energie zuinige harddisk

Pagina: 1
Acties:

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-02 15:36
Voor een energie zuinig servertje, wil ik ook een zo energie zuinige harddisk natuurlijk. Geen SSD, dat is dan weer net te duur.
Door al het SSD geweld zie ik geen goede vergelijking van harddisken wat betreft energie verbruik.

Wat zou de meest zuinige zijn? tevens komt het apparaat in een mini-itx doosje, dus de warmte afgifte moet ook minimaal zijn.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:28

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Notebookschijfjes zijn vrijwel net zo zuinig als ssd's (idle verbruik < 1 Watt, actief gebruik < 2W). Ze zijn bovendien stil en produceren vanwege het geringe energieverbruik nauwelijks warmte. Het zuinigst zal een recent 5400 toeren model zijn. Nieuwe 7200 toeren schijfjes zoals de Hitachi Travelstar 7K200 hebben ook een prima energieverbruik.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Anders een WD Greenpower, maar die verbruiken ook weer niet denderend veel minder volgens mij. Als het geringe aantal GB (om en nabij de 200) geen probleem is, is Femme zijn oplossing een goede.

• -j-k-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-11-2025
Je zou even moeten opletten op hoeveel platters de schijf heeft. Hoe minder platters, en dus leeskoppen, een schijf heeft, hoe minder energie hij verbruikt. En meestal wordt hij dan ook minder warm.

Wat voor capaciteit zocht je eigenlijk?

Edit: Bij tomshardware hebben ze een test gedaan van de wat grotere harde schijven, misschien kan je het gebruiken :) Link

[ Voor 50% gewijzigd door -j-k- op 23-07-2008 23:36 ]

Vimeo, YouTube

• sharkzor
Vergeten capaciteit te vermelden. Er past maar 1 hdd in het kastje, dus het word een 1 TB schijf. 2,5" gaat dan dus niet werken. Prijs speelt overigens ook een rol, dus het word een normale hdd, maar dan wel de zuinigste.

ik ga ome tom eens bekijken.

-edit-
volgens ome tom kan ik het beste de Caviar green nemen (WD10EACS).
Ik kwam er ook achter dat deze zijn rotatiesnelheid kan verlagen. Briljant! aangezien snelheid niet van belang is in het servertje.

[ Voor 29% gewijzigd door sharkzor op 24-07-2008 09:01 ]

Verwijderd

8W -> normale 7200rpm disk
4W -> WD Caviar GP 5400rpm
1W -> SSD / Notebook 2,5" HDD

Met een Caviar GP disk bespaar je dus de helft aan energie, enige wat telt is idle verbruik. De seeks voegen nauwelijks iets toe aan de totale energieverbruik in een 24/7 omgeving, behalve in zeer specifieke situaties.

De 1TB GP schijf geeft je 1TB voor 4W, dus 4W per TB.
In het 4e kwartaal komen nieuwe 500GB 2,5" notebook disks, die zouden nog een lager energieverbruik per TB kunnen hebben.

Je kunt ook je schijven op spindown instellen, zodat ze down gaan spinnen zodra ze niet gebruikt worden en bij gebruik ongeveer 10 seconden nodig hebben om weer op te spinnen. Kan in sommige situaties handig zijn, in andere weer niet.

• sharkzor
Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 11:31:
8W -> normale 7200rpm disk
4W -> WD Caviar GP 5400rpm
1W -> SSD / Notebook 2,5" HDD

Met een Caviar GP disk bespaar je dus de helft aan energie, enige wat telt is idle verbruik. De seeks voegen nauwelijks iets toe aan de totale energieverbruik in een 24/7 omgeving, behalve in zeer specifieke situaties.

De 1TB GP schijf geeft je 1TB voor 4W, dus 4W per TB.
In het 4e kwartaal komen nieuwe 500GB 2,5" notebook disks, die zouden nog een lager energieverbruik per TB kunnen hebben.

Je kunt ook je schijven op spindown instellen, zodat ze down gaan spinnen zodra ze niet gebruikt worden en bij gebruik ongeveer 10 seconden nodig hebben om weer op te spinnen. Kan in sommige situaties handig zijn, in andere weer niet.
Spindown ga ik ook zeker instellen. Zag al een optie in windows energie beheer. De vraag is of dat ook goed gaat werken omdat het os er ook op draait...

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
sharkzor schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 12:56:
[...]

Spindown ga ik ook zeker instellen. Zag al een optie in windows energie beheer. De vraag is of dat ook goed gaat werken omdat het os er ook op draait...
Volgens mij loont dat dan de moeite niet. Er is altijd wel wat hd-activiteit. En als ze uiteindelijk downspinnen, dan floepen ze ook direct weer aan. Met als resultaat uiteindelijk geen lager energieverbruik en meer slijtage.

Verwijderd

Op je systeemdisk heeft dat geen nut, als data disk of data-array op een 24/7 NAS b.v. wel.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2008 14:15 ]

Pagina: 1