systeem onstabiel en kan geen dx9 of games laden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Niets voor mij om hier met een vastloper langs te komen, maar ik kom er na drie dagen pielen echt niet meer uit. Ik post dit in CSL, omdat ik er niet meer zeker van ben dat het aan de GFX ligt.

situatie
Ik kocht vorige week een aatal nieuwe onderdelen voor mijn pc als upgrade, namelijk:
Gigabyte GA-EP45-DS4
Intel C2D E8400
OCZ 2x2GB PC8500
Scythe Mugen

dat combineerde ik met mij oude onderdelen:
Antec P180
Antec Truepower 2.0 550W
Sparkle GF 8800 GTS 512MB
WD Raptor 740ADFD
2x Hitachi Deskstar T7K250
DVD-RW, kaartlezer/fancontroller, FDD

en hier wilde ik graag WinXP Home (32bits) op zetten.

probleem
Ik wil de boel installeren, dus gooi mijn XP versie erop -> chipset drivers -> Wireless drivers -> Winupdate.
Ik zit nu op SP3 en wil de nieuwste NVidia drivers installeren, 175.19
Tijdens de installatie gaat het echter mis. Het scherm knippert en ik blijf met een zwart scherm en een knipperende cursor/prompt in de linkerbovenhoek zitten ->vastloper. Het enige dat werkt is een harde reset, waarna de PC vastloopt tijdens het Windows laadscherm. Nogmaals harde reset en ik kan in safe mode opstarten om terug in de tijd te gaan met systeemherstel. Helaas blijkt de schade ernstiger dan gedacht en mislukken nu ook alle pogingen tot het installeren van Windows updates. Ik besluit tot volledig nieuwe installatie.

Poging 2, teruggaan naar NV drivers 175.16, omdat ik denk dat het aan de GFX drivers ligt. Helaas, zelfde euvel. Poging tot verwijderen NV drivers en laden oudere drivers loopt uit op het vastlopen van Company of Heroes.

Poging 3, ik gebruik nu de bij de GFX kaart meegeleverde drivers 196.06 en alles lijkt goed te gaan. Ook verdere Window updates worden geinstalleerd nadat ik GFX drivers heb geladen. De spellen Company of Heroes en Call of Duty 4 lopen echter allebei vast. De (niet reproduceerbare) foutmelding van CoD4 doet mij vermoeden dat het aan DirectX ligt. Dx9.0c installatie vanaf CoD4 DVD loopt echter vast op de melding dat een CAB file niet vertrouwd wordt en dat ik de Cryptographic services moet starten...

nu begint het probleem mij de pet te boven te rijzen en ik schakel Google in. De stappen op de volgende site heb ik uigevoerd:
http://www.updatexp.com/cryptographic-service.html
inclusief het handmatig registreren van verschillende dll files.
DirectX 9 installatie vervolgens uitgevoerd vanuit de download op microsoft.com en het lukte zowaar. Ik krijg echter nog steeds geen games gestart! Company of Heroes geeft een warrige foutmelding dat het entrypoint van een procedure niet gevonden kan worden. De Call of Duty singleplayer .exe reageert gewoon niet en bij starten vanaf de DVD loopt de boel vast...

En nu snap ik het niet meer. Waar gaat het fout? In het verleden heb ik met de Sparkle GF 8800GTS 512 geen enkel probleem gehad en ik heb zowel de meegeleverde als nieuwere drivers gebruikt destijds. Is het de combinatie van mijn hardware? wellicht het mobo? Of ligt het aan de Dx9.0c installatie na SP3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
In ieder geval is de 175.xx serie drivers van NVIDIA gewoon slecht (performance wise). Probeer anders ook eens de 177.xx Beta serie.

Verder vraag ik me nog iets af: Heb je wel de extra PCIe voedingskabel op je videokaart aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
De laatste installatie heb ik de 175.xx serie inderdaad links laten liggen, omdat ik er slechte verhalen over las. Daarom heb ik nu alleen de bijgeleverde 196.06 geinstalleerd. De extra PCIe kabel (6 pins) heb ik uiteraard aangesloten.

Ik denk dat de volgende stap maar weer een volledige herinstall wordt en dat ik de drivers installeer onder SP2. Geen flauw idee of het wat uitmaakt maar je moet toch iets. Nu is het systeem te onstabiel om er worst van te maken. Als dit faalt kan ik altijd nog proberen om de XP pro te installeren van mijn werk (ja, ook legaal), maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat daar het probleem ligt. In feite heb ik alleen mijn mobo, CPU en RAM veranderd. Ik verdenk stiekem de P45 chipset drivers van Gigabyte, maar ook daar is het gokken.

edit:
mijn poging tot het installeren van WinXP pro geeft de volgende error:
Stop: 0x0000007E (0xC0000005,0xF748E0bF, 0Fx78DAZ08, 0xF78D9F08)
pci.sys - Address f748E0BF base at F7487000, Datestamp 3b7d855c

Dit doet mij vermoeden dat er hardware defect is. Ik ga op zoek via goole.

[ Voor 15% gewijzigd door Edmin op 23-07-2008 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Zonet de procedure nogmaals doorlopen. Ik heb niet de bij het mobo geleverde drivers gebruikt, maar nieuwe gedownload van de Gigabyte website. Deze keer de videodrivers geladen voordat ik mijn wireless drivers er op gooide. Ook nu weer hetzelfde liedje. COD4 meldt een probleem met het bestand d3d9.dll, handmatig opstarten van Dx9 setup geeft een 'cryptographic services' error. Handmatig deze service starten lukt niet, want het is al gestart en staat op automatisch. in cmd handmatig de dll'en registreren lukt, maar bij initpki.dll ratelt de pc even door voordat na een seconde of 10 de registratie wordt voltooid. Dx9 installeren via dxwebsetup lukt, maar games lopen na het opstartscherm vast. COD4 console geeft wel een error, maar ik kan hem niet lezen, omdat het venster geblokkeerd wordt door een ander COD4 venster.

Het ligt dus niet aan SP3. Tot zover. Ik doe nu een poging met XP pro. Misschien is mijn XP home CD brak. Punt is dat ik nu niet meer kan beredeneren wat het probleem precies is. Het lijkt op een softwarefout, maar omdat ik net nieuwe hardware heb twijfel ik.

Wish me luck!

edit:
Mijn poging tot installeren WinXP pro eindigt met de volgende BSOD:
Stop: 0x0000007E (0xC0000005,0xF748E0bF, 0Fx78DAZ08, 0xF78D9F08) pci.sys -
Address f748E0BF base at F7487000, Datestamp 3b7d855c

... en de ellende duurt voort...

[ Voor 9% gewijzigd door Edmin op 23-07-2008 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Even mentest86+ gedraaid.... geen errors.

Aan de hand van bovenstaande BSOD heb ik het mobo geflashed van BIOS F4 naar F7. De installatie van Dx9 gaat nu wel direct goed, maar games blijven hetzelfde euvel hebben.

edit: bovenstaande resultaat is overigens behaalt met XP Home. XP pro geeft nu nog steeds dezelfde BSOD als ik met de cd probeer te booten. In de 'freetext' van de BSOD staan echter twee dingen: Vernieuw je BIOS als dat kan en vervang zo mogelijk de beeldschermadapter.
Dat eerste heb ik gedaan, dus de hoofdverdachte is nu mijn graka... maar hoe kan ik testen of dat ding nog wel werkt, als ik geen games kan draaien?

[ Voor 49% gewijzigd door Edmin op 24-07-2008 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
Maar welke games draai je nu? Alleen COD4? Probeer eens een goed, gratis, spel zoals TrackMania Nations Forever. Die is ook DX9 en 500MB download.

En verslavend :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Laatst online: 11-09 11:08
Kaart testen in ander systeem, is dit geen optie?

Verder zat ik even te denken andere mobo drivers ofzo, maar als windows XP install der al niet door komt... Wat is even memtest draaien? Meestal heeft die wel even een behoorlijk tijdje nodig.

Verder zou je hardeschijf nog makkelijk kunnen checken, maar lijkt me niet dat dit de boosdiener is. CPU zou je ook kunnen testen, maar valt in mijn ogen ook af. Tis beetje raar verhaal, met die error code kan ik ook weinig vinden @ google...

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-08 16:23
Probeer Win XP te installeren met alleen 1 hd en dvd. Ik heb weleens ergens gelezen, dat kaartlezers ook voor vreemde fouten kunnen zorgen. Check ook even je kabels, want er kan er zomaar eentje brak.(eigen ervaring). Kreeg toen ook de meeste vreemde bsod.

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

heb je je harde schijven al door een errortest gehaald?

Memtest gedaan, grafische kaart functioneert, proc is goed gekoeld, voeding al doorgemeten?

Ik denk dat het aan een harde schijf (of de kabel ervan (ty timbry)) ligt.

Ik herinstalleer ook altijd zo kaal mogelijk: overklok uit, geen enkele PCI-kaart in m'n systeem op m'n grafische kaart na 1 harde schijf aangesloten en alle onnodige stekkers niet aansluiten. Pas na installatie drivers etc sluit ik m'n andere harde schijven en randapparatuur en geluidskaart weer aan.

Je zou ook nog een Linux cd'tje kunnen proberen en kijken of die foutmeldingen geeft bij het installeren of booten.

[ Voor 10% gewijzigd door Wiethoofd op 24-07-2008 01:17 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken allen.

Memtest 'even' draaien betekent gewoon 1 volledige pass (duurt idd meer dan een half uur). Helaas kan ik de videokaart niet in een ander systeem testen, ook de voeding doormeten is hier geen optie. De HDD komt prima door HDtune test heen, kaartlezers heb ik al ontkoppeld. De kabel is nog een optie. Ik heb voor mijzelf in ieder geval de CPU en RAM uitgesloten.

Ik las overigens elders dat mijn antieke XP pro (zonder SP2) problemen kan hebben met PCIe. XP pro slipstreamen zou dan de oplossing bieden:
http://www.techspot.com/v...-install-please-help.html

Dat er nu met COD4 getest is, is toeval. Hiervoor heb ik ook Company of Heroes geprobeerd, maar ik zal nog wel een andere titel uit de kast trekken.

Linux is ook nog mogelijk. Ik heb nog een Ubuntu CD'tje van recente makelij. Ik heb er niet zoveel ervaring mee, maar niet geschoten...

@Wiethoofd: graka testen is nu dus wat lastig... heb jij een idee hoe?

edit:
Halve web afgezocht naar die BSOD bij XP pro install... blijkt er hier op GoT ook een draadje over te lopen:
[XP] Installeren op computer met alleen PCIe

..lol..

[ Voor 11% gewijzigd door Edmin op 24-07-2008 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Edmin schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 10:58:
Memtest 'even' draaien betekent gewoon 1 volledige pass (duurt idd meer dan een half uur).
zet hem eens een nachtje aan, je moet je mem wel stressen, met overklokken stress je ook niet 5 minuten maar 8 uur om zeker te zijn dat het stabiel is.
Helaas kan ik de videokaart niet in een ander systeem testen,
ik zou toch een vriendelijke buurman/tweaker vragen of je hem daar even in een systeem mag prikken. Even een budget nvidia kaart halen (zit je niet met drivers etc. te kloten) zou je ook kunenn proberen.
ook de voeding doormeten is hier geen optie.
hoezo niet? computer aan, kast open, multimeter pakken en in een molex aansluiting drukken (wel even zoeken welke kleurtjes je moet meten)
De HDD komt prima door HDtune test heen,
Je hebt er 3, komen ze er allemaal doorheen? Draai je een raidconfig?
De kabel is nog een optie.
Probeer eens een kabel naar een van je andere hdd's naar je hoofd hdd.
Ik heb voor mijzelf in ieder geval de CPU en RAM uitgesloten.
cpu ben ik met je eens, ram zou ik zeker minstens 4 passes laten testen.
Ik las overigens elders dat mijn antieke XP pro (zonder SP2) problemen kan hebben met PCIe. XP pro slipstreamen zou dan de oplossing bieden:
http://www.techspot.com/v...-install-please-help.html
Je zegt toch dat je SP3 er op zet en de goede drivers installeert, lijkt mij een vlieger die niet opgaat. Ook zit je met je serial die je in moet voeren tijdens de install, die is alleen geldig op de SP1 cd en niet op de geslipstreamde SP3 (al is het hier ook: niet geschoten...)
Linux is ook nog mogelijk. Ik heb nog een Ubuntu CD'tje van recente makelij. Ik heb er niet zoveel ervaring mee, maar niet geschoten...
je kan evt. Wine installeren en je huidige windows tools om te stressen draaien.
@Wiethoofd: graka testen is nu dus wat lastig... heb jij een idee hoe?
je kan op z'n minst GPU-Z opstarten en kijken hoeveel lanes hij op draait. Als hij niet zegt "PCI-E x16 @ x16 2.0) dan is of je grafische kaart of je mobo stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Even een korte update:

Ik heb de afgelopen twee dagen bijna geen tijd gehad, dus ben vanavond pas weer aan de slag gegaan. Ik heb nu een XP Home installatie draaien op een andere HDD dan voorheen, met een andere kabel, op een andere SATA poort. De overige twee HDDs (1x WD, 1xHitachi) liggen ernaast. Ik heb geen kaartlezers of PCI kaarten aangesloten, zelfs mijn eSATA en USB bracket zijn losgekoppeld.
Ik stuitte al snel op problemen. Na installatie van de GPU drivers probeerde ik Crysis te installeren. Deze liep vast met de melding dat de setup's cab niet overeenkwam met de te installeren bestanden. Ook chipset drivers liepen vast, daarna wel geslaagd. Nu Bioshock eens proberen... loopt ook vast met een cabinet file error. Dawn of War geeft aan dat data1.cab corrupt is. De geldende oplossingen voor deze errors heb ik geprobeerd (zoals aanpassen via regedit of het register opschonen), maar dit loopt op niets uit.

Vwb de aangedragen zaken:
memtest een middagje draaien gaf geen errors.
Videokaart in een ander systeem... dan moet er wel een ander systeem in de buurt zijn. Volgende week (!) ben ik bij familie waar het evt. zou kunnen.
Voeding doormeten: ik heb geen multimeter ;)
Linux is mijn huidige stap, download loopt.
GPU-Z zal ik zo ook nog even draaien.

Punt is dat ik mijn voeding ook wel vertrouw. Nu ik een andere HDD heb gebruikt, geloof ik ook niet dat het daar aan ligt (of de kabels). De videokaart en het mobo blijven voor mij de hoofdverdachten, maar het mobo lijkt me het meest waarschijnlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

je zou je huidige hardware dan op een budget mobo moeten drukken wat gewoon wel je pci-e sloten heeft, aansluiting voor je hdd, en dezelfde socket. Dan kan je dat meteen testen en hoef je niet naar familie toe, en mocht het werken dan kan je evt dat bordje gebruiken, in de V&A zetten of als basis voor een nieuw systeem(pje) gebruiken.

Je oude mobo die je Gigabyte GA-EP45-DS4 verving, heb je die nog, of heb je echt alle onderdelen vervangen en heb je gewoon nieuwe hardware in je oude kast gestopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Dat laatste. Mijn vorige setup was een s939 AMD 4400+ etc. etc. Wat je oppert is natuurlijk best een optie, maar ik ben niet van plan meer geld in het systeem te stoppen dan nu. Alles valt nog onder garantie, dus ik wil uitzoeken wat er defect is...

Iig bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Als je S939 mobo nog in staat is om te werken kan je je grafische kaart testen (je zei dat je die meegenomen had in de TS) Ook je crysis op dat mobo installeren op je huidige hdd kan uitwijzen of je mobo stuk is (wat ik in dit geval wel denk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Je hebt gelijk. Ik heb de setup nog liggen. CPU en RAM zitten nog op het mobo. Ik kan, nee: moet, een aantal componenten overzetten om de GPU uit te sluiten. als dat het niet is, kan het eigenlijk alleen het mobo zijn.... en ik verdenk een van de bridge chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

je kan dan ook meteen je nieuwe geheugen op je oude mobo prikken (als het die snelheid ondersteund (evt biosupdate)) om die ook uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
s939 werkt aleen met DDR, dus die vlieger gaat niet op helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
De hele zondag en maandag wezen testen. Alle componenten overgezet op mijn s939 Asus A8R32-MVP, Corsair 2GB PC3200, Athlon X2 4400+.... en het liep als een trein. Aansluitend zooi weer overgezet naar de nieuwe rig... FAIL! mobo is dus duidelijk DOA. Ik heb inmiddels de RMA ingediend.

Bedankt allen voor het meedenken, m.n. Wiethoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Edmin schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 14:07:
De hele zondag en maandag wezen testen. Alle componenten overgezet op mijn s939 Asus A8R32-MVP, Corsair 2GB PC3200, Athlon X2 4400+.... en het liep als een trein. Aansluitend zooi weer overgezet naar de nieuwe rig... FAIL! mobo is dus duidelijk DOA. Ik heb inmiddels de RMA ingediend.
Kut dat je mobo DOA is, hopelijk krijg je nu wel een werkend exemplaar. Dit graag wel melden zodat de DOA bevestigd is of dat jou componenten niet werken icm je Gigabyte of de P45-chipset.
Bedankt allen voor het meedenken, m.n. Wiethoofd.
np, daar zijn we GoT voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Nou, het heeft even geduurd...

mobo is terug van RMA. Is niets mee gebeurd aangezien hij door alle testen heen kwam zonder problemen. Echter, heb ik op dit moment het systeem wel werkend. Ik heb het vermoeden dat het probleem in de 4GB RAM lag. Ik heb namelijk met 1 stick van 2GB de boel geinstalleerd, om vervolgens na installatie van XP en COD4 de tweede stick er pas bij te stoppen. Dat lijkt te werken *O*

Nu maar even verder testen en een dual boot Vista 64-bit erbij zetten.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Heb het opgelost door en ander merk geheugen te gebruiken. Case closed.
Pagina: 1