• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hallo Medetweakers,

Ik heb hier een test machientje staan die de volgende hardware bevat:

- HEC 400 Watt ATX 2.0 Voeding
- AMD Athlon XP 3000+ (Barton)
- Asus A7N8X-Deluxe Revisie 2.0
- 20 GB Maxtor 7XD1
- 2x 512MB PC2700 DDR (Merkloos)
- Point of View Nvidia TI4200 128MB

Het machientje loopt prima, maar slaat alleen op de meest sporadische momenten vast. Bijvoorbeeld in de BIOS, bij het VGA Scherm, In windows ontvang ik geregeld een "UNEXPECTED_KERNEL_TRAP" foutmelding, en in linux slaat de pc ook gewoon muurvast.

Na letterlijk alles te hebben vervangen (op de CPU na) en de opstart troubleshooter te hebben doorgenomen ben ik er nog niet uit.

De voeding is inmiddels vervangen voor een nieuwe Chieftec 380 Watt voeding, het moederbord is vervangen voor een andere Asus A7N8X-Deluxe (die prima functioneert.) de hardeschijf is vervangen voor een Maxtor DaimondMax 80GB Sata disk en ook het geheugen is vervangen voor 1GB pc3200 geheugen van twinmos (en ja, ik weet dat dit bord problemen heeft met chips van twinmos, maar de symptomen worden er niet anders van) en de vga vervangen voor een Club3D 7600GS.

Het geheel blijft echter vastlopen! Ook memtest komt het systeempje niet doorheen, zelfs niet na het uitschakelen van de L1 én L2 cache van de CPU. Er komen geen foutmeldingen enkel wat rare tekens en smilies op het scherm waarna het geheel compleet vastloopt.

Gezien het feit dat de pc zonder L1 en L2 cache alsnog vastloopt, het naar beneden halen van de FSB niets uithaalt en dat de CPU ook maximaal 40c brengt mij een beetje aan het twijfelen of het de cpu wel zou kunnen zijn? De core ziet er namelijk niet al te fris meer uit. Ik heb hem tweedehands gekocht op marktplaats maar heb niet het idee dat er goed voor is gezorgd. Zie de volgende foto's (en let dan vooral op de core):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/s4YbPA0a1YIVnxilQkrsrpN2/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/B5nX1inSVHnEby2f3myJ0iRm/thumb.jpg

Is het feit dat deze beschadigd is een bevestiging van een defecte cpu? Ik heb namelijk echt alle stappen van de troubleshooter doorlopen maar die bieden geen soelaas. Voordat ik investeer in een nieuwe cpu zou ik toch graag een beetje zekerheid hebben.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
deze cpu is beschadigd. Dàt is zeker. waarschijnlijk onvoorzichtig de heatsink geplaatst of verwijderd...

Alleen is de vraag of dit het probleem veroorzaakt. Het kan natuurlijk, maar _meestal_ is een cpu of stuk, of niet. "een beetje stuk" heb ik een cpu nog niet vaak geweten.
Je zegt dat je pc de memtest niet kan afmaken? heb je dan al fouten (rode lijnen) zien passeren? Mij klinken jouw "random" issues sterk als een geheugenprobleem. Ik zou dus echt nog eens met ander geheuegen proberen, en als dat ook geen uitkomst biedt, toch evend e cpu wisselen met een gelijkaardig exemplaar (de enige manier om het echt zeker te weten ;) )

• BastiaanN
  • Niet online
the_stickie schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 15:55:
deze cpu is beschadigd. Dàt is zeker. waarschijnlijk onvoorzichtig de heatsink geplaatst of verwijderd...

Alleen is de vraag of dit het probleem veroorzaakt. Het kan natuurlijk, maar _meestal_ is een cpu of stuk, of niet. "een beetje stuk" heb ik een cpu nog niet vaak geweten.
Je zegt dat je pc de memtest niet kan afmaken? heb je dan al fouten (rode lijnen) zien passeren? Mij klinken jouw "random" issues sterk als een geheugenprobleem. Ik zou dus echt nog eens met ander geheuegen proberen, en als dat ook geen uitkomst biedt, toch evend e cpu wisselen met een gelijkaardig exemplaar (de enige manier om het echt zeker te weten ;) )
Ik heb de ddr chipjes uit dit bord (de niet-twinmos versie) ook weer laten memtesten in een andere machine die ik hier had staan, daar loopt het prima. Na 5 volledige loops van alle testen ben ik er eigenlijk wel zeker van dat het het geheugen niet is, het wisselen van bankjes en schakelen tussen singel en dualchannel helpt ook niet.

En nee, ik heb nog geen rode lijnen zien passeren, enkel de rare tekens met een vastloper als gevolg.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 21:18

M2M

medicijnman

BastiaanN schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 15:58:
[...]

Ik heb de ddr chipjes uit dit bord (de niet-twinmos versie) ook weer laten memtesten in een andere machine die ik hier had staan, daar loopt het prima. Na 5 volledige loops van alle testen ben ik er eigenlijk wel zeker van dat het het geheugen niet is, het wisselen van bankjes en schakelen tussen singel en dualchannel helpt ook niet.

En nee, ik heb nog geen rode lijnen zien passeren, enkel de rare tekens met een vastloper als gevolg.
zoals de tweede post al zegt, het enige is nog het testen van een andere cpu in dit moederbord of de (kapotte) cpu testen in een ander systeem (met het risico dat het andere moederbord kapot gaat).

maar de foto's zeggen eigenlijk genoeg ...

-_-

• BastiaanN
  • Niet online
M2M schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 16:06:
[...]
zoals de tweede post al zegt, het enige is nog het testen van een andere cpu in dit moederbord of de (kapotte) cpu testen in een ander systeem (met het risico dat het andere moederbord kapot gaat).

maar de foto's zeggen eigenlijk genoeg ...
Maar als de core beschadigd is zou de machine toch niet eens meer moeten opstarten? Terwijl hij soms met gemak een hele windows of linux installatie doorloopt? Tenminste, dat lijkt me toch?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
BastiaanN schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 16:14:
[...]

Maar als de core beschadigd is zou de machine toch niet eens meer moeten opstarten? Terwijl hij soms met gemak een hele windows of linux installatie doorloopt? Tenminste, dat lijkt me toch?
Dat is meestal zo inderdaad, maar hoeft niet altijd zo te zijn. Sowieso is het helemaal buitenste randje van de core "leeg", dus dat kan afbrokkelen zonder problemen op te leveren. Net een honderdste milimeter verder en je kan al wat beschadigd hebben. Wat er dan beschadigd is, valt moeilijk (niet) vast te stellen. Maar het is best mogelijk dat de beschadiging "meevalt" waardoor er in eerste instantie niets fout gaat, maar dat er toch rekenfouten gebeuren omdat het circuit beschadigd is.

Toen de Athlon XP nog dé OC-cpu was, hoorde je wel meer zulke verhalen...

[ Voor 0% gewijzigd door the_stickie op 22-07-2008 16:37 . Reden: typos ]

• BastiaanN
  • Niet online
the_stickie schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 16:18:
[...]

Dat is meestal zo inderdaad, maar hoeft iet altijd zo te zijn. Sowieso is het helemaal buitenste randje van de core "leeg", dus dat kan afbrokkelen zonder problemen op te leveren. Net een honderdste milimeter verder en je kan al wat ebschadigd hebben. Wat er dan beschadigd is, valt moeilijk (niet) vast te stellen. Maar het is bets mogelijk dat de beschadiging "meevalt" waardoor er in eerste instantie niets fout gaat, maar dat er toch rekenfouten gebeuren omdat het cirduit beschadigd is.

Toen de Athlon XP nog dé OC-cpu was, hoorde je wel meer zulke verhalen...
Dank je voor je heldere uitleg, zo leren we allemaal nog eens wat :)
Toch maar even opzoek naar een nieuwe Athlon XP dan!

• BastiaanN
  • Niet online
Voor de geïntresseerden,

Gisteren van een medetweaker een AMD Athlon Mobile 2600+ kunnen overnemen (draait nu prima op 11x200 = 2200Mhz ) nog geen vastlopers mogen aanschouwen sinds de switch.

De CPU was dus inderdaad kapot :) Bedankt iedereen voor de reacties!

Pagina: 1