Toon posts:

nieuw systeem, scherm blijft zwart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na lang twijfelen besloot ik mijn stoute schoenen aan te trekken en mijn systeem zelf te upgraden:

cpu: Q9450 (+ scythe Ninja2 cpu cooler)
mobo: Gigabyte EP45-DS3R
graka: sapphire ati 4850
psu: be quiet 650W
ram: 2x2gb DDR2 ram van OCZ pc-1066

Zo gezegd, zo gedaan en na een avond/nacht knutselen was alles vastgeschroefd and klaar om te testen. Uiteraard gingen de dingen niet zoals gehoopt: alles 'draait' namelijk puur fysiek gezien (hd, cpu cooler fan, vga fan) maar er komt geen beeld op het scherm. (heb ook eens getest met een ander vga kaartje voor de zekerheid).

Wat ik bijzonder vind is dat op mijn moederbord steeds alle 'phase led's' branden. Dit staat in de manual omschreven als "the number of lighted phase leds indicates the cpu loading". Op zich vond ik dit nogal vreemd vermits er helemaal niet zoveel 'loading' is.

Heeft er iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn? Gezien mijn beperkte ervaring zou het wel eens iets heel doms kunnen zijn maar hopelijk leer ik weer wat bij. Allesinds op voorhand bedankt voor de moeite.

ps: ik heb echt wel wat zoekwerk (google, manual, via got search en faq) verricht alvorens hier iets te posten maar schiet me niet dood moest ik ergens over gekeken hebben. Missen is menselijk...

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-03 14:18

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Bij het bouwen van mijn desktop had ik een gelijkaardig probleem: het systeem ging wel aan maar ik kreeg geen beeld en er gebeurde niks. In een poging om het systeem werkend te krijgen heb ik de 2 geheugenplaatjes dan van slot verwisseld en...mijn desktop bootte en ik had beeld.

In de dagen die daarop volgden kreeg ik geregeld een BSOD. Ik heb toen een geheugentest gedraaid en toen bleek dus dat 1 van de 2 plaatjes defect was.

Misschien kan je dus eens hetzelfde proberen. Of probeer je systeem op te starten met 1 geheugenplaatje en als het niet werkt met het andere.

Verwijderd

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Lees dat door.

Mijn gok: geen piepjes? Wel spacers voor mobo gebruikt? Molexconnector voor videokaart aangesloten? Geheugenreepjes in allebei geel of allebei rood gedaan? Alle stekkertjes op het mobo aangesloten? Ook die van de voeding?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2008 04:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb in navolging van een paar andere topic alle onderdelen die niet noodzakelijk zijn ontkoppeld, dus enkel vga, cpu en 1 latje ram overhouden maar nog steeds hetzelfde probleem. Heb dat ene latje vervolgens ook in andere slots gepast en ook nog eens hetzelfde gedaan met een oud latje dat ik hier nog liggen had. Haalt allemaal niets uit.
Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 04:37:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Lees dat door.

Mijn gok: geen piepjes? Wel spacers voor mobo gebruikt? Molexconnector voor videokaart aangesloten? Geheugenreepjes in allebei geel of allebei rood gedaan? Alle stekkertjes op het mobo aangesloten? Ook die van de voeding?
piepjes -> neen
spacers -> zijn dat die kleine koperen 'voetjes' die je in de case schroeft en waar je vervolgens je mobo in schroeft? in dat geval heb ik ze wel gebruikt.
geheugenreepjes in geel of rood -> check
molexconnector voor videokaart -> ben niet heel zeker wat je hiermee bedoelt, heb gewoon videokaart ingeplugt op het pci-e slot (zoals ik handleiding staat)
alle stekkertjes aangesloten? -> ik heb nog 2 'verdachte' stekkertjes over die uit mijn psu komen maar waar ik geen plaatsje voor vindt. Er staat op geschreven: pci-e1 en er hangt een kaartje aan 'only for vga power' en dan nog een stekkertje CPU1-P4

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2008 05:10 ]

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 05:01:
ik heb in navolging van een paar andere topic alle onderdelen die niet noodzakelijk zijn ontkoppeld, dus enkel vga, cpu en 1 latje ram overhouden maar nog steeds hetzelfde probleem. Heb dat ene latje vervolgens ook in andere slots gepast en ook nog eens hetzelfde gedaan met een oud latje dat ik hier nog liggen had. Haalt allemaal niets uit.

[...]

piepjes -> neen
spacers -> zijn dat die kleine koperen 'voetjes' die je in de case schroeft en waar je vervolgens je mobo in schroeft? in dat geval heb ik ze wel gebruikt.
geheugenreepjes in geel of rood -> check
molexconnector voor videokaart -> ben niet heel zeker wat je hiermee bedoelt, heb gewoon videokaart ingeplugt op het pci-e slot (zoals ik handleiding staat)
alle stekkertjes aangesloten? -> ik heb nog 2 'verdachte' stekkertjes over die uit mijn psu komen maar waar ik geen plaatsje voor vindt. Er staat op geschreven: pci-e1 en er hangt een kaartje aan 'only for vga power' en dan nog een stekkertje CPU1-P4
Wat HlpDsK bedoeld met de molex is die pci-e1 connector. die moet worden aangesloten op de videokaart in verband met de op te nemen stroom. Zo te zien op de afbeelding van de kaart op de zwarte connector op de achterkant (controleer dit wel of het past). Verder dien je die cpu1-P4 ook aan te sluiten op je moederboard, anders krijgt je processor niet voldoende stroom. In de buurt van je processor zit deze voedingsaansluiting. Die moet je hiervoor gebruiken (wederom controleer of het wel past).

[ Voor 8% gewijzigd door MegaTronics op 23-07-2008 07:10 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 05:01:
Dan is het ook niet vreemd dat het niet werkt. Dan heb je en de videokaart niet voorzien van stroom en je moederbord niet. Sluit die 2 kabels eens aan en je zult zien dat het dan gewoon werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 07:45:
[...]

Dan is het ook niet vreemd dat het niet werkt. Dan heb je en de videokaart niet voorzien van stroom en je moederbord niet. Sluit die 2 kabels eens aan en je zult zien dat het dan gewoon werkt.
Ik heb op mijn nieuwe vga kaart zo een zwarte aansluiting gevonden! (Op mijn oud testkaartje (Nvidia EN7300GS zit echter helemaal zo geen aansluiting, ik neem aan dat dit vroeger nog niet nodig was?)

Over die cpu1-P4 aansluiting voor de processor ben ik nog steeds in dubio. Momenteel is enkel de ATX fiche aangesloten (2x12V). Rond de cpu zie ik enkel nog een aansluiting die in de manual ATX_12V_2X4. Verder staat er ook nog geschreven:

The ATX_12V_2X4 power connector is compatible with power supplies with 2x2 12V power connector. When using a power supply providing a 2x4 12V and power connector, remove the protective covers from the 12V power connector and the main power connector on the motherboard. Do not insert the power supply cables into pins under the protective covers when using a power supply providing a 2X2 12V power connector.

Hierdoor kreeg ik wat schrik om zowel die atx als atx_12v_2x4 in te pluggen. Hoort die cpu1-P4 hier ergens in? Ik zie niet echt nog een andere plaats op het moederbord waar ik een stroomfiche in kan pluggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2008 12:32 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Kaarten die niet veel stroom trekken hebben genoeg aan de stroom die het PCIe slot ze levert. Een 4850 heeft het wel nodig. Staat als het goed is ook in de manual.

Op je moederbord zit in de buurt van de cpu een 8 pins connector. Is deze aangesloten? Zo niet, dan moet je daar die 4 pins connector induwen (of 8 pins als je ook een 8 pins connector hebt, wat met een Q9450 misschien wel handig is).

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 12:30:
Kaarten die niet veel stroom trekken hebben genoeg aan de stroom die het PCIe slot ze levert. Een 4850 heeft het wel nodig. Staat als het goed is ook in de manual.

Op je moederbord zit in de buurt van de cpu een 8 pins connector. Is deze aangesloten? Zo niet, dan moet je daar die 4 pins connector induwen (of 8 pins als je ook een 8 pins connector hebt, wat met een Q9450 misschien wel handig is).
ja er is een 8 pins, nl die ATX_12V_2X4. Ik heb nog 2 keer een 4 pins connector (cpu1-p4 en cpu2-p4). Kan ik deze er gewoon inknallen zonder dat alles ontploft?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Die moet je erin duwen, want die levert de stroom voor je proc. In je mobomanual staat precies de pinout van de stekkers, dus die kun je altijd nog controleren als je het niet zeker weet.

• -j-k-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-11-2025
Heb het even in een overview van je bord aangegeven wat de cpu connector is.
Afbeeldingslocatie: http://www.picupload.nl/uploads/69tmhg0zizcvk5rtwrrwtexh3qzzkx2.jpg

Edit: Ow sorry te laat :P

[ Voor 34% gewijzigd door -j-k- op 23-07-2008 13:01 ]

Vimeo, YouTube

Verwijderd

Topicstarter
Werkt prima! 1 ding had ik dan toch juist in mijn OP en dat is dat het idd iets heel dom was. Maarja, onervaren en net een smak geld opgedaan, dan neem je liever geen risico's. Iedereen alvast van harte bendankt voor jullie hulp en vooral geduld ;) Ik had een storm van elitarisme over mijn rookie vraag verwacht maar jullie waren super.

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ach, het heeft een voordeel: Dit vergeet je nooit weer :+

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Pagina: 1