Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Trojan nog steeds aanwezig na formateren pc.

Pagina: 1
Acties:

• Metalbuster
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-07 21:27
Ik heb vandaag mijn PC helemaal geformateerd omdat ik er verschillende trojans op had. Na het compleet instaleren van mijn PC kreeg ik na zo'n 3 uur weer een melding van AVG dat mij computer geinfecteerd zou zijn van het: "backdoor generic9 aqxn" torjan. Voor het formateren had ik ook iets van generic torjans erop maar ik zit er dus steeds mee. Hoe kom ik hier in vredesnaam van af?
Zowel AVG als Nod32 en Spywaredoctor kunnen hem niet verwijderen.

Windows XP PRO gaat het om en deze was up-to-date voor het formateren van mijn PC, na het formateren heb ik nog geen updates uitgevoerd. Ik heb geen idee hoe de trojan binnen gekomen kan zijn. Soweiso heb ik na het formateren alleen maar AVG, drivers, MediaPlayer en COD4 en WoW geinstaleerd. AVG geeft nu aan dat het file is genaamd "setup.exe" die zich in Local Setting --> temp bevindt. Maar voor het formateren had ik volgens mij meerdere soorten "generic" trojans zo gaf Nod32 aan.

Verder had ik in "add or remove programms" van het control pannel nog 3 rare installaties gevonden die ik direct had verwijderd. Zoekende na google kwam ik uit op iets dat "virusmonde" heet, ik weet de naam niet meer van deze 3 installaties. Deze zijn nu alle 3 verwijderd en AVG blijft het trojan vinden in temp.

[ Voor 13% gewijzigd door Metalbuster op 23-07-2008 02:05 ]

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
zal wel 'terug' ipv 'nog steeds' zijn.

eerste stap na reinstall zou updaten moeten zijn, niet iets anders, zekers geen games - die kunnen wel effe wachten, anders de netwerkkabel eruit laten...
(zwier ook je firewall even zo hard mogelijk dicht ter beveiliging (dus enkel connectie's naar microsoft.com toelaten)

via www.ct.nl kon je een tijd lang een tool afhalen waarmee je alle updates van recente window-versie's kon binnenhalen (in menu effe aangeven voor welke windowsversie's je ze wou) en die zwierde dat dan in een map en/of onmiddellijk in een iso - klaar om gebrand te worden op cd/dvd/...

ps: als je topic net dicht is, mail effe de mod met de vraag of die terug open kan zodat je de gevraagde info kunt bevoegen ipv direct een ander topic open te gooien.

en smijt je temp map eens leeg, zet netbios over tcp/ip uit, client voor ms-netwerken en gemakkelijk delen van mappen en printers kunnen ook uit als je maar 1 pc hebt.

(enkel tcp/ip is nodig, en dan zonder de netbios - zo draaien mijn pc's en laptops thuis al jaren en nog geen last van virussen gehad, virii-pc's die op bezoek komen krijgen zelfde behandeling - alles uit behalve tcp/ip, dan updaten, dan av en anti-spyware erop, dan wat info aan het baasje, geld innen en buiten ermee)

[ Voor 29% gewijzigd door soulrider op 23-07-2008 02:15 ]

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 19:05
Naast de tips die je al gegeven zijn in je oude topic ( Trojan nog steeds aanwezig na formateren pc. ) zijn hier nog een paar puntjes waar je aan kunt denken:

1. Waar haal je je XP cd vandaan? Ik mag hopen dat dit gewoon de orginele cd-rom is? Zorg in ieder geval dat je Windows niet installeerd met een cd die door jouw of een vriend is gedownload. Daar willen nog wel is "extratjes" zoals dit op zitten

2. Zorg dat je SP3 slipstreamed op je XP cd-rom. Slipstreamen houd in dat je een nieuwe Windows cd maakt met SP3 er al op. Hier zijn zat handleidingen voor te vinden.

3. Beperk de tijd waarin je computer is aangesloten op het Internet zonder volledig up-to-date te zijn. Het beste kun je de de grote patches zoals SP3 al van tevoren downloaden. Een Windows XP pc zonder SP is gemiddeld binnen 15 minuten geinfecteerd, of je nou sites bezocht hebt of niet. (Onderzoek van een jaar terug)

4. Download al je instalatiebestanden opnieuw vanaf de officiele site. Het wilt wel is voorkomen dat mensen instalatiebestanden van software bewaren zodat ze de software makkelijk weer kunnen installeren na de format. Erg leuk, maar wat nou als daar een virus in zat?

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:53

chromeeh

the Gnome

Zorg dat je een firewall (zone alarm oid) en een virus scanner download op een schone pc en installeer deze voordat je je pc aansluit op je inter / netwerk.

Tevens een nieuwe MBR zou misschien ook wonderen doen...
De volgende 2 commando's geven op de recovery console:
fix mbr
fix boot

Je hebt niet een andere pc in je netwerk hangen die heel vrolijk je 'schoon' geïnstalleerde pc direct weer besmet?

[ Voor 16% gewijzigd door chromeeh op 23-07-2008 11:37 ]

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Metalbuster
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-07 21:27
Ik heb mijn Windows Partitie weer geformateerd en vervolgens alle tips van jullie gebruikt.
SP3 had ik van te voren op een CD gezegt en ook zo snel mogelijk geinsteleerd, zelfde met een de firewall and virusscanner. Ik heb hem nu al weer 2 dagen "schoon" dus ik neem aan dat mijn probleem verholpen is.

Bedankt voor alle tips die jullie mij gegeven hebben, het heeft mij toch weer wat geleerd.