Toon posts:

NAS ATA/IDE

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Voor mijn dataopslag gebruik ik op dit moment de volgende HD’s:

- Intern Maxtor 160 GB ATA/IDE
- Externe behuizing (USB) met Maxtor 400 GB ATA/IDE

Ik zou graag gebruik willen gaan maken van een NAS die 2x ATA/IDE ondersteunt. Ik heb een budget van € 150,00. De reden dat ik een NAS wil heeft te maken met de wensen om:

- Media (Games, DVD, MP3) te gaan streamen door pc’s en/of game-consoles
- Een bestandserver te hebben die zowel vanaf binnen (ethernet) als buiten (FTP) benaderd kan worden.
- Een printerserver te hebben

Op google en deze site zijn een boel topics aangaande NAS systemen, echter heeft bijna alles betrekking op SATA.

Ik heb er maar één kunnen die 2x ATA/IDE ondersteunt, met beperkte mogelijkheden:

Keuze1: http://computers.beslist....tral_%28_SC101FS_%29.html

Daarnaast heb ik er één kunnen vinden die 1x ATA/IDE ondersteunt, met alle gewenste mogelijkheden:

Keuze2:
http://www.nierle3.com/nl...rrent_Client_USB_2.0.html

Wat mij betreft zijn er drie opties:

1.Ik neem genoegen met Keuze1 en plak er een sticker op met de tekst “Let op: dit is geen broodrooster” en neem genoegen met de beperkte mogelijkheden

2.Ik ga voor Keuze2. Ik gooi daar mijn Maxtor 400 GB ATA/IDE in en gooi mijn Maxtor 160 GB ATA/IDE in de externe behuizing die ik vervolgens via USB plug in Keuze2. Op deze manier heb ik wel alle functionaliteiten. Nadeel is wel dat ik dan nog twee apparaten heb.

3.Anders…

Graag reacties en advies…

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou optie 1 echt niet doen. Dat ding heeft echt een vreselijk design.

Is een optie om 2 nieuwe Sata schijfjes te kopen niet mogelijk? Ik snap dat je dan met extra kosten zit. Maarja, je zit wel goed voor de toekomst.

Verwijderd

Topicstarter
Los van het feit dat ik moet extra kosten kom te zitten vind ik het gewoon zonde dat 2 hd's dan uiteindelijk bij de prullenbak komen te liggen...met 500 GB heb ik gewoon echt voldoende...

• Noork
  • Niet online
Idd wel zonde. Ik zit even snel te googelen, maar kan ook niks vinden.

Is het ook geen idee om 1 grote schijf van 500GB te nemen? Scheelt toch weer in kosten. Of wil je er per se 2 voor backup o.i.d.?

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt net of die dingen nooit hebben bestaan, nog even een quote: :)
Ik zou graag gebruik willen gaan maken van een NAS die 2x ATA/IDE ondersteunt. Ik heb een budget van € 150,00. De reden dat ik een NAS wil heeft te maken met de wensen om:

- Media (Games, DVD, MP3) te gaan streamen door pc’s en/of game-consoles
- Een bestandserver te hebben die zowel vanaf binnen (ethernet) als buiten (FTP) benaderd kan worden.
- Een printerserver te hebben

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-02 07:38
Zonde? een 500gb harddisk kost nu iets van 60 a 70 euro. Een hele nieuwe nas omdat je aftandse ide harddisken vol zitten minimaal het dubbele daarvan plus dat je nog eens nieuwe harddisken meot kopen.

Even doorsparen? Je gaat imo voor de slechtste keuze.

• Noork
  • Niet online
Hier is nog een overzicht: http://www.nasdevices.com/
Staan er een aantal tussen met PATA en meerdere HD's. Of je ze verder voldoen en je ze hier kan verkrijgen is een 2e.

Verder met lowfi.

• TYZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:45

TYZ

Tipje van een (zeer) tevreden gebruiker: neem een Synology DS-106j, steek daar je 400GB schijf in. Hang vervolgens je 160GB schijf aan (een van de 3) USB-poorten, en stel de Synology zo in dat de belangrijkste bestanden (documenten, foto's, enz.) een paar keer per week automatisch naar de externe harddisk gebackupt worden.

Ben je klaar voor ongeveer 130 euro en heb je een zéér bruikbare oplossing. (De Synology is ook goed in te zetten als webserver (compleet met PHP en MySQL).)

Zie http://tweakers.net/price...gy-disk-station-106j.html

Efficiency is intelligent laziness...

Verwijderd

Topicstarter
@TYZ

Ziet er zeker top uit!

http://www.mobile-harddis...de-gigabit-lan-p-193.html

Makkelijk te installeren ook? Hoe veilig is nou zo'n ding? Makkelijk van buiten te hakken? Wordt trouwens die aparte HD van 160 ook als apart gezien? Of kan je het op de één of andere manier mergen? Wat gebeurt er trouwens wanneer je een geformateerde hd in doet met data erop?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2008 22:30 ]

• TYZ

TYZ

Installeren kost weinig moeite: harddisk zit er zó in, en configureren is het spreekwoordelijke eitje met de bijgeleverde software. Helaas wordt je disk wel volledig geformatteerd, want er komt een mini Linux op. Daarmee heb je dan wel meteen een uitgebreide webinterface voor de configuratie. Je kunt er zelfs via Telnet of SSH bij; dat opent leuke mogelijkheden tot tweaken.

Pluspuntje is dat Synology zeer regelmatig updates uitbrengt voor de firmware. Bovendien kun je leuke tweaks en uitbreidingen vinden op het forum van Synology. (http://www.synology.com/enu/forum/)

De tweede harddisk wordt wel als aparte schijf gezien, maar je kunt hem gewoon als extra share benaderen, bijv: \\synology\usbshare.

In principe is 'ie veilig, je kunt in je router/modem enkel de poorten forwarden naar de Synology die je nodig hebt. En je kunt gebruikers aanmaken met verschillende rechten op verschillende shares, dus flexibel genoeg.

Ook leuk voor de liefhebbers is dat er een download-client in zit, die ook Bittorrent ondersteunt. Kun je 24/7 downloaden zonder dat er een energieverslindende pc aan hoeft te staan.

• TYZ

TYZ

Alle 9 reviewers hier geven 'm 5/5 sterren. :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:08
Synology kost iets meer, maar is wel een van de betere merken.
Goede support, uitgebreide userbase en regelmatige updates enz

De door jouw aangehaalde netgear is een kutding. Baggersoftware, je moet een crappy tooltje installeren, en brakke performance (ik heb m getest, ding kwam niet boven de 4Mb op een gigabit netwerk)

[ Voor 11% gewijzigd door DJSmiley op 22-07-2008 22:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou...ik ben er zeker over te spreken...mooie tussen oplossing....!

Ik download zelf via nieuwsgroepen...dat zal wel niet ondersteund worden ben ik bang...

TNX VOOR DEZE GOEIE TIP!

• TYZ

TYZ

You're welcome! Ik denk persoonlijk dat dit bij jouw requirements de leukste optie is.

Mocht je echter alsnog beslissen om er meer aan uit te geven, dan is 'n SATA-variant (zoals de DS-108 of de snellere DS-107(+)) met 'n nieuwe HDD wat toekomstvaster... Kun je altijd je twee IDE-HDD's nog via USB aansluiten... Of gebruiken als backup van je NAS. (De Synology's bieden op dat gebied volledig geautomatiseerde opties.)

[ Voor 8% gewijzigd door TYZ op 22-07-2008 23:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik idd voor die optie ga.....de toekomst laat ik nog even voor wat het is :)

Het enige waar ik me een beetje zorgen over maak is de veiligheid. Via FTP wordt namelijk je gebruikersnaam en wachtwoord als platte tekst verstuurd, dit is makkelijk te hakken. Of log je via een webinterface in van buiten af? Ik neem aan dat de snelheid voldoende is wanneer het gaat om het afspelen van DVD. Ook goed te horen dat er automatische backup functies inzitten. Zou ik mijn hele HD van 400 kunnen backuppen op een 160? Ik neem aan dat de backups comprimeerd worden...Het liefst zou ik even naar een winkel willen rijden om hem direct op te halen..maar geloof dat die online alleen maar verkrijgbaar is...

• Noork
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 11:44:
Ik denk dat ik idd voor die optie ga.....de toekomst laat ik nog even voor wat het is :)

Het enige waar ik me een beetje zorgen over maak is de veiligheid. Via FTP wordt namelijk je gebruikersnaam en wachtwoord als platte tekst verstuurd, dit is makkelijk te hakken. Of log je via een webinterface in van buiten af? Ik neem aan dat de snelheid voldoende is wanneer het gaat om het afspelen van DVD. Ook goed te horen dat er automatische backup functies inzitten. Zou ik mijn hele HD van 400 kunnen backuppen op een 160? Ik neem aan dat de backups comprimeerd worden...Het liefst zou ik even naar een winkel willen rijden om hem direct op te halen..maar geloof dat die online alleen maar verkrijgbaar is...
Wie wil jouw persoonlijke ftp nou hacken? Bovendien moet je dan een of andere keylogger of packet sniffer hebben geinstalleerd op jouw netwerk. Lijkt me geen reden om je zorgen over te maken, in elk geval niet meer zorgen dan je normaal al doet met je webmail wachtwoord e.d.

400GB gaat niet passen op 160GB. Ligt wel een beetje aan de bronbestanden. 400GB film is lastiger te comprimeren dan 400GB tekstbestanden. Ligt er ook aan wat voor backupmethode je gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Okej....ik ga hem vandaag bestellen :)

Ik ben tevens voornemens om joomla hierop te installeren. Wordt er t.a.v. PHP/MySQL software bijgeleverd?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 12:28:
Okej....ik ga hem vandaag bestellen :)

Ik ben tevens voornemens om joomla hierop te installeren. Wordt er t.a.v. PHP/MySQL software bijgeleverd?
Hou er rekening mee dat zwaardere PHP pakketten niet goed draaien op de Synology vanwege de bepekte processor en geheugencapaciteit.Voor 1 user is het misschien leuk, maar ik zou het niet gebruiken als je ook nog een publiek hebt wat je blog wilt lezen.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Okee, het lijkt erop alsof je je keuze al gemaakt hebt. Ik zou de IDE schijven verkopen en twee 500 GB SATA schijven kopen. Koop gelijk een fatsoenlijke NAS en je zit de komende jaren gebeiteld.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Topicstarter
Ik verwacht niet veel gigantisch veel publiek...het gaat mijn voornamelijk even op de kick...de pagina kan ik altijd nog laten hosten..maar ik heb nog niet echt antwoord op mijn vraag...

• TYZ

TYZ

PHP en MySQL zijn beide geïntegreerd in de 'firmware' van de Synology. Dus je hoeft eigenlijk niets te doen, behalve je PHP pagina's in de \web\ share te plaatsen en een poortje in je router open te zetten.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
TYZ schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 19:16:
PHP en MySQL zijn beide geïntegreerd in de 'firmware' van de Synology. Dus je hoeft eigenlijk niets te doen, behalve je PHP pagina's in de \web\ share te plaatsen en een poortje in je router open te zetten.
Heeft de Synology ook een GDI-lib geinstalleerd onder PHP?

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Topicstarter
Is het makkelijk om Joomla te installeren?

• wtvdb
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-02 19:50
Ik mis in dit topic een optie. Je wilt 2 IDE schijven in een NAS. Is het niet jammer om geld te steken in een zo'n compacte Nas device? Er is ook nog FreeNas en clarkconnect.

Neem een oude PC (P3) en installeer Freenas. Valt best veel over te vinden in dit forums. Waarom freenas? Kostentechnisch is dit aantrekkelijk. Iemand heeft nog wel ergens een P3 450 met 256mb geheugen voor je staan. Het aardige is dat grotere schijven, die niet door het bios als volledig worden herkend, bij freenas volledig werken. Dus een ide van 400gb werkt prima in een P3 500 met freenas, waarvan de bios harddisks tot 50mb herkent. Geen probleem dus. Het aardige is dat er nog meer schijven bij kunnen, meer dan de 2 die in een standaard NAS kunnen. Nadeel: Freenas heeft geen printserver. Clarkconnect heeft deze mogelijkheid wel. Bij Freenas-installatie de handleiding erbij en in een kwartier werkt je NAS (mits je hardware wordt ondersteund). Op P3 systemen kan ook Sata worden toegevoegd. Op ebay.co.uk staan kaartjes net 4 sata poorten voor 10 pond. werken onder FreeBSD 6.2 volgens de lijst van ondersteunde controllers. Nog een Gb netwerkkaart en gaan. Ik heb een Dell staan voor Foto's. Een P3 met 2x 120gb, 1x 250gb en 1x 320gb Sata. Het besturingssysteem staat op een 6,5gb IDE. Dat is toch even 810gb. Het is wel een mooi tweede leven voor een afgeschreven PC en hoeft niets te kosten.

Mijn Freenas servers (2 stuks) werken sneller en beter dan mijn conceptronic CH3SNAS. Je moet wel ruimte hebben voor een extra server en vergeet het energieverbruik ook niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit zeker overwogen...maar er zijn nog wat nadelen bij een FreeNAS...de grootte van een NAS is aanzienlijk kleiner en het geluid - naar mijn gevoel - ook minder. Daarnaast hoef je zelf minder te installeren en configureren....dat scheelt ook weer...

Nog even een ander vraagje..

Ik heb de handleiding doorgenomen:

http://download.synology....ersGuide_NAServer_nld.pdf

Ten aanzien van het maken van backups heb je in grote lijnen drie opties:

1. Lokaal: synology server > extern USB
2. Netwerk: synolgy server > synolgy server/rsync compatibele server
3. Client PC > Synolgy server

Wat ik eigenlijk zou willen is Synolgy naar Client PC.

Hiertoe zou ik het beste m.b.v. Ghost een een backup kunnen laten inplannen op de Client PC of zijn er nog andere mogelijkheden?

Wat ik overigens ook niet zo 1,2, 3 kan vinden is hoe je een backup kan maken van MySQL?

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2008 11:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een ander vraagje..

Ik heb de handleiding doorgenomen:

http://download.synology....ersGuide_NAServer_nld.pdf

Ten aanzien van het maken van backups heb je in grote lijnen drie opties:

1. Lokaal: synology server > extern USB
2. Netwerk: synolgy server > synolgy server/rsync compatibele server
3. Client PC > Synolgy server

Wat ik eigenlijk zou willen is Synolgy naar Client PC.

Hiertoe zou ik het beste m.b.v. Ghost een een backup kunnen laten inplannen op de Client PC of zijn er nog andere mogelijkheden?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Kijk ook eens naar de QNAP apparaten.
De featureset voldoet ook aan je wensen, en ik hoor er goede verhalen over.

Joomla lijkt me minder geschikt op een NAS.
Processor en memory zijn daarop meestal toch een beperkende factor.

En wat anderen al eerder gezegd hebben, koop een fatsoenlijk apparaat.
De goedkope NAS devices hebben vaak een belabberde netwerkperformance.

En tot slot : kies een NAS wat zonder een apart protocol werkt.
Dat Ximeta NDAS protocol is in theorie leuk, maar in praktijk bevalt het mij een stuk minder.
Gewoon op een eigen ip te benaderen is vele malen handiger.

Abort, Retry, Quake ???

Pagina: 1