Rechten van een file worden steeds "vergeten"

Pagina: 1
Acties:

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Onder Ubuntu draai ik virtualbox voor een paar onmisbare windows-apps (fotoboeken maken). Dat werkt allemaal prima, maar elke keer als ik de PC heb uitgezet, dan is user 'lennart' de lees&schrijfrechten van het bestand /dev/vboxdrv kwijt.

Elke keer bewerk ik dan weer de rechten via 'sudo thunar' (idd, xubuntu ;) ) en dan lekker grafisch doorklikken naar het bestand. Volgens mij zal dit gewoon moeten blijven werken en de instellingen behouden worden. Maar elke keer na een reboot mag ik de permissies opnieuw instellen. Wat gaat hier eigenlijk fout? Hoe log je de access op bestanden zodat je kunt zien wie de permissies weer terugzet? Misschien zet Virtualbox wel na het afsluiten de permissies terug.

==
hoi

• Cruz
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-10-2025
http://forums.virtualbox....5e27239ea83490f0fbccbdbc7

(5e google hit op "virtualbox resets filepermissions")

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

/dev is een virteel filesysteem, zijn settings worden helemaal niet bewaard als de pc uit staat.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Daarvoor heb ik de volgende regel in /etc/rc.local gezet:
code:
1
chmod 777 /dev/vboxdrv&

De ampersand aan het einde heb ik er geloof ik bij gezet omdat chmod een foutcode teruggaf als /dev/vboxdrv niet bestond, dan werd de rest van /etc/rc.local ook niet uitgevoerd.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:23

deadinspace

The what goes where now?

bobo1on1 schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 17:34:
code:
1
chmod 777 /dev/vboxdrv&
Dat is een aardig ranzige oplossing. De nette oplossing is die zoals beschreven in Cruz' link: de permissies goed zetten in de udev configuratie, en een group aanmaken voor gebruik van die file.
De ampersand aan het einde heb ik er geloof ik bij gezet omdat chmod een foutcode teruggaf als /dev/vboxdrv niet bestond, dan werd de rest van /etc/rc.local ook niet uitgevoerd.
De gebruikelijke methode om dat af te vangen is
commando || true

• cherwin
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
bobo1on1 schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 17:34:
code:
1
chmod 777 /dev/vboxdrv&

Dat is echt een lelijke oplossing, udev zorgt voor de populatie van /dev, dus dan moet je ook bij udev zijn om die regels aan te passen. In Debian kan je een bestand bewerken dat /etc/udev/rules.d/020_permissions.rules heet. Ik denk wel dat Ubuntu ongeveer dezelfde structuur heeft, grep naar vboxdrv in dat bestand en pas daar de permissies aan.

edit:
Wat deadinspace zegt :)

Tell me your problem, not the solution you think I should build for you.

• Lilith
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-01 01:09
code:
1
sudo gpasswd -a lennart vboxusers

Waarom moeilijk doen als het makkelijk ook kan ;)

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:51
Bij Udev moet je zijn inderdaad. :)

[ Voor 68% gewijzigd door gertvdijk op 23-07-2008 19:24 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:23

deadinspace

The what goes where now?

Maakt (het virtualbox package voor) Ubuntu die group aan, en stelt hij de permisses op /dev/vboxdrv juist in?

• gertvdijk
deadinspace schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 19:20:
Maakt (het virtualbox package voor) Ubuntu die group aan, en stelt hij de permisses op /dev/vboxdrv juist in?
$ grep vbox /etc/group
vboxusers:x:1002:gert

Yes.
Enige wat je dus eigenlijk hoeft te doen is jezelf bij te voegen in de group vboxusers. Udev is helemaal niet nodig! Immers, de 660 permissies met een user die onderdeel is van vboxusers moet voldoende zijn. :)
$ grep -i -r vboxdrv /etc/udev/*
/etc/udev/rules.d/60-vboxdrv.rules:KERNEL=="vboxdrv", NAME="vboxdrv", OWNER="root", GROUP="vboxusers", MODE="0660"

[ Voor 23% gewijzigd door gertvdijk op 23-07-2008 19:24 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Lilith
Ik geloof zelfs dat het pakketje dit zelf komt zeggen tijdens het installeren, ben niet zeker.

• gertvdijk
Lilith schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 19:27:
Ik geloof zelfs dat het pakketje dit zelf komt zeggen tijdens het installeren, ben niet zeker.
Ah check!
Diezelfde 'wizard' kan je weer oproepen met
sudo dpkg-reconfigure virtualbox

• Lilith
Net even gecheckt en jazeker, het pakketje komt zelf zeggen dat je lid moet zijn van de groep vboxusers :)
Pagina: 1