Macbook - Limonade en verzekeringsdilemma

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Man_in_a_shed
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 11:43

Man_in_a_shed

Kunstenaar aan huis

Topicstarter
Tijdens een frustrerend nachtje illustratiewerk ben ik zo handig geweest om het laatste restje limonade over het toetsenbord van mijn mooie, relatief nieuwe, macbook te gooien. Hij stond in standby-modus, aangezien ik op mijn pc aan het werk was, maar toen ik ik op een toets drukte viel hij helemaal uit (lichtje van de oplader brandde niet meer etc.). Ik heb meteen HD, ram en batterij verwijderd, en hem op de kop en open laten drogen voor een paar dagen. Ik vreesde het ergste, en mijn vermoedens werden na 4 dagen drogen bevestigd.

Toen ik alles weer aangesloten had deed ik hem aan, en hij startte ongelooflijk traag. Uiteindelijk deed hij het wel, maar na een paar minuten crashte hij, en na een herstart kreeg ik geen beeld een een luid biepend moederbord. Ik vreesde dat dat het einde was van mijn macbook, en nam me voor om de volgende dag even met Interpolis te bellen mbt. mijn inboedelverzekering.

Nu wilde ik niet hebben dat er iemand langs zou komen, en dat hij plotseling het toch zou doen, dus toch nog maar eens geprobeerd, en zowaar een dag later werkt hij ineens weer naar behoren, op wat dvd-schrijfproblemen en wat zwaardere toetsen na.

Het dilemma is nu, dat hij op zich dus wel werkt, maar dat ik er niet helemaal gerust over ben. Ik heb via de search al gelezen dat het mogelijk is om de mac schoon te maken met gede-ioniseerd water. Het moederbord is namelijk nog wel erg plakkerig, maar niet meer vochtig.
Probleem is dat ik mijn macbook niet zo goed open durf te maken. Er zitten namelijk wat kleine scheurtjes aan de rand, waar de uitsteeksels van de schermkant (die 2 plastic uitsteeksels) de rand van het toetsenbord gedeelte raken. Ik vond dat op zich geen probleem, aangezien ik niet zo van de onberispelijke uiterlijkheden ben. Er mag best een beetje geleefd worden met mijn macbook, zolang hij van binnen maar blijft werken. Ik ben echter bang dat met de 'creditcard truc' de scheur groter wordt, en dat zou zonde zijn, aangezien ik na mijn limonade ongeluk niet meer zeker ben van mijn garantie.

Goed, samengevat vraag ik me dus het volgende af. Kan de limonade (een Roosvicee variant) mijn moederbord in de loop van de tijd nog kwaad doen (de zoeten en de zuren met name) en/of hoe stuk moet mijn macbook zijn om geld van de verzekering terug te kunnen krijgen voor een macbook die nog minstens 1 of 2 verjaardagen kan meemaken. Of is het verstandiger dat ik mijn systeem openwrik, met kans op grotere beschadigingen van de buitenkant van mijn mac, met het risico dat ik die niet meer vergoed kan krijgen (ik las dat de scheurtjes die er zitten een veel voorkomend probleem zijn bij macbooks) via mijn garantie. De macbook is nog niet eens een half jaar oud.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik wilde zo duidelijk mogelijk de situatie schetsen. Hoewel het niet zo mag lijken, ben ik zeer gehecht aan mijn macbook, en ik zou hem graag nog voor zo'n lang mogelijke tijd behouden, opdat hij me nog lang kan vergezellen in mijn artistieke ondernemingen. Alvast dank!

What a terrible world we live in where ninjitsu can't solve our problems

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-06 18:16
De schade zo wie zo melden bij je verzekering, incl. de opmerking dat hij nu weer lijkt te werken. Mocht hij er dan over een paar weken alsnog mee ophouden dan kan je het claimen. Wellicht dat je hem zelfs op kosten van de verzekering naar een Apple center kan/mag brengen ter reparatie/schoonmaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Alex
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-08-2022
Ik weet niet wat voor verzekering je hebt maar meestal krijg je geen centjes als je zelf limonade over je Macbook kiepert. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Man_in_a_shed

Man_in_a_shed

Kunstenaar aan huis

Topicstarter
.Alex schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 18:12:
Ik weet niet wat voor verzekering je hebt maar meestal krijg je geen centjes als je zelf limonade over je Macbook kiepert. :')
Ja, ik weet ook niet 100% zeker of ze het vergoeden, maar ik heb in een aantal topics hier op Tweakers gezien dat dat gebeurd. Bovendien kun je met een BuitendeDeur verzekering ook geld claimen als je hem laat vallen of zo buitenshuis. Ik denk dat Limonade nog wel zou kunnen vallen onder waterschade of iets dergelijks. Proberen kan altijd, want helaas verkoop ik nog niet zoveel werk dat het verlies van een macbook me niet uitmaakt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 01:14
Meestal niet nee, maar nooit geschoten is natuurlijk altijd mis! :)

Ik zou het in ieder geval eerst melden bij de verzekering of bij Apple als je daar nog garantie hebt. Gezien je toch wat rare dingen hebt en of ze daar niet even naar kunnen kijken/iets aan willen doen. Misschien krijg je het voor elkaar hem schoon te laten maken bij een bedrijf wat dat normaal reparaties enz doet.

Als dat niet lukt kunnen ze er in ieder geval een notitie van maken. Als je MacBook dan even later alsnog overlijd heb je het gemeld en heb je allicht meer kans dat er nog iets vergoed word.

Over mijn MacBook Pro is ook eens een of wortelsap iets gegaan. Niet heel veel gelukkig en ik heb er verder niets meer van gemerkt, behalve dat bepaalde toetsen nog een halfjaar lang een beetje bleven plakken. Dus bij mij ging het in ieder geval niet achteruit. (Heb hem dus niet uit elkaar gehaald destijds.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 123921

Ikzelf werk bij Interpolis.

En daar is het gewoon verzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Man_in_a_shed

Man_in_a_shed

Kunstenaar aan huis

Topicstarter
Anoniem: 123921 schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 18:26:

Kun je me vertellen of het uitmaakt of hij soms wel werkt en soms niet? Hoe stuk moet hij zijn voordat hij als kapot kan worden aangemerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:37
Tja hoeveel zorgen je erover moet maken is lastig te zeggen, het zal natuurlijk ook verschillen van laptop tot laptop, dat die meteen uitviel zegt in ieder geval niks goed.

Mijn eigen dell heeft al 2volle mokken koffie over zich heen gehad in 2 jaar maar doet het nog perfect. Na het koffie erover heengooien heb ik hem niet uit elkaar gehaald maar gewoon ondersteboven half uitgeklapt op de verwarming gezet. Sommige laptops kunnen hier blijkbaar wat beter tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 123921

Man_in_a_shed schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 18:31:
[...]

Kun je me vertellen of het uitmaakt of hij soms wel werkt en soms niet? Hoe stuk moet hij zijn voordat hij als kapot kan worden aangemerkt?
Je zegt, er is limonade overheen gekomen. En wat er gewoon is gebeurt. Maar ja kan dit beter claimen als hij ook echt stuk is.
Als hij gewoon 1 jaar oud is dan krijg je de reparatie kosten vergoed, is dit te duur krijg je een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:37
Met vaak uitzonder op waterschade, wat ze ook zullen kunnen zienh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Man_in_a_shed

Man_in_a_shed

Kunstenaar aan huis

Topicstarter
Anoniem: 123921 schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 18:40:
[...]

En wat er gewoon is gebeurt. Maar ja kan dit beter claimen als hij ook echt stuk is.
Ik snap het. Probleem is dat ik niet echt kan inschatten hoe beschadigt hij is. De eerste 5 dagen was hij vrijwel zeker stuk, maar gister gaf hij weer wat levenstekenen. Ik weet niet hoe lang ik kan wachten om te kijken welke kant het uit zal gaan. Je zou bijna gaan hopen dat hij alsnog helemaal stuk gaat, zodat ik in ieder geval zeker weet dat ik over een paar maanden niet met problemen zit. Maar aan de andere kant zou ik natuurlijk net zo lief mijn huidige mac houden met de wetenschap dat hij nog een tijdje mee gaat.

Maar ik zweef nu een beetje tussen die twee mogelijkheden in. Iemand een glazen bol toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verzekeringskwesties horen eerder in SF dan in APL, dus een move die kant op :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Man_in_a_shed

Man_in_a_shed

Kunstenaar aan huis

Topicstarter
Okee prima. Maar behalve de verzekering ben ik nog wel nieuwsgierig of er over de lange duur ook kans bestaat dat de aanwezige limonade de schade nog verergerd door de aanwezige zuren etc. En mocht ik de apple toch blijven gebruiken, heeft dit nog invloed op mijn apple garantie (die er nog steeds op zit..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Anoniem: 123921 schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 18:26:

Onder een gewone inboedelverzekering? Dat lijkt me heel sterk. Ik werk wel niet bij Interpolis dus jij zult het vast beter weten, maar het lijkt mij dat een inboedelverzekering alleen bepaalde, van buiten komende oorzaken van schade dekt (brand, storm, regen, inbraak et cetera). Als Interpolis-werknemer zul je vast wel weten wat de verzekeringstermen 'eigenaarsrisico' en 'quasi-eigenaarsrisico' betekenen en het lijkt me gezien die begrippen sterk dat je (bijvoorbeeld) een gevallen dienblad met dure glazen of een computer die je zelf kapot maakt kunt verhalen. Heb je niet even een standaardbepaling uit een standaard anoniem polisje voor ons? :P

[ Voor 5% gewijzigd door nare man op 24-07-2008 16:23 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Dat moet je de verzekering niet wijsmaken ;) Gewoon zeggen dat je notebook het niet meer doet, bv door overspanning. Meestal komt er iemand langs, en checken ze of dat ding het nog doet. Meer doen ze niet, en in de meeste gevallen wordt het gewoon goedgekeurd.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Man_in_a_shed

Man_in_a_shed

Kunstenaar aan huis

Topicstarter
Te laat voor de verzekeringstips. Ik heb ze inmiddels laten weten wat er gebeurd is, en Interpolis is een hele fijne verzekeraar, want ik ben verzekerd voor dit soort ongevallen. Op dit moment is mijn macbook in bewaring bij de Apple Store om te checken wat er precies stuk is en hoeveel het gaat kosten. Met een beetje 'geluk' is hij kapot genoeg, maar dat is dus een paar dagen wachten.

Maar wat nu als uiteindelijk de schade volgens de apple store wel meevalt (wat het niet doet..), en ik over een maand alsnog met een kapotte macbook zit? Zou de verzekering dan alsnog de schade vergoeden, of zou het dan als slijtage te boek staan? Hoe dan ook, ik zou tot nu toe elke Tweaker aanraden een inboedelverzekering bij de Interpolis te nemen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 01:14
Man_in_a_shed schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 21:48:
Te laat voor de verzekeringstips. Ik heb ze inmiddels laten weten wat er gebeurd is, en Interpolis is een hele fijne verzekeraar, want ik ben verzekerd voor dit soort ongevallen. Op dit moment is mijn macbook in bewaring bij de Apple Store om te checken wat er precies stuk is en hoeveel het gaat kosten. Met een beetje 'geluk' is hij kapot genoeg, maar dat is dus een paar dagen wachten.

Maar wat nu als uiteindelijk de schade volgens de apple store wel meevalt (wat het niet doet..), en ik over een maand alsnog met een kapotte macbook zit? Zou de verzekering dan alsnog de schade vergoeden, of zou het dan als slijtage te boek staan? Hoe dan ook, ik zou tot nu toe elke Tweaker aanraden een inboedelverzekering bij de Interpolis te nemen....
Relax dat ze dat doen! Voel me nu helemaal fijn als Interpolis klant. :)

Maar als Apple voor jou checked wat er kapot is en ze dat repareren. Dan heb je gewoon garantie lijkt me en mogen er geen effecten meer ontstaan door de limonade. Dat is wat ze nou juist voor je onderzoeken daar bij Apple toch?

En als je over een maand dan met een doorgebrand logicboard zit dan bel je gewoon Apple, want dan heb je dus gewoon garantie. Prima deluxe lijkt me. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hacku schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 16:28:
[...]

Dat moet je de verzekering niet wijsmaken ;) Gewoon zeggen dat je notebook het niet meer doet, bv door overspanning. Meestal komt er iemand langs, en checken ze of dat ding het nog doet. Meer doen ze niet, en in de meeste gevallen wordt het gewoon goedgekeurd.
ja verstandig... in het extreemste geval kun je dan als fraudeur te boek komen te staan, wat best nare consequenties kan hebben (bij alle maatschappijen geen verzekeringen meer kunnen afsluiten of alleen tegen een heel hoog tarief). Niet dat het zo snel zover hoeft te komen, maar ik zou wel een goed verhaaltje voorbereiden als je besluit te gaan liegen....

Maar verder goed om te lezen dat de verzekering dit gewoon vergoedt. Had ik niet verwacht. Denk dat Apple Store wel met een flink bedrag komt, want er zit vast limonade op het moederbord en dan wordt die gewoon afgeschreven. Vervangen is duur, dus misschien is de laptop ook wel 'total-loss' en krijg je een nieuwe.

[ Voor 17% gewijzigd door Palomar op 25-07-2008 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
ja verstandig... in het extreemste geval kun je dan als fraudeur te boek komen te staan, wat best nare consequenties kan hebben (bij alle maatschappijen geen verzekeringen meer kunnen afsluiten of alleen tegen een heel hoog tarief). Niet dat het zo snel zover hoeft te komen, maar ik zou wel een goed verhaaltje voorbereiden als je besluit te gaan liegen....
Mja, liegen. Je betaalt voor je verzekering, dan zou ik er in alle mogelijke maten gebruik van maken.

Wij krijgen veel klanten over de vloer met een defecte pc, als gevolg van blikseminslag. Moederbord dood, etc. Dus klant wil/moet een nieuwe pc hebben. Klant wil x, y en z. Goed, dan is dan samen 600 euro. Eerste 200 euro is uit eigen pocket, dus maken we gewoon een offerte op voor 800 euro ;) Fraude? Lijkt me niet, een pc kan ook 1000 euro kosten. Daarnaast ben je met het geld dat je terug krijgt niet verplicht een nieuwe pc te kopen, je kan het evengoed houden voor een vakantietrip enzo.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:07

paQ

toch is dat fraude, waar jullie dan ook nog eens aan meewerken.

Laten we wel wezen, ik zou wellicht de mogelijkheid ook zo aangrijpen, maar waar mogelijk verzeker ik dit soort eigen risico bijdrages altijd mee. en ik rook niet

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ik zal nooit een klant horen klagen over fraude, hoe meer geld ze terug krijgen, hoe breder de glimlach op de klant zijn/haar gezicht. En ja, je kan zeggen "ik doe dit niet, dit is niet de manier van werken" (heb ik vroeger nog gedaan), en dan wordt je maar raar bekeken. Ik maak braafjes een offerte op, niemand kan je aanklagen voor fraude wegens het opmaken van een dure offerte. Daarnaast, zoals gezegd hoeft de klant het geld zelf niet te besteden aan een nieuwe pc, dus ze doen er toch mee wat ze willen. Als ze uiteindelijk een dual ipv quad core cpu plaatsen, sparen ze ook weer geld uit (navraag bij de verzekering bevestigt dat je met het terug gekregen geld mag doen wat je wil, zelf als je geen pc koopt).

[ Voor 16% gewijzigd door XWB op 25-07-2008 12:45 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Hacku schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 11:46:
[...]
Mja, liegen. Je betaalt voor je verzekering, dan zou ik er in alle mogelijke maten gebruik van maken.

Wij krijgen veel klanten over de vloer met een defecte pc, als gevolg van blikseminslag. Moederbord dood, etc. Dus klant wil/moet een nieuwe pc hebben. Klant wil x, y en z. Goed, dan is dan samen 600 euro. Eerste 200 euro is uit eigen pocket, dus maken we gewoon een offerte op voor 800 euro ;) Fraude? Lijkt me niet, een pc kan ook 1000 euro kosten. Daarnaast ben je met het geld dat je terug krijgt niet verplicht een nieuwe pc te kopen, je kan het evengoed houden voor een vakantietrip enzo.
Fraude? Lijkt me wel. Valsheid in geschrifte. Te bestraffen met 10 jaar voor jou én 10 jaar voor de klant (in België). En hoe ziet de belastingdienst dat als jullie facturen hebben liggen voor 800 euro, maar je hebt maar 600 euro ontvangen? Claimen jullie dat dan zelf nog een keer als verlies door diefstal o.i.d.?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Hallo, we hebben het over een offerte.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Hacku schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 11:46:
[...]

je hebt liegen en je het 'je van de domme houden' :+ Als je zegt: "Hij deed het opeens niet meer", dan is het geen fraude en mocht de verzekering het gaan onderzoeken dan zeggen ze hoogstens "sorry, dit kunnen we niet uitbetalen, want limonade". Ga je echter zeggen dat hij het niet meer doet wegens blikseminslag en uit onderzoek blijkt dat er geen brandschade is, maar dat je er zelf limonade overheen hebt gegooid dan zijn ze denk ik minder vriendelijk.

En jouw verhaal over een hogere offerte/factuur opstellen is ook dubieus. Bij autoschades zijn verzekeringen daar heel alert op, omdat mensen vaak bij een schade ook even andere krasjes en deukjes willen laten wegwerken op kosten van de verzekering. Al zal een pc snel total-loss zijn en krijg je gewoon een bedrag terug waarbij je zelf mag weten weten wat je ervoor koopt.

Ik zou zelf overigens ook zoals je zegt in alle mogelijke maten gebruik van een verzekering willen maken. Je betaalt er immers ook dik voor. Maar wel van te voren goed je verhaal in elkaar zetten ;) Want om zoiets simpels als fraudeur te boek komen te staan wil je denk ik echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
En jouw verhaal over een hogere offerte/factuur opstellen is ook dubieus. Bij autoschades zijn verzekeringen daar heel alert op, omdat mensen vaak bij een schade ook even andere krasjes en deukjes willen laten wegwerken op kosten van de verzekering. Al zal een pc snel total-loss zijn en krijg je gewoon een bedrag terug waarbij je zelf mag weten weten wat je ervoor koopt.
Autoschade is wat anders dan een pc. Ik krijg die controleurs vaak over de vloer. Mensen zijn overdag niet thuis, en laten hun dode pc dan in de winkel staan. Inspectie komt dan naar de winkel. Weet je hoe dat gaat?

- Goedemiddag. Ik kom voor de pc van x
- Hier staat ie, volledig dood. Hardware nagekeken, maar niks van leven meer.
- Kunt u hem even aansluiten?
- Geen probleem. Stroom erop, en we duwen op de startknop
- PC gaat niet meer aan, zoals u ziet
- Ok, dat is voldoende voor mij

En klaar, ze doen echt niet moelijk ofzo. Klant bezorgt nog een offerte aan de verzekering, en de kous is af. Met dat geld doen ze wat ze willen, je bent niet verplicht een nieuwe pc te kopen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-06 18:56
Hacku schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 14:01:
[...]

Autoschade is wat anders dan een pc. Ik krijg die controleurs vaak over de vloer. Mensen zijn overdag niet thuis, en laten hun dode pc dan in de winkel staan. Inspectie komt dan naar de winkel. Weet je hoe dat gaat?

- Goedemiddag. Ik kom voor de pc van x
- Hier staat ie, volledig dood. Hardware nagekeken, maar niks van leven meer.
- Kunt u hem even aansluiten?
- Geen probleem. Stroom erop, en we duwen op de startknop
- PC gaat niet meer aan, zoals u ziet
- Ok, dat is voldoende voor mij

En klaar, ze doen echt niet moelijk ofzo. Klant bezorgt nog een offerte aan de verzekering, en de kous is af. Met dat geld doen ze wat ze willen, je bent niet verplicht een nieuwe pc te kopen.
Lekkere makkelijke controle heb je dan. Even een kapotte voeding in een werkende pc drukken en "bliksemschade" claimen lijkt me dan ook een optie >:)

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

DustMan4u schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 14:07:
[...]

Lekkere makkelijke controle heb je dan. Even een kapotte voeding in een werkende pc drukken en "bliksemschade" claimen lijkt me dan ook een optie >:)
Stekkertje van je powerbutton niet aansluiten is dus al voldoende ;)
Hoewel het dan alsnog fraude achtige praktijken zijn, en maar klagen over de steeds maar hoger worden van de premies :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DustMan4u schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 14:07:
[...]

Dat noem ik dan "echte" fraude, daar doe ik niet aan mee. Tuurlijk, verzekering kan je makkelijk oplichten. Even je 22" monitor in de lucht werpen, en total loss laten verklaren. Je maakt een valse aankoopfactuur, dubbele van het aankoop bedrag. En daarmee koop je dan een mooie 24" monitor. Ik zou het zelf niet kunnen, maar ik ken mensen die het doen ;) Bij distributeurs durven ze wel eens paletten omkiepen, allemaal om geld van de verzekering te krijgen. Of je bedrijfwagen wordt aangereden, er de tien notebooks in de koffer zijn allemaal stuk. Maar dit is allemaal erg off-topic. Ik hou het wel bij offertes opmaken, daar valt niks op te zeggen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 25-07-2008 14:18 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Hacku schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 14:01:
[...]

Autoschade is wat anders dan een pc.
In feite is het precies hetzelfde. Alleen moet er bij autoschade vaak een veel hoger bedrag worden uitgekeerd, dus logisch dat ze dat strenger controleren. Als iemand een heel dure pc declareert bij de verzekering zullen ze wellicht ook wat meer willen weten dan alleen of ie aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Hacku schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 14:16:
[...]

Dat noem ik dan "echte" fraude, daar doe ik niet aan mee. Tuurlijk, verzekering kan je makkelijk oplichten. Even je 22" monitor in de lucht werpen, en total loss laten verklaren. Je maakt een valse aankoopfactuur, dubbele van het aankoop bedrag. En daarmee koop je dan een mooie 24" monitor. Ik zou het zelf niet kunnen, maar ik ken mensen die het doen ;) Bij distributeurs durven ze wel eens paletten omkiepen, allemaal om geld van de verzekering te krijgen. Of je bedrijfwagen wordt aangereden, er de tien notebooks in de koffer zijn allemaal stuk. Maar dit is allemaal erg off-topic. Ik hou het wel bij offertes opmaken, daar valt niks op te zeggen ;)
dat is geen echte fraude zeker wat jij doet?
een te hoog bedrag claimen door een op verzoek van de klant verhoogde offerte om de verzekering meer te laten uit betalen...

ontopic:
de kans dat een laptop later meer last krijgt van waterschade is behoorlijk aanwezig. Met mobiele telefoons is dit iets beruchts, ze gaan pas later stuk vaak.
En dat het limonade is, tja dat is nogsteeds voor een groot deel gewoon water en de extra stoffen doen of niets kwaad of wel. maar 't water hou je.
Echter is dit geen issue meer.
Verder als je laptop gerepareerd is door apple is hij weer goed dus zou hij niet meer stuk mogen gaan.
Als hij dan na bijv. 2 maanden weer stuk gaat zul je dus gewoon volledige garantie hebben lijkt mij want hij is weer helemaal 'oke' geweest (althans volgens apple want hij is gerepareerd) tenslotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
dat is geen echte fraude zeker wat jij doet?
een te hoog bedrag claimen door een op verzoek van de klant verhoogde offerte om de verzekering meer te laten uit betalen...
Neen. Trouwens, wat als een klant een offerte voor zijn verzekering komt vragen, maar dat niet tegen mij zegt? En achteraf een pc koopt voor minder geld dan op de offerte staat? Dan weet ik zeker van niks. Niemand hoeft zich te houden aan een offerte, en zoals gezegd: met het terug gekregen geld doe je wat je wilt. Al ga je ermee op vakantie, de verzekering verplicht je niet eens een nieuwe pc te kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door XWB op 25-07-2008 14:57 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:07

paQ

nee dat heb je nu al 3 keer gezegd.

Maar je hoeft ook je auto niet te laten repareren met het ontvangen offertegeld. En dus niet noodzakelijk het daadwerkelijke schadebedrag.

offtopic:
daarbij, hoe meer de verz. uitkeert, hoe hoger de premies worden, maar dat is weer een andere discussie

[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 25-07-2008 15:57 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Punt is dat ik dit helemaal niet zie als fraude, iedereen kan thuis een offerte met excel maken.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Man_in_a_shed

Man_in_a_shed

Kunstenaar aan huis

Topicstarter
GoldenSample schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 14:48:
[...]

ontopic:
de kans dat een laptop later meer last krijgt van waterschade is behoorlijk aanwezig. Met mobiele telefoons is dit iets beruchts, ze gaan pas later stuk vaak.
En dat het limonade is, tja dat is nogsteeds voor een groot deel gewoon water en de extra stoffen doen of niets kwaad of wel. maar 't water hou je.
Echter is dit geen issue meer.
Verder als je laptop gerepareerd is door apple is hij weer goed dus zou hij niet meer stuk mogen gaan.
Als hij dan na bijv. 2 maanden weer stuk gaat zul je dus gewoon volledige garantie hebben lijkt mij want hij is weer helemaal 'oke' geweest (althans volgens apple want hij is gerepareerd) tenslotte.
Haha, op de valreep nog serieuze discussie. Apple is hem echter nog niet aan het fixen, maar een schaderapport aan het maken voor de verzekering. Daarna maar kijken of er gefixt moet worden, of dat het goedkoper is om gewoon een nieuwe te kopen. Hangt van de huidige nieuwwaarde van de Macbook af (Hij is nog maar 5 maanden oud). Ik neem aan dat het vervangen van het logicboard en de topcase (toetsenbord ed.), het geheugen (wat volgens de apple store aangegeven werd door het piepen) + manuren wel redelijk hoog uitkomen. Enige waarvan ik zeker weet dat het nog goed werkt is het scherm, maar of dat genoeg is om hem te laten repareren ipv nieuwe aanschaffen?

Mocht ik bijvoorbeeld mijn laptop moeten inleveren, kun je dan bijv. de HD nog 'terugkopen' van de verzekering? Mijn data houden zou toch wel fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:33
Man_in_a_shed schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 17:13:
[...]
Mocht ik bijvoorbeeld mijn laptop moeten inleveren, kun je dan bijv. de HD nog 'terugkopen' van de verzekering? Mijn data houden zou toch wel fijn zijn.
Denk dat je der dan verstandig aan doet om dat met de apple store te bespreken.
Best kans dat ze de HD willen houden, maar de gegevens voor jouw even op je nieuwe apple willen zetten of dat ze die naar een setje dvd's branden.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Man_in_a_shed schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 17:13:
[...]
Had je beter kunnen backuppen toen je de laptop nog in huis had (hij werkte immers toch nog wel af en toe?). Sowieso hoor je altijd regelmatig een backupje te maken als de data enigszins belangrijk is, omdat je pc altijd kan crashen. Het is een kleine moeite.
Beetje mosterd na de maaltijd, maargoed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Man_in_a_shed

Man_in_a_shed

Kunstenaar aan huis

Topicstarter
Palomar schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 19:38:
[...]

Had je beter kunnen backuppen toen je de laptop nog in huis had (hij werkte immers toch nog wel af en toe?). Sowieso hoor je altijd regelmatig een backupje te maken als de data enigszins belangrijk is, omdat je pc altijd kan crashen. Het is een kleine moeite.
Beetje mosterd na de maaltijd, maargoed ;)
Tuurlijk heb ik de onvervangbare dingen wel gebackupped. Maar had geen ruimte/tijd om mijn muziek, films en ander groot werk etc. zo snel over te zetten, dus voor die dingen is het wel handig om de HD te houden. Niet onvervangbaar, maar wel praktisch...

Pagina: 1