Toon posts:

IDE Kanaal blijft hangen in PIO

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi.

Ik zit al tijdje te kampen met een probleem, ik weet eindelijk wat het was. De IDE Primairy staat op PIO, waardus mijn DVD Speler enorm traag presteerd, het installeren van een spel duurt ook minstens een uur. En mijn pc loopt daarmee enorm traag.

Ik heb in mijn bios gekeken, daar staat ie netjes op UDMA 2. Maar in Windows, staat ie gewoon op PIO modus.

Het vakje "DMA, indien beschikbaar" staat er gewoon op. Maar windows blijft hem gewoon herkennen als een PIO modus ding?

De installatie van Windows ging wel weer snel, maar in windows staat ie gewoon op PIO.

Ik heb een P5GZ-MX mobo, en ik heb meerdere DVD Spelers/Branders geprobeerd en zelfs andere IDE Kabels.

Weet iemand hoe ik die probleem oplos?

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:55

-ET-

Phone Home

Even je IDE kanalen uit apparaat beheer weggooien. Windows installeerd deze dan opnieuw en praktisch altijd staat de DMA mode dan wel goed.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-02 10:28
Probeer je IDE controller eens te verwijderen in apparaat beheer, bij de volgende reboot een reinstall. Start je device wel in UDMA2 en schakelt ie terug of van het begin PIO? Zie eventlog :)

Edit: Wat ^^ zegt dus...

[ Voor 6% gewijzigd door asfaloth_arwen op 23-07-2008 10:27 ]

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Reinstall van Windows, of de Chipset?

====
Het apparaat \Device\Ide\IdePort6 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.
====

Staat in de logs.

Ik heb hem verwijderd, opnieuw geinstalleerd, maar blijft op PIO staan. :(

==========================

Ok, hij staat nu op DMA 2, maar nu leest ie niks :').

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2008 11:04 ]

• -ET-

-ET-

Phone Home

Probeer eens de nieuwste chipset drivers voor je moederbord te installeren. Misschien is de driver een beetje brak.

Je kan eventueel ook nog de speler aan een ander IDE kanaal hangen kijken of dat beter gaat

• asfaloth_arwen
Heb je meerdere devices aan deze IDE kabel/kanaal hangen?(Master/slave settings) Welk OS is het? XP? Verder inderdaad even nieuwe chipset drivers.

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb maar 1 ide knaal, de rest is allemaal S-ATA.

Heb de Chipset al vernieuwd en ik draai op XP SP2

Er hangt maar 1 speler aan.

Zodra ik er nu een DVD in gooi, brand dat lampje de hele tijd (dat ie bezig is, de pc) en is het onmogelijk om de DVD speler te benaderen.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2008 11:14 ]

• -ET-

-ET-

Phone Home

Heb je de mogelijkheid om de speler te testen in een andere pc. Dit om uittesluiten dat het ergens in de speler zit. Hoewel dat niet zou moeten kunnen gezien de windows installatie wel snel gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelfs de speler uit mijn andere werkende computer uitgehaald, maar krijg ik de zelfde kuren mee.

• asfaloth_arwen
Kabels had je al verwisseld, probeer eens een live cd (ubuntu 8.04 bijvoorbeeld). Dit om uit te sluiten dat het een hardware conflict is.

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb trouwens net zon kanaal, de zelfde grote. Maar is niet blauw zoals de andere.

Wat is dat?

• -ET-

-ET-

Phone Home

Dan begint het er op te lijken dat of je IDE controller brak is. Of dat de driver aansturing niet goed is. Drivers had je al vernieuwd zei je. Dus dan gaat het richting de controller die brak is. Echter is dat ook weer vreemd omdat de installatie wel goed gaat.

Heb je de originele driver cd van je moederbord nog? Je kan proberen om de chipset drivers die daarop staan te installeren.
Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 11:18:
Ik heb trouwens net zon kanaal, de zelfde grote. Maar is niet blauw zoals de andere.

Wat is dat?
Dat is waarschijnlijk je secundaire IDE kanaal. Waarom daar verschil in kleurtjes inzitten geen idee. Misschien is de ene RAID enabled oid.

[ Voor 31% gewijzigd door -ET- op 23-07-2008 11:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb dus in die ene andere Controller gedaan, maar heb nog steeds same problem :(

• asfaloth_arwen
Als dat inderdaad een secundair IDE kanaal is kun je dat nog testen (even boekje van je mobo op naslaan). Mocht je het niet werkend krijgen is een SATA dvd speler/brander ook nog altijd een optie...

Specs

• -ET-

-ET-

Phone Home

Heb je na het plaatsen van je andere DVD-speler ook je IDE kanaal weer weggegooid?

Verwijderd

Topicstarter
Een Externe DVD Brander/Speler werkt ook gewoon goed?

@ ET
Ja.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2008 11:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik de Time Out verhogen voor IDE Controller 0 in windows?

• asfaloth_arwen
Dat is geen oplossing... Je bent niet toevallig aan het testen met een ontzettend brakke dvd oid?
Ondertussen al getest met live cd/dvd?
Trouwens als de laatste post van jezelf is en jonger dan 24 uur gelieve Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif te gebruiken :)

[ Voor 6% gewijzigd door asfaloth_arwen op 23-07-2008 11:36 ]

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Oke :).

Nee, ik heb game dvd's geprobeerd, 1 die is 1 week oud, 1 al jaar maar die werkt echt pfect in PIO, alleen traag :p.

Heb net even snel een txt bestandje gebrand op een CD'tje. En die speelt ie niet af. :(

• asfaloth_arwen
Uit de FAQ:
Soms wil het voorkomen dat de IDE apparaten niet goed worden herkend, dat de CD/DVD lezers/branders de schijven niet (goed) herkennen en/of dat de DMA mode niet wordt gepakt (optie staat op "DMA if available" en dan toch PIO mode krijgen), verwijder dan de IDE controllers uit de apparaatbeheer en installeer ze na een rebootje opnieuw. Of forceer het apparaat op PIO mode, doe een reboot, zet het apparaat daarna op "DMA if available" en reboot opnieuw.
Even testen + live cd :)

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Ja, als ie dus op DMA 2 staat, loopt ie bij het lezen van een CD/DVD vast.

• Mikkie001
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:14

Mikkie001

Wat is werk zonder koffie?

Heb je verschillende IDE kabels geprobeerd? Wellicht is de kabel beschadigd?
Hoe staat de DVD speler ingesteld Master, Slave of Cable Select?
Sluit je de DVD speler aan op het einde van de IDE kabel, of halverwege?

Er is altijd een groepje mensen dat in geen enkel groepje past

Verwijderd

Topicstarter
1) Ja.
2) Master
3) Alle 2 geprobeerd.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-02 08:27
TS gebruikt niet gewoon een oude ata33/66 kabel?

Inventaris - Koop mijn meuk!

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn kabel staat Comaxe173433 AWm2651 300V 1050C VW-132awg.

En verder alleen maar ASUS

• asfaloth_arwen
Comax E173433 is een SATA kabel? 8)7 We hebben het toch over een IDE aansluiting? Nevermind... Live cd ondertussen getest? (of booten van usb stick met een live variant van een OS?)

[ Voor 79% gewijzigd door asfaloth_arwen op 23-07-2008 12:51 ]

Specs

Verwijderd

Topicstarter
livecd :$? Ik heb geen livecd volgensmij?

• asfaloth_arwen

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Oke, en waar moet ik dan opletten? Dat ie wel normaal draait of?

• asfaloth_arwen
Je hebt dan een ander OS, indien je speler daar wel werkt zoals het hoort is het een software issue. Indien hier ook problemen ontstaan, zit er iets fout in de hardware :)

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe weet ik dat ie in Ubuntu wel als DMA 2 draait en niet als PIO :p

• asfaloth_arwen
Wat dacht je ervan zelf een te zoeken? Ik weet zeker dat je met behulp van Google best wat nuttigs kunt vinden hierover :) (buiten het feit dat je al boot van cd en dat je natuurlijk altijd kan testen een cd oid af te spelen en je processor belasting bekijken)

Hint tweede hit Google op Ubuntu + DMA: https://help.ubuntu.com/community/DMA

[ Voor 49% gewijzigd door asfaloth_arwen op 23-07-2008 14:01 ]

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik zal dat even testen, echt heel erg bedankt voor jullie reacties en hulp :D
Pagina: 1