Toon posts:

Wat kan er kapot zijn in mijn PC?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Enige tijd geleden viel mijn PC af en toe ineens uit het niets uit. Er kwam ongeveer een seconde een blauw scherm met witte letters wat dus niet te lezen was, en daarna werd ie gereboot.

Op een gegeven moment kwam ik niet eens meer in windows (Vista). Ik heb uiteindelijk mijn gegevens kunnen redden doordat ik er soms ineens wel weer in kwam.

Daarna heb ik de schijf leeggegooid en probeerde ik opnieuw Vista te installeren. Dit gaat steeds goed totdat ie opnieuw opstart nadat de bestanden zijn gekopieerd. De eerste keer opstarten gaat nog goed, maar daarna weer het zelfde verhaal met het blauwe scherm. Als ik vervolgens Windows laat starten geeft ie aan dat Vista niet goed geïnstalleerd is en dat ik Windows opnieuw moet installeren.

Dus volgende poging was XP installeren. Tijdens de installatie blijft ie in eerste instantie steeds hangen bij het bestand dvdplay.exe. Na een paar keer op enter om nogmaals te proberen, wil ie wel weer verder gaan, maar zo volgen er nog een groot aantal bestanden. Als ik ze allemaal met enter voorbij ga is de installatie uiteindelijk ook niet gelukt.

Ik heb een nieuwe harddisk geprobeerd, zelfde resultaat.
Ik heb 3 geheugenmodules (2x256 en 1 keer 512) allen apart geprobeerd.
ik heb geheugentests uitgevoerd waarbij de 256 modules met fouten kwamen, maar ook met alleen de 512 bleef ik dezelfde fouten houden.

Ik vraag me nu af wat het zou kunnen zijn. Zou dit aan de voeding kunnen liggen? Of zal mun moederbord of CPU kaduuk kunnen zijn?

Wat kan ik nu het beste testen en op welke manier? Ik vraag me namelijk af of het nodig is om een nieuwe pc aan te schaffen of dat ik met een enkel onderdeel deze nog aan de praat kan krijgen.

Alvast bedankt voor jullie tips!

Verwijderd

Kan ook zijn dat er iets te warm wordt, maar eigenlijk kan het van alles zijn. ;)
En daarom Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Edit: Welkom op GoT btw. :w

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2008 23:03 ]

• 14ReD
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-05 08:51

14ReD

Who is General Failure?

Welkom op de GoT!

Bij welke test gaat het fout? Als je memtest 1.70 draait en hij geeft fouten bij test 5, dan heb je kans dat de cpu kaduk is. Heb je gechecked dat je de juiste timings/voltages voor je geheugen gebruikt?

Check inderdaad de Hangen en Opstartproblemen. Daarmee los je 95% van de problemen mee op.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb Memtest86+ gebruikt. Verder heb ik nog niet echt de temperaturen gechecked, maar is het dan niet vreemd dat hij iedere keer op exact hetzelfde punt reboot?! Of bij het kopieren van XP dezelfde bestanden niet kan kopieren?

Ik neem aan dat de timings/voltages voor mijn geheugen ook goed zijn, want voordat de problemen begonnen heeft de pc altijd goed gedraaid, of kan dat veranderen?

Ik zal het genoemde topic eens door gaan nemen. Ben benieuwd of de pc nog te fixen is...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2008 09:52 ]

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 12:23

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Hoe stoffig is je pc van binnen? Wil nog wel eens helpen je fans stofvrij te maken :)

DVD speler ook nog steeds helemaal goed (ivm het slecht kopieren dvdplay.exe). Geen foutieve andere hardware (videokaart die op is, pata/sata controller op je mobo die defecten vertoont etc..etc..)

Reset je bios eens naar standaard instellingen en probeer dan nog eens te installeren :)

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

Topicstarter
KatirZan schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 09:57:
Hoe stoffig is je pc van binnen? Wil nog wel eens helpen je fans stofvrij te maken :)

DVD speler ook nog steeds helemaal goed (ivm het slecht kopieren dvdplay.exe). Geen foutieve andere hardware (videokaart die op is, pata/sata controller op je mobo die defecten vertoont etc..etc..)

Reset je bios eens naar standaard instellingen en probeer dan nog eens te installeren :)
Stoffig valt wel mee, zuig m regelmatig uit. DVD speler heb ik ook al een andere aan gehangen, zelfde probleem. Heb nu net even een nieuwe voeding gehaald, dan kan ik dat ook uitsluiten...

Zou een videokaart bijvoorbeeld ook tot gevolg kunnen hebben dat je Windows niet meer kunt installeren?! En hoe kan ik dat soort dingen (videokaart,sata controller) testen?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Alle RAM reepjes geven errors? Probeer eens een nieuwe (of leen ergens een die gegarandeerd goed is).
Ik heb het in het verleden gehad dat de memory controller brak bleek. Welk reepje ik er ook in deed, altijd een shitload memory errors. Reepjes waren op een ander mobo gewoon goed.
In zo'n geval kan je je moederbord wegmikken en een nieuwe halen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 12:25

Jazzper

BB4E^Guerilla

@installatie windows fouten
Je zou ook nog eens een ander cd kunnen proberen

en je zou eens de harde schijf goed kunnen formatteren. Ik heb wel eens gezeik gehad dat er toch nog sporen van een oude installatie opstonden ondanks format die stoorden bij een herinstallatie.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Je weet dat stofzuigers een statische lading in de lucht opwekken en dat een klein schokje al funest kan zijn voor een chip? In ieder geval is het beter om in de toekomt een stoffertje ofzo erbij te pakken.

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 12:40:
Alle RAM reepjes geven errors? Probeer eens een nieuwe (of leen ergens een die gegarandeerd goed is).
Ik heb het in het verleden gehad dat de memory controller brak bleek. Welk reepje ik er ook in deed, altijd een shitload memory errors. Reepjes waren op een ander mobo gewoon goed.
In zo'n geval kan je je moederbord wegmikken en een nieuwe halen.
Dan kan ik net zo goed een nieuwe PC aanschaffen... Deze is tenslotte al 4 jaar oud... ;)
Jazzper schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 12:43:
@installatie windows fouten
Je zou ook nog eens een ander cd kunnen proberen

en je zou eens de harde schijf goed kunnen formatteren. Ik heb wel eens gezeik gehad dat er toch nog sporen van een oude installatie opstonden ondanks format die stoorden bij een herinstallatie.
Ik heb ook verschillende CD's geprobeerd en een gloednieuwe harde schijf, beide gevallen dezelfde fouten.
Bitage schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 12:53:
[...]

Je weet dat stofzuigers een statische lading in de lucht opwekken en dat een klein schokje al funest kan zijn voor een chip? In ieder geval is het beter om in de toekomt een stoffertje ofzo erbij te pakken.
Dat zal ik iig onthouden voor de volgende keer, thnx.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 13:39:
[...]

Dan kan ik net zo goed een nieuwe PC aanschaffen... Deze is tenslotte al 4 jaar oud... ;)
nForce2 chipset? Asus A7N8X serie moederbord toevallig? schijnt vaker voor te komen op die borden.

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:25

Pinjataaa

Hit me!

McKaamos schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 13:46:
[...]

nForce2 chipset? Asus A7N8X serie moederbord toevallig? schijnt vaker voor te komen op die borden.
Klopt! Ik had dat met DaneElec geheugen :) Vervangen met Kingston en toen deed ie het weer :/

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Pinjataaa schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 13:56:
[...]

Klopt! Ik had dat met DaneElec geheugen :) Vervangen met Kingston en toen deed ie het weer :/
uhh, ik had het over dooie mem controllers ;) die komen vaker voor ;)
Elke reep RAM gaf errors, op andere mobo's niet.

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

McKaamos schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 14:00:
[...]

uhh, ik had het over dooie mem controllers ;) die komen vaker voor ;)
Elke reep RAM gaf errors, op andere mobo's niet.
Ow, bij mij waren de klachten dus hetzelfde, maar dan lag het aan het geheugen. Was niet compatible met het bordje.

Verwijderd

Topicstarter
Pinjataaa schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 14:03:
[...]

Ow, bij mij waren de klachten dus hetzelfde, maar dan lag het aan het geheugen. Was niet compatible met het bordje.
Dat is het dus niet bij mij, want hij heeft jarenlang goed gewerkt! ;)

Ik heb een Asus P4P800 SE Moederbord btw.

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 15:00:
[...]

Dat is het dus niet bij mij, want hij heeft jarenlang goed gewerkt! ;)

Ik heb een Asus P4P800 SE Moederbord btw.
Het gekke is dat hij bij mij ook gewerkt heeft. Maar na een tijdje begon ik blauwe schermen te krijgen, geheugen getest en memtest vertelde me dat het geheugen defect was, geheugen terug gebracht naar de winkel, blijkt het nog steeds niet goed te werken. Daarna heb ik het geruild met kingston geheugen van een kameraad en toen werkte hij wel.

Verwijderd

Topicstarter
Pinjataaa schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 15:08:
[...]

Het gekke is dat hij bij mij ook gewerkt heeft. Maar na een tijdje begon ik blauwe schermen te krijgen, geheugen getest en memtest vertelde me dat het geheugen defect was, geheugen terug gebracht naar de winkel, blijkt het nog steeds niet goed te werken. Daarna heb ik het geruild met kingston geheugen van een kameraad en toen werkte hij wel.
Maar mijn geheugenmodules zijn ook van verschillende merken... Maar vanavond of morgen maar eens de voeding proberen, en anders nog ff ergens geheugen scoren en dat nog proberen...

• BartS12
  • Laatst online: 21-05 16:41
er kwam ongeveer een seconde een blauw scherm met witte letters wat dus niet te lezen was, en daarna werd ie gereboot.
Als dit nog steeds gebeurt (of als je dit nog kan reproduceren) : in de BIOS zit vaak een optie als 'restart on failure'. Als je dit op disable zet, kun je dat blauwe scherm met witte lettertjes vaak wel lezen; het blijft onbeperkt lang staan.

Uit de error codes die je dan te zien krijgt, kun je vaak al heel veel afleiden. Zelf recent iets soortgelijks gehad; bleek een bekende (gedocumenteerde) bug in XP, als je C-schijf (onder bepaalde omstandigheden) tot op de laatste bit was volgeschreven. Error code gegoogled -> Aha! -> disk in andere PC -> file weggooien -> disk terug -> probleem opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
hmmz, dat zal ik dan ook eens ff checken idd. Gewoon ff Vista installeren, dan loopt ie vanzelf tegen het einde weer op een blue screen vast! ;) Hopen dat de foutmelding idd iets oplevert....
Pagina: 1