• wverbeek
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-04 05:52
Hallo mede tweakers,
Graag zou ik jullie een vraag willen stellen m.b.t. een desktop waar ik al ongeveer 4 maanden problemen mee heb.

Probleem:
Ongeveer een half jaar geleden heb ik een nieuwe computer in elkaar gezet. Dit heb ik natuurlijk met speciale ESD veilige spullen gedaan.
Na ongeveer een maand goed gedraaid te hebben begon deze erg traag te worden en soms vast te lopen. Na een herstart gaf hij meteen nadat het logo van het mobo voorbij gekomen was een foutmelding Schrijfleesfout druk op ctrl-alt-del om de computer opnieuw op te starten. Dus ik doe dat en hij deed het weer, dacht gelukkig is het maar iets eenmaligs.
Een week daarna gebeurde het weer maar toen bleef hij die melding geven en starte dus helemaal niet meer op. Nadat hij het gelukkig weer even deed, heb ik meteen al mijn bestanden gebackupt en even snel in het logboek gekeken v/d computer. Deze stond vol met fouten over de hardeschijf (leesfout, schrijffout, enz). Dus dan maar even openmaken en kijken, vervolgens ook maar even hardeschijf in een andere SATA poort gedaan, computer opgestart en weer foutmelding.
Ik was het zat, heb uiteindelijk maar een nieuwe hardeschijf erin gezet en windows opnieuw geinstalleerd. Gelukkig was het probleem over,... dacht ik. 3 maanden later (nu) begon het weer en ik weet er geen raad meer mee.
Hebben jullie enig idee, ik denk zelf aan het geheugen of het moederbord. Maar weet het niet zeker.

Geprobeerd
Nieuwe harddisk erin.
Windows opnieuw geinstalleerd
Bios boot volgorde HDD bovenaan gezet
Bios terug gezet naar fabrieks instellingen
Andere SATA poort geprobeerd
Geprobeerd op te starten in veilige modus
Harddisk gecontrolleerd op fouten -- GEEN
Harddisk S.M.A.R.T. controle -- GOOD
Voltages gecontrolleerd -- Goede waardes volgens externe PCI kaart.

Configuratie
Behuizing PC Case Spire Bergwind II
Voeding PSU Spire Jewel 420W Low Noise
Moederbord MB ASROCK ConRoe1333-D667
Processor CPU INTEL P4 - C2D E4500 - LGA775 2.2GHZ
Geheugen MEM KINGSTON 1024MB DDR2/667
Hardeschijf Hdd Hitachi 250gb S-Ata
Brander Opti DVD WRITER LITE ON Black
OS Windows Xp Home Edition + Service Pack 2 (NL)
Muis Logitech Oem Mouse Optical Black Rx-250
Toetsenbord Logitech Oem Keyboard Internet Black Ps/2 - 350
Speakers Logitech Oem Speaker S120 Black
Cardreader Internal Card Reader Blck/Ivry Oem

Jongens alvast bedankt, ik kan alle hulp suggesties gebruiken.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Staat hier nog wat nuttigs in: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

't zou misschien een probleem kunnen zijn met je voeding. Te hoog/laag voltage o.i.d.?

• wverbeek
Noork schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 17:17:
Staat hier nog wat nuttigs in: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

't zou misschien een probleem kunnen zijn met je voeding. Te hoog/laag voltage o.i.d.?
Was ik nog vergeten te vermelden, heb de voltages met een externe PCI kaart gecontrolleerd en zaten allemaal op goede waardes. Ook als ik bijvoorbeeld de computer net opstarte.
Het topic over Hangen en opst,.. heb ik helemaal doorgelezen maar heb alleen nog niet het geheugen vervangen.

Verwijderd

Waarmee heb je de HD op fouten gecontroleerd? Het tooltje van de fabrikant?

• wverbeek
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 17:54:
Waarmee heb je de HD op fouten gecontroleerd? Het tooltje van de fabrikant?
Ja en ook nog met andere tooltjes van een multi boot cd.

Verwijderd

Voor de zekerheid ook even het kabeltje van de HD vervangen. Heb je memtest gedaan?

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Memtest ook al gedraaid? (Als je toevallig de Hiren's bootdisc hebt dan staat deze er ook op).

Als memtest ook geen fouten geeft; lees hier de tips dan eens door over de Recovery Console en probeer die eens:

Problemen met booten, hoe kan je ze oplossen.

Als de schijf fysiek gezond verklaard word en deze tips werken ook niet is hoogstwaarschijnlijk je windows installatie om zeep. (Dit betekend niet dat je niet meer bij je data kan, deze is los te benaderen door de HDD in een USB behuizing te doen of in een andere PC te hangen, maar dit dus allemaal mits de schijf gezond verklaard is door de diagnostic tools).

[Edit]
Ik zie net pas dat je een Asrock moederbord hebt....ik heb vaker problemen gezien rondom die borden en hoe deze overweg gaan met voornamelijk S-ATA harde schijven.
Al een BIOS update geprobeerd?

[ Voor 24% gewijzigd door Da_maniaC op 22-07-2008 19:24 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• wverbeek
Memtest nog niet gedraaid, deze laat ik vanavond even een tijdje lopen.
Data heb ik allemaal al gebackupt dus daar maak ik me geen zorgen over.

Ik heb de bios nog niet geupdated omdat ik daar A: weinig ervaring mee heb en B: dacht ik dat de laatste updates er al inzaten.

Erg bedankt voor de reactie's ik ga ermee aan de bak. Zelf heb ik in windows ook wel meldingen gekregen dat hij bestanden niet kon wegschrijven en die verloren waren gegaan. klinkt heel erg als geheugen wat niet echt lekker is. Ik zal na de check toch ook maar even geheugen vervangen heb ik hier toch nieuw liggen.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Denk nou niet dat de fabrikant zelf het laatste bios er voor je heeft opgezet. Dit zal je toch echt zelf moeten doen!

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• wverbeek
Oke, ik ga dit zsm doen.
Ik ben nog even verder gaan spitten in het logboek en kwam o.a. deze meldingen tegen.

Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk0\D tijdens een wisselbestandsbewerking.
Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\Harddisk0\D.
Het apparaat \Device\Ide\IdePort1 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd.

Op D: zit mijn cd-rom speler,...
Erg raar toch ?

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

wverbeek schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 10:18:
Oke, ik ga dit zsm doen.
Ik ben nog even verder gaan spitten in het logboek en kwam o.a. deze meldingen tegen.

Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk0\D tijdens een wisselbestandsbewerking.
Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\Harddisk0\D.
Het apparaat \Device\Ide\IdePort1 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd.

Op D: zit mijn cd-rom speler,...
Erg raar toch ?
Dat zijn dus EXACT dezelfde klachten die ik ook op andere Asrock moederborden heb gezien.
Erg raar aangezien ze ook intel chipsets gebruiken, dus waar dit hem in moet zitten weet ik niet.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• wverbeek
Hey jongens,

Ik ga zo even de BIOs updaten, maar heb al nieuwe geheugenbanken + nieuw mobo besteld.
Even een klein vraagje:
Stel ik sluit windows af vervang het mobo en dan start ik de computer weer op, kan ik dan met de huidige installatie van windows verder blijven gaan of moet ik deze helemaal opnieuw installeren.

Ik hoef toch alleen maar de nieuwe drivers te installeren ?

Bedankt

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:25

Pinjataaa

Hit me!

wverbeek schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 15:06:
Hey jongens,

Ik ga zo even de BIOs updaten, maar heb al nieuwe geheugenbanken + nieuw mobo besteld.
Even een klein vraagje:
Stel ik sluit windows af vervang het mobo en dan start ik de computer weer op, kan ik dan met de huidige installatie van windows verder blijven gaan of moet ik deze helemaal opnieuw installeren.

Bedankt
Heb je een moederbord met hetzelfde chipset besteld? Anders heb je grote kans dat je niet in windows komt (blauwe schermen).

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 09:25
wverbeek schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 15:06:
Hey jongens,

Even een klein vraagje:

Bedankt
Ik zou Windows opnieuw installeren, weet je zeker dat het helemaal goed is.. Of je moet hetzelfde type mobo hebben besteld?
edit:
Spuit 11 .. Zie boven B)

[ Voor 3% gewijzigd door the-edge op 25-07-2008 15:11 ]

• wverbeek
Heb na dit akkefietje dus mooi niet hetzelfde mobo besteld.

Is er geen oplossing om zonder windows opnieuw te installeren, een andere mobo erin te zetten.
Er staan namelijk zo veel programma's op die na 2 maanden gelukkig net goed werken zoals het hoort.
Kan ik bijvoorbeeld niet in veilige modus opstarten, chipset installeren of verwijderen, enz ?

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 09:25
wverbeek schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 15:20:
Heb na dit akkefietje dus mooi niet hetzelfde mobo besteld.

Is er geen oplossing om zonder windows opnieuw te installeren, een andere mobo erin te zetten.
Er staan namelijk zo veel programma's op die na 2 maanden gelukkig net goed werken zoals het hoort.
Kan ik bijvoorbeeld niet in veilige modus opstarten, chipset installeren of verwijderen, enz ?
Nee, je gaat waarschijnlijk bluescreens krijgen e.d... Probeer ook geen Ghost te maken oid, want dit is allemaal hardware gevoelig en zullen niet je doel bereiken.

• wverbeek
Heel erg vervelend,...
Dit was dus voor mij de laatste keer dat ik een ASROCK mobo koop.

Bedankt voor de reactie's cq hulp jongens :)

PS: Ik wil eigenlijk nu nog even proberen om mijn bios te updaten,.. je weet maar nooit.
Nou heb ik dit nog nooit gedaan, ik heb wel de nieuwste versie gedownload (1,80) en die kan ik in Windows apply'en. Ben blij dat hij nu weer even draait dus dat kan ik mooi even doen. Moet ik bang zijn dat mijn pc het straks misschien helemaal niet meer doet, anders dan doe ik het wel niet. Ik kan nou nog bij al mijn programma's

[ Voor 60% gewijzigd door wverbeek op 25-07-2008 15:31 ]

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:25

Pinjataaa

Hit me!

Met Asrock is niks mis, ik heb er hele goede ervaringen mee hoor.
Maar je zal nu in Windows moeten komen met je oude bord zodat je de drivers van het nieuwe bord alvast kunt installeren, dan moet je wel door kunnen starten met het nieuwe bord.
Of je moet proberen MergeIDE te draaien, die overschrijft de IDE drivers waardoor je kans hebt dat hij met het nieuwe bord doorstart. Je kan ook de bootcd 'I Have The PassWord' proberen, is een BartPE cd met allerlei tooltjes, waaronder een IDE fix.

• wverbeek
Volgens mij als ik de cd erin doe van het andere bord geeft hij aan dat hij ze niet kan installeren omdat hij niet het goede bord heeft gevonden. Wordt dan moeilijk om dat te doen denk ik, ik kan anders wel proberen alle drivers te verwijderen van het huidige bord,...

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-05 09:17
Gewoon een 'in-place'-upgrade uitvoeren. How to perform an in-place upgrade (reinstallation) of Windows XP. Heb ik al tientallen keren gedaan na verwissellen van een moederbord, nog nooit problemen mee gehad.

• wverbeek
francisp schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 16:11:
Gewoon een 'in-place'-upgrade uitvoeren. How to perform an in-place upgrade (reinstallation) of Windows XP. Heb ik al tientallen keren gedaan na verwissellen van een moederbord, nog nooit problemen mee gehad.
Bedankt, ik ga dit even goed doorlezen.

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-05 06:55

DefLite

Why so serious?

Je kan op zen minst proberen om het andere moederbord erin te zetten, het kan namelijk zo zijn dat het alsnog werkt(dit heb ik zelf enige keren meegemaakt)

• wverbeek
Little_captain schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 17:07:
Je kan op zen minst proberen om het andere moederbord erin te zetten, het kan namelijk zo zijn dat het alsnog werkt(dit heb ik zelf enige keren meegemaakt)
Dit ga ik zo en zo, ook proberen.
Wordt wel na het weekend, maar ik hou jullie op de hoogte.
Pagina: 1