Bekend fenomeen.
Misschien kun je nog iets doen aan de frequentie dat headhunters contact met je zoeken door het vinkje "interested in: job opportunities" uit te zetten. Ik heb het vinkje uit staan en word gemiddeld 1 keer per maand benaderd, dus dat is nog te doen. Zou het veel vaker worden dan twijfel ik ook aan het voortbestan van mijn LinkedIn account. Geen ervaring met het vinkje aan, dus ik heb geen idee hoe vaak je dan word gemaild/gebeld...
Misschien belangrijker dan hoe vaak men contact met je zoekt is waarvoor en op wat voor manier. Soms is dat best positief, soms is het ronduit belabberd.
Twee positieve voorbeelden:
1. de werkgever van een voormalig collega, die LinkedIn slechts gebruikte om mijn actuele e-mail adres te vinden en te kijken wat ik de laatste jaren heb gedaan. Als ik wat minder blij was geweest bij mijn huidige baas, had ik zeker het gesprek willen aangaan. Ik heb het niet gedaan omdat ik tevreden ben waar ik zit en dus geen motivatie heb om min of meer hetzelfde werk te gaan doen bij de concurrent. Dat had natuurlijk anders kunnen zijn, en in die situatie was zo'n mailtje heel welkom geweest. Dus wat mij betreft was dit geen onplezierige ervaring.
2. een head hunter met (jawel) een interessante baan, redelijk in lijn met mijn profiel en ambitie, qua niveau een stapje omhoog, qua salaris idem. Gebruikte netjes LinkedIn InMail om mij te bereiken. Deze bracht mij echt even aan het twijfelen, ik heb zelfs twee keer telefonisch contact gehad. Uiteindelijk niet op gesprek gegaan omdat ik bij mijn huidige werkgever ook bezig ben met een interne move en ook goede perspectieven zie voor de komende jaren.
En een paar negatieve:
Een mailtje op mijn zakelijke adres (moet zijn samengesteld uit <mijn_naam>@<werkgever>.com want mijn LinkedIn profiel hangt aan een ander e-mail adres). Of ik zin had in een interessante functie (functieniveau was een stapje lager dan mijn huidige baan) bij een leuk bedrijf in de buurt (was op 110 km waarvan gemiddeld 30 km file). Bovendien was het bij een startup bedijf met minder dan 20 werknemers en een heel onzekere toekomst. Als ik bij een startup wil werken, wil ik als vennoot. De eerste 10 of 20 werknemers die niet bij de oprichting betrokken waren hebben imho wel de lasten maar niet de lusten van het bedrijfsrisico.
Netjes een mailtje teruggestuurd waarin bedank voor de belangstelling en met argumenten aangeef waarom het voor mij helaas geen interessant aanbod is. Gewoon niets meer gehoord, ook geen one liner van "jammer en toch bedankt voor je tijd" ofzo. Zodra ik geen omzet ging opleveren was ik niet meer interessant
Nou ja, en nog een paar van dat soort. Het valt me op dat het vaak engelse head hunters zijn in deze hoek.