• Baghayn
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-08 15:49
Hoi,

Al sinds enige tijd kunnen de mensen op ons netwerk moeilijk internet browsen. Ik denk het probleem te hebben kunnen herleiden tot een enkeling die torrents heeft ontdekt. We hebben een huisnetwerk van 40 pc's, drie 1gb switches staan en een speedtouch 716 router met firmware 6.1.7.2. Onze netwerk verbinding betreft een ADSL Basic 20Mbit/1Mbit abonnement van xs4all.

De meeste bewoners op het netwerk hebben weinig tot geen verstand van internetten.. Maar ze zijn er wel achter gekomen hoe ze torrents moeten aanzetten. Het probleem hierbij is dat ze de upload lekker laten gaan, waardoor de volledige upload bandbreedte al snel benut wordt.

Is er een manier waarmee ik http verkeer, remote desktop verkeer en bijv een mmo game voorrang kan geven??

mvg. Sjoerd

Verwijderd

met een hele dure router. of met een linux-server als router.
maar daar staat de search vol mee.

veel makkelijker in dit soort situaties is voor een paar euri een eweka-accountje scoren, iedereen bij elkaar roepen en adhv een site als binaries4all.nl uitleggen hoe dat werkt.

laat vervolgens één keer zien hoe het werkt: haal een nzb van ftn2day of binsearch ofzo, dubbelklikken, ff wachten: .iso !!!!

succes verzekerd en je populariteit stijgt tot ongekende hoogte :P

• Baghayn
Bedankt voor de snelle reactie,

hele duur router wordt hem niet idd. Maar ik denk dat een newsserver-account ook niet de oplossing zal zijn.. De meeste weten niet hoe ze hun eigen ip adres in moeten vullen, laat staan dat ze weten wat een nzb is, of hoe ze een beschadigd rar bestand moeten repareren.

Ik las iets over qos mogelijkheden van de router, is dat een manier waarmee ik p2p verkeer een lage prioriteit kan geven?

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-12 14:33
Zet 1 servertje op met sabnzbd+ of een ander volledig geautomatiseerd usenet programmaatje. Zorg dat ze de nzb's alleen hoeven te mailen of op een bepaalde netwerkmap te slepen. Mijn ervaring is dat usenet verkeer de laagste prioriteit krijgt dus heb je voor de rest geen last van trage verbindingen.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Je hebt een pc nodig die tussen modem en switches komt. Met een speciale linux-distro daarop kan je networkshapen en dergelijke. Met een wrt modem kan je via custom software ook trafficshapen. Dat is niet zo een heel dure lastige oplossing, kan die speedtouch ertussen uit.

Wikipedia: Linksys WRT54G series

Wikipedia: List of Linux router or firewall distributions

• Baghayn
ok, ik was er al bang voor. :D

ik heb nog een nieuwe zyxel router liggen ergens. internet -> speedtouch -> pc/fw -> zyxel -> switch -> bewoner. Dan wordt het toch maar deze oplossing.

bedankt iig
Pagina: 1