Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik sta net zoals vele van ons ook op linkedin. Leuk beetje netwerken met (oude) zakenrelaties.
Nou krijg ik regelmatig van die mailtjes van die recruiters met banen...

Best grappig om te kijken of er nog wat leuks bij zit. Maar wat me vandaag gebeurde.
Werd gebeld op mijn zakelijke tel nummer. Was het zo'n vrouwtje(ook nog is engels sprekend) die wel een interessante carrière mogelijkheid voor me had. Om ik interesse had en of het uit kwam om hier eens over te babbelen. Dus ik vroeg haar hoe ze aan mijn nummer kwam. Zegt ze gewoon glas hard: Ik heb je gevonden via linkedin en heb toen je werkgever gebeld....... :? :?
Rare manier van recruten....

Meer mensen die dit mee maken???

• pietvanvliet
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-01 13:46

pietvanvliet

ikwilookwatzeggen!

Yup.

Ik heb van mijn nieuwe baas deze week het verzoek gekregen om me in te schrijven. Daarnaast werd ik ook zakelijk gebeld door een Engels sprekende mevrouw, met de vraag of ik al genoeg had van mijn huidige baan.

Heb maar eerlijk gezegd dat ik net begonnen was en daarmee hield het gesprek rap op. :) Ik vroeg me al af wat ze nou voor doel had en hoe ze aan mijn nummer kwam.De collega die dit nummer vóór mij had staat wel op linked in en ze wist bijkans alles over hem.

Nu je erover begint, ik zal het van de week eens tijdens de borrel op tafel gooien. Eens kijken wat mijn baas vindt :)

Een muis maakt nog geen piepshow

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Mij is dat al een keer of 4 overkomen. Eerste keer was vanuit GB en ik had het niet helemaal gelijk door. We hebben (oa) ook een vestiging daar dus ik had niet helemaal door dat het een recruiter was.

Later heb ik het ook meegemaakt met Getronic Pink Roccade , alleen was dat wel een heel treurig iemand die ik aan de lijn had. Die ontsteeg niet echt het niveau van de gemiddelde telefonische energie leverancier verkoper. Voor mij was dat iig een reden om iig nooit voor GPR te gaan werken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ja hoor, komt vaker voor. Begin dit jaar ook nog last van gehad, toen was een van onze concurrenten aardig aan het headhunten geslagen :(
LinkedIn kan een bron zijn, maar er zijn wel meer van dat soort bronnen. Eigen medewerkers van het bedrijf waar de headhunter voor werkt bijvoorbeeld. Kijk zelf maar eens hoe groot je eigen netwerk is, en hoeveel mensen je telefoonnummer hebben. Staat je zakelijke telefoonnummer onder je email-adres? Dat kan ook zomaar doorgestuurd worden.

Bij veel bedrijven is het verder zo dat als men naar iemand vraagt, er gewoon doorgeschakeld wordt. Al zit ik vrijwel nooit op de zaak, we hebben daar wel allemaal een eigen nummer op de VOIP-centrale waarmee we op een flexplek normaal bereikbaar kunnen zijn. Ben je niet ingelogd, dan schakelt die standaard door naar de mobiel van de zaak die vrijwel iedereen heeft.

Als jij een willekeurig bedrijf belt en vraagt naar Dhr. Jansen, hoe groot denk je dat de kans is dat je meteen doorgeschakeld wordt? ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
't Lijkt me ernstig af te hangen van je linkedin profile. Als je aangeeft dat je daarvoor open staat, dan kun je niet daarna bezwaar hebben. Persoonlijk niet meegemaakt, laat ik maar zeggen dat er weinig bedrijven denken te kunnen opbieden tegen mijn huidige werkgever.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Daarom heb ik mezelf er af gehaald. Een hoop gedoe met recruiters en verder weinig toegevoegde waarde. De informatie op sociale netwerksites is vaak erg statisch en het is niet voor niets dat je mensen uit het verleden niet zo vaak meer spreekt.

Als je mensen uit het verleden nodig hebt kun je zo de telefoon oppakken en dat is vaak nog leuker ook.

Maar dat is hoe ik het ervaar.

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:16
Ik heb zelf voor een recruiter gewerkt. Ik keek ook wel op Linkedin. Als je een telefoonnummer hebt opgegeven en daarbij ook dat je open staat voor een nieuwe baan, ja dan ga je gebeld worden.

Ik belde dan niet naar een bedrijf zelf toe, daarom ben ik ook gestopt met dat vak >:), maar die drang was er soms wel. Als 99 van de 100 nee zegt, heb je toch een goed resultaat. Die recruiters vangen zo >25% van je jaarinkomen, dus dat kan dan wel uit.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Bekend fenomeen.

Misschien kun je nog iets doen aan de frequentie dat headhunters contact met je zoeken door het vinkje "interested in: job opportunities" uit te zetten. Ik heb het vinkje uit staan en word gemiddeld 1 keer per maand benaderd, dus dat is nog te doen. Zou het veel vaker worden dan twijfel ik ook aan het voortbestan van mijn LinkedIn account. Geen ervaring met het vinkje aan, dus ik heb geen idee hoe vaak je dan word gemaild/gebeld...

Misschien belangrijker dan hoe vaak men contact met je zoekt is waarvoor en op wat voor manier. Soms is dat best positief, soms is het ronduit belabberd.

Twee positieve voorbeelden:

1. de werkgever van een voormalig collega, die LinkedIn slechts gebruikte om mijn actuele e-mail adres te vinden en te kijken wat ik de laatste jaren heb gedaan. Als ik wat minder blij was geweest bij mijn huidige baas, had ik zeker het gesprek willen aangaan. Ik heb het niet gedaan omdat ik tevreden ben waar ik zit en dus geen motivatie heb om min of meer hetzelfde werk te gaan doen bij de concurrent. Dat had natuurlijk anders kunnen zijn, en in die situatie was zo'n mailtje heel welkom geweest. Dus wat mij betreft was dit geen onplezierige ervaring.

2. een head hunter met (jawel) een interessante baan, redelijk in lijn met mijn profiel en ambitie, qua niveau een stapje omhoog, qua salaris idem. Gebruikte netjes LinkedIn InMail om mij te bereiken. Deze bracht mij echt even aan het twijfelen, ik heb zelfs twee keer telefonisch contact gehad. Uiteindelijk niet op gesprek gegaan omdat ik bij mijn huidige werkgever ook bezig ben met een interne move en ook goede perspectieven zie voor de komende jaren.

En een paar negatieve:

Een mailtje op mijn zakelijke adres (moet zijn samengesteld uit <mijn_naam>@<werkgever>.com want mijn LinkedIn profiel hangt aan een ander e-mail adres). Of ik zin had in een interessante functie (functieniveau was een stapje lager dan mijn huidige baan) bij een leuk bedrijf in de buurt (was op 110 km waarvan gemiddeld 30 km file). Bovendien was het bij een startup bedijf met minder dan 20 werknemers en een heel onzekere toekomst. Als ik bij een startup wil werken, wil ik als vennoot. De eerste 10 of 20 werknemers die niet bij de oprichting betrokken waren hebben imho wel de lasten maar niet de lusten van het bedrijfsrisico.
Netjes een mailtje teruggestuurd waarin bedank voor de belangstelling en met argumenten aangeef waarom het voor mij helaas geen interessant aanbod is. Gewoon niets meer gehoord, ook geen one liner van "jammer en toch bedankt voor je tijd" ofzo. Zodra ik geen omzet ging opleveren was ik niet meer interessant ;)

Nou ja, en nog een paar van dat soort. Het valt me op dat het vaak engelse head hunters zijn in deze hoek.

Verwijderd

t_captain schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 09:13:
Nou ja, en nog een paar van dat soort. Het valt me op dat het vaak engelse head hunters zijn in deze hoek.
Wervers uit de UK (ook gevestigd in NL) zijn kippenhokken met heel veel jonge mensen met een vlotte babbel die niets anders doen dan de hele dag agressief bellen en e-mailen om zo snel mogelijk zoveel mogelijk CV's alle kanten op te schieten en te scoren. Ze krijgen namelijk betaald op commissiebasis en dat kan heel snel oplopen. Voorbeelden: www.jpgray.com, www.computerfutures.nl, www.huxley.nl enzovoorts. Die mensen zul je nooit in levende lijven ontmoeten, er is geen in-take enzovoorts. Als je van tempo houdt is dat een goede oplossing.

Wervers uit NL nemen vaak de tijd voor een in-take, een aantal gesprekken bij de werkgever enzovoorts. Op zich niet onaardig maar ik vind dat zelf altijd nogal tijdrovend zonder dat er een garantie is dat je concreet ergens komt. Voorbeelden: www.search-consult.nl, www.yer.nl, www.michaelpage.nl enzovoorts.

Al met al geef ik de voorkeur zonder wervers te werken omdat ze vaak helemaal niet weten wie je bent, wat je kunt, wat je wilt en waar de werkgever echt naar op zoek is.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

t_captain schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 09:13:
Ja, ik krijg regelmatig InMails van Engelse headhunters met totaal oninteresante banen waaruit blijkt dat ze je profiel helemaal niet lezen! Af en toe krijg ik best interesante aanbieding voor gelijkwaardige functies maar deze worden door bedrijven zelf aangeboden, niet door vage Engelse headhunters / recruiters.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29
tazzman schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 10:45:
[...]

Ja, ik krijg regelmatig InMails van Engelse headhunters met totaal oninteresante banen waaruit blijkt dat ze je profiel helemaal niet lezen!
Dat is niet anders bij Monsterboard hoor. LinkedIn is gewoon een leuke, handige tool, waarbij je ook naar banen kan speuren (en bespeurd kan worden...)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-11 18:02

Edmin

Crew Council

get on my horse!

LinkedIn is eigenlijk niet bedoeld als banensite. Ik sprak in maart nog met de eigenaar/oprichter toen hij in NLD was en hij gaf aan dat het de bedoeling is dat je elkaar in contact kan brengen met betrouwbare diensten/mensen. Ik zoek bijvoorbeeld een webdesigner en een maatje van me op LinkedIn kent er een waar hij erg tevreden over is. Via hem komen we in contact en gaan we aan de slag.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

DiedX schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 10:55:
[...]

Dat is niet anders bij Monsterboard hoor. LinkedIn is gewoon een leuke, handige tool, waarbij je ook naar banen kan speuren (en bespeurd kan worden...)
Nee, LinkedIn is een networking site - geen jobsite zoals Monsterboard. Ik heb geen LinkedIn profiel zodat ik gespamt kan worden met tig crap banen.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 17:10

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik zit al een aantal maanden op LinkedIn maar heb geen last van recruiters gehad. Het doel van LinkedIn is, zoals Ed_L ook zegt, niet om een banensite te zijn, maar om een netwerksite te zijn. In de zakenwereld vallen of staan heel veel zaken met je netwerk en de meeste mensen hebben niet de tijd of de tools om hun netwerk goed bij te houden. LinkedIn is daarvoor een heel goede tool. Het helpt je om contact te houden met (oud)collega's en vrienden en je komt soms verrassende links tegen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29
tazzman schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 11:10:
[...]

Nee, LinkedIn is een networking site - geen jobsite zoals Monsterboard. Ik heb geen LinkedIn profiel zodat ik gespamt kan worden met tig crap banen.
Je mist een ook ;)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 10:41:
[...]

Wervers uit de UK (ook gevestigd in NL) zijn kippenhokken met heel veel jonge mensen met een vlotte babbel die niets anders doen dan de hele dag agressief bellen en e-mailen om zo snel mogelijk zoveel mogelijk CV's alle kanten op te schieten en te scoren.
[...]
En dat blijkt ;)

Overigens worden de NL headhunters ook betaald voor iedere match, maar die gaan toch wat nauwkeuriger te werk lijkt het. Het is maar net hoe je je tijd besteedt, lukraak 100 mensen opbellen of heel gericht 5. Het zal waarschijnlijk tot vergelijkbare resultaten leiden.

MichaelPage en WesselCoenen waren wat mij betreft wel prettige contacten, zeker in verhouding tot de koppensnellers van de overkant van de Noordzee.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Huxley en Computer Features zijn bijzonder irritant. Hoewel ze mij wel een enkele keer een goede kandidaat gestuurd hebben, krijg ik heel veel CV's die totaal niet passen bij de functie die ik ze gestuurd heb. De facturering (voor contractors via Huxley of CF) is echt een ramp en ik mag van mijn contact persoon toch wel verwachten dat ze IETS weten van ICT functie gebieden?

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-11 10:41

T-8one

take it easy, take a sisi

Vandaag nog gebeld, door een of andere recruiter uit Engeland. Hij had wel een leuke baan voor mij, en onder welke omstandigheden ik wilde switchen.
Het meest frappante is nog, dat m'n secretaresse mij opbelden en zei dat ze iemand van Oracle aan de lijn had en hem doorverbond. Ik ben Oracle ontwikkelaar, dus het zou kunnen. Blijkt het zo'n gladjanus te zijn, die zich voordeed als Oracle medewerker om zo mij aan de lijn te krijgen.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Ik neem aan dat het een bijzonder kort gesprek was? ;)

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik heb zelf ook een linkedin profiel en krijg zo nu en dan ook uitnodigingen om ergens te komen praten. Mail van headhunters gooi ik automatisch weg. Maar als het een nette mail is, ben ik niet de beroerdste en stuur een nette mail terug. Ik voel me altijd wel gevleid wanneer ze contact met je zoeken ;) Op het moment dat ze mijn profiel niet doorlezen dan gooi ik het ook weg: jij doet geen moeite voor mij dan doe ik geen moeite voor jou.

Persoonlijk vind ik het geen grote bron van storing.

• JKVA
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JKVA

Design-by-buzzword fanatic

Tja, je wordt op allemaal manieren lastiggevallen, zeker nu de markt krap is. Eerst begon het met bellen, dan verzoekjes om te connecten op LinkedIn. Dan krijg je van die teksten zoals: "Wij kennen elkaar niet, maar hebben wel allebei een connectie met [persoon]". Zelfs al zou het geen headhunter zijn, ik zou niet weten waarom ik zou connecten.

Pas was het nog erger. Ben met de NLJUG naar JavaOne (San Francisco) geweest met nog zo'n 80 andere Nederlanders. Iedereen had zijn telefoonnummer opgegeven en daar werden boekjes van gemaakt met alle namen, nummers, foto, etc... Aangezien je toch met een groep naar het buitenland gaat heb ik dat ook maar ingevuld. Blijkt dat mensen die boekjes doorspelen aan de recruiters van hun werkgever zodat ze de hele lijst kunnen gaan bellen. Dat is nog eens lekker misbruik maken van goed vertrouwen.

Fat Pizza's pizza, they are big and they are cheezy

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11 20:28
Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 10:41:
[...]

Wervers uit de UK (ook gevestigd in NL) zijn kippenhokken met heel veel jonge mensen met een vlotte babbel die niets anders doen dan de hele dag agressief bellen en e-mailen om zo snel mogelijk zoveel mogelijk CV's alle kanten op te schieten en te scoren. Ze krijgen namelijk betaald op commissiebasis en dat kan heel snel oplopen. Voorbeelden: www.jpgray.com, www.computerfutures.nl, www.huxley.nl enzovoorts. Die mensen zul je nooit in levende lijven ontmoeten, er is geen in-take enzovoorts. Als je van tempo houdt is dat een goede oplossing.
Laatste keer dat ik op zoek was naar werk heb ik er ook 2 gehad. Heel agressief, heb er een ontzettende hekel aan. Gelukkig belden ze uit GB dus was het heel makkelijk telefoontjes filteren.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Ik zit niet in de ICT hoek, maar ondertussen ook al meerdere keren een headhunter gesproken op de manier zoals hierboven ook al aangegeven: naar je bedrijf bellen en naar je vragen.

1e keer was een proffessionele headhuntster die ook op basis van mijn CV een nieuwe stap in mijn carriére kon aanbieden die aansloot op mijn plannen en ambitie. Wegens te grote afstand tot de werkplek heb ik van dit aanbod afgezien en is dit contact op een prettige manier geeindigd.

Een aantal keren wederom gebeld door mensen met een andere functie en toen maar het vinkje uitgezet met interesse voor andere functies. Daarna geen last meer gehad.

Dus het is geen Monsterboard in mijn ogen. Zodra je je daarop begeeft moet je zorgen dat je je batterij van je mobiel hebt opgeladen. Want dat ligt ie de eerst komende dagen te rinkelen.
Pagina: 1