Toon posts:

ftp-server met dyndns achter 2 routers

Pagina: 1
Acties:
  • 443 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zou graag een ftp-servertje thuis willen draaien. Nu wil het toeval dat ik weinig kaas heb gegeten van de materie.
Ik heb een ADSL-abo met dynamisch IP, dus heb ik reeks een DNS-adres geregistreerd bij dyndns: driesel.dyndns.org.

In m'n eerste router zit de ADSL-modem. Hierin staan via DMZ alle poorten open naar 192.168.2.150, het vaste IP van de tweede router. Van de tweede router krijg ik mijn IP via DHCP.
Ik heb nu de dyndns reeds ingesteld in beide routers.

Nu weet ik echter niet welke stappen ik nu moet ondernemen om de ftp-server op poten te zetten.
Kan iemand mij verder helpen?

btw, werk met Vista.

mvg,
driesel

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Vraag 1: Waarom heb je uberhaupt twee routers achter elkaar? Dat maakt het zaakje alleen maar nodeloos ingewikkeld.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Daarbij: het is wel mogelijk maar FTP via NAT zuigt in de regel. Zonder een FTP proxy (ik gebruik zelf OpenBSD als gateway/nat/ftp-proxy) is het meestal geen pretje. Als je dan door 2 routers wilt, mja, dan weet ik niet of je überhaupt nog wil FTP-en ;)

[ Voor 21% gewijzigd door RobIII op 22-07-2008 16:46 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• oZe NL
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-10-2025
Ik gebruik zelf filezilla server.
Het is genoeg om een ftp servertje thuis op te zetten.
Ik heb wel zelf ingestelde passive poorten.

• Hoeloeloe
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-03 09:51
Je zult in de tweede router in ieder geval poort 21 (en 22) door moeten sturen naar je server, en je ftp server ook zo instellen dat deze het externe adres weet.

Verwijderd

Kan je die modem/router niet in bridge modus zetten? en de feitelijke processing aan de 2e router overlaten.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:39

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 16:52:
Kan je die modem/router niet in bridge modus zetten? en de feitelijke processing aan de 2e router overlaten.
DMZ...dus dat heeft hij al.

Poort 21 + een passive port range (gedefinieerd in je FTP server), dat is voldoende.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Reden van 2 routers:
Recent overgeschakeld van kabel- naar ADSL-abo.
Kabelmodem hing in kelder (dito voor telefoonbedrading). Daarom hangt de eerste router (met modem) nu in diens plaats.
Tweede router hing oorspronkelijk aan kabelmodem en die hebben we dus behouden.
Bovendien is de wirelessontvangst vanuit de kelder niet ideaal.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:39

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 16:57:
Reden van 2 routers:
Kabelmodem hing in kelder (dito voor telefoonbedrading). Daarom hangt de eerste router (met modem) nu in diens plaats.
Mooi...weten we dat ook weer ;)
Nu weet ik echter niet welke stappen ik nu moet ondernemen om de ftp-server op poten te zetten.
Kan iemand mij verder helpen?
Probeer eens de manual van je FTP server uit, waarna je op zoek gaat op bijvoorbeeld GoT om poorten te forwarden voor je FTP server.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 16:57:
Reden van 2 routers:
Lijkt me dat je door DHCP uit te zetten op de 2e router dit probleem prima oplost. Ik heb hier ook 2 routers in huis, maar alleen de eerste geeft IP-adresjes uit. Hierdoor hoef je alleen dingen in te stellen op de 1e router.

[ Voor 4% gewijzigd door Noork op 22-07-2008 17:09 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Het Grote Poortmappingsverhaal is en blijft dan de place to be.

Feit is, je hoeft dyndns alleen op de buitenste router te doen. Daarna wordt het intern verkeer en maakt het dyndns niet meer uit.

De 2e router ertussen is lastiger, je hebt een extra stap. Maar geef de FTP server een vast IP achter de 2e router en zorg op beide routers voor de juiste port-forward.

Met data poorten op FTP is het lastig, je kan misschien eens naar SCP (Secure Copy) kijken. Dat loopt gewoon over SSH2. En is ook voor Windows servers te vinden.

Verder is dit natuurlijk gewoon een standaard portmap issue.. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.