DAAP & Album Artist

Pagina: 1
Acties:

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-01 08:07

Korakal

Up up up!

Topicstarter
Hi Appelaars,

Hier thuis gebruik ik FireFly Media Server (MT-DAAPD) op een Windows 2003 server en een standaard iTunes client op mijn PowerBook. Ik ben de laatste dagen bezig geweest met het retaggen van al mijn MP3 albums en heb met name gefocust op de Album Artist, omdat er her en der nogal wat verzamelwerken tussen staan.
Nu viel het me op dat in iTunes bij geen enkele track de Album Artist is gevuld. Het lijkt erop dat dit iets specifieks van FireFly is.

Ik heb zitten kijken in de documentatie van DAAP en zie daar staan dat het DAAP protocol zelf de volgende tags meestuurt:
dmap.itemid,dmap.itemname,dmap.itemkind,dmap.persistentid,
daap.songalbum,daap.songartist,daap.songbitrate,
daap.songbeatsperminute,daap.songcomment,daap.songcompilation,
daap.songcomposer,daap.songdateadded,daap.songdatemodified,
daap.songdisccount,daap.songdiscnumber,daap.songdisabled,
daap.songeqpreset,daap.songformat,daap.songgenre,
daap.songdescription,daap.songrelativevolume,
daap.songsamplerate,daap.songsize,daap.songstarttime,
daap.songstoptime,daap.songtime,daap.songtrackcount,
daap.songtracknumber,daap.songuserrating,daap.songyear,
daap.songdatakind,daap.songdataurl,com.apple.itunes.norm-volume

Ik haal daaruit niet of hierbij de album artist zit (is dit het verschil tussen songartist en songcomposer?). Dat bracht mij op het idee dat er misschien alternatieven zijn voor FireFly als iTunes server. Ik kan alleen niet zoveel vinden, iemand ervaringen mee? Zijn die er?

Wellicht zijn er alternatieven? Ik wil in ieder geval géén standaard iTunes + shared library op mijn server, omdat deze geen automatische synchronisatie kent.

ik post dit in APL omdat DAAP een specifiek Apple protocol is, hoewel ik op zoek ben naar een Windows toepassing

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Aangezien album artist pas met iTunes 7 is geïntroduceerd en DAAP reverse engineered is van iTunes 4 is het logische dat de tag voor album artists niet wordt meegestuurd. Het vervelende is het DAAP protocol wat iTunes 7 gebruikt beveiligd is en daarom moeilijk te reverse engineering is.

Je zou misschien naar Tangerine kunnen kijken, maar ik vrees dat deze op dezelfde specificaties als FireFly is gebaseerd.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Korakal

Korakal

Up up up!

Topicstarter
Hmmm that makes sense. Thanks.

Tangerine krijg ik niet aan de praat. Er valt weinig te configureren, dus het doet het of niet... en het doet het dus niet. Geen docs erbij. Maar ben bang dat het inderdaad niets toevoegt.

Zijn er wellicht andere goede server/speler combi's? Ik heb fysiek een Squeezebox staan, met Squeezecenter, maar de Softsqueeze client is lang niet zo handig als iTunes (komt er nieteens in de buurt).

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Het is mogelijk voor derde partijen om een licentie op DAAP te nemen van Apple, maar vooralsnog heeft alleen Roku dat voor hun SoundBridge gedaan. Buiten de VS wordt de SoundBridge gemaakt en verkocht door Pinnacle, welke weer geen licentie heeft op DAAP. Om toch je iTunes muziek te kunnen afspelen raden Pinnacle en Roku aan om FireFly te gebruiken, waarmee je dus weer terug bij af bent :+

Om een lang verhaal kort te maken: ik vrees dat het niet mogelijk is om met andere software dan iTunes een muziek server via DAAP te maken die album artists ondersteund, tenzij men het protocol weet te reverse engineeren.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Korakal schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 21:42:
Wellicht zijn er alternatieven? Ik wil in ieder geval géén standaard iTunes + shared library op mijn server, omdat deze geen automatische synchronisatie kent.
Met een Mac/Hackintosh kan het wel icm iTunes, er zijn manieren voor (oa Folder Actions) om toch automatische sync te doen. Op Windows ook, trouwens.

• Korakal

Korakal

Up up up!

Topicstarter
Kun je daar misschien iets meer over vertellen? O+

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
hint: typ

itunes "folder watch" windows