Tijdens het zoeken naar tips om energie te besparen, kwam ik het volgende steeds tegen:
'een diepvriezer die vol is, verbruikt minder dan een lege diepvriezer'
'een ijslaag in de vriezer zorgt voor een hoger verbruik'
Nu redeneer ik het volgende bij de veronderstelling dat de vriezer dicht blijft (de gebruiker opent de deur niet):
- een vriezer heeft door zijn beperkte isolatie, een vast warmteverlies van x aantal Joules/seconde.
- als de thermostaat een bepaalde temperatuur bereikt heeft, dan zal de koeler gedurende een bepaalde tijd warmte afvoeren totdat de temperatuur terug gezakt is onder een bepaalde waarde.
speelt de inhoud van de vriezer hierin een rol?
> Ja, de koeler zal:
- indien de vriezer met bv. water gevuld is, langer werk nodig hebben om deze massa terug af te koelen. Maar deze massa zal dus ook langer koel blijven. De koeler zal dus lang draaien en daarna gedurende een langere tijd niets doen. (hoge warmtecapaciteit water)
- indien de vriezer leeg is, zal de koeler gedurende een korte tijd draaien en vervolgens afslaan. Maar een korte tijd later, draait ze terug.
(lage warmtecapaciteit lucht)
> Nee, de vriezer heeft haar gekend verlies:
x aantal Joules/seconde. De koeler moet enkel deze vaste waarde bijbenen. Het verbruik van de vriezer wordt volledig bepaald door haar thermisch verlies.
Welke van mijn 2 redeneringen klopt niet?
De tegenkomen stellingen van
a) 'een diepvriezer die vol is, verbruikt minder dan een lege diepvriezer'
b) 'een ijslaag in de vriezer zorgt voor een hoger verbruik'
lijken dan te botsen met elkaar:
- indien stelling a klopt door de hogere warmtecapaciteit van de inhoud, dan moet de ijslaag uit stelling b hier toch ook bij helpen?
'een diepvriezer die vol is, verbruikt minder dan een lege diepvriezer'
'een ijslaag in de vriezer zorgt voor een hoger verbruik'
Nu redeneer ik het volgende bij de veronderstelling dat de vriezer dicht blijft (de gebruiker opent de deur niet):
- een vriezer heeft door zijn beperkte isolatie, een vast warmteverlies van x aantal Joules/seconde.
- als de thermostaat een bepaalde temperatuur bereikt heeft, dan zal de koeler gedurende een bepaalde tijd warmte afvoeren totdat de temperatuur terug gezakt is onder een bepaalde waarde.
speelt de inhoud van de vriezer hierin een rol?
> Ja, de koeler zal:
- indien de vriezer met bv. water gevuld is, langer werk nodig hebben om deze massa terug af te koelen. Maar deze massa zal dus ook langer koel blijven. De koeler zal dus lang draaien en daarna gedurende een langere tijd niets doen. (hoge warmtecapaciteit water)
- indien de vriezer leeg is, zal de koeler gedurende een korte tijd draaien en vervolgens afslaan. Maar een korte tijd later, draait ze terug.
(lage warmtecapaciteit lucht)
> Nee, de vriezer heeft haar gekend verlies:
x aantal Joules/seconde. De koeler moet enkel deze vaste waarde bijbenen. Het verbruik van de vriezer wordt volledig bepaald door haar thermisch verlies.
Welke van mijn 2 redeneringen klopt niet?
De tegenkomen stellingen van
a) 'een diepvriezer die vol is, verbruikt minder dan een lege diepvriezer'
b) 'een ijslaag in de vriezer zorgt voor een hoger verbruik'
lijken dan te botsen met elkaar:
- indien stelling a klopt door de hogere warmtecapaciteit van de inhoud, dan moet de ijslaag uit stelling b hier toch ook bij helpen?