Na de bouwvak start de aannemer met de bouw van onze nieuwe woning. Het wordt een vrijstaand huis, waarin een huisnetwerk komt te liggen. Het datanetwerk wordt natuurlijk niet iedere paar jaar vervangen. Daarom pak ik het meteen goed aan en voldoet alle vaste bekabeling aan Cat. 6a (dus 10 Gbit/s). Actieve netwerkcomponenten zoals de centrale switch zullen volgens Cat. 6 (1 Gbit/s) werken, enerzijds omdat die enorme bandbreedte op dit moment nog niet nodig is en anderzijds omdat Cat. 6a apparatuur nu nog peperduur is.
Alle bekabeling wordt stervormig aangelegd en komt op een patchpanel in de technische ruimte op zolder bij elkaar. Daar wordt alles met een switch aan elkaar geknoopt.
Ik ga de volgende bekabeling gebruiken: Lapp Unitronic STP/S 600 MHz (Cat. 7)
Aansluitpunten in de muren en het centrale patch panel:
Black Box Cat. 6a shielded jack FM10GFKS (keystone)
Switch: HP Procurve 1800-24G (Cat. 6)
Ik voorzie geen problemen bij de aanleg. Probleem is echter dat ik nauwelijks praktische informatie kan vinden over Cat. 6a netwerken voor thuisgebruik. Er is het een en ander aan informatie te vinden over backbones in datacenters, maar dat is nogal wat anders dan een huisnetwerkje met een stuk of 15 RJ45-aansluitpunten.
Daarom een simpele vraag: heeft iemand praktijkervaring met Cat. 6a bekabeling? Kun je dat spul gewoon aan elkaar knopen zoals je dat met standaard STP/FTP/UTP Cat. 5/6 bekabeling doet, of zie ik essentiële dingen over het hoofd?
Alle bekabeling wordt stervormig aangelegd en komt op een patchpanel in de technische ruimte op zolder bij elkaar. Daar wordt alles met een switch aan elkaar geknoopt.
Ik ga de volgende bekabeling gebruiken: Lapp Unitronic STP/S 600 MHz (Cat. 7)
Aansluitpunten in de muren en het centrale patch panel:
Black Box Cat. 6a shielded jack FM10GFKS (keystone)
Switch: HP Procurve 1800-24G (Cat. 6)
Ik voorzie geen problemen bij de aanleg. Probleem is echter dat ik nauwelijks praktische informatie kan vinden over Cat. 6a netwerken voor thuisgebruik. Er is het een en ander aan informatie te vinden over backbones in datacenters, maar dat is nogal wat anders dan een huisnetwerkje met een stuk of 15 RJ45-aansluitpunten.
Daarom een simpele vraag: heeft iemand praktijkervaring met Cat. 6a bekabeling? Kun je dat spul gewoon aan elkaar knopen zoals je dat met standaard STP/FTP/UTP Cat. 5/6 bekabeling doet, of zie ik essentiële dingen over het hoofd?
Een goede grap mag vrienden kosten.