[RAID] Acronis image restore on mirror

Pagina: 1
Acties:

• Farrell
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:22
Hallo Allen,

Ik ben bezig om een Windows SBS installatie over te zetten naar een ander systeem. Nu heb ik een image gemaakt van de complete Windows SBS installatie m.b.v Acronis true Image Echo enterprise server.

Dit is gelukt.
Nu ga ik naar mijn andere server en heb daar een RAID1 (mirror) configuratie draaien.
Vervolgens start ik de nieuwe server op met Acronis media rescue builder. Ook dit werkt, alleen ziet acronis nog steeds twee schijven i.p.v. de mirror die is aangemaakt in het tooltje wat bij de RAID controller zit (onboard RAID).

Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat acronis toch de mirror ziet?

Groeten, Colin

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Sja, het zal wel software RAID zijn. Het enige wat ik je kan aanraden is een BartPE rescue disk te maken met daarop Acronis. Dan kun je namelijk tijdens het laden van de Windows PE omgeving met F6 je driver installeren (floppy).

(Ik heb dit zojuist ook gedaan op een HP ML110 met "embedded sata raid controller".)

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:08
Eerst RAID uitschakelen -> Acronis draaien -> RAID1 (Mirror) weer inschakelen en de mirror laten opbouwen?

Het is trouwens gewoon een hardware matige RAID oplossing hoor.

Quote van Wikipedia:
Hardware-based

Hardware RAID controllers use different, proprietary disk layouts, so it is not usually possible to span controllers from different manufacturers. They do not require processor resources, the BIOS can boot from them, and tighter integration with the device driver may offer better error handling.

A hardware implementation of RAID requires at least a special-purpose RAID controller. On a desktop system this may be a PCI expansion card, PCI-e expansion card or built into the motherboard. Controllers supporting most types of drive may be used - IDE/ATA, SATA, SCSI, SSA, Fibre Channel, sometimes even a combination.
Wikipedia: RAID

Richard

• pinockio
De laatste keer dat ik hardware raid gebruikte (een ML350 server met een RAID5-array) kon ik gewoon met een PC-DOS diskette/CD en Norton Ghost 2003 booten en het array als één disk zien. Ik vermoed dat dat nu niet vaak meer gaat, een je dus de drivers voor PE nodig hebt.

Overigens: het rebuilden kan lang duren, misschien handig om toch te restoren terwijl je het array kan aanspreken?

[ Voor 17% gewijzigd door pinockio op 23-07-2008 16:13 ]

• Farrell
@ pinockio: Ik ben nu nog even bezig met die BartPE disc aan het maken. Probeer dadelijk of het ermee lukt.. Laat het nog even weten.

@richardboer: Heb ik al geprobeerd. Eerst geinstalleerd op een losse schijf. Daarna een mirror proberen aan te maken in de hoop dat ik een source schijf kon selecteren. Helaas is dat een gemis op deze RAID controller :(

• pinockio
Je kunt met BartPE trouwens ook meteen de drivers voor de RAID-controller meebakken.

• Farrell
Gisteren een BartPe disk gemaakt met de Acronis WinPE ISO Builder. Hiervoor heb ik een Windows XP Pro disk gebruikt voor de Windows PE bestanden.

Probleem is, als ik nu opstart met de gemaakte disk, dan krijg ik vervolgens een foutmelding met:
"The file snapman.sys could not be found"
Press any key to continue.
Setup failed..

Wat is er loos ? :?

• pinockio

• Farrell
Daar gaat het toch niet om dat die file ontbreekt, maar over de snelheid van de disk?

Hoe maak ik een BartPE cd met acronis TI? 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Farrell op 24-07-2008 10:05 ]

• pinockio

Verwijderd

Als je software de twee disks van je mirror kan zien, gebruik je opzeker geen hardware RAID, maar fake RAID / Driver RAID / Hybrid RAID. Bij hardware RAID wordt je array als SCSI disk gezien, en niet als SATA ook al gebruik je SATA disks.

Onboard RAID maakt gebruik van drivers om de RAID-functionaliteit te verzorgen. Zonder die drivers, zie je enkel 2 disks alsof het een normale IDE-controller is. Dit soort RAID is gewoon softwarematig van aard, enkel de functionaliteit die booten mogelijk maakt is anders.

Op workstation moederborden kom je soms wel echte hardware controllers tegen, maar zoals ik zeg, dan zou je nooit je twee disks los mogen zien. Altijd alleen de array.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2008 11:27 ]

• Farrell
@Enlightenment: Ja idd. Met Windows installeren en dan de driver laden tijdens de installatie, dan zie ik wel gewoon 1 disk.. de array dus..

@pinockio: Ik kan die acronis plugin niet downloaden of ergens vinden :(

• Farrell
Ik heb eens zitten denken:

Als ik nu Windows XP Pro installeer op C:\
Dan installeer ik Acronis en zit ik mijn restore-image op D:\

Als ik nu de D schijf kan switchen met de C schijf en dan de C schijf verwijder, dan heb ik mijn installatie op de RAID controller.

Is het dus mogelijk partities te switchen?
Pagina: 1