Is 100 piek voor udma 66 moeite waard ?

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Hoi... Ik heb 2 udma 66 schijven en die heb ik op mijn oude bx plank. Nu vraag ik mij af of het het geld (ongeveer 100 piek) waard is om een udma 66 controller te kopen... Tis toch 100 piek en een pci slot,.. scheelt het veel snelheid ? ik gebruik zeer veel ruimte voor muziek etc,... ( celeron 876mhz)

Verwijderd

ik zou meteen een nieuwe mobo kopen....

• markjuh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-05 07:52
zeker geen verkeerde beslissing, maar als het ff kan gewoon een nieuw plankje kopen.

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-08 15:44

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

ik heb zoiets ook gedaan, maar je moet wel bedenken dat het installerren er niet makkelijker op gaat Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/frown.gif. Als je de udma66 schijven namelijk aan die controller hangt, dan zien sommige installatie' (windows enzo Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif) de schijf soms niet Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/frown.gif. En dan willen ze dus niet niet installen Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/frown.gif

opl: ik geloof dat je dan gewoon vanaf de cd-rom moet booten en dat het dan wel gaat.

Snelheid winst heb ik niet echt gemerkt, maar wel een zooi aansluitingen erbij voor spullen 8ipv 4 aansluit mogelijkheden.

Ik vond dat je dit ff moest weten

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

• jhead22
  • Niet online
Tja meer apparaten erop aansluiten heb ik niet nodig... het gaat mij puur om de snelheid ! Sommige lui zeggen dat het vrijwel nix is.. andere zeggen juist dat je het erg merkt... Wat is nu juist ? Nieuw plankje is te duur vind ik en bx is nog prima met een celeron 2 erin...

• Seven_of_Nine
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:07
Gewoon zo'n Promise Ultra66 kaartje kopen, BIOS flashen naar promise RAID dan 1 x 100 0hm weerstandje solderen; rebooten en een mooie ARRAY maken. Windhoos nog wel even opnieuw installeren maar dan heb je wel snelheid! De overgang naar "gewoon" Ultra66 is ook niet verkeerd maar als je een beetje kan solderen en je wilt voor echte HDD-snelheid gaan dan moet je hem even modificeren!!! Supersnel en ideaal!

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

Haal dan voor 100 pieken een Abit HotRod 100 Pro. Kan ATA-100 en RAID 0,1,0+1 en 5.
(nog meer geloof ik ook RAID 3 en 4)

Zie pricewatch voor meer info !

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• jhead22
  • Niet online
maar zo'n raid kaartje heb je toch alleen wat aan als je 2 dezelfde grote hd's hebt ? wat mij wel wat lijkt is die mode dat je van 2 schijfen 1 snelle maakt... maare heb je dan nog wel alle giges ? ik heb 1 van 17 gb en 1 van 10 gb
100 piek voor die abit Hotrod is niet duur ! die ondersteund ook dit gebeuren ?

Verwijderd

zo'n kaartje van 100 piek ondersteunt echt GEEN raid 3,4 en 5

maar verder wel een goed ding denk ik

• Seven_of_Nine
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:07
Om RAID te activeren heb je geen identieke HDD's nodig. Je gaat dan gewoon RAID0 draaien (Disk Striping). Jouw 2 HDD's worden dan behaldeld als 1 met als gevolg dat je voor elke lees een schrijf actie 2 HDD armen in beweging zet dus 2 x zo snel (theorie). Je hebt alleen 2 identieke HDD's nodig (niet perse) om RAID1 te kunnen draaien (dit is de ultieme backup; op allebij de HDD's draait er een exacte kopie van je data mocht er een uitvallen dan is er nix aan de hand!) Ik draai al een tijdje RAID0 met 2 IBM-ers 13,5Gb 7200Rpm. Toen ik nog met 1 HDD draaide was mijn SisoSoftSandra score op de HDD 11000 toen ik met 2 dezelfde in RAID0 ging draaien haalde ik een een score van 18000 en ik bezat nog steeds de volledige capaciteit (27Gb) Raid Rulez Big-Time Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Seven_of_Nine

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Vergeet dat ATA66 maar gewoon.
De tijden dat een moderne IDE hd de 33 Mb/s haalt moeten nog komen, zodoende.

• jhead22
  • Niet online
Oftewel het beste kan ik zo'n Promise Ultra66 kaartje kopen en die ff ombouwen tot raid.. dat lijkt me wel cewl ! Is er een site met meer gegevens over t ombouwen ?

Verwijderd

Ik heb een MoBo met udma66 en 33 (a-bit BE6-II)

Op het moment heb ik mijn HD gewoon op een 33 kanaal zitten. je merkt het niet echt als hij op 66 loopt.

En als je in dos opstart met een lege HD om win te instaleren doet hij dat niet / of hij kan de schijf nieteens vinden.

Een 7200 RPM drive is zeker wel aan te raden.
Doen het prime, ook op udma33

Verwijderd

Mijn IBM 20GB UDMA 7200 disks hebben een piek-transfer van ruim 40MB/s (gemeten), dus daar merk je wel heel iets van de stap van UDMA33 naar UDMA66. Maar aangezien je de piektransferrate meestal toch niet eens haalt, zal het niet zo bijster veel uitmaken denk ik.
En de meeste disks komen inderdaad niet eens boven de 33MB/s.

Inderdaad wordt UDMA66 dus pas interessant bij RAID-configuraties.
Met vier disks, raid 0, op een omgesoldeerde Promise, haal ik nu meer dan 130MB/s piektransfer!
Windows boot stukken sneller, apps starten veel sneller op, video capturen kan op een hogere framerate, files kopieren gaat echt met turbo-speed...

Met je 17 en 10 GB wordt dat helaas totaal 20GB (2x de kleinste disk), maar je performance neemt dan wel drastisch toe, dus aan jou de keus wat je belangrijker vindt, snelheid of die 7 GB verschil.
Pagina: 1