Toon posts:

Pc en X360 via één speakers set, mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Sinds een paar maanden heb ik een xbox 360. Deze is nu nog aangesloten op een brakke tv die ik het liefst zo snel mogelijk weg wil hebben. Ik heb ook een pc met 22" scherm (1680x1050), een 5.1 creative Gigaworks G500 set plus een Creative X-fi XtremeMusic geluidskaart.

Graag zou ik mijn xbox360 op mijn scherm aansluiten via de advanced VGA kabel. Met de komst van het nieuwe xbox dashbord gaat de resolutie van mijn 22" ook ondersteund worden dus dat zou geen probleem moeten zijn. Ik wil dan meteen het 5.1 geluid van mijn xbox360 horen via de speakers die ik al heb staan in mijn kamer. Vandaar mijn vraag: is het mogelijk?

Ik heb zelf min of meer een oplossing bedacht: Mijn Pc en xbox360 digitaal aansluiten op de Teufel Decoderstation 3. Ik ben niet echt thuis in de wereld van audio en aansluitingen enz dus vandaar dat ik mijn oplossing hier even kom testen of ik wel overal aan heb gedacht.

Als het goed is kan de bovenstaande opstelling het volgende:

- Films die ik kijk via mijn pc hoor ik in 5.1 (DTS & Dolby surround)
- Muziek die ik beluister op mijn pc hoor ik in 5.1 (dolby digital)

- Games die ik speel op mijn xbox360 geven ook 5.1 geluid
- Film die ik kijk op de xbox360 kan ik beluisteren in 5.1

Wat voor mij onduidelijk is: kan ik nog steeds gebruik maken van mijn creative x-fi geluidskaart? Er zit een digitale uitgang op de kaart maar ook op het moederbord, maakt dit verschil welke ik gebruik?

Vraag 2: Hoor ik de games die ik speel op de pc ook in 5.1?

Vraag 3: Omdat de speakers niet meer direct op de pc aangesloten zijn kan ik dan nog gebruik maken van mijn hoofdtelefoon (sennheiser HD 280 Pro)? Er zit een handige aansluiting aan de onderkant van de volume regeling van de Gigaworks die de sennheiser herkent en omschakelt naar de juiste instelling voor hoofdtelefoons. Zie hier voor plaatje

Ik weet niet of elke vraag makkelijk beantwoord kan worden. Ik heb zelf ook handen en een toetsenbord dus met de juiste tips en ideeen kan ik er op los googelen.

Elke reactie is much appreciated! :)

• grotebaas
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 21:07
He Raver,

Bij deze probeer ik antwoord te geven op je vragen. Het hangt er natuurlijk een beetje af hoe je alles wilt gaan aansluiten.

De decoder heeft 2 * optische ingang (5.1), 1 * coaxiale ingang (5.1) en 3 * analoog (2.0). Zowel je PC als je Xbox 360 hebben beide 1 * optische ingang, wat dat betreft moet het gewoon gaan werken. Ongeacht wat je doet, het geluid zal 5.1 zijn indien het wordt ondersteund, ik kan me voorstellen dat de wat oudere games geen 5.1 ondersteuning hebben (The Sims?!) en voor muziek heb je geen 5.1 nodig in mijn ogen.

Met andere woorden, dit moet gewoon gaan werken. Voordat je het aanschaft, wacht even op een 2nd opinion omdat ik nogal noobish ben op dit gebeid! :)

Gr. Ronald

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Ronald,

bedankt voor je reactie, het lijkt mij ook dat alles gewoon gaat werken. Ik heb nog wel mijn twijfels over sommige dingen zoals de aansluiting voor mn hoofdtelefoon. eens zien of er andere tweakers zijn met een 2nd opinion :)

Gr. Matthijs

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
De makkelijkste optie is gewoon de aux poort op je speakerset te gebruiken, maar dan heeft de Xbox alleen maar stereo geluid.
Jouw optie heeft het nadeel dat je geen surround op je PC hebt behalve bij DTS/DD DVD's en films. Games gaan gewoon in stereo. (Ik dacht niet dat jouw geluidskaart iets als DTS Live heeft?)
Eigenlijk heb je iets nodig waarmee je je Xbox digitaal kan aansluiten en je PC analoog en daartussen kan switchen. Ff zoeken of dat bestaat :)

Zoiets dus; http://uk.europe.creative...category=136&product=9468

Maar zo te zien zijn die vrij zeldzaam geworden?

[ Voor 14% gewijzigd door wagenveld op 23-07-2008 16:45 ]

• grotebaas
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 21:07
Indien je met de PC analoog (stereo/2.0) geluid wilt dan volstaat een 3,5 mm tulp toch gewoon? En x-fi kaarten ondersteunen volgens mij gewoon 5.1 geluid (vast wel terug te vinden in de handleiding)(die van mij in ieder geval wel, gamer versie heb ik oid). Het is alleen een beetje loos om het te gebruiken voor muziek, in mijn optiek.

Verwijderd

Topicstarter
Ja die zijn erg zeldzaam ja. Ik heb er alleen twee kunnen vinden op e-bay. Zou wel een mooie oplossing zijn. Het is ook mogelijk om mn pc analoog aan te sluiten op de Teufel, toch? Op dat ding zitten ook analoog input aansluitingen. Dan gaan er daarna weer kabels naar mn speakers. Nu moet ik zeggen dat ik vrij weinig games speel op mn pc dus als dat het nadeel is aan deze opstelling kan ik er goed mee leven.

Edit: Wat ik me afvraag, als pc geluid 2.0 is waarom krijg ik dan 5.1 geluid in sommige games? Als dat geluid er is kan dat dan niet digitaal via de decoder uit mn speakers komen?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2008 22:15 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je kunt je PC analoog aansluiten op de Teufel, maar dan alleen in stereo. Je huidige opstelling (analoog 5.1 van geluidskaart naar speakerset) zorgt uiteraard wel voor 5.1 in games, aangezien de X-fi dat verzorgt. Datzelfde geldt alleen niet als je m digitaal aansluit, tenzij er iets als DD Live of DTS live opzit.
Als het je voornamelijk gaat om surround op de Xbox, dan kun je idd het beste de Teufel gebruiken als decoder en de PC ook digitaal aansluiten zodat je films ook door de decoder gaan. Voor muziek en games op de pc is het dan gewoon stereo.

• DrDrax
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 12:33

DrDrax

Bacdafucup

Was dit geen optie geweest :?

DoubleSpace anomaly! (A)bort, (R)etry, (C)all Stac's legal department

Verwijderd

Topicstarter
@ wagenveld. Bedankt voor de uitleg, dat is me nu duidelijk. Ik ga voor de teufel. Games doe ik het minst met mn pc. films en de xbox daar gaat het me eigenlijk om.

@ drdrax. Wel een leuke ibood maar daar zit geen Dolby Digital/dts-Decoder in. Dan ga ik liever voor de teufel waar ik persoonlijk meer aan heb.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2008 15:13 ]

Pagina: 1