuk;

de imdb bulk updater, werkt perfect... Klein scriptje gemaakt dat ik elk uur wil draaien, dit in crontab toegevoegd;
code:
1
0 * * * * /home/liquidsmoke/.mythtv/mythscript/imdbupdate.sh > /home/liquidsmoke/cronlog/imdpupdate.log

Maar het werkt niet... iemand een idee?

• Candymirror
CrimsonRider schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 00:26:

code:
1
2
Can't locate enum.pm in @INC (@INC contains: /etc/perl /usr/local/lib/perl/5.8.8 /usr/local/share/perl/5.8.8 /usr/lib/perl5 /usr/share/perl5 /usr/lib/perl/5.8 /usr/share/perl/5.8 /usr/local/lib/site_perl .) at ./mythic-ignore_channel_name.pl line 7.
BEGIN failed--compilation aborted at ./mythic-ignore_channel_name.pl line 7.
Je mist perl module enum deze kun je als volgt installeren.
sudo perl -MCPAN -e shell
cpan[1]> install enum

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-01 13:52
LiquidSmoke schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 12:09:
ook leuk;

de imdb bulk updater, werkt perfect... Klein scriptje gemaakt dat ik elk uur wil draaien, dit in crontab toegevoegd;
code:
1
0 * * * * /home/liquidsmoke/.mythtv/mythscript/imdbupdate.sh > /home/liquidsmoke/cronlog/imdpupdate.log

Maar het werkt niet... iemand een idee?
al opgelost... stond een typo in.

Andere vraag:

Ik heb een tuner kaart emt analoog/composite ingang en daarbij een _losse_ digitale decoder met smartcard.

Nu kan ik natuurlijk het beeld simpel op de TV krijgen van de decoder, maar wat ik eigenlijk nog wil is zappen met een MCE Remote + blaster.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de toetsen 0-9 normaal werken in de front end en voor tv door zenders zappen? (chan up/down hoeft natuurlijk alleen maar tv te doen...)

• maxjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03-2025
Ik lees in dit topic dat er nog wat problemen zijn met de 780G chipset. Is het echt zo'n ramp? Of is het geen reden om daar niet voor te gaan in combinatie met MythTV natuurlijk.

Verwijderd

maxjuh schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 23:25:
Ik lees in dit topic dat er nog wat problemen zijn met de 780G chipset. Is het echt zo'n ramp? Of is het geen reden om daar niet voor te gaan in combinatie met MythTV natuurlijk.
De 780G chipset werkt perfect onder mythTV. volgens mij de perfecte keus om een mythbox mee te bouwen. AMD levert trouwens ook zelf linux drivers voor al hun nieuwe hardware en ze worden iedere week uitgebreid met nieuwe features. kijk ook maar eens op phoronix.com.
Pagina: 1