Defect aan videokaart, garantie drie weken verlopen

Pagina: 1
Acties:

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
Ik heb op 29 juni 2006 een computer gekocht.
De videokaart in deze pc heeft het afgelopen zondag begeven. De pc was toen 2 jaar en 3 weken oud.

Ik had twee jaar garantie.

Nu was het niet de goedkoopste videokaart (een GeForce 7950GX2, toen ruim 500 euro) en dus wilde ik me beroepen op de garantie. Het lijkt me immers redelijk dat er nog wat te regelen valt. Echter de verkoper houdt zich aan de twee jaar (ook wel begrijpelijk).

Ik hoorde dat er van een apparaat verwacht mag worden dat die nadat de garantieperiode is verlopen het nog wel een tijdje doet en dat je op basis hiervan toch nog vergoeding (op reparatie) zou kunnen krijgen. Ik kan alleen geen concrete voorbeelden vinden op het gebied van videokaarten.

Is er iemand die ervaring/kennis heeft over dit soort zaken?

Of moet ik het maar als een verloren zaak zien, aangezien videokaarten na twee jaar al zo verouderd zijn dat ze nauwelijks meer waarde hebben?

Even voor de duidelijkheid: ik hoef echt niet die 500+ euro terug of een vervanging met dezelfde geldwaarde. Ik wil alleen kijken of er een tegemoetkoming te regelen valt.

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Molybdenum schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 08:49:
Even voor de duidelijkheid: ik hoef echt niet die 500+ euro terug of een vervanging met dezelfde geldwaarde. Ik wil alleen kijken of er een tegemoetkoming te regelen valt.
Technologie veroudert snel, dus je krijgt echt niet die 500 euro terug hoor..

Maar wat je zou kunnen doen is, contact opnemen met fabrikant (RMA-afdeling). Wie weet willen ze je best helpen.

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:28

Pinjataaa

Hit me!

De verkoper krijgt de kaart niet door de reparatie procedure van de fabrikant, dus ik geef je heel weinig kans dat ie gerepareerd wordt onder 'garantie'. Fabrikanten doen daar heel moeilijk over en dan is het als winkel heel moeilijk om service te verlenen, want zelf kunnen ze het ook niet.
Je kan proberen om de fabrikant van je kaart te bellen/mailen en te vragen wat een reparatie gaat kosten, maar dat zit al gauw op 150 euro. Dat is deze kaart niet waard.

Dan kan je beter de 7950gx2 uit de V&A nemen voor 85 euro :)

Oja, Asus is soms wel zo netjes om de kaart in te nemen en tegen aanbetaling een betere kaart aan te leveren!

En zoals hieronder staat, je videokaart heeft 3 jaar garantie :)

[ Voor 20% gewijzigd door Pinjataaa op 23-07-2008 09:01 ]

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07:11

Ankh

|true

Wat voor merk is de videokaart? 9 van de 10 keer zit er gewoon via de fabriekant garantie nog op (3 jaar garantie dus)

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:53
Je hebt altijd twee jaar garantie, dat klopt echter daar houdt het niet mee op. Ook daarna heb je nog recht op coulance. Als de verwachte levensduur 5 jaar zou zijn, hoef je na 2 jaar niet meer dan 2/5 van het reparatie bedrag te betalen. Degene waar je de koopovereenkomst mee hebt (de winkelier dus) is daar verantwoordelijk voor.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Molybdenum
Ankh schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 08:59:
Wat voor merk is de videokaart? 9 van de 10 keer zit er gewoon via de fabriekant garantie nog op (3 jaar garantie dus)
Het gaat om precies te zijn om:

Club3D PCI-e GeForce 7950GX2 1 GB DDR3 2x DVI/HDTV

:)

Ik zit al op de site van Club3D te kijken, maar die geven alleen support aan distributors en verwijzen je door naar de RMA van je winkel.
winwiz schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 09:01:
Je hebt altijd twee jaar garantie, dat klopt echter daar houdt het niet mee op. Ook daarna heb je nog recht op coulance. Als de verwachte levensduur 5 jaar zou zijn, hoef je na 2 jaar niet meer dan 2/5 van het reparatie bedrag te betalen. Degene waar je de koopovereenkomst mee hebt (de winkelier dus) is daar verantwoordelijk voor.
De verwachte levensduur is ongetwijfeld langer dan twee jaar, maar ik moet dat ergens zwart op wit zien te vinden.

[ Voor 37% gewijzigd door Molybdenum op 23-07-2008 09:05 ]

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:56

beany

Meeheheheheh

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:28

Pinjataaa

Hit me!

Molybdenum schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 09:04:
[...]

Ik zit al op de site van Club3D te kijken, maar die geven alleen support aan distributors en verwijzen je door naar de RMA van je winkel.
Gewoon mailen of bellen!

• eX0duS
  • Laatst online: 13:36
Voor 150 euro heb je een 8800GT, die is al veel sneller dan jouw antieke 7950gx2 (sorry dat ik het zeg, maar het is gewoon een wat oudere kaart, "toen" was het gewoon de snelste, nu is hij niks meer waard).

• Molybdenum
Yup, eX0dus, maar ik ben even princpieel aan het doen. :p

Ik heb ondertussen contact opgenomen (mail) met Club3D NL. Hopenlijk binnenkort antwoord.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Sommige videokaarten hebben standaard drie jaar garantie van de fabrikant (oa Point of View). Als winkelier echter, hoef je maar twee jaar te geven, en dat doet ook bijna iedereen. Bij de distributeur hebben we gewoon drie jaar garantie.

Hetzelfde voor geheugen: tien jaar garantie, maar veel winkels geven gewoon twee jaar.

/edit

Even nagevraagd, maar Club3D geeft "slechts" twee jaar garantie. Ik vrees dat je niks meer moet verwachten, buiten garantie == buiten garantie.

[ Voor 19% gewijzigd door XWB op 25-07-2008 12:35 ]

March of the Eagles

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 19:04

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Hacku schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 12:33:
Sommige videokaarten hebben standaard drie jaar garantie van de fabrikant (oa Point of View). Als winkelier echter, hoef je maar twee jaar te geven, en dat doet ook bijna iedereen. Bij de distributeur hebben we gewoon drie jaar garantie.

Hetzelfde voor geheugen: tien jaar garantie, maar veel winkels geven gewoon twee jaar.

/edit

Even nagevraagd, maar Club3D geeft "slechts" twee jaar garantie. Ik vrees dat je niks meer moet verwachten, buiten garantie == buiten garantie.
En vervolgens is de winkelier als nog verantwoordelijk voor de garantie afhandeling bij de fabrikant/distributeur. Hij heeft het artikel verkocht en blijft daar ook verantwoordelijk voor. Het enige wat in rekening gebracht kan worden, als het om fabriekgarantie gaat, is de eventuele verzendkosten. Niets meer of minder.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ja, maar Molybdenum heeft geen garantie meer.

March of the Eagles

• Molybdenum
Club3D heeft me nooit teruggemaild.

Ook uitvoerig gemaild met de winkel: De verkoper wil me voor de volgende keer een korting geven op verzendkosten, meer niet.

Helaas.

Nieuwe kaart (Sapphire Radeon 4850 van €150) is als het goed is vandaag binnen. Eén ding is duidelijk: ik heb nu wel een stuk meer grafische power dan eerst. Laten we dat maar als positieve kant van het verhaal zien. :)

In ieder geval bedankt voor jullie reacties. :)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Je had beter een Gigabyte 4850 gekocht, die geven drie jaar fabrieksgarantie (Sapphire = 2 jaar). En Gigabyte zijn geen moeilijke mensen, als de winkel twee jaar geeft kan je dat laatste jaar garantie gewoon bij Gigabyte claimen.

March of the Eagles

• RoadKill21
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

Molybdenum, ik heb geen e-mail kunnen vinden recent over een CGNX-X795, stuur maar als u wilt opnieuw een e-mail naar RMA apestaart club-3d punt nl (met serienummer en scan/fotokopie van de factuur) dan zal ik even kijken of we nog wat kunnen doen in uw geval.

Voor overige support vragen kan iedereen het beste het formulier gebruiken op de Club 3D website.

[ Voor 33% gewijzigd door RoadKill21 op 31-07-2008 18:36 ]

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01 20:03

Elektronicanet

Leds do it!

RoadKill21 schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 13:04:
Molybdenum, ik heb geen e-mail kunnen vinden recent over een CGNX-X795, stuur maar als u wilt opnieuw een e-mail naar RMA apestaart club-3d punt nl (met serienummer en scan/fotokopie van de factuur) dan zal ik even kijken of we nog wat kunnen doen in uw geval.
Volgende keer als ik een vraag over Club-3d heb weet ik waar ik zijn moet :+
* Elektronicanet heeft vorig jaar ook wel eens naar Club-3d gemaild en nooit iets teruggekregen

[ Voor 10% gewijzigd door Elektronicanet op 01-08-2008 18:56 ]

Nederlander in België

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Hacku schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 12:33:

Helaas... nee, dus. Als er op een doos 3 jaar garantie staat, is de winkelier ook verplicht die te geven. Een winkelier is verplicht om de reclameuitingen van de fabrikant te volgen.

Het is dus niet zo "winkel = 2 jaar". Die vlieger gaat niet op.

(en ja, winkelier is een kut-vak met al dit soort gientjes. maar dan moet je maar geen winkelier worden als je dat niet wilt.)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Inderdaad, maar niet bij alle producten staat de garantietermijn vermeld (denk aan OEM verpakkingen, zoals geheugen). Of op geassambleerde systemen krijg je meestal ook "maar" twee jaar, terwijl veel componenten drie jaar garantie hebben.

March of the Eagles

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

dan tellen alsnog de reclame uitingen op bijvoorbeeld de website van de fabrikant.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

winwiz schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 09:01:
Je hebt altijd twee jaar garantie, dat klopt echter daar houdt het niet mee op. Ook daarna heb je nog recht op coulance.
Recht op coulance bestaat niet. Coulance is coulance

Je recht op garantie is dus verlopen. De winkel kan uit medeleven (keuze dus) coulant zijn, en je tegemoet komen.

Ey!! Macarena \o/

• beany

beany

Meeheheheheh

Volgens mij... is er ook nog zoiets als: de verwachte levensduur van een item.

En van een videokaart mag je toch wel verwachten dat die wat langer mee gaat dan 2 jaar. Dus zal de winkelier je tegemoet MOETEN komen. Niet 100%, maar naar ratio. Verwachte levensduur minus aantal gebruikte jaren = gedeelte waar de winkelier voor moet opdraaien. Stel het is 10 jaar, dat min 2 is dus 8 jaar ofterwel de winkelier moet 80% vergoeden(in een vervangend item).

Dit is bij wet geregeld overigens. Even op consuwijzer zoeken.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Verwijderd

Ik denk dat het er ook mee te maken waar het defect zit, als je fan defect raakt of minder koelt door stof (wat regelmatig gebeurt) kan men zich nog ergens op beroepen.
Mede omdat (uit ervaring) 99% nooit 'n stofzuiger door zijn PC heenhaalt zal je daarmee sterk in je schoenen moeten staan.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
beany schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 09:13:
Volgens mij... is er ook nog zoiets als: de verwachte levensduur van een item.

En van een videokaart mag je toch wel verwachten dat die wat langer mee gaat dan 2 jaar. Dus zal de winkelier je tegemoet MOETEN komen. Niet 100%, maar naar ratio. Verwachte levensduur minus aantal gebruikte jaren = gedeelte waar de winkelier voor moet opdraaien. Stel het is 10 jaar, dat min 2 is dus 8 jaar ofterwel de winkelier moet 80% vergoeden(in een vervangend item).

Dit is bij wet geregeld overigens. Even op consuwijzer zoeken.
Sorry, dat is onzin. Hardware kan altijd defecten vertonen. Na één maand, na twee jaar, of pas na vijf jaar. Als dat buiten je garantietermijn is, heb je pech. Op sommige videokaarten zit nog geen 10 euro nettowinst, welke korting verwacht jij dan :z

March of the Eagles

• beany

beany

Meeheheheheh

Hacku schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 09:51:
[...]

Sorry, dat is onzin. Hardware kan altijd defecten vertonen. Na één maand, na twee jaar, of pas na vijf jaar. Als dat buiten je garantietermijn is, heb je pech. Op sommige videokaarten zit nog geen 10 euro nettowinst, welke korting verwacht jij dan :z
Joh, ga even lezen: http://www.consuwijzer.nl...flits_Garantie_wasmachine

Of moet ik het even voor je quoten?
Economische levensduur
Gaat een product kapot buiten de garantietermijn en je wilt dat de verkoper (een deel van) de reparatiekosten betaalt, dan moet je aan kunnen tonen dat er sprake is van vroegtijdige slijtage. Dus dat de slijtage tijdens deeconomische levensduur van het product plaats heeft gevonden.

Om dat te bewijzen kun je de producent van het product naar de verwachte levensduur van het apparaat vragen. Ook reclame-uitingen van de producent over de levensduur van het product (bijv. een producent die in een reclame zegt dat zijnwasmachine minimaal 10 jaar meegaat) mag je als indicatie hiervoor gebruiken.
Ze hebben het in de link over een wasmachine, maar het geldt voor allerlei consumentengoederen, dus ook computer apparatuur. Sleutelwoorden zijn: economische levensduur.

edit: en dat geneuzel dat de marges zo laag zijn... moeten ze maar meer marge rekenen. En dat er op een videokaart maar 10 euro zit is niet relevant. En dan nog... ze verkopen er 1000 en 5 daarvan komen terug en moeten vervangen/gerepareerd worden. Ze houden er echt wel geld aan over hoor...

[ Voor 9% gewijzigd door beany op 30-07-2008 11:07 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dan hebben jullie in Nederland toch vreemde garantiebepalingen ;)
Joh, ga even lezen:
Die site is voor mij niet van toepassing, ik ken de regels in België wel.

[ Voor 163% gewijzigd door XWB op 30-07-2008 11:28 ]

March of the Eagles

• beany

beany

Meeheheheheh

Hacku schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 11:25:
Dan hebben jullie in Nederland toch vreemde garantiebepalingen ;)

[...]

Die site is voor mij niet van toepassing, ik ken de regels in België wel.
Ah, mijn excuses... Ik denk er op de 1 of andere manier nooit aan dat onze zuiderburen hier ook lezen/posten :)

Ze mogen vreemd zijn, maar voor de consument zijn ze erg gunstig. Alhoewel het slechts op papier is, want in de praktijk is het erg moeilijk om je recht te halen. Winkeliers wimpelen het af met 'dat is niet zo' en daar sta je dan. Lijkt wel of ze allemaal alleen de regels in Belgie kennen ;)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ah, mijn excuses... Ik denk er op de 1 of andere manier nooit aan dat onze zuiderburen hier ook lezen/posten
Ja, Belgen bestaan ook nog O-)
Ze mogen vreemd zijn, maar voor de consument zijn ze erg gunstig.
Dat weet ik. Ik zou voor mijn auto hetzelfde proberen.
Alhoewel het slechts op papier is, want in de praktijk is het erg moeilijk om je recht te halen.
Daarom ook, koop bij een winkel waar je goede service krijgt, en gemakkelijk met deze zaken omgaan. Degelijke winkels zijn meestal iets duurder. Veel mensen stappen natuurlijk gewoon ergens binnen en kopen maar, zonder op voorhand eens te vragen aan vrienden ofzo welke winkel een goede service verleent.

[ Voor 12% gewijzigd door XWB op 30-07-2008 11:42 ]

March of the Eagles

• Molybdenum
RoadKill21 schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 13:04:
Molybdenum, ik heb geen e-mail kunnen vinden recent over een CGNX-X795, stuur maar als u wilt opnieuw een e-mail naar rma@club-3d.nl (met serienummer en scan/fotokopie van de factuur) dan zal ik even kijken of we nog wat kunnen doen in uw geval.
Wel vreemd dat mijn eerdere mail nooit ontvangen is..

Ik kan niks meer doen, want de videokaart heb ik afgelopen weekend weggegooid nadat ik er nog bruikbare onderdelen vanaf heb gehaald. Ik weet het serienummer niet.

In ieder geval bedankt voor je reactie. :)

Dit was trouwens de mail, gericht aan info@club-3d.nl:
Geachte,

Op 29 juni 2006 heb ik een Club3D GeForce 7950GX2 (1 GB DDR3 2 x DVI/HDTV) gekocht. Ik heb altijd zeer veel plezier gehad van deze videokaart.
Afgelopen zondag 20 juli werkte de kaart niet meer en is nu defect. Dit is 3 weken na verloop van de winkelgarantie van 2 jaar.
De winkel wil mij om deze reden niet verder helpen.

Nu is mijn vraag aan U: hoe zit het met fabrieksgarantie op deze kaart? Ik mag verwachten dat dit product normaal gezien langer mee gaat dan 2 jaar.
Kunt U mij meer vertellen/verder helpen?

Met vriendelijke groeten,

[ Voor 0% gewijzigd door Molybdenum op 31-07-2008 07:55 . Reden: typo ]

Pagina: 1