Telenet digibox via eigen router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Wij hebben nu ongeveer een jaar onze telenet digibox. Op zich zijn we er tevreden over, ware het niet dat het stom blijft om 2 routers nodig te hebben.

De setup is als volgt

Modem----D-link switch-----Telenet digibox
I
I
D-link Dir 635-----laptop en 3 pc's draadloos

Nu wil ik eigenlijk gewoon de volgende setup

Modem----D-link DIR 635-------Draadje naar digibox en draadloos voor pc's en laptop

Dit omdat het dan minder kabelzooi zou zijn achter de tv en omdat 2 switchen/routers gewoon compleet nutteloos zijn in een huis.

Als ik de setup zo opstel dan werkt het internet wel nog perfect en kan ik wel naar tv kijken. Maar als ik dan een programma van net gemist wil bekijken(bv het journaal) dan komt er op de tv: Toepassing functioneert niet vanwege een netwerkprobleem). Van google word ik ook niet veel wijzer. Zijn hier telenetters die wel digitale tv kunnen kijken met hun eigen router en hoe hebben die dit dan gedaan? Instelling in de digibox?

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Nope, dat gaat niet, aangezien je digibox altijd rechtstreeks op het internet moet hangen.

Dat heb ik hier nog eens zien voorbij komen.... En toen was de conclusie dat dat dus niet gaat, je moet altijd een aparte switch van telenet gebruiken.

Volgens mij hebben die dingen een bepaald iets nodig dat door routers tegengehouden wordt...

Wat je wel eens kan proberen is de digicorder op de router hangen en de digicorder in in de router in DMZ zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Zal ik dan maar eens proberen..

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Btw, je tekeningetje is volgens mij verkeerd, volgens mij moet die kabel die van de modem naar de router gaat eigenlijk van de switch naar de router...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
hier is al meer dan genoeg info van vindbaar op verschillende fora, incl. het deze.
(zoek gerust even mijn post-history door, mits ik in quasi al die topics hier dezelfde uitleg heb gegeven)

enigste manier dat her gaat is modem > switch > digibox en router
(ps: je hebt dus maar 1 switch en 1 router nodig, niet 2 routers, of 2 switchen)

reden: digibox krijgt van TN een 10.* adres en dat werkt niet over een router, je router krijgt op zijn wan-poort een internet-adres - 81.*, 83.* of 213.* - en dat geraakt dan weer niet op dat 10.* gedeelte,

wil je je digibox via wifi laten werken, dan moet je het mac-adres van je box klonen in je router zodat die een 10.* adres krijgt van TN, maar dan geraak je weer niet op heti nternet met je pc's mits dat 'digibox'-subnet een apart gedeelte is dat enkel intern kan communiceren.

andere oplossing: router met de mogelijkheid om 1 lan-poort ook een rechtstreeks ipadres te laten aanvragen en daarop je digibox te hangen. (maw die ene lanpoort is dan een rechstreekse connectie naar buiten toe en al de rest gaat over de router: intern hebben die 'switch-router-switch' ipv enkel 'router-switch')

en neen dmz gaat ook niet werken: weeral voor dezelfde reden: je router krijgt een internet-ip-adres van TN, geen digibox-ip-adres, DMZ-zone op meeste routers wilt gewoon zeggen: al het verkeer dat binnenkomt op willekeurige poorten op de router wordt naar die pc of dat toestel doorgegeven tenzij die poort al is doorverwezen naar een ander systeem (bv ter afwachting van opgevraagde data bv een website)

en ja: 't is vervelend een kastje meer bij je modem, maar tja dat had je lang op voorhand al kunnen opzoeken en kunnen meenemen in je voerwegingen. (bij BGC heb je trouwens hetzelfde eh: daar moet je voor hun idtv ook 'hun' modem gebruiken - een model van philips - omdat zij daarop een eigen firmware of config op zetten zodat hun decoder ook op het juiste net geraakt, een bgc-digibox met je eigen adsl-modem ? vergeet het maar..., wil je daar je eigen router of oude adsl-modem/router gaan gebruiken omdat die al netjes staat ingesteld qua poorten of dingen ondersteund dat die philips niet kent, heb je ook weer pech of weer een extra kastje)

ps: je kan niets instellen op de digibox, die regelt het allemaal zelve. vind je toch een manier DM me even ;), mocht het je toch lukken met een eigen router (wat geen zelfgebouwde linuxbak is met meerdere netwerkkaarten) post gerust de info dan :), je kan er veel TN'ers blij mee maken.

offtopic:
ik ben aan't proberen om zulke digibox via mijn pc om op het gewone internet te laten surfen, of via eigen scripts mijn eigen mailbox'en van mijn domeinen te laten nakijken mbv virtuele systemen die proxy spelen enzo, dus info mag altijd komen - lukt het mij dan gaat het ook vindbaar zijn op het net

[ Voor 46% gewijzigd door soulrider op 26-07-2008 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
@Soulrider:

Ik heb denk ik een oplossing voor jou en de telenet mensen...

Normaal zou in principe een router met VLAN ondersteuning toch alles moeten kunnen regelen ?

Als je dan op een bepaalde manier zorgt dat twee poorten als VLAN gebonden zijn en dan de andere switch poorten tesamen?

Gaat dat dan niet ?

Een aantal MKB of HTK-routertjes van Linksys ondersteunen VLAN's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
VLAN-instellingen zorgen er spijtig genoeg niet voor dat je WAN-connectie van je router 2 ip-adressen gaat aanvragen: namelijk 1 voor je pc's (en dus internet) en 1 voor je digibox/-corder (en dus intranet)

VLAN zorgt voor een virtuele subnetting in een netwerk zonder dat je met subnetmasks en gateways moet gaan spelen, dus goed om het interne gedeelte op te delen in bv een stuk waar kleine broers/zussen/ouders zich rot mogen klikken op spam en spyware links, en een stuk waar jij kan gamen en leechen zonder gevaar voor hun geinfecteerde pc's, maar alles blijft nog altijd gaan via dat ene ip-adres dat je router van Telenet krijgt.

maw: je hebt een router nodig die 2 WAN-connectie's heeft, en op 1 van hen moet je dan het mac-adres van je digibox/-corder klonen, en dan via ip-routing je interne pc's naar die andere wan-connectie verwijzen, en je digibox/-corder naar deze (en die intern ook een ip-adres meegeven dat in de Telenet-digibox/-corder-range zit: 10.* )

Maar als je zulke modem hebt, en beschikt over een digibox/-corder mag je altijd proberen, en me eventueel fout bewijzen. (ik sta open voor getweak en wil altijd bijleren hoe het toch omzeilt kan worden)
offtopic:
in de tussentijd speel ik nog verder met een rechtstreekse connectie tussen digibox en pc en enkele vmware-servers en wat netwerksniffing, enkel gaat het wat strager dan verwacht/gewenst wegens pokke druk voor het werk - en dus telkens naar het buitenland door de week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Hmmm, dan kan je eventueel wel eens kijken voor die dual wan routers die bestaan, niet ?
http://www.zdnet.nl/reviews.cfm?id=66980

[ Voor 19% gewijzigd door HyperBart op 13-08-2008 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
ik kan niet testen met een dual wan router, omdat ik niets van telenet heb.
(geen internet, telefoon of digitale televisie - wel analoge kabel maar dat is omdat de gehele flat dat heeft ;) ) - ik zit voor internet bij een adsl-concurrent die meer limiet geeft voor minder geld - snelheid speelt voor mij minder rol. Ben toch zelden thuis en dan game ik ook niet online.

daarmee dat ik test mbv een connectie naar mijn pc en virtuele servers + sniffing.
(pc heeft 2 netwerk verbindingen en is er dus ideaal voor) sniifing verteld me welke server hij zoekt, en die proberen we hem dan viruteel aan te bieden - en de rest is protocol gokken en requests en antwoorden ontcijferen. (en documenteren) misschien dat we zo die box toch kunnen 'rooten'. :+

iemand die Telenet kabel, internet en iDTV heeft kan er altijd mee spelen en hier even komen zeggen of dat lukt of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra_gdd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 15:09

Ra_gdd

-= Nigga on tha Trigga =-

Heb deze instructies gevolgd met een Linksys WRT54G 2.2 en een Linksys WRT54GL 1.1 router, beide met Thibor Hyperwrt 15C firmware geflashed.

Manual hier is wel voor DD-WRT firmware maar werkt ook voor Hyperwrt firmware.

Hier de info gevonden:
http://www.digitalcafe.be/showthread.php?t=1118

Hier de uitleg:
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Switched_Ports

Hier de Thibor Hyperwrt 15C firmware
http://www.linksysinfo.co.uk/thibor/

En is gelukt, op poort 3 en 4 van de Linksys router krijg ik een ip-adres uit de Telenet range en niet van de DCHP van de router zelf. Poort 1 en 2 krijg je een ip-adres van de DCHP van de router zelf.
Kon surfen op poort 4 die rechtstreeks verbonden is met het internet.

Dan UTP kabel aangesloten op poort 4 van de Digicorder en kan alles doen wat je normaal kan doen met digitale tv zoals emails lezen via televisie en opvragen van programma's via à La Carte, tv gids.

Dus met de Linksys WRT54G router heb je geen extra modem of switch/hub nodig om digitale tv van Telenet te ontvangen.
Zo weer kabels en stroom bespaard. En geen switch/hub aankopen.
Credits naar Bart Cerneels voor de info.

[ Voor 4% gewijzigd door Ra_gdd op 06-09-2008 20:01 ]

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 16:50
Ik kan ook bevestigen dat de digibox hier werkt op een WRT54GL (met openWRT) door die in hetzelfde VLAN als de WAN poort te zetten...
De router vraagt natuurlijk maar 1 IP adres aan, maar da's niet erg omdat die ook switch speelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
mannen, merci voor de update in dit topic. blijf ik zelf ook op de hoogte van wat kan en wat niet.

(en het toont maar weer dat er altijd wel iemand is die het gevonden krijgt om naast de opgelegde regels te lopen en daarbij mogelijk wat hardware wilt opofferen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Olééé, * HyperBart had gelijk over die VLAN's ;)

Netjes gedaan jongens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

HyperBart schreef op zondag 07 september 2008 @ 14:02:
Olééé, * HyperBart had gelijk over die VLAN's ;)

Netjes gedaan jongens
Inderdaad, ik heb dit ook zo gedaan..... Maar nu zou ik liever de kabel die ik tussen mijn modem en mijn router heb liggen, ook draadloos maken, door een extra wrt54gl als router/AP/bridge bij mijn modem te plaatsen. Maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe dit zou moeten gaan werken. Iemand een idee hoe hij dit zou oplossen? (de digicorder moet natuurlijk een WAN IP blijven krijgen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het is al wel opgelost maar nog even ter referentie (aangezien het erg vervelend is om een onnodige switch te moeten plaatsen): Admiral Freebee in "1 poort laten werken als switch"

Zo had ik het toen gedaan met een WRT54G 1.0. Ondertussen staat er een WRT54GL 1.1 en die doet het ook prima :)

Ik denk dat je voor je tweede vraag je moet verdiepen in een wireless bridge maar hoe je dit precies moet combineren met de vlans kan ik je niet zeggen. Daar is het te laat voor maar misschien dat ik morgen een briljant idee krijg ;) Waarom is kabel geen optie trouwens? Veel stabieler en sneller.

[ Voor 36% gewijzigd door Admiral Freebee op 08-12-2008 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
de wifi van uw router zit zowiezo aan de LAN-zijde en niet aan de WAN zijde.
maar enkele tips:

1)
Je kan eventueel proberen te spelen met de hierboven vermelde VLAN's en zo van de interne lan-connectie die naar de wifi gaat ook aan wan-zijde zetten en dan via een wds-link verbinden met een AP bij je modem.
- je gaat moeten experimenteren met de instellingen -

2)
een andere manier : haal 2 AP's, stel die in zodat ze een werkende wds-link hebben en in bridge mode werken (en dus niet zelf een TN ip-aanvragen/gebruiken) en zet die ertussen. of als je powerline-adapters hebt gekregen bij je digibox kan je die er natuurlijk altijd tussenzetten. Je kan in beide gevallen je router geconfigureerd laten zoals die nu is.

3)
combinatie: stel een werkende wds-link in tussen router en ap, wederom bridge-mode, pas dan die vlan's aan zodat die wds-link niet aan de lan-kant zit van de router maar aan de wan-kant, en dus als wan-connectie gezien wordt, en ej bent wrs vertrokken...

(maw: experimenteer een beetje met wat je in vorige posts al leest, en zoek wat op ivm wifi en wds-links ;) )

ps: als je een wds-link instelt - bijgeleverde handleidingen regel per regel volgen- en ipv 'modem -utp-> router -wifi-> ap -utp-> clients' (waarvoor die link normaal bedoelt is) zonder enige aanpassingen (zoals bv die vlan's) er 'modem -utp->ap -wifi->router -utp-> clients' van maakt heb je problemen omdat die router ip's gaat willen uitdelen aan al hetgeen wat volgens hem 'achter' die ap hangt...

hou ons dus op ge hoogte :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

soulrider schreef op maandag 08 december 2008 @ 00:52:
de wifi van uw router zit zowiezo aan de LAN-zijde en niet aan de WAN zijde.
maar enkele tips:

*knip*

3)
combinatie: stel een werkende wds-link in tussen router en ap, wederom bridge-mode, pas dan die vlan's aan zodat die wds-link niet aan de lan-kant zit van de router maar aan de wan-kant, en dus als wan-connectie gezien wordt, en ej bent wrs vertrokken...

(maw: experimenteer een beetje met wat je in vorige posts al leest, en zoek wat op ivm wifi en wds-links ;) )

*knip*

hou ons dus op ge hoogte :+
Ja, dat is precies wat ik zelf ook aan het denken was... Ik wist alleen niet zeker of je een WDS link ook aan je WAN zijde kon maken...
Nadeel is dan natuurlijk dat draadloze laptops ook aan de wan kant komen en dus telenet ip gaan krijgen? Dat is niet heel erg, want die kan dan mijn 2e wan ip gebruiken (en meer dan 1 wireless device tegelijk zal ik niet snel krijgen vermoed ik).
Of gaan die gewoon niet wireless online kunnen?

Probleem is dat de vorige bewoner de kabel aansluiting van de modem op de slaapkamer heeft laten leggen, en mijn router en alle apparaten in de woonkamer staan. Maar schijnbaar kan ik op de versterker gewoon wat kabels ompluggen zodat ik een aansluiting in de woonkamer geschikt kan maken voor het modem. Het is alleen dat ik met die versterker in de meterkast (NIU??) niet 1 aansluiting voor zowel tv als modem kan gebruiken (wat volgens mij vroeger wel ging toen ik nog een kleine versterker gewoon bij de modem had, maar dat was dus in een ander appartement).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
je gebruikt nu toch ook 1 aansluiting voor modem en tv ? (er komt toch maar 1 kabel je huis binnen?)

enkel is die vanaf de versterker geplitst, en dat ga je altijd moeten doen ergens ...
Het is altijd best dat die versterker onmiddellijk aan de binnenkomende kabel wordt aangesloten, en er van daaraf wordt verder gegaan met kabels naar de verschillende tv's, modems, ....

Dat van de wifi-connectie naar Wan-zijde zetten zou _kunnen_ lukken mbv bovenvermelde info hoe je vlan's kan toepassen op die linksys. Of je pc's dan nog gerbuik kunnen maken van die wifi-link weet ik niet, ga je moeten testen. Anders is het 2 ap's om die kabel te vervangen, en dan je router laten zoals ie nu is, en je router met korte kabel aan ap#1 hangen en ap#2 aan modem hangen...

Maar test gerust uit, en laat ons weten ...
Pagina: 1