Toon posts:

Mac aan beamer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik weet niet of ik dit topic goed plaats maar heb toch een belangrijke vraag:

In mijn kantoor wil ik een beamer ophangen, het liefst wil ik hier voor een Apple Mac mini gebruiken. Kan iemand mij vertellen of er in Leopard een functie zit voor een netwerk-beamer en of dat de Mac mini hier geschikt voor is. de mini moet dan op mijn bureau staan en via het netwerk aan de beamer gekoppeld worden. gaat zit?

ps: ik heb nog geen mac, en heb er helaas ook nog geen ervaring mee, vandaar de vraag hiero.

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 22:51
Mijn ervaring met Macs (lees mijn MacBook Pro) en beamers is zeer goed. Ze worden altijd meteen herkend tot op het type nummer en krijg netjes de beschikbare, door de beamer ondersteunde resoluties. Een pretje, in tegenstelling tot mijn vorige laptops, waar het toch altijd even klieren was in de settings voor de boel goed werkte.

Ik heb wel alleen maar "normale" beamers gebruikt, dus met een VGA of DVI kabel en niet over het netwerk. Dus of dat werkt kan ik je niet vertellen, maar misschien weet de fabrikant van de beamer die je op het oog hebt het? Zoek anders even een typenummer op van een beamer zoals je wilt, dan kun je daarop Googlen. Is een stuk makkelijk dan "netwerk beamer" oid, want dan krijg je nogal veel niet relevante hits.

Verder zit je hier volgens mij prima met je vraag. Alleen kan ik je verder nu niet echt helpen, omdat ik niet weet of je al iets geprobeerd hebt en over welke beamer je het hebt. Misschien kun je daarover wat meer informatie geven!

[ Voor 13% gewijzigd door Mac_Cain13 op 23-07-2008 17:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik bezit nog helemaal geen beamer, alleen ben ik de kelder waar me kantoor komt aan het bouwen en moet weten of ik enkel een netwerk kabel in het plafond moet verwerken of ook de DVI kabel.

2e vraag: zit er in Leopard een soort mediacentrum zoals bij Windows? op apple.nl staat wel dat er een afstandsbediening bijzit.

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Netwerk beamers is een "vista only" feature op dit moment.
Leopart heeft "front row" , inderdaad de Mac versie van Media Centre.
Maar je kan geen TV opnames maken, en Front Row speelt niet alle bestands formaten af...

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 17:37:
2e vraag: zit er in Leopard een soort mediacentrum zoals bij Windows? op apple.nl staat wel dat er een afstandsbediening bijzit.
Front Row :)

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• WiebeV
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-01 14:44
ik bezit nog helemaal geen beamer, alleen ben ik de kelder waar me kantoor komt aan het bouwen en moet weten of ik enkel een netwerk kabel in het plafond moet verwerken of ook de DVI kabel.

Als het niet teveel moeite is zou ik gewoon meteen een DVI kabel in je plafon verwerken, scheelt een hoop gedoe en het belast je netwerk niet.
Ik weet niet of je een bepaalde beamer op het oog bent ?

Bij Leopard zit Frontrow, dat is inderdaad net zoiets als Windows Media Center, of het ook het zelfde kan als Media Center weet ik alleen niet (geen ervaring mee).
Internet video streams met Frontrow bekijken is in ieder geval elk lastig (Quicktime of VLC pakken het echter wel..).
Maar voor muziek, internet radio, films en foto's vind ik het perfect werken :)
weeraanmelden schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 17:41:
Netwerk beamers is een "vista only" feature op dit moment.
Leopart heeft "front row" , inderdaad de Mac versie van Media Centre.
Maar je kan geen TV opnames maken, en Front Row speelt niet alle bestands formaten af...
Perian weet dit laatste aardig op te vangen :)

[ Voor 16% gewijzigd door WiebeV op 23-07-2008 17:48 ]

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 22:51
[...]
Dat had ik inderdaad door, maar als je even doorgeeft welke beamer je wilt gaan kopen dan kunnen we makkelijker meezoeken naar hack, tips en truuks. Hoe meer informatie je zelf al hebt gezocht hoe sneller en beter we jou kunnen helpen.! :)

Verder zou ik voor een DVI-kabel gaan als ik de reacties zo hoor, want als het een Vista-only ding is dan word het waarschijnlijk lastig om een stabiele oplossing voor op je Mac te vinden. Maar misschien kan de fabrikant van zo'n beamer je nog wat verder helpen?

En ik weet niet wat je Mac Mini nog meer moet doen, maar let er wel even op dat je maar één DVI-uitgang hebt! Als je beamer ver van je Mini weg staat is het lastig als je aan het muizen bent, want je kunt dus niet even makkelijk op een ander scherm kijken dan. (Of je moet splitten enzo.)

Verwijderd

Topicstarter
de mini moet DVD en TV af kunnen spelen (en met tv bedoel ik dan de kabel)
verder moet ik er een beetje op kunnen internetten en en kunnen typen (office for Mac 2008). hij moet eigelijk als multimedia apparaat dienen. en omdat ik op het "show je apple topic" veel mensen een mini aan hun tv heb zien hangen dacht ik: die kan die misschien ook wel goed aan een beamer werken.

de volgende beamer heb ik in gedachte:
http://misco.nl/productin...DLP%20PROJECTOR%20XGA.htm

als netwerk niet gaat zal t deze worden.

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-02 15:29

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

wij hebben op het werk kvm<->CAT5 converters (zal ongetwijfeld een naam hebben).
Hiermee is het mogelijk om via de netwerkpatching (dus niet via switches) keyboard, video en muis over grote afstanden te transporteren. Power voor die modules komen vanaf de ps/2 poort dacht ik. Er zit iig geen aparte voeding bij.

Beeld kwaliteit is afhankelijk van de gekozen resolutie (1280*1024 bij ons), lengte van de kabel en de kwaliteit van de netwerk kabel.
Het beeld wordt vooral wat softer, maar it beats being in a serverruimte waar het met windkracht 8 waait en <18 graden is.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat ik maar gewoon een DVI kabel in me plafond verwerk. of zo'n kabelgoot ertegenaan. Maar is een Mac mini een goed apparaat voor media doeleinden of kan ik beter een Mac pro nemen? het liefst zou ik voor dit plan een Mac hebben weet alleen niet welke.

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

De mini is meer dan voldoende voor de dingen die je noemde. Een mac pro is overkill voor
de mini moet DVD en TV af kunnen spelen (en met tv bedoel ik dan de kabel)
verder moet ik er een beetje op kunnen internetten en en kunnen typen (office for Mac 2008). hij moet eigelijk als multimedia apparaat dienen.
Als je de uit de kluiten gewassen mini neemt, dan kan je zelfs full hd content afspelen.

Verwijderd

Topicstarter
je bedoelt de 2.0Ghz versie? kan ik gewoon een alu toetsenboed (draadloos) en MM kopen en die werken dan op langeren afstand?

heb de volgende opstelling in gedachten:
http://ruben2.hopto.org/opestellingruimtemetbeamer.jpg

kan ik in windows de apple mini remoten door middel van een programma (geen VNC of logmein.nl) zoals externbureaublad in windows (sorry, ik ken nog bijna niks van Mac)?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2008 18:55 ]

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 18:51:
je bedoelt de 2.0Ghz versie? kan ik gewoon een alu toetsenboed (draadloos) en MM kopen en die werken dan op langeren afstand?

heb de volgende opstelling in gedachten:
http://ruben2.hopto.org/opestellingruimtemetbeamer.jpg

kan ik in windows de apple mini remoten door middel van een programma (geen VNC of logmein.nl) zoals externbureaublad in windows (sorry, ik ken nog bijna niks van Mac)?
1) wat is een langere afstand? Volgens mij moet 1 a 2 meter wel lukken. Als ik de verhalen van mensen moet geloven die de mini als multimedia center gebruiken en hem bedienen vanaf de bank met een BT keyboard/muis
2) wat is er mis met VNC? (volgens mij is dat de enige eenvoudige manier om de desktop over te nemen vanaf een Windows machine)

Verwijderd

Topicstarter
[quote]2) wat is er mis met VNC? (volgens mij is dat de enige eenvoudige manier om de desktop over te nemen vanaf een Windows machine)[/qoute]
mijn ervaringen met VNC zijn niet al te best. vind het gewoon niet prettig werken.

kan ik Leopard op mijn intel q6600 windows bak zetten? en dan dualboot met xp en ubunto

de afstand moet minimaal 3 en maximaal 4 meter zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2008 19:20 ]

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
qwa afstand kan je best wat hebben met een draadloos apple keyboard. Ik heb net even getest ik stond 8 meter ver en ging door 2 muren heen en het werkte dus dat is het probleem niet echt. (gipsen muren)

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
Ik heb een Mac Mini (1.83Ghz Core Duo) als media centertje op mijn beamer (VGA) staan, zit een VGA kabel van een meter of 10-15 aan en werkt perfect.

DVD en HD films tot 720p (mkv containers) gaan zonder enige problemen, als je 1080p films gaat afspelen kan 'ie soms gaan haperen (in VLC)

VLC ondersteunt de remote ook gewoon en verder heb je front-row die inbegrepen zit bij de mac.

Qua draadloos heb ik ooit een goedkoop USB toetsenbord/muis combo setje gekocht bij de computerwinkel, alleen heeft de muis geen groter bereik als 1m van de ontvanger af, dus kijk even goed wat het draadloze bereik is en probeer indien mogelijk een bluetooth setje erop aan te sluiten, aangezien deze een meter of 5 tot 10 heeft.

[ Voor 29% gewijzigd door Wunk op 24-07-2008 19:44 ]

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Wunk schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 19:42:
Ik heb een Mac Mini (1.83Ghz Core Duo) als media centertje op mijn beamer (VGA) staan
[...]
Als dat de Core Duo is ipv de Core 2 Duo (die nu dus standaard is) dan hoeft TS zich geen zorgen te maken met het afspelen van content. De C2D (en dan ook nog eens de 2GHz uitvoering) kan 1080P dan makkelijk aan.

* BlaTieBla twijfelt ook nog of er een Mac Mini MediaCenter thuis moet komen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Mac Mini (1.83Ghz Core Duo) als media centertje op mijn beamer (VGA) staan, zit een VGA kabel van een meter of 10-15 aan en werkt perfect.
staat i ergens in het "show je apple" topic?

is de mini standaard voorzien van bluetooth? de MM en alu toetsenbord werkden toch via bluetooth?

en de mini die ik op t oog heb is eigenlijk de C2D 1.8 (1,8 in verband met de €€€)

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 21:25:
[...]

staat i ergens in het "show je apple" topic?

is de mini standaard voorzien van bluetooth? de MM en alu toetsenbord werkden toch via bluetooth?

en de mini die ik op t oog heb is eigenlijk de C2D 1.8 (1,8 in verband met de €€€)
Nee ik heb 'em niet in die topic staan, zit standaard bluetooth, wifi en een IR ontvanger + remote bij, DVI poort, Optische uitgang (handig voor dolby en DTS) en een DVI naar VGA converter bij inbegrepen.

http://www.a-mac.nl/amac/...,0/option,com_virtuemart/

Die is 't, alleen 1 generatie eerder, dus de 1.83Ghz Core Duo (niet Core 2 Duo) en superdrive.
Zelf heb ik er voor minder als 100 euro 2GB in geprakt (kwam destijds met 512MB)

Verdere specs zijn gelijk..

Wellicht dat ik er zelf nog een keertje een Core 2 duo in gooi als ik die eens voor een prikkie kan kopen. Probleem met VLC player, is dat 'ie single threaded is, je kunt dus fijn 2 cores hebben, VLC gebruikt er maar 1.

Genoeg capaciteit, alleen de player gebruikt 't niet ;)

En je kunt er een DVI naar S-video adapter voor kopen voor op een oudere CRT televisie, sinds Leopard ondersteund de mini netjes een 16:9 resolutie (was met tiger niet zo als je de s-video er in prikte)

Verder installeer je Perian voor alle codecs zodat 't meeste ook onder Quicktime werkt, maar zelf gebruik ik VLC 't meest, daar zit alles bij inbegrepen en speelt bijna elk videoformaat af en heeft ingebouwde Dolby en DTS decoders ingebakken.. (met een beetje tweaken in de buffers krijg ik zelfs om mijn jaar oude mini 1080p films bijna helemaal goed afgespeeld, zit zo HEEL af en toe nog een hik in)

[ Voor 19% gewijzigd door Wunk op 24-07-2008 22:42 ]

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 21:25:
[...]
Kijk eens in de Apple Store op de website. Kan je exact zien wat het kost en wat je er aan opties in kwijt kan.
Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 19:19:
[quote]2) wat is er mis met VNC? (volgens mij is dat de enige eenvoudige manier om de desktop over te nemen vanaf een Windows machine)[/qoute]
mijn ervaringen met VNC zijn niet al te best. vind het gewoon niet prettig werken.

kan ik Leopard op mijn intel q6600 windows bak zetten? en dan dualboot met xp en ubunto

de afstand moet minimaal 3 en maximaal 4 meter zijn.
Ik krijg naar aanleiding van deze post dat een mini (of OSX Leopard) je vooral cool lijkt, maar dat het daar ook bij blijft.
Je kan voor hetzelfde geld waarschijnlijk ook zelf een barebone samenstellen. Waarbij je (iig voor jezelf) geen onzekerheden meer hoeft te hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg naar aanleiding van deze post dat een mini (of OSX Leopard) je vooral cool lijkt
ik ken nog niks van Mac en wil hier graag meer over weten. en omdat ik meerderen mensen een mini aan hun TV zie hangen, dacht ik, kan ik deze dan ook goed voor een beamer gebruiken. (omdat ik die toch wou nemen), om een mini als desktop te gaan gebruiken is voor mij niet handig, omdat ik dan meerderen computers voor dagelijks gebruik heb. ik had de mini enkel voor media doeleinden in geachten, en wou graag weten of dit apparaatje daar goed voor te gebruiken is en
daarom opende ik dit topic.
Je kan voor hetzelfde geld waarschijnlijk ook zelf een barebone samenstellen
dat kan ik zeker wel, maar ik wou graag met Mac gaan werken om te kijken hoe dit werkt en functioneer. verder vind ik de "front row" functie er beter uitzien (foto's die ik in het "show je apple topic" zie) dan de Medicenter versie van Windows xp. (vista vind ik helemaal niet goed hiervoor).
Leopard wil ik ooit als het bevalt op de mini ook op mijn desktop zetten, ik moet hiervoor een windows machine gebruiken wegens spellen en speciale software. ik wil het dan in dualboot zetten.

Verwijderd

het is maar net wat je wilt met de mini. Wil je ook (analoge/kabel/digitale) tv ontvangen, dan moet je daar apart apparatuur voor kopen, zoals de Elgato TV eye series. Bij een barebone is het een kwestie van een pci kaartje erin proppen ben je klaar.... Alles wat Quicktime met Perian afspeelt, draait in Front Row in ieder geval. Mijn ervaring is dat sommige .wmv files momenteel geen geluid geven. Ook filmpjes via internet gaat vaak gebrekkiger dan in windows, als het niet Flash is.
Aan de andere kant kun je als OSX/Front Row of de mini je niet bevalt, er altijd nog Windows op zetten.
Laatste tip voor de beamer gebruikert: er is een versie van Xbox's media Center geport naar OSX. Kijk hier maar eens. Apple Remote wordt geloof ik ook ondersteund. Voordeel is dit programma beter om gaat met verschillende media files.
EDIT: dat heet nu Plex

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2008 10:15 ]

Pagina: 1